harry73 harry73 skrev:
Ja de flesta elektriker brukar salta sina fakturor ordentligt bland annat genom höga påslag på materialet. Grossisterna använder ett system med höga listprisor och otydliga men stora rabatter till yrkesfolk.

Det går eventuellt att bestrida fakturan och dra det till tinget, men då ska det handla om stora pengar ich utgången är ovisst
Det vore intressant att veta vad någon som verkar ha noll koll på hur det fungerar har för belägg att sitta och sprida lögner om en hel yrkeskår?...

• Gilla
hyo57 och 1 till
  • Laddar…
D Dodger skrev:
Vet du hans inköpspriser, eller hur kan du veta hur stort påslag han gör?
Nej men sluta.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
Det är precis det jag menar. Det är egentligen inte påslaget i sig som är problemet utan transparensen och att i förväg veta vad saker kommer kosta är det som är problemet. Sen om de har ett påslag på 5% eller 500% spelar ingen roll så länge man får reda på det i förväg och kan ta ställning då till om totalsumman känns okej eller inte.

Vet inte om jag har haft tur, men jag har aldrig haft problem med att få reda på vad saker kommer kosta om jag har frågat. Enda gången det har varit "problem" med ett pris var när hantverkaren inte tänkte på att han lämnade pris till en privatperson och därför sa priset ex moms utan att säga att det var ex moms. Jag förstod dock av prisnivån att det nog var ex moms och när fakturan dök upp visade det sig att det verkligen var så, men det var så pass billigt ändå och jag var väldigt nöjd så jag betalade utan att klaga.

J Johan456 skrev:
Problemet är att du säger ”ni”, det är lite korkat. Alla elektriker är inte likadana, man kan inte dra alla över en kam. Det vi ser på Byggahus är en liten del av alla, nämligen där folk är missnöjda. T.ex. jag såg till att jag alltid låg under Elbutik.se. Hade det påslag jag ville, runt 30%, men låg och kollade av hela tiden. Kunden fick faktura på artikelnivå med E-nr.
Ok, du har helt rätt, fel att säga ni. Det finns garanterat elektriker som jobbar annorlunda med påslagen.

• Gilla
Johan456
  • Laddar…
Sluta klaga och gör jobbet själv då? Fattar inte att folk orkar...

• Gilla
hyo57
  • Laddar…
Jag tycker det låter helt ok. Lite höga (men inte vansinniga) påslag men helt ok timpenning.

D Dodger skrev:
Det vore intressant att veta vad någon som verkar ha noll koll på hur det fungerar har för belägg att sitta och sprida lögner om en hel yrkeskår?...
Lögner? Ta och fråga Dahls AB (rörgrossist) vad en ensamröris som omsätter 600 kkr har för kickback och om du är GILLAD så får du veta 54%. Eller gör som mitt halvstora el/teleinstallationsföretag 1989 då jag ännu var kvar i hyckleriets högborg Sverige. Jag var då kund hos SELGA AB Elgrossist. Bonusen var fet och god då jag blåste kunder och kommuner på materialvinsterna. Eller den lille leverantören XYZ som skrev ut fakturorna till mitt bolag precis som jag ville visa upp i mina egna fakturor och tog en liten avgift för tjänsten som han mådde bra av och fick lite ringar på magen åxå. Det blir lite LattjoLajbans på långresorna av sånt. Fråga runt så får du veta ännu mera. Sen kan du ju sitta hemma med bidragskaffe från A-kassan, önska något annat och anklaga ärliga ockrare både det ena och det andra. Livet är ju inte gulligt med de värsta rovdjuren på jorden som leder ligan.
/B.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Lögner? Ta och fråga Dahls AB (rörgrossist) vad en ensamröris som omsätter 600 kkr har för kickback och om du är GILLAD så får du veta 54%. Eller gör som mitt halvstora el/teleinstallationsföretag 1989 då jag ännu var kvar i hyckleriets högborg Sverige. Jag var då kund hos SELGA AB Elgrossist. Bonusen var fet och god då jag blåste kunder och kommuner på materialvinsterna. Eller den lille leverantören XYZ som skrev ut fakturorna till mitt bolag precis som jag ville visa upp i mina egna fakturor och tog en liten avgift för tjänsten som han mådde bra av och fick lite ringar på magen åxå. Det blir lite LattjoLajbans på långresorna av sånt. Fråga runt så får du veta ännu mera. Sen kan du ju sitta hemma med bidragskaffe från A-kassan, önska något annat och anklaga ärliga ockrare både det ena och det andra. Livet är ju inte gulligt med de värsta rovdjuren på jorden som leder ligan.
/B.
Glömde berätta att det som skedde 1989 preskriberades redan 2009 ifall någon hemmajurist börjar gräva. //B.

• Gilla
Tamazin
  • Laddar…
U Uffe A skrev:
Min frukost består av en kopp kaffe i bilen på väg till jobb
Sen blir det medhavda smörgåsar när tid finns.
Har jag tur och kunden är hemma när jag är där får jag en kopp kaffe.
Hur mycket ska jag förmånsbeskattas för detta?
Har varken tid eller lust att sitta på grossen och käka en lyxfrukost.
Alla ni icke elektriker (eller hantverkare) verkar tro att det är typ en lyxfrukost a la 5 stjärnigt hotell.
Dra på er arbetskläder utanpå er kostym och smyg ner på Ahlsell vid niotiden så får ni se med egna ögon.
Jag handlar bara på Ahlsell om mina andra leverantörer inte har varan på lager
Lägger jag en webb order hos grossen vet jag att jag har grejorna på morgonen dagen efter, och då menar jag hantverkarmorgon, dvs inte vid niotiden.
Skulle jag beställa från någon nätbutik så kan jag inte vara säker på när jag får prylarna.
Så en fråga till er som förordar att elektrikern ska surfa runt på nätet och leta priser som matchar det billigaste ni lyckats hitta.
Vill ni betala för den tiden denne lägger ner och då med en timdebitering på 600-800 kr/h
Och att om denna nätbutik inte lyckats leverera mtrl i tid, betala full timlön för den dag som elektrikern inte kan fylla.

Jag håller med andra skribenter om att påslaget ska vara transparent och klarlagt från början.
Men inse att mindre firmor inte har gigantiska rabatter som de firmor som handlar för mailjarder årligen.

Som tur är slipper jag oroa mig för sådana problem eftersom min firma drivs som bisyssla när jag har tid och lust vid sidan av mitt ordinarie arbete och det arbete jag har hemma med att underhålla och renovera ett hus.
Håller med en del om att det tramsas ui tråden. Jag hade en blomstergrossistverksamhet 1998-1999. Varje morgon kom kundena från kl 4-5 och var trötta och halvvakna. Det var ju ingenting att prata om. Då de kom fanns färskt bröd, ost, pålägg och kaffe/te. De satt och smååt i lugn och ro, pratade med kollegor och startade dagen mjukt under nästan en timme. Miitt grosslager blev en trevlig samlingspunkt. Så gör Malmbergs El på en del lager. Jag har varit där och det är trevligt att mjukstarta och kommunicera inför en lång dag for en småföretagare medan hans personal ligger och dunar nån betald timme till. Den som kritiserar en sån human sak har inte förstått särskilt mycket och är antagligen hjärntvättad på Bommer(s)vik.
//B.

H HenkeNord skrev:
Nej men sluta.
Varför ska jag sluta? Du kan ju inte sitta och anklaga någon för att göra stora påslag utan att veta vad den personen har för påslag på sitt material i förhållande till sitt inköpspris...

kisumisu
H HenkeNord skrev:
Jag har låtit en elektriker komplettera elen runt vårt hus med bland annat ett nytt normskåp, lite nya uttag på utsidan fasaden osv. Fakturan som jag fick var specad på allt som hade använts, vilket jag tycker var väldigt snyggt gjort. Men när man då läser priserna så blir man mörkrädd vilka påslag som görs.

Här är några exempel.
Normskåpet: Häger Vector 1x18 IP65, pris på faktura: 1 648,50kr, Elkapsling.se: 1 207kr (37% dyrare)
Kabel: Draka Aceflex Jordkabel RV-K, pris på faktura: 113 kr, Elbutik.se: 84kr (33% dyrare)
Kabel: Draka EXQ-LightPro 3G1,5 R100, pris på faktura: 21,85 kr, elkatalogen.se: 12,25 kr (78% dyrare)
Är det rimligt att man har sådana marginaler på elartiklarna. De priser jag hittat är listpriser i webbutiker, elektriker borde dessutom ha bättre inköpspriser än det, tänker jag.

/Henrik
Som med allt annat t ex bilservice företag mm saltar dom inte på timpriset så saltar dem på förbrukningsvaror!!
Man rent av förvånas att dem som företag inte skulle ha bättre rabatter!!

Köpte själv glödstift till bilen för 10€ styck...Verkstan skulle ha över 32€ st. (4x10= 40€) (4x32 = 128€). Precis samma dvs original! Verkstan gick dock med på att jag förde dit mina, så jag sparade 88€ (ca 900kr) ;) men man funderar ju ibland :thinking:

Tycker det är lite :poop:

Dock så är det ju annars stora kvalitetskillnader på elgrejorna. Man kan t ex inte gå in på Biltema eller classe eller nån annan lågprisbutik och ta det första bästa! Men däremot kan man faktist hitta kvalitets el i lågprisbutiker också. Så kan ju vara värt fråga el nissen om du får nästa gång köpa sakerna själv och han bara monterar? :ok:

S hjulia skrev:
Det är precis det jag menar. Det är egentligen inte påslaget i sig som är problemet utan transparensen och att i förväg veta vad saker kommer kosta är det som är problemet. Sen om de har ett påslag på 5% eller 500% spelar ingen roll så länge man får reda på det i förväg och kan ta ställning då till om totalsumman känns okej eller inte.

Vet inte om jag har haft tur, men jag har aldrig haft problem med att få reda på vad saker kommer kosta om jag har frågat. Enda gången det har varit "problem" med ett pris var när hantverkaren inte tänkte på att han lämnade pris till en privatperson och därför sa priset ex moms utan att säga att det var ex moms. Jag förstod dock av prisnivån att det nog var ex moms och när fakturan dök upp visade det sig att det verkligen var så, men det var så pass billigt ändå och jag var väldigt nöjd så jag betalade utan att klaga.
Alltså, grundproblemet är fortfarande skyhöga påslag, hade påslagen alltid varit rimliga så hade man kunnat lita på det och transparenta priser hade inte varit nödvändigt. Jag tycker att hantverkaren ska tjäna sina pengar på sin timdebitering, det blir bättre och tydligare för konsumenten. Och som jag skrivit tidigare så får man göra rot-/rutavdrag på arbete men inte på material.

• Gilla
Christoffer L och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
Pasjostrom Pasjostrom skrev:
Alltså, grundproblemet är fortfarande skyhöga påslag, hade påslagen alltid varit rimliga så hade man kunnat lita på det och transparenta priser hade inte varit nödvändigt. Jag tycker att hantverkaren ska tjäna sina pengar på sin timdebitering, det blir bättre och tydligare för konsumenten. Och som jag skrivit tidigare så får man göra rot-/rutavdrag på arbete men inte på material.
Håller med 100%!
Som jag skrev om bilreparatörer!
Detsamma går även tänka på annat, även dem som säljer t ex ved. Man lovar en viss kubik för billig peng och då är det kastkubik (dvs vilken mängd som helst). Istället för att ha ett högre pris men ge riktiga kubik!

Bättre köra med öppna kort än lura kunder på andra sätt för att få sin lön!!

Detsamma märker man att det har blivit med ROT, ett tag var det billigt men då passar man på höja arbetskostnaden.

Seriösa hantverkare får lida på sånt här!

• Gilla
Pasjostrom
  • Laddar…
S hjulia skrev:

Klok kommntar tyckr jag. Det är just transparensen (inte transpirationen) det gäller dvs vad kostar materialet i verkligheten netto för hantverkaren. Ett påslag 10-20% på detta är absolut OK (många kommuner ger 15% ) men man ska veta vad det kostar så att man kan välja firma. Att mörka kickbacken och bara visa bruttofakturan som många gör är inte seriöst vare sig från min eller andras sida. Jag tänker leende på den första stora oljekatastrofen vi hade i Sthlms skärgård (70 talet) Ett oljefartyg gick på grund och skärgården blev full av olja. En entreprenör erbjöd sig att anskaffa en mängd företag som han placerade ut i olika klippskrevor att sanera. Kommunen var girig och tillät honom inte att lägga på en administartiv kostnad för allt merarbete han skulle få utan den skulle betala fakturorna brutto som kom in från underentreprenörerna ograverat. Killen blev lömsk och erbjöd sig att anställa det antal personal som behövdes och ta arbetslösa boende i Sthlm och fakturera kommunen timkostnad på 350 kr + moms inkl alla avgifter och material under förutsättning att han hade säkrat uppdraget i 2 år. De rödögda och hjärntvättade politikerna i Sth Stadshus nappade. Avtal skrevs. Killen anställde 800 personer som gick med tandborstar och sanerade olja i 2 år. Hans personalkostnad var totalt ca 250 kr/timme. Han köpte sen ett slott i Frankrike, men kommunen fick sin dumsnåla vilja igenom = inga påslag skedde. Så 15-20% hade varit en lönsam affär för skattebetalarna. /B:

• Gilla
Svampe och 1 till
  • Laddar…
Det är inte firmans inköpskostnader som är av intresse att veta, varken brutto eller netto. Kunden vill veta vilket pris som den ska betala. Får man ingen uppgift om det är det fullt rimligt att man förutsätter att det är motsvarande det i handeln.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.