U Uffe A skrev:
Min frukost består av en kopp kaffe i bilen på väg till jobb
Sen blir det medhavda smörgåsar när tid finns.
Har jag tur och kunden är hemma när jag är där får jag en kopp kaffe.
Hur mycket ska jag förmånsbeskattas för detta?
Har varken tid eller lust att sitta på grossen och käka en lyxfrukost.
Alla ni icke elektriker (eller hantverkare) verkar tro att det är typ en lyxfrukost a la 5 stjärnigt hotell.
Dra på er arbetskläder utanpå er kostym och smyg ner på Ahlsell vid niotiden så får ni se med egna ögon.
Jag handlar bara på Ahlsell om mina andra leverantörer inte har varan på lager
Lägger jag en webb order hos grossen vet jag att jag har grejorna på morgonen dagen efter, och då menar jag hantverkarmorgon, dvs inte vid niotiden.
Skulle jag beställa från någon nätbutik så kan jag inte vara säker på när jag får prylarna.
Så en fråga till er som förordar att elektrikern ska surfa runt på nätet och leta priser som matchar det billigaste ni lyckats hitta.
Vill ni betala för den tiden denne lägger ner och då med en timdebitering på 600-800 kr/h
Och att om denna nätbutik inte lyckats leverera mtrl i tid, betala full timlön för den dag som elektrikern inte kan fylla.

Jag håller med andra skribenter om att påslaget ska vara transparent och klarlagt från början.
Men inse att mindre firmor inte har gigantiska rabatter som de firmor som handlar för mailjarder årligen.

Som tur är slipper jag oroa mig för sådana problem eftersom min firma drivs som bisyssla när jag har tid och lust vid sidan av mitt ordinarie arbete och det arbete jag har hemma med att underhålla och renovera ett hus.
Mycket bra skrivet

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
A arvid0 skrev:
Det här påminner mig om när jag köpte en pizza på pizzerian. Köper jag ingredienserna och ger han så hade pizzan kunnat bli 50% billigare! OCKER!

Samma med verkstaden oljan tar de 100% mer för än vad jag hittar den för på nätet. OCKER!

Finns det någon bransch som inte gör påslag?
Tandläkaren?
IT-teknikern?
Mycket vettig jämförelse. Det jävliga är ett pizzerian också ska ha 600 kr/h eller?

• Gilla
  • Haha
tanaris och 2 till
  • Laddar…
A arvid0 skrev:
Det här påminner mig om när jag köpte en pizza på pizzerian. Köper jag ingredienserna och ger han så hade pizzan kunnat bli 50% billigare! OCKER!

Samma med verkstaden oljan tar de 100% mer för än vad jag hittar den för på nätet. OCKER!

Tandläkaren?
IT-teknikern?
Samma trötta argument som alltid. Pizzabagaren tar ju inte samtidigt 100kr för arbetet och 100kr för ingredienserna...

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Mycket vettig jämförelse. Det jävliga är ett pizzerian också ska ha 600 kr/h eller?
Räknar du på hur många minuter en pizza ockuperar en bagares tid och tar bort några kronor för ingridienserna så har du nog en timpeng på runt 1000kr ;)

A arvid0 skrev:

Tandläkaren?
IT-teknikern?
Jag har aldrig köpt pizza där material och arbete spelats separat. Alltid fast pris.

Om elektrikern skulle baka en pizza skulle ingredienserna vara dyrare än på Ica, han skulle ta betalt för att åka och handla ingredienserna hos grossisten med hittepårabatt för han hade inte grejerna till en cappriciosa hemma, för tiden det tar att baka pizzan avrundat uppåt till närmsta halvtimme. Avgift för emballering, extra för pizzasalladen. Avgift för servicebil och km kostnad plus arbetstid vid hemkörning. Kanske kartongen och eventuella matrester kan tas till ÅVC senare för en femhundring.
Ja och pizzan får jag när han har tid, inte när jag är hungrig. Och en prao elev gjorde pizzan, men det skulle vara ok för en pizzabagare äger företaget.

tyvärr är det ju förbjudet att köpa pizzakit på Ica och göra själv i sin egen ugn. :rofl:

Ok jag raljerar. Dålig liknelse på en annan dålig liknelse. :cool:

• Gilla
  • Haha
breakman och 12 till
  • Laddar…
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Samma trötta argument som alltid. Pizzabagaren tar ju inte samtidigt 100kr för arbetet och 100kr för ingredienserna...
Bara det att pizzabagaren har ju ”BAKAT” in sin timtid i pizzan, pizzan kostar säger vi 100:- han bakar säger vi 15 på en timme det blir 1500:- gissning mellan tummen och pekfingret så kostar ingredienserna 150-200:- kanske man skulle börja ifråga sätta det med han tjänar ju 1300:- på en timme

H HenkeNord skrev:
Jag har låtit en elektriker komplettera elen runt vårt hus med bland annat ett nytt normskåp, lite nya uttag på utsidan fasaden osv. Fakturan som jag fick var specad på allt som hade använts, vilket jag tycker var väldigt snyggt gjort. Men när man då läser priserna så blir man mörkrädd vilka påslag som görs.

Här är några exempel.
Normskåpet: Häger Vector 1x18 IP65, pris på faktura: 1 648,50kr, Elkapsling.se: 1 207kr (37% dyrare)
Kabel: Draka Aceflex Jordkabel RV-K, pris på faktura: 113 kr, Elbutik.se: 84kr (33% dyrare)
Kabel: Draka EXQ-LightPro 3G1,5 R100, pris på faktura: 21,85 kr, elkatalogen.se: 12,25 kr (78% dyrare)
Är det rimligt att man har sådana marginaler på elartiklarna. De priser jag hittat är listpriser i webbutiker, elektriker borde dessutom ha bättre inköpspriser än det, tänker jag.

/Henrik
Det beror väl på i vilka webbutiker du tittat. En elektriker köper ju inte kinesgrejer på Biltema precis.
Pålägget kan väl diskuteras något, men 25% är inte oskäligt. Då blir det inte många kronor kvar att strida om. Visst har de rabatter, men de baseras ju ofta på volym och småfirmor kommer oftast inte upp till dessa. Obs har inte firma själv längre, men har erfarenhet från eget bolag.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
H hyo57 skrev:
Bara det att pizzabagaren har ju ”BAKAT” in sin timtid i pizzan, pizzan kostar säger vi 100:- han bakar säger vi 15 på en timme det blir 1500:- gissning mellan tummen och pekfingret så kostar ingredienserna 150-200:- kanske man skulle börja ifråga sätta det med han tjänar ju 1300:- på en timme
Ska börja ta med egna ingidrienser och sen ska jag ta fram miniräknaren och uret. Inte fan ska någon som har eget och är lite driven tjäna några pengar i jante Sverige. Bättre dom som bara går till jobbet på dagarna och efter de inte behöver fundera på ett skit tjänar pengar.

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
H hyo57 skrev:
Gissar att de flesta som klagar på hantverkare överlag har anställning och är inte egna företagare, verkar som att avundsjukan här i Sverige är ganska utbredd, säger som en kompis till mig brukar säga när nån tycker en vara är dyr, prova gör den själv då,
Det är nog många som gärna köper in prylarna själv.

D Daniel 109 skrev:
Det är nog många som gärna köper in prylarna själv.
Nä nu gissar du allt fel för det innebär att man behöver få tummen ur röva.

C Christoffer L skrev:
Skulle förmoda att alla har ett eget buffertlager med de mest sålda/installerade produkterna, inköpta till lågpris och sen säljs för listpris till slutkund. Betalade själv en ventilations firma närmre 1000:- för en Fresh ventil som går att köpa för 399:- på valfri bygghandel...bara för att få jobbet gjort...
Vad skulle det kostat dig extra för att åka till byggnaden och köpa den själv. Jag tänker, tid, bensin, övriga boendekostnader osv. Det jobbet har ju hantverkaren gjort åt dig.

H hyo57 skrev:
Du gör helt fel antaganden.
1. Att tillaga en pizza är inte enbart den tid det tar att slänga ihop pizzan, ingredienser ska förberedas, saker ska diskas, städas osv.
2. Ingredienser till en pizza kostar 20-30kr/pizza, sen måste du lägga till hyra/värme/el och andra fasta kostnader.
3. En pizzeria bara kunder kl 11-13 och 17-20, så på en hel dag (ca 12h) är det mindre än 50% beläggning.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
C
Pizza liknelsen hade fungerat om alla fick och kunde installera el. Men så är inte fallet, så ni elektriker som gillade exemplet är det inte applicerbart.

Sen är inte el rocket science likt pizza. Så om ni tycker det är lika komplicerat att baka pizza som att dra el, borde det inte vara så reglerat. Helt annan fråga

Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Du gör helt fel antaganden.
1. Att tillaga en pizza är inte enbart den tid det tar att slänga ihop pizzan, ingredienser ska förberedas, saker ska diskas, städas osv.
2. Ingredienser till en pizza kostar 20-30kr/pizza, sen måste du lägga till hyra/värme/el och andra fasta kostnader.
3. En pizzeria bara kunder kl 11-13 och 17-20, så på en hel dag (ca 12h) är det mindre än 50% beläggning.
Ska jag betala för den tid som de inte har kunder? Isf kan jag ju debitera dig för en veckas jobb även om det bara tar 2h pga att du ska täcka min brist på jobb ;)

• Gilla
Andreas781002 och 2 till
  • Laddar…
B Berrabus123 skrev:
Ska börja ta med egna ingidrienser och sen ska jag ta fram miniräknaren och uret. Inte fan ska någon som har eget och är lite driven tjäna några pengar i jante Sverige. Bättre dom som bara går till jobbet på dagarna och efter de inte behöver fundera på ett skit tjänar pengar.
jo precis. hoppas du såg att det var ironi i mitt inlägg har varit egen i 20 år visserligen inte hantverkare . innan dess löntagare ( hantverkare) från 1975 till år 2000. bör i en liten by och kan säga att fanns folk som var jävulskt avundsjuka samt missunsamma

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.