75 776 läst ·
224 svar
76k läst
224 svar
”Prisexplosion” på pellets sommaren 2022
Just nu är priset ungefär det samma här också. Hade hoppats att det skulle gå ner lite mer snart. För jag behöver inom ca. 1 månad komplettera med kanske 1-1,5 pall till innan uppvärmningssäsongen är över.B Betula_Pendula skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Södra Dalarna, men det är ju El-område 3 också... Var otydlig i min formulering, elbrist leder ju till höga elpriser inte att det inte finns el i uttagetF fribygg skrev:Vi i södra Sverige (Götaland) har väl pga de skyhöga priserna inte haft brist på el, var bor du @Betula_Pendula som haft elbrist?
Om vi värmer med biobränsle, du med pellets och jag med ved minskar dessutom risken för elbrist då kärnkraftsutbyggnaden lär ta sin tid och de låga priserna på el sannolikt är historia.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Tror det kommer fortsätta sjunka, här i mitt närområde började ett litet "priskrig" började med att Jem o Fix sänkte så följde dom andra efter (prisgarantier etc) sen hade bauhause kampanj på 89 och då sänkte alla andra också för en månad sen ca... Tror att eftersom många hamstrade i höstas och vintern varit mild så kommer det bli överskott framöver med prissänkningar som följd. (Jula, Byggmax, Jem o Fix etc har ju bara pellets som sesongsvara så dom vill sälja bort innan sommaren) Själv tänkte jag köpa till våren en årsförbrukning till i fall att det blir samma prisuppgång i höst igen...R roli skrev:
Ja, och trots att elen får subventioner numera oavsett färg på regering så verkar pellets inte nämnvärt dyrare. En stor fördel med pelletsen är att man kan köpa på sig ett årsbehov eller två i förväg och inte behöva oroa sig över det volatila elpriset som den höga andelen vindkraft i energimixen nu ger, skulle det sen blåsa och elpriset är lågt går det ju utmärkt att värma med el om den är billigare även fast man har fastbränsleeldning installerat.B Betula_Pendula skrev:Södra Dalarna, men det är ju El-område 3 också... Var otydlig i min formulering, elbrist leder ju till höga elpriser inte att det inte finns el i uttagetJa att värma med biobränsle känns som ett smart drag idag om man har möjlighet! Kan värma med ved också hemma men veckopendlar i jobbet så vill inte att frugan ska behöva fixa med ved själv när jag är borta så installerade pelletskamin när jag fick nuvarande jobb för 8 år sen och den fungerar perfekt, bara att fylla veckomagasinet innan jag åker så sköter den sig själv sen.
Köp ett par årsförbrukningar om priset är vettigt, det kan ju bli pelletsbrist även nästa år och om Ukraina kriget sprider sig i Europa lär allt bli betydligt dyrare och svårare att få tag på framöver.B Betula_Pendula skrev:Tror det kommer fortsätta sjunka, här i mitt närområde började ett litet "priskrig" började med att Jem o Fix sänkte så följde dom andra efter (prisgarantier etc) sen hade bauhause kampanj på 89 och då sänkte alla andra också för en månad sen ca... Tror att eftersom många hamstrade i höstas och vintern varit mild så kommer det bli överskott framöver med prissänkningar som följd. (Jula, Byggmax, Jem o Fix etc har ju bara pellets som sesongsvara så dom vill sälja bort innan sommaren) Själv tänkte jag köpa till våren en årsförbrukning till i fall att det blir samma prisuppgång i höst igen...
Med hårdare europeiska avverkninngsregler och Artskyddsförordningen kan vi knappast vänta oss att pellets utbudet ökar framöver, snarare så att vi är i en energikris i hela västvärlden som iaf jag inte ser något rimligt slut på.
Om energipriserna ökar allmänt så stiger naturligtvis priset även på pellets. Pelletsproducenterna har inget incitament att hålla lägre priser än andra energislag. Då återstår frågan om man tror att de höga energipriserna kommer hålla i sig. För mig i elområde 2 kan jag dock konstatera att det nu är betydligt billigare att köra fjärrvärme än pellets med nuvarande priser (4000/pall), men det säger inget om hur det ser ut om 3-5 år och man kan väl vara helt säker på att om man slänger ut pannan och installerar fjärrvärme så kommer fjärrvärmepriserna att skena och pelletspriserna att störtdyka. Det enda man vet om framtiden är att man inget vet om framtiden.
Om det är tekniskt möjligt så tror jag att man snarare ska försöka komplettera sitt nuvarande uppvärmningssystem med andra möjliga uppvärmningsformer än att kasta ut det gamla och installera något helt annat. Komplettera pelletspannan med en vedkamin eller komplettera vedpannan med en pelletskamin exempelvis.F frede skrev:Om energipriserna ökar allmänt så stiger naturligtvis priset även på pellets. Pelletsproducenterna har inget incitament att hålla lägre priser än andra energislag. Då återstår frågan om man tror att de höga energipriserna kommer hålla i sig. För mig i elområde 2 kan jag dock konstatera att det nu är betydligt billigare att köra fjärrvärme än pellets med nuvarande priser (4000/pall), men det säger inget om hur det ser ut om 3-5 år och man kan väl vara helt säker på att om man slänger ut pannan och installerar fjärrvärme så kommer fjärrvärmepriserna att skena och pelletspriserna att störtdyka. Det enda man vet om framtiden är att man inget vet om framtiden.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Där har du lite fel tror jag om vi utgår ifrån att pelletstillverkarna inte har en kartell om prisbilden. Priset styrs av tillgång och efterfrågan men tillverkningskostnaden har också en stor inverkan på slutpriset, Om marginalerna blir för stora kommer flera aktörer att vilja tjäna pengar vilket leder till flera aktörer och ökat utbud mera konkurrens och sänkta priser tills vi når jämvikt på marknaden. Sen står bara pellets för ca 8Twh i Sverige och många tycker att pellets (och ved) är besvärligt och man betalar gärna extra för bekvämligheten med någon typ av värmepump så tror inte vi kommer få en bom med pellets anläggningar installerade i närtid så tror inte efterfrågan kommer öka dramatiskt. (Detta bygger på att det inte finns något utbyggd infrastruktur för att omvandla pellets till el i någon större skala)F frede skrev:Om energipriserna ökar allmänt så stiger naturligtvis priset även på pellets. Pelletsproducenterna har inget incitament att hålla lägre priser än andra energislag. Då återstår frågan om man tror att de höga energipriserna kommer hålla i sig. För mig i elområde 2 kan jag dock konstatera att det nu är betydligt billigare att köra fjärrvärme än pellets med nuvarande priser (4000/pall), men det säger inget om hur det ser ut om 3-5 år och man kan väl vara helt säker på att om man slänger ut pannan och installerar fjärrvärme så kommer fjärrvärmepriserna att skena och pelletspriserna att störtdyka. Det enda man vet om framtiden är att man inget vet om framtiden.
Det är många värmeverk som producerar fjärrvärme som är pelletseldade, men känner inte till någon som producerar el ens som en biprodukt.
Jag är bara vanlig pelletseldare, men vad jag förstår så är en del av grundmaterialet- spån kommet från Ryssland, då eget spån är dyrare eller finns i mindre omfattning. I om med kriget minskade tillgången. Priserna på elen har ju alla märkt dubblerats, vilket går åt i stora mängder vid produktionen. Drivmedelspriserna har också gått upp rejält. Ytterligare aspekt tror jag att vi producerar mindre mängder sågat trä i Sverige och därmed mindre tillgång till spån- Har inget hårdfakta kring detta. Även om privata pelletseldare minskat har vi fler värmeverk drivna av pellets. Sedan har vi en viss hamstring i höstas.
Köpte 3 ton från Scandbio i början på januari o betalade 5200 kr tonnet
Jag är bara vanlig pelletseldare, men vad jag förstår så är en del av grundmaterialet- spån kommet från Ryssland, då eget spån är dyrare eller finns i mindre omfattning. I om med kriget minskade tillgången. Priserna på elen har ju alla märkt dubblerats, vilket går åt i stora mängder vid produktionen. Drivmedelspriserna har också gått upp rejält. Ytterligare aspekt tror jag att vi producerar mindre mängder sågat trä i Sverige och därmed mindre tillgång till spån- Har inget hårdfakta kring detta. Även om privata pelletseldare minskat har vi fler värmeverk drivna av pellets. Sedan har vi en viss hamstring i höstas.
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
5200 kr/ton ger 83 kr/16Kg det var ett för tiden bra pris, det är "bara" 40% ökning från innan vilket inte är så farligt mot om man tittar på elpriset!trähandtag skrev:
Det är många värmeverk som producerar fjärrvärme som är pelletseldade, men känner inte till någon som producerar el ens som en biprodukt.
Nej, någon kartell tror jag inte på, bara vanliga marknadsmekanismer. Som du säger så baseras priset på tillgång och efterfrågan. Dels minskar tillgången till råvara, tillverkningskostnaderna har ökat, efterfrågan gått upp (mycket går på export) liksom priset på övriga energislag. Allt detta driver upp priset även på pellets.B Betula_Pendula skrev:
Denna artikel beskriver påverkande faktorer bra https://pelletsforbundet.se/press/nyheter/anstrangd-situation-pa-pelletsmarknaden-i-sverige/
Vad tror vi om priset för 2023. Funderar lite på när man ska köpa årsförbrukningen. Köpte i augusti förra året och verkar vara ungefär samma pris nu. Lite billigare än i höstas men känns ju dyrt fortfarande. Vänta till sommaren eller vad tror alla andra pelletseldare?
Yes sitter i samma sits ungefär. Har säsongen ut så att säga. Tänker också att den milda vintern bör pressa ner priserna om folk har mycket kvar hemma o leverantörer har beställt hem extra mycket. Hoppas på ett rejält rabatterat pris i början av sommarenyonna skrev:
Medlem
· Södra Dalarna
· 285 inlägg
Jag tror att många varuhus som har pellets som säsongsprodukt kommer sitta med höga lagersaldon när säsongen är slut och måste då "dumpa" priserna för att bli av med pelletsen för att få plats med andra säsongsprodukter, så väntar in kommande kampanjer nu under vårvintern för att köpa till säsongen 2023/2024.S SirMayo skrev: