AATWAfsSQLXdbCuRPuYPChDs3H-xJPgFgD0Nfr4Iewsjo9eVsy4BD7gR5OtqEsImdBim=s80-p
Kristdemokraterna
12:16 (för 5 timmar sedan)

till mig
cleardot.gif

--Svara ovanför denna linje eller klicka på länken nedan för att se och uppdatera ärendet--

Hej

När det gäller elprisstödet kommer det att gå till den som har ett elavtal. Det gäller både för företag och för hushållen.

Jag tror att jag fattar din poäng med din fråga när det gäller om de ökade elkostnaderna har skjutits vidare till slutkund, men det skulle bli helt ogörligt att administrera ett system där hela eller delar av stödet skulle gå till den som köper en vara eller en tjänst. För att ta ett anekdotiskt exempel: Jag har en pizzeria i min närhet där jag relativt ofta är kund. Deras priser har gått upp med ca 20 procent det senaste året. Jag tror att deras elkostnader är en mycket stor förklaring av denna prishöjning. Som deras kund är jag ändå sekundärnöjd med att de får elprisstöd för det gångna året. Kanske de då kommer att kunna sänka kostnaden lite (inser att det låter mindre troligt) eller i alla fall avstå under lång tid från att göra fler höjningar.

Jag ska låta bli att spekulera i vad dina kostnader hade varit om du inte hade haft pellets utan enbart kört el, men spontant tror jag ändå att slutraden är till din fördel. Elen de senaste månaderna har varit mer än dubbelt så dyr som normalt. Många dagar pratar vi om minst det femdubbla priset mot tidigare. Så om pellets har dubblats så är det ändå en mindre ökning än elen. Tröst för ett tigerhjärta, antar jag.

Sen med uppenbar risk för att uppfattas som petig: Elprisstödet är per definition inte bidrag i betydelsen att vi slussar runt skattepengar och omfördelar resurser utan det är återbetalning av avgifter från elnätskunder. Det har under det senaste året varit en enorm förmögenhetsöverföring via de så kallade flaskhalsavgifterna för elnätet där pengar har strömmat från hushåll och företag till Svenska Kraftnät (dvs staten). Nu sker det en återbetalning av avgifterna. Av juridiska skäl är det inte möjligt att använda pengarna till andra saker än att antingen investera mer i nätinfrastrukturen eller att betala tillbaka till kunderna. Man kan inte använda dessa pengar till att höja barnbidraget, sänka inkomstskatten eller subventionera pellets för att ta tre fritt valda exempel. Pengarna är låsta inom elnätssystemet så att säga.

Vänligen
Jan Fjellstedt, politiskt sakkunnig

KD Brev till Kristdemokraterna \ Brevsvar - NU

ÄRENDEHISTORIK

ORIGINALMEDDELANDE
Från:
Inkom: 2023-01-10 06:29:12
Ämne: Re: Energi

Hej och tack för erat svar,

Hur är det tänkt nu, man ska ge stöd till företag,
Men om de har tagit ut sina ökade kostnader redan av sina kunder, Vem ska då få stödet? (tänk pelletstillverkare)
Företaget eller kunden?
Tack för att det kommer stöd till nov och dec fakturan, men också där, bara riktat till elanvändaren,
Jag själv eldar med pellets, och har reducerat min elförbrukning i dec till ---kw=----kr+ 0000kr i pellets,
Dubbelt så dyr pellets mot normalt pga högre tillverkningskostnader?!
Hade jag använt el, så skulle det kanske blivit billigare med det, i o med stödet.
Varför inte stöd till alla drabbade...
Verkar som man inte behandlar alla lika.
(och ja, jag vet var bidragspengarna kommer ifrån.

Mvh
M

AEdFTp6pqCry_hIUIDVyvMnLsc57NiXsB997lDvgSpAS=s80-p-mo

• Gilla
trähandtag
  • Laddar…
G
Du får glädja dig att Per Bolund värmer sin kåk med pellets också och får smaka på sin egen soppa..

Billig el via hans vindkraft kooperativ lär han ju knappast ha längre då majoritet av vindkraftkooperativ tvingats köpa in dyr el för skiten inte levererar..

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
en uppdatering i denna tråd: vi fick kontakt med Scandbio innan jul och de kunde leverera. Vi fick 3 ton i början av den 9/1. De meddelade att de var osäkra på om det fanns någon mer pellets att köpa denna eldningssäsong. Troligen klara vi oss, genom sparåtgärder, så som att nästan halva huset är satta till 12-15 gr och övriga huset är sänkt med 2-3 grader, om vi inte får en väldig kall vinter- vilket i skrivande stund det inte ser ut att bli (södra Sverige)

• Gilla
Allan J
  • Laddar…
trähandtag trähandtag skrev:
en uppdatering i denna tråd: vi fick kontakt med Scandbio innan jul och de kunde leverera. Vi fick 3 ton i början av den 9/1. De meddelade att de var osäkra på om det fanns någon mer pellets att köpa denna eldningssäsong. Troligen klara vi oss, genom sparåtgärder, så som att nästan halva huset är satta till 12-15 gr och övriga huset är sänkt med 2-3 grader, om vi inte får en väldig kall vinter- vilket i skrivande stund det inte ser ut att bli (södra Sverige)
Bra info! Vi försöker oxå vara sparsamma med värmen och eldar en hel del ved i kamin och köksspis för att spara på pellets. Vi kommer oxå att klara oss till och med April iaf så jag är lugn. Blir intressant att se hur tillgång och pris blir till nästa säsong.
Dela gärna den info ni får här om hur det låter från olika leverantörer.

Bor i Örnsköldsvik och de billigaste leverantörerna i början av vintern var KlintPellets (Robertsfors) och FemEtt pellets (Nordmaling). Båda tar ganska precis 4000 för en pall småsäck. jag beställde från båda tidigare i vinter men har sedan fått besked att FemEtt inte längre levererar hit. Även SCA BioNorr kan leverera men de tar 5127 kr per pall. Det blir nog fjärrvärme...

Scandbio sa till mig att dom tar beställningar på 1,5-3 ton bulk och att dom hoppades kunna öppna webbshoppen snart.
Fick mina 2,5 ton som avtalat, snabbt och precist, dock ganska dyrt med 5000+/ton :confused:

[QUHej Morgan

Som svar på din fråga: Det finns inte något liknande som flaskhalsavgifter för gasanvändningen i Sverige. Stödet till gaskonsumenterna kommer därför inte att kunna finansieras via de pengarna.

Det närmaste jag kommer ett svar idag är ett pressmeddelande från december som du kan läsa i sin helhet här: https://www.regeringen.se/pressmedd...rar-nytt-gasprisstod-till-sydsvenska-hushall/

Den korta sammanfattningen av pressmeddelandet är att regeringen återkommer i vårbudgeten och mer än så finns inte att delge idag.

Jag inser att de hushåll som klarar sin uppvärmning med hjälp av pellets därmed - i alla fall än så länge - inte får något motsvarande stöd och att det kan upplevas som en orättvisa.

Problemet är att det inte är görligt för regeringen att fullt ut kompensera alla hushåll och företag för de extra kostnader som uppstått på grund av inflationen och det pågående kriget i Ukraina. De pengar som staten via sin budget kan skicka iväg är pengar som ska komma någonstans ifrån, dvs alla oss skattebetalare - som var samma människor som har fått fördyrade omkostnader. Alternativet att staten tar lån för att ge stöd är inte en problemfri lösning heller. Lån kostar ränta, och ska dessutom betalas tillbaka. Det är av det skälet som det var finansiellt väldigt enkelt att få till ett system med återbetalning av flaskhalsavgifterna som går tillbaka till de elkunder som har fått betala extra mycket i nätavgift, detta är inte skattepengar. Sen är det en del utmaningar att få till systemet så att det blir tillräckligt träffsäkert, går snabbt och är kompatibelt med EU-bestämmelser, men pengarna finns i alla fall.

Jag tar med mig ditt medskick om att även pellets-hushåll bör få stöd på samma sätt som gas-hushåll (som heller inte omfattas av flaskhalspengarna) så får vi se om kvarnarna mal fram något mer mjöl i denna fråga.

Vänligen

ÄRENDEHISTORIK

ORIGINALMEDDELANDE
Från: Morgan
Inkom: 2023-01-29 20:51:22
Ämne: Re: Re: Energi

Hej Jan

Tack för svaret,
Men hur är det tänkt med stödet till gas användarna, de ska få en slant.
Var ska de pengarna komma ifrån?
Gas Överföringsavgifter?? Finns det? (vet de har en gasmätare, vi pelletseldare har ju tyvärr ingen sån.....)
Eller kommer det att vara mina skattepengar?? (med största sannolikhet)
Vi pelletseldare har betalat en bra slant i moms denna vinter........

Med snälla hälsningar
Morgan

Fortfarande en ledsen/fattig pelletseldare,

OTE="Pellesverige, post: 5076952, member: 566493"]AATWAfsSQLXdbCuRPuYPChDs3H-xJPgFgD0Nfr4Iewsjo9eVsy4BD7gR5OtqEsImdBim=s80-p
Kristdemokraterna

till mig
cleardot.gif

--Svara ovanför denna linje eller klicka på länken nedan för att se och uppdatera ärendet--

Hej

När det gäller elprisstödet kommer det att gå till den som har ett elavtal. Det gäller både för företag och för hushållen.

Jag tror att jag fattar din poäng med din fråga när det gäller om de ökade elkostnaderna har skjutits vidare till slutkund, men det skulle bli helt ogörligt att administrera ett system där hela eller delar av stödet skulle gå till den som köper en vara eller en tjänst. För att ta ett anekdotiskt exempel: Jag har en pizzeria i min närhet där jag relativt ofta är kund. Deras priser har gått upp med ca 20 procent det senaste året. Jag tror att deras elkostnader är en mycket stor förklaring av denna prishöjning. Som deras kund är jag ändå sekundärnöjd med att de får elprisstöd för det gångna året. Kanske de då kommer att kunna sänka kostnaden lite (inser att det låter mindre troligt) eller i alla fall avstå under lång tid från att göra fler höjningar.

Jag ska låta bli att spekulera i vad dina kostnader hade varit om du inte hade haft pellets utan enbart kört el, men spontant tror jag ändå att slutraden är till din fördel. Elen de senaste månaderna har varit mer än dubbelt så dyr som normalt. Många dagar pratar vi om minst det femdubbla priset mot tidigare. Så om pellets har dubblats så är det ändå en mindre ökning än elen. Tröst för ett tigerhjärta, antar jag.

Sen med uppenbar risk för att uppfattas som petig: Elprisstödet är per definition inte bidrag i betydelsen att vi slussar runt skattepengar och omfördelar resurser utan det är återbetalning av avgifter från elnätskunder. Det har under det senaste året varit en enorm förmögenhetsöverföring via de så kallade flaskhalsavgifterna för elnätet där pengar har strömmat från hushåll och företag till Svenska Kraftnät (dvs staten). Nu sker det en återbetalning av avgifterna. Av juridiska skäl är det inte möjligt att använda pengarna till andra saker än att antingen investera mer i nätinfrastrukturen eller att betala tillbaka till kunderna. Man kan inte använda dessa pengar till att höja barnbidraget, sänka inkomstskatten eller subventionera pellets för att ta tre fritt valda exempel. Pengarna är låsta inom elnätssystemet så att säga.

Vänligen

ÄRENDEHISTORIK

ORIGINALMEDDELANDE
Från:

Men om de har tagit ut sina ökade kostnader redan av sina kunder, Vem ska då få stödet? (tänk pelletstillverkare)
Företaget eller kunden?
Tack för att det kommer stöd till nov och dec fakturan, men också där, bara riktat till elanvändaren,
Jag själv eldar med pellets, och har reducerat min elförbrukning i dec till ---kw=----kr+ 0000kr i pellets,
Hade jag använt el, så skulle det kanske blivit billigare med det, i o med stödet.

Mvh
M

AEdFTp6pqCry_hIUIDVyvMnLsc57NiXsB997lDvgSpAS=s80-p-mo[/QUOTE]
P Pellesverige skrev:
[bild]
Kristdemokraterna

till mig
[bild]

Hej

Vänligen

ÄRENDEHISTORIK

ORIGINALMEDDELANDE
Från:

Företaget eller kunden?

Mvh
M

[bild]

Bra att du hanterar detta, jag ser gärna att du fortsätter.
Tydligen så har regeringen ansett att 0,79 SEK/kWh är någon sorts "rättvisepris" vad gäller el och gas.
Spin vidare på det. Pellets kostade runt 1,50 SEK/kWh under hösten. Varje kWh pellets är lika med en kWh el mindre i förbrukning. Detta då extremt få pelletsanvändare samtidigt har en bergvärmepump. Det är lite av antingen eller.

Pelletsenergi 52 säckar a 16kg ger 832 kg/pall. Pallpriset under hösten låg på 4995 SEK på många ställen (ett fåtal låg högre). Med 4900Wh/kg pellets och 80% verkningsgrad så blir kostnaden per kWh värme i fastigheten.

(4995/832)/(4,9*0,8)=1,53SEK/kWh detta är betydligt högre än 0,79SEK/kWh som är nivån som de andra energislagen el och gas föreslås subventioneras till. Det gör att hela "kostnaden" över 2576 SEK/pall borde återbetalas för att pellets skall få samma ekonomiska villkor som el/gas.

Så här har du en ingång till fortsatt arbete för att även vi pelletsanvändare skall kunna slippa fjolårets helkorkade pelletspriser.

Tack för ett hitintills väl utfört arbete, och jag hoppas verkligen att du kan få det hela i mål.

Olika uppvärmningsmetoder har sina för- och nackdelar över tid. En tid är det bäst med olja, en annan med el, senare fjärrvärme eller bergvärme. Ska farbror staten gå ut med subventioner varje gång marknaden ändras?
Förbereder mig på skitstorm...

L Limpan4all skrev:
Tydligen så har regeringen ansett att 0,79 SEK/kWh är någon sorts "rättvisepris" vad gäller el och gas.
Till de 79 örena tillkommer ju nätavgift och moms om man använder el, pelletspriset är väl fritt hemlevererat ink moms?

F frede skrev:
Olika uppvärmningsmetoder har sina för- och nackdelar över tid. En tid är det bäst med olja, en annan med el, senare fjärrvärme eller bergvärme. Ska farbror staten gå ut med subventioner varje gång marknaden ändras?
Förbereder mig på skitstorm...
Nä, klart man som privatperson försöker anpassa efter tillgång, pris och kanske även subventioner om det nu kommer sådana.
Införs bidrag för värmepump kan jag tex överväga att ersätta en del av biobränslet med värmepumpsvärme och införs subventioner för miljöeffektiva eldstäder likt i USA kommer jag kanske överväga förtida byte av eldstad eller installation av en ny.

En modern pellets kamin har över 90% verkningsgrad så prisjämförelsen haltar lite (om man sköter den rätt med regelbunden sotning etc) våran har till exempel mellan 92,4 - 95,3 beroende på effektläge. Jag köpte våren 2022 min årsförbrukning pellets för 2022/2023 för 59Kr/16 kg vilket ger (59/16)/(4,9*0,9) = 0,84 kr/kWh "färdig värme". Sen toppade priset här i Mellansverige under hösten på 120kr/16Kg (59/16)/(4,9*0,9) = 1,7 kr/kWh för att nu fallit tillbaka till 90Kr/16Kg (90/16)/(4,9*0,9) = 1,27 kr/kWh. Som också nämnts ovan så har pellets i princip ingen överföringskostnad då frakten oftast ingår om man köper över 3-4 pallar på en gång. Vi har aldrig haft samma typ av brist på pellets som vi haft på EL, enda orsaken till den kraftiga prisuppgången var att alla började hamstra!

Sen borde man kanske kunna subventionera bränslepriserna (om staten tycker att det är en samhällsviktig vara) genom att sänka momsen på bränslepellets från 25% till 12% eller 6%...

B Betula_Pendula skrev:
Vi har aldrig haft samma typ av brist på pellets som vi haft på EL, enda orsaken till den kraftiga prisuppgången var att alla började hamstra!
Jodå, visst var det brist på pellets. Till och med större än el, det var helt slut här på västkusten ett tag. Gick inte att uppbringa den minsta lilla säck. Den "bristen" har elen inte haft. Nu finns det pellet att köpa igen men med ett pris som är minst 2-2,5 ggr dyrare än förra säsongen. Visst var det många som hamstrade tills det helt tog slut. Men det kom uppköpare från Danmark, Tyskland och andra länder söder om oss och köpte upp allt som fanns att tillgå.

R roli skrev:
Jodå, visst var det brist på pellets. Till och med större än el, det var helt slut här på västkusten ett tag. Gick inte att uppbringa den minsta lilla säck. Den "bristen" har elen inte haft. Nu finns det pellet att köpa igen men med ett pris som är minst 2-2,5 ggr dyrare än förra säsongen. Visst var det många som hamstrade tills det helt tog slut. Men det kom uppköpare från Danmark, Tyskland och andra länder söder om oss och köpte upp allt som fanns att tillgå.
Oj så illa blev det aldrig här i Mellansverige, vad kostar pellets på västkusten just nu? (Här kostar det 90kr/16Kg som jag skrev)

B Betula_Pendula skrev:
Vi har aldrig haft samma typ av brist på pellets som vi haft på EL, enda orsaken till den kraftiga prisuppgången var att alla började hamstra!
Vi i södra Sverige (Götaland) har väl pga de skyhöga priserna inte haft brist på el, var bor du @Betula_Pendula som haft elbrist?
Om vi värmer med biobränsle, du med pellets och jag med ved minskar dessutom risken för elbrist då kärnkraftsutbyggnaden lär ta sin tid och de låga priserna på el sannolikt är historia.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.