Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Du gör helt fel antaganden.
1. Att tillaga en pizza är inte enbart den tid det tar att slänga ihop pizzan, ingredienser ska förberedas, saker ska diskas, städas osv.
2. Ingredienser till en pizza kostar 20-30kr/pizza, sen måste du lägga till hyra/värme/el och andra fasta kostnader.
3. En pizzeria bara kunder kl 11-13 och 17-20, så på en hel dag (ca 12h) är det mindre än 50% beläggning.
En elektriker har ju massa saker som man måste göra för att företaget ska fungera förutom tiden man står hos en kund. Så med ditt tankesätt så kanske man borde ockra ännu mer + ha en timpeng på kanske 1500kr? Känns som att du argumenterar emot dig själv.

H hyo57 skrev:
jo precis. hoppas du såg att det var ironi i mitt inlägg har varit egen i 20 år visserligen inte hantverkare . innan dess löntagare ( hantverkare) från 1975 till år 2000. bör i en liten by och kan säga att fanns folk som var jävulskt avundsjuka samt missunsamma
Självklart såg jag ironin i ditt inlägg ;)

• Gilla
Callekansjälv
  • Laddar…
Om vi gör såhär, du bemöter mina andra två punkter först, så kan jag förklara om det inte är något du förstår sen, okej? ;)

Eller så slutar vi bara diskutera denna dåliga liknelse och diskuterar ursprungsproblemet istället, att när man köper el- och VVS-tjänster så är prissättningen på material väldigt otydlig och många kunder irriterar sig på detta beteende.

Jag lovar att jag kan skjuta ner alla argument till att ha påslag på över 20-30%! ;)

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Ska jag betala för den tid som de inte har kunder? Isf kan jag ju debitera dig för en veckas jobb även om det bara tar 2h pga att du ska täcka min brist på jobb ;)
I praktiken är det precis det du gör oavsett vem du köper tjänster eller material av, bara det att du inte ser den kostnaden för det är inbakad i tim-/materialpriset. Precis som att du betalar en del av företagets lokalkostnader, försäkringar, telefoner, bilar, personalkostnader mm mm.
Går du till Jula och köper ett eluttag så har de räknat på hur stor marginal de behöver ha på just det eluttaget för att priset på det ska täcka alla de kostnader de har för att tillhandahålla just det eluttaget till dig som kund plus en liten vinst. Samma sak med timkostnaden en elektriker tar. Så har elektrikern i snitt 50% teckningsgrad på jobb så kommer du få betala för de övriga 50% för att denne inte ska gå omkull, men det är så klart inbakat i timpriset så det ser inte du.

• Gilla
Panor82 och 3 till
  • Laddar…
Det är lite roligt att så många är förvånade över elektrikers materialpåslag, men ingen reagerar på ex Julas påslag. Vilket antagligen beror på att det är så mycket svårare att se om man inte har jobbat där och har sett personalrabatterna. Det är inte ovanligt att personalrabatten kan ligga på 60-80%, ibland ännu mer, på många varor och då gör de fortfarande en vinst på minst 5-10% efter att alla företagets kostnader är inräknade.
Ex så kostade ett Philips 24-pack AA-batterier 3,21 kr för personal (4% vinstmarginal) och priset till kund var 99,90 kr. Där kan vi snacka ordentliga påslag! (behöver jag säga att jag gråter inombords varje gång jag ska köpa batterier?) Och Jula är långt ifrån ensamma om detta.

• Gilla
sandbergarn och 2 till
  • Laddar…
S hjulia skrev:
Det är lite roligt att så många är förvånade över elektrikers materialpåslag, men ingen reagerar på ex Julas påslag. Vilket antagligen beror på att det är så mycket svårare att se om man inte har jobbat där och har sett personalrabatterna. Det är inte ovanligt att personalrabatten kan ligga på 60-80%, ibland ännu mer, på många varor och då gör de fortfarande en vinst på minst 5-10% efter att alla företagets kostnader är inräknade.
Ex så kostade ett Philips 24-pack AA-batterier 3,21 kr för personal (4% vinstmarginal) och priset till kund var 99,90 kr. Där kan vi snacka ordentliga påslag! (behöver jag säga att jag gråter inombords varje gång jag ska köpa batterier?) Och Jula är långt ifrån ensamma om detta.
Det är lätt att glömma att i butiker så är priserna transparenta, dvs du vet i förväg vad du behöver betala och kan på så vis jämföra olika butiker. Därför är denna liknelse inte relevant.

• Gilla
jbr och 4 till
  • Laddar…
Jula skriver ut priserna på hyllan. Elektrikern kommer med dem i efterhand. Det är en stor skillnad.

• Gilla
Tamazin och 5 till
  • Laddar…
U Utasja skrev:
Vad skulle det kostat dig extra för att åka till byggnaden och köpa den själv. Jag tänker, tid, bensin, övriga boendekostnader osv. Det jobbet har ju hantverkaren gjort åt dig.
Själv var jag fullt medveten om priset då jag fått det på offert, för mig var det det enda sättet att överhuvudtaget få tillgång till hantverkaren att köpa både jobb och material. Jag förstår att man vid akuta ärenden kan ta en premie för material, men för schemalagda/planerade jobb ta 200%+ är grisigt.

För mig att svänga förbi och hämta en ventil till/från jobb, dagis , affären skulle vara en försumbar kostnad.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
H HenkeNord skrev:
Så hur mycket rabatt ger du dina kunder som köper 40 timmar jämfört med de som bara köper 4 timmar? Jag har aldrig fått en faktura av en hantverkare där det står mängdrabatt på sista raden...

Om det nu är så att elektriker inte klarar sig på att bara sälja timmar så får ni väl höja priset. Ni skulle få mycket nöjdare kunder om materialkostnaden inte blev en överraskning varje gång.

I mitt fall så handlade det om 3000kr (6h) i arbete och 7500 i material. Om påslaget skulle vara 30% så blir det 1700 intäkt på materialet, vilket summerat skulle bli 4700 för 6h arbete, dvs 783kr/h. Typ som en lite billigare IT-konsult, eller en junior konsult på en större revisionsbyrå...
Problemet är att du säger ”ni”, det är lite korkat. Alla elektriker är inte likadana, man kan inte dra alla över en kam. Det vi ser på Byggahus är en liten del av alla, nämligen där folk är missnöjda. T.ex. jag såg till att jag alltid låg under Elbutik.se. Hade det påslag jag ville, runt 30%, men låg och kollade av hela tiden. Kunden fick faktura på artikelnivå med E-nr.

• Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jula skriver ut priserna på hyllan. Elektrikern kommer med dem i efterhand. Det är en stor skillnad.
Får du tandläkarens priser specade innan? Då kan du säkert få elektrikern att speca också, räkna dock med att han vill ha betalt för det.

• Haha
Pasjostrom
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Är det någon här som testat reklamera en produkt hos elbutiken.se??? Jag brukar säga till kunderna vad materialet kommer kosta och sedan ge dom alla E:nummer och be dom köpa själva om dom tycker det är billigare så, men då brukar jag även förklara att jag inte kommer att komma och byta ut något ifall det är produktionsfel osv, iaf inte gratis vilket jag alltid gör om jag inhandlat matrialet själv + att dom får rådda i allt vad det innebär i att reklamera en produkt osv.

Brukar till 95% va gångerna sluta med att jag inhandlar materialet själv utan att det blir massa tjafs dessutom.
Det här argumentet om att det minsann ingår garanti och att det därför krävs ett jättestort påslag känns lite väl slitet. Om den elektriker jag anlitat vill ta betalt för tre vägguttag varje gång han sätter upp ett vägguttag med motiveringen att han byter det gratis om det går sönder inom två år, skulle jag be honom välja ett annat fabrikat som inte går sönder så ofta.

Jag har bott i mitt hus i 20 år. Det finns ca 40 vägguttag. Ett enda har gått sönder. I princip överlever alltså vägguttag husets livslängd, så kostnaden för garantin kan inte vara många ören.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Är det någon här som testat reklamera en produkt hos elbutiken.se??? Jag brukar säga till kunderna vad materialet kommer kosta och sedan ge dom alla E:nummer och be dom köpa själva om dom tycker det är billigare så, men då brukar jag även förklara att jag inte kommer att komma och byta ut något ifall det är produktionsfel osv, iaf inte gratis vilket jag alltid gör om jag inhandlat matrialet själv + att dom får rådda i allt vad det innebär i att reklamera en produkt osv.

Brukar till 95% va gångerna sluta med att jag inhandlar materialet själv utan att det blir massa tjafs dessutom.
’samma Inställning här. Det folk inte förstår är att det måste finnas utrymme i materialetpriset att lämna garanti på materialet. För vem är det som får stå för felsökning, åka till materialleverantören och byta felaktig del, åka tillbaka till kund och byta den felaktiga delen, skriva egenkontroll? Det är klart att man kan ha en högre timdebitering istället men jag förklarar och motiverar alltid mina påslag med att jag måste ha råd med garantierna och kunden får gärna köpa materialet själv om jag får betalt för att senare byta eventuellt felaktiga komponenter.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
Hur ofta är det fel på elartiklar egentligen? Det låter väldigt vanligt om dessa påslag behövs.

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
U UffeH skrev:
Det här argumentet om att det minsann ingår garanti och att det därför krävs ett jättestort påslag känns lite väl slitet. Om den elektriker jag anlitat vill ta betalt för tre vägguttag varje gång han sätter upp ett vägguttag med motiveringen att han byter det gratis om det går sönder inom två år, skulle jag be honom välja ett annat fabrikat som inte går sönder så ofta.

Jag har bott i mitt hus i 20 år. Det finns ca 40 vägguttag. Ett enda har gått sönder. I princip överlever alltså vägguttag husets livslängd, så kostnaden för garantin kan inte vara många ören.
Det gick fort från 20% till 300%. Sen finns det mycket annat man sätter upp hos en kund som är betydligt känsligare än ett jävla vägguttag, te.x en spotlights osv som oftast brukar ha en minimum livslängd. T.ex häromdagen var jag och bytte en spot från designlight som hade lagt av helt redan efter 9månader och den kostade minsann 450kr och då fick kunden den utbytt + en helt ny inom 24h efter samtal. Det vill jag se elbutik.se lyckas med ;)

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.