31 555 läst ·
167 svar
32k läst
167 svar
Priser på elartiklar vid installationsjobb
Gör pizzabagaren 15 pizzor i timmen bara vardagar på en åtta timmars arbetsdag som varar från 07:00-16:00?H hyo57 skrev:
Tror inte det.
För det första så är deras ”arbetspass” utdraget från ca 10:00 till 22:00, ofta längre på fredag, lördag, har ofta öppet även söndagar, med samma pris på pizzorna oberoende tid (eventuellt förutom lunchtid).
För det andra har dom ganska höga elräkningar (driva pizzaugnarna, AC mm).
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Eventuellt påslag för att kunna lämna garanti ryms inom ett rimligt påslag på 10-30%. Det vi pratar om i denna tråd är påslag som är betydligt större än så (30-300%).R Ronny Larsson skrev:’samma Inställning här. Det folk inte förstår är att det måste finnas utrymme i materialetpriset att lämna garanti på materialet. För vem är det som får stå för felsökning, åka till materialleverantören och byta felaktig del, åka tillbaka till kund och byta den felaktiga delen, skriva egenkontroll? Det är klart att man kan ha en högre timdebitering istället men jag förklarar och motiverar alltid mina påslag med att jag måste ha råd med garantierna och kunden får gärna köpa materialet själv om jag får betalt för att senare byta eventuellt felaktiga komponenter.
Är rätt sällan det är fel men när det väl är fel blir det jäkligt dyrt att åtgärda. Ofta är det bråttom så man får pressa in det eller köra övertid. Komponenten kanske kostar 40 spänn och så får man lägga 6-7 timmar på resa till kund, felsöka, åka till butik, åka tillbaka till kund och byta komponent, göra tester enligt egenkontrollprogram, dokumentera och åka tillbaka. Den tiden/kostnaden ska fördelas ut på alla komponenter som ingår i alla jobb man gör.
Har byggt några hundra lägenheter sen jag började i branschen. Tror aldrig jag hört talas om ett vägguttag som gått sönder eller slutat fungera där det inte berodde på handhavandefel vid montaget.D Daniel 109 skrev:
Absolut, närmare 30% är tillräckligt om man också räknar in att man ska införskaffa materialet. Det gäller bara att man är tydlig mot kunden så denne förstår varför man har ett påslag på 30% och inte blir sur. Jag har inte upplevt annat än förståelse för påslagen och ingen kund har valt att köpa eget material.Pasjostrom skrev:
Medlem
· östergötland
· 22 inlägg
Stackars alla hantverkare.. gör det själva om det blir så dyrt, eller fixa materialet själv.. Vad tror ni alla klädaffärer har för påslag som kan ha rea på rea...
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Ska räkna likadant på elektrikerna timpeng?B Berrabus123 skrev:
Exempel: Jag ber en elektriker komma hem och byta ut mitt trasiga uttag. Elektrikern åker och köper uttaget och kommer sen och monterar det. Min räkning blir på 2500 kronor, eftersom elektrikern tar betalt för att åka och hämta uttaget och sen servicebil på det snart material och tiden det tar att montera, några minuter... Så kan man faktiskt inte räkna.
Jag tycker priset på materialet i detta fall känns ok. Att det är 30% över pris på webben betyder inte nödvändigtvis att det är 30% marginal. Om grossisten tar 10% över elbutik (vilket inte är omöjligt) så är påslaget mer i storleksordningen 15%, helt rimligt.
På samma sätt är det märkligt att vara jämföra materialkostnad med arbetskostnad. Köper man dyr material som går fort att montera så ser det ut på ett sätt. Köper man billigt material som tar mycket tid att installera så ser det ut på ett annat sätt.
Det är en annan sak när firman tar 1000 kr för ett hörnuttag som man köper för 250-300 kr och dessutom tar en rimlig timpeng. I de fallen har jag ingen förståelse alls och det verkar som att många (de flesta?l elektriker också anser att det är lurendrejeri. Sen finns det alltid något som kommer in med ett "Kolla pizzerian", eller "Du kan inte jämföra med ett Biltema-uttag" (fast man jämför med exakt samma vara). För den typen av personer verkar det rimligt om elektrikern fakturerar 600 kr/m gör vanlig 1,5 kvmm FK, och den som klagar är en idiot och så kommer det ett "skönt att inte behöva jobba mot privatpersoner" (jag betvivlar att man kan fakturera en seriös beställare 600 kr/m bara för att det inte är en privatperson).
Som tur är tror jag de flesta är ärliga hyggliga personer, men det är synd när rötäggen försvaras (återigen, jag ser inte TS elektriker som ett rötägg).
Elbutik har bra priser på material som svenssons handlar till villan, typ Renova, exxact och mindre normcentraler. Jag jobbade på en av de större firmorna i Sverige och då var Renova uttag billigare på elbutik än vad de kunde köpa för. Men så fort de handlar om tex större dimensioner av kabel så redan vid 10 kvadrat så har den stora firman cirka halva priset på kabel än elbutik. Så i det stora hela på större byggnader så är det lilla man kan spara på några produkter som elbutik råkar vara billiga på kaffepengar i sammanhanget. Jag själv betalar 785 ex moms för vector centralen och då är jag en enmansfirma.
Jag kör med 10-30% påslag på mina priser lite beroende på volym och kostnad på produkterna. Brukar oftast bli lite dyrare än elbutik. Kunder vill oftast att allt ska hända samma dag, och då ska vi vara glada att grossisterna finns.
Jag kör med 10-30% påslag på mina priser lite beroende på volym och kostnad på produkterna. Brukar oftast bli lite dyrare än elbutik. Kunder vill oftast att allt ska hända samma dag, och då ska vi vara glada att grossisterna finns.
Vet du hans inköpspriser, eller hur kan du veta hur stort påslag han gör?H HenkeNord skrev:Jag har låtit en elektriker komplettera elen runt vårt hus med bland annat ett nytt normskåp, lite nya uttag på utsidan fasaden osv. Fakturan som jag fick var specad på allt som hade använts, vilket jag tycker var väldigt snyggt gjort. Men när man då läser priserna så blir man mörkrädd vilka påslag som görs.
Här är några exempel.
Normskåpet: Häger Vector 1x18 IP65, pris på faktura: 1 648,50kr, Elkapsling.se: 1 207kr (37% dyrare)
Kabel: Draka Aceflex Jordkabel RV-K, pris på faktura: 113 kr, Elbutik.se: 84kr (33% dyrare)
Kabel: Draka EXQ-LightPro 3G1,5 R100, pris på faktura: 21,85 kr, elkatalogen.se: 12,25 kr (78% dyrare)
Är det rimligt att man har sådana marginaler på elartiklarna. De priser jag hittat är listpriser i webbutiker, elektriker borde dessutom ha bättre inköpspriser än det, tänker jag.
/Henrik
Vill du ha transparenta priser så är det bara att du frågar hantverkaren. Kan/vill denne inte ge dig ett pris så är det upp till dig om du fortfarande vill anlita denne eller inte. Så du kan absolut jämföra priser mellan olika hantverkare och butiker om du vill så det är egentligen ingen skillnad mot ex Jula, Biltema, Swedol osv vad gäller att kunna jämföra priser.Pasjostrom skrev:
Och det jag menade är att butiker är inte helt transparenta med sina priser eftersom du aldrig ser deras påslag och det gör du oftast inte heller när en hantverkare köper något åt dig. Däremot har du alltid möjlighet att få reda på priset i förväg om du vill.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 914 inlägg
Butiker är visst transparenta med sina priser. De är inte transparenta med sina påslag, men det är en helt annan sak.
Sist jag hade en elektriker hemma för lite diverse arbeten, byta ett trasigt utomhusuttag vid garageporten, dela upp en trefas till tvättmaskin till tre enfas-uttag, ansluta en fläkt till det uppreglade golvet etc så var först chefen ute och kollade på jobbet och sen kom en annan kille och och gjorde jobbet. Något pris på materialet gick inte att få. Det var mest "Någon hundralapp för den kanske", "vet inte så noga" etc. Jag lät de k
Görs jobbet och det var hyggliga typer som gjorde ett bra jobb, som satte upp en avgift för servicebil, trots att de kom flera gånger (de klämde in mina jobb när det regnade och de inte kunde vara på ett annat, större uppdrag som de hade) och med vettigt materialpris.
Ett problem är att montören inte får uppge ett pris i de flesta fall, så kommer jag på att jag vill ha ett extra hörnuttag när han ändå är där så kan jag inte få ett pris på det utan får hoppas att det inte blir 1000 kr. Som sagt de flesta är nog hyggliga men det betyder inte att det är lätt att få ett pris. Att jaga vidare när det redan är hopplöst svårt att hitta någon är inte alltid lätt. Man står mitt i renoveringen av köket och kontaktar 5 företag, varav 3 inte dyker upp och inte hör av sig, en tackar nej och den sista kan inte ge priser. Fast pris är uselt för både mig och elektrikern på småjobb för då måste de tar det mer tid att räkna ut det än att göra jobbet.
Sist jag hade en elektriker hemma för lite diverse arbeten, byta ett trasigt utomhusuttag vid garageporten, dela upp en trefas till tvättmaskin till tre enfas-uttag, ansluta en fläkt till det uppreglade golvet etc så var först chefen ute och kollade på jobbet och sen kom en annan kille och och gjorde jobbet. Något pris på materialet gick inte att få. Det var mest "Någon hundralapp för den kanske", "vet inte så noga" etc. Jag lät de k
Görs jobbet och det var hyggliga typer som gjorde ett bra jobb, som satte upp en avgift för servicebil, trots att de kom flera gånger (de klämde in mina jobb när det regnade och de inte kunde vara på ett annat, större uppdrag som de hade) och med vettigt materialpris.
Ett problem är att montören inte får uppge ett pris i de flesta fall, så kommer jag på att jag vill ha ett extra hörnuttag när han ändå är där så kan jag inte få ett pris på det utan får hoppas att det inte blir 1000 kr. Som sagt de flesta är nog hyggliga men det betyder inte att det är lätt att få ett pris. Att jaga vidare när det redan är hopplöst svårt att hitta någon är inte alltid lätt. Man står mitt i renoveringen av köket och kontaktar 5 företag, varav 3 inte dyker upp och inte hör av sig, en tackar nej och den sista kan inte ge priser. Fast pris är uselt för både mig och elektrikern på småjobb för då måste de tar det mer tid att räkna ut det än att göra jobbet.
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Renoveringsnovis
· Stockholm
· 647 inlägg
Jag håller fortfarande inte riktigt med. I ena fallet köper jag en tjänst som är uppbyggd av många delar, där det ofta inte är tydligt exakt vad som kommer behövas innan arbetet påbörjas (iallafall inte för mig som lekman), och i det andra fallet köper jag en produkt där priset är så tydligt att jag hur enkelt som helst kan jämföra priset med konkurrenter på marknaden, både i Sverige och internationellt.
Är man ovan som köpare av hantverkartjänster tror man nog ofta att det är timpriset som ska betala hantverkaren, inte att det tillkommer lika mycket till i marginal på materialet.
Det är just svårigheten i att förstå priset som är problemet. Tyvärr är det ofta svårt att få en fastpris-offert (vilket jag kan förstå), och tyvärr är det också ofta svårt att förstå hur prismodellen för materialet ser ut. Svaret man får brukar vara i stil med ”Du får 20% rabatt” vilket inte säger mig nånting eftersom jag inte vet listpriset eller vad hantverkaren har för rabatt. Hela systemet är ju uppbyggt för att gynna grossist och hantverkare genom att göra det otydligt för slutkunden.
Givetvis kan jag välja att inte anlita den hantverkaren, men det är inte alltid man har så många att välja på (om man inte bor i en stor stad).
Men men, tycker vi släpper denna jämförelse nu.
Är man ovan som köpare av hantverkartjänster tror man nog ofta att det är timpriset som ska betala hantverkaren, inte att det tillkommer lika mycket till i marginal på materialet.
Det är just svårigheten i att förstå priset som är problemet. Tyvärr är det ofta svårt att få en fastpris-offert (vilket jag kan förstå), och tyvärr är det också ofta svårt att förstå hur prismodellen för materialet ser ut. Svaret man får brukar vara i stil med ”Du får 20% rabatt” vilket inte säger mig nånting eftersom jag inte vet listpriset eller vad hantverkaren har för rabatt. Hela systemet är ju uppbyggt för att gynna grossist och hantverkare genom att göra det otydligt för slutkunden.
Givetvis kan jag välja att inte anlita den hantverkaren, men det är inte alltid man har så många att välja på (om man inte bor i en stor stad).
Men men, tycker vi släpper denna jämförelse nu.