Trodde inte att jag skulle beställa pellets till det pris jag gjorde i kväll…
Klarar knappt av att erkänna att priset per pall inklusive frakt närmar sig 4000 kr!!!!
Kollade Byggmax priset och det var inte så stor skillnad att merjobbet var värt pengarna.

Detta var en extra beställning för att undvika att tvingas handla mer mitt i vintern med potentiella ännu galnare priser.

Hur resonerar ni övriga? Bunkrar ni nu trots det galna priset? När ska man se sig om efter annat uppvärmningssystem?

Sökte runt lite på nätet och hittar då gott som inget publicerat eller skrivet om detta med pelletspriser. Förmodar det drunknar i övrig bevakning om inflationen och energikostnader.

Redigerat:
  • Gilla
yalazy och 1 till
  • Laddar…
B
Såg att man kan köpa 52 säck pellets för 3000kr på jula.

Vi köper en hel del på jobbet (GWh) och marknaden är rätt osäker, just nu exporteras en hel del söderut till Tyskland Danmark. Det är ju ganska galna elpriser och gaspriser där.

Alternativet till pellets är väl vp? Men just nu med tanke på elpris så får man nog fundera både en eller 2 gånger om det är värt att byta till vp?

• Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
Förstår dem som köper pellets nu, det lär ju inte bli billigare och tillgängligheten på råvara knappast bättre när myndigheterna valde att tolka artskyddsförordningen så att aktivtskogsbruk försvårandes väsentligt det första halvåret-22
Kan du teckna leveransavtal på pellets med bundet pris på samma sätt som man kan låsa sitt elpris eller sin ränta?

B BSOD skrev:
Såg att man kan köpa 52 säck pellets för 3000kr på jula.

Vi köper en hel del på jobbet (GWh) och marknaden är rätt osäker, just nu exporteras en hel del söderut till Tyskland Danmark. Det är ju ganska galna elpriser och gaspriser där.

Alternativet till pellets är väl vp? Men just nu med tanke på elpris så får man nog fundera både en eller 2 gånger om det är värt att byta till vp?
Såg det oxå men det var slut i lager så ville inte vänta in att det kommer in igen.Vem vet vad priset blir då. Sen har jag inte kollat om det går att få hemleverans därifrån, troligen inte.
Förmodligen är det bara att gilla läget och betala sin bit av denna ”bittra kaka”

Pelletsproducenterna är ingen socialförsäkringsinrättning utan fri marknad styr deras priser. Farmanbar kommer direkt ifrån socialdemokraternas internkurser som mycket handlat om att anpassa politiken efter de mycket extrema miljöpartisterna. Det första han kläckte ur sig efter utnämningen var att kärnkraften var "omodern".
Strandhäll är mest känd för sitt obildade twitterhat.
Något politiskt vett i form av bidrag till dem som håller den krisande elförsörjningen nere genom pelletseldning är därför inte att räkna med. Betalar tyskar och nederländare 70 kr per pelletspåse så får vi det priset i Sverige också.
Sänkning av den av Mp påhittade "reduktionsplikten" skulle minska efterfrågan på elbilar men inte heller detta kommer att få något genomslag inför valet.
Däremot var det enormt viktigt att göra om SVT:s väderkartor så att lite skön sommarvärme utmålades som om hela Europa håller på att brinna upp.
Slutsats: Vi eldare med värmepump eller pellets har absolut noll att säga till om trots att hela vår boendeekonomi hotas.

• Gilla
  • Arg
annfru och 20 till
  • Laddar…
G
G Granström2 skrev:
Pelletsproducenterna är ingen socialförsäkringsinrättning utan fri marknad styr deras priser. Farmanbar kommer direkt ifrån socialdemokraternas internkurser som mycket handlat om att anpassa politiken efter de mycket extrema miljöpartisterna. Det första han kläckte ur sig efter utnämningen var att kärnkraften var "omodern".
Strandhäll är mest känd för sitt obildade twitterhat.
Något politiskt vett i form av bidrag till dem som håller den krisande elförsörjningen nere genom pelletseldning är därför inte att räkna med. Betalar tyskar och nederländare 70 kr per pelletspåse så får vi det priset i Sverige också.
Sänkning av den av Mp påhittade "reduktionsplikten" skulle minska efterfrågan på elbilar men inte heller detta kommer att få något genomslag inför valet.
Däremot var det enormt viktigt att göra om SVT:s väderkartor så att lite skön sommarvärme utmålades som om hela Europa håller på att brinna upp.
Slutsats: Vi eldare med värmepump eller pellets har absolut noll att säga till om trots att hela vår boendeekonomi hotas.
Och inte bara boendeekonomin utan hela välståndet! All företagsamhet drivs mer eller mindre av tillgänglig energi i någon form.

• Gilla
LMC400 och 4 till
  • Laddar…
Var ju bara att handla de 16 pallar jag behöver 3600:- per pall inkl moms, pall och transporten.
Hösten 2020 betalade jag 1990:-/pall från samma leverantör.
Så vi har definitivt inflation och Putin-tillägg...

• Ledsen
  • Gilla
  • Wow
MultiMan och 4 till
  • Laddar…
I december betalade jag 42.80 kr säcken nu ligger det på 69.95 kr säcken. Helt orimlig prisökning.

• Gilla
Marti.t och 2 till
  • Laddar…
F Flanharry skrev:
I december betalade jag 42.80 kr säcken nu ligger det på 69.95 kr säcken. Helt orimlig prisökning.
Vad blir priset om 6 eller 12 månader då? Det är nog bäst att bunkra pellets nu om man ska fortsätta med pellets eldning då den svenska pelletsen är lätt att exportera och priset lär följa övriga energipriser.

Den som kan eldar förstås ved istället, då kan man ju påverka priset/kostnaden för uppvärmningen genom eget arbete som inte är belagt med moms och annan skatt.

G
F fribygg skrev:
Vad blir priset om 6 eller 12 månader då? Det är nog bäst att bunkra pellets nu om man ska fortsätta med pellets eldning då den svenska pelletsen är lätt att exportera och priset lär följa övriga energipriser.

Den som kan eldar förstås ved istället, då kan man ju påverka priset/kostnaden för uppvärmningen genom eget arbete som inte är belagt med moms och annan skatt.
Tyvärr är det många som inte har tillgång till egen ved.

L Limpan4all skrev:
Var ju bara att handla de 16 pallar jag behöver 3600:- per pall inkl moms, pall och transporten.
Hösten 2020 betalade jag 1990:-/pall från samma leverantör.
Så vi har definitivt inflation och Putin-tillägg...
Om vi antar att en pall väger 830kg
Varje kilo ger ca 3kwh(verkningsgrad i pannan 70%)
Ställt mot en värmepump som har cop 3 så ger det dig ett motsvarande kwh pris på över 4kr med pellets. Kontra vad elpriset får lov att stiga till om du har en värmepumpen.
Jag har hört en del som sagt att de kan låsa elpriset på runt 3kr kwh.
Så frågan är om du är beroende av el för att kunna värma med pellets eller inte.

• Gilla
Markarbetaren
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Tyvärr är det många som inte har tillgång till egen ved.
Även om man köper veden i fallande längd hemlevererad slipper man moms och skatt på eget arbete med att kapa, klyva och torka den.

• Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Ställt mot en värmepump som har cop 3 så ger det dig ett motsvarande kwh pris på över 4kr med pellets. Kontra vad elpriset får lov att stiga till om du har en värmepumpen.
Så frågan är om du är beroende av el för att kunna värma med pellets eller inte.
Förra året gjorde jag av med 177 säckar pellets. Huset är 2 plan ca 175 kvm och byggt 2010.
Min kostnad har ökat från ca7800 kr till 12200 kr. Köpte i och för sig 56 säckar för 56kr säcken för 2 veckor sen så "sparade" lite där. Ville köpa på mig lite så man inte är helt tom i oktober. Man vet ju inte vad som händer med priset och om det ens kommer finnas framöver.

F Flanharry skrev:
Förra året gjorde jag av med 177 säckar pellets. Huset är 2 plan ca 175 kvm och byggt 2010.
Min kostnad har ökat från ca7800 kr till 12200 kr. Köpte i och för sig 56 säckar för 56kr säcken för 2 veckor sen så "sparade" lite där. Ville köpa på mig lite så man inte är helt tom i oktober. Man vet ju inte vad som händer med priset och om det ens kommer finnas framöver.
Att pellets priset kommer att stiga kan man väl vara rätt säker på, upp till Tysklands el och gaspriser kanske det inte når men så länge det är billigare än elen till driften av en luft/luft här i Sverige lär det finnas god efterfrågan och ett ökande behov jämfört med föregående år.
Tillgängligheten till prisvärd energi för bostadsuppvärmning är osäker, något vi fastighetsägare bör tänka på inför riksdagsvalet så vi inte slösar våra röster på någon som vill fördyra och försvåra ägandet av privatbostaden.

• Gilla
Markarbetaren och 3 till
  • Laddar…
A Alexn72 skrev:
Nja det stämmer inte riktigt.
Men låt oss räkna lite på det hela och sedan ta ett praktiskt exempel.
Det är 52 säckar om vardera 16kg på en pall det gör 832kg vid 4,9kWh/kg eller 4076,8kWh/pall ger 1,13kr/kWh verkningsgraden är betydligt bättre än 70% om man inte har en urusel panna/brännare. Mina grejor är inte optimala men ca 90% ligger min kalkyl på.

Praktiken då, jag körde min vattenburna elbaserade värme från 1999 till 2007 därefter enbart pellets så jag vet vad som går åt.
Sist jag värmde huset med enbart el så förbrukade det 70 000kWh varav ca 10kWh gick till annat (separata abonnemang för hushållselen). Nu förbrukar jag ca 11000kWh per år (ca 1000kWh för pelletsbrännaren) och 16 pallar pellets vilket är 65228,8kWh/60000 ger 92% verkningsgrad.

Men det intressanta är kostnaden. Mina 16 pallar kostade 57600:-. Men jag har rimliga skäl att tro att genomsnittspriset per kWh (bara de rörliga kostnaderna (el, leverans, elcertifikat, spotpåslaget)) hamnar på ca 2:-/kWh för den kommande 12 månadersperoden för elen. Så pellets 57 600:-, elen skulle kostat 120 000:- så valet är ganska enkelt för mig...

• Gilla
LMC400 och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.