B Betula_Pendula skrev:
Jag tror att många varuhus som har pellets som säsongsprodukt kommer sitta med höga lagersaldon när säsongen är slut och måste då "dumpa" priserna för att bli av med pelletsen för att få plats med andra säsongsprodukter, så väntar in kommande kampanjer nu under vårvintern för att köpa till säsongen 2023/2024.
Hornbach har ju sänkt sitt pris per säck med 10% (från 99 till 89kr). Sen om det beror på att de har mycket i sina varuhus eller om de har fått lägre inköpspriser återstår att se, men det är i alla fall ett litet steg i rätt riktning. Å andra sidan kostade säckarna 39kr fram till förra våren....

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
D Dublin skrev:
Hornbach har ju sänkt sitt pris per säck med 10% (från 99 till 89kr). Sen om det beror på att de har mycket i sina varuhus eller om de har fått lägre inköpspriser återstår att se, men det är i alla fall ett litet steg i rätt riktning. Å andra sidan kostade säckarna 39kr fram till förra våren....
Vart köpte du förra våren för 39 kr!! Jag betalade 59 och tyckte det var bra pris! Här i Dalarna har priset varit upp och vänt på 120kr säcken och ligger nu på 89kr...

Det går att tro att det ska bli en prissänkning till sommaren! Tyvärr finns det många produkter som aldrig prissänks trots lågsäsong. Istället plockas varorna bort o lagras någonstans.

trähandtag trähandtag skrev:
Det går att tro att det ska bli en prissänkning till sommaren! Tyvärr finns det många produkter som aldrig prissänks trots lågsäsong. Istället plockas varorna bort o lagras någonstans.
Ja så kan det säkert vara för en del produkter men just pellets brukar dom sälja ut här hos mig i alla fall, väldigt skrymande i förhållande till pris så svårt att lagra... (Jem o Fix, Bauhaus, Jula och Byggmax är dom jag tänker på i detta sammanhang...)

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
Någon skillnad i pris beroende på säsong har det inte varit tidigare år här i alla fall (mellersta Norrland) Byggmax har haft samma pris hela tiden vad jag vet och samma gäller specifika pelletslev. som Klintpellets och femett. Om inte priserna sjunker markant så är fjärrvärme nu betydligt billigare. Var priserna tar vägen låter som en gissningslek.

• Gilla
SirMayo
  • Laddar…
B Betula_Pendula skrev:
Vart köpte du förra våren för 39 kr!! Jag betalade 59 och tyckte det var bra pris! Här i Dalarna har priset varit upp och vänt på 120kr säcken och ligger nu på 89kr...
Sorry jag hade fel. Hittade tillbaka till mina kvitton - köpte 15 säckar i april för 42,95 st på hornbach. Inte superstor skillnad dock :)

• Gilla
SirMayo och 1 till
  • Laddar…
15 säckar... Ja det kan man ju lätt hantera, mitt årsbehov är 832 säckar, det tar jag inte på släpet direkt.

L Limpan4all skrev:
15 säckar... Ja det kan man ju lätt hantera, mitt årsbehov är 832 säckar, det tar jag inte på släpet direkt.
Nja, det var när mina 6 pallar tagit slut och vi fortfarande behövde ha värmen på i huset, så 15 säckar var tillräckligt för att täcka behovet en kylig period i april i fjol.

Ja ha… fick erbjudande idag från Laxå om pall med småsäckar för 3990 kr.
Är priser på väg ner nu tror ni?
Jag köpte då jag inte såg några priser i den nivån vid en snabb googling.
Hur tänker ni andra?

Eller har ni kastat ut pannan för gott redan efter denna vinter?

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Allan J Allan J skrev:
Hur tänker ni andra?

Spännande. Jag har följt priserna hela våren och det har börjat röra på sig så smått, neråt alltså. Det ska bli intressant att se om andra också sänker nu. Kampanjen hos Laxå pågår till 31/5 så det finns lite tid att fundera på hur man ska göra.

Allan J Allan J skrev:
Hur tänker ni andra?

Klintpellets som är typ den enda lev. Som går att köpa av här har haft 4014 kr per pall sen ett halvår, ingen prissänkning här i Örnsköldsvik

Allan J Allan J skrev:
Hur tänker ni andra?

Nä då den eldar för fullt :ok:
men bara om spotpriset är högre än 60 öre på dagen och solen lyser, annars vid > 1 kr.

• Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
tttomten tttomten skrev:
Nä då den eldar för fullt :ok:
men bara om spotpriset är högre än 60 öre på dagen och solen lyser, annars vid > 1 kr.
Låter som du har fixat fin automation

Allan J Allan J skrev:
Hur tänker ni andra?

Du får jämföra och gissa lite. Var kostar pellets för dig per år med dagens priser jämfört med vad en bergvärme eller luftvattenpump skulle kosta i drift. Om det går att räkna hem detta på säg 10 år kanske ett byte är intressant ?!

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du får jämföra och gissa lite. Var kostar pellets för dig per år med dagens priser jämfört med vad en bergvärme eller luftvattenpump skulle kosta i drift. Om det går att räkna hem detta på säg 10 år kanske ett byte är intressant ?!
Jo jag vet att det behöver räknas på detta i sinom tid men jag väntar nog lite till först för att se hur priserna beter sig både för el och pellets… felmarginalen känns gigantisk när man ska uppskatta nu…

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.