B Bosse12 skrev:
Klok kommntar tyckr jag. Det är just transparensen (inte transpirationen) det gäller dvs vad kostar materialet i verkligheten netto för hantverkaren. Ett påslag 10-20% på detta är absolut OK (många kommuner ger 15% ) men man ska veta vad det kostar så att man kan välja firma. Att mörka kickbacken och bara visa bruttofakturan som många gör är inte seriöst vare sig från min eller andras sida. Jag tänker leende på den första stora oljekatastrofen vi hade i Sthlms skärgård (70 talet) Ett oljefartyg gick på grund och skärgården blev full av olja. En entreprenör erbjöd sig att anskaffa en mängd företag som han placerade ut i olika klippskrevor att sanera. Kommunen var girig och tillät honom inte att lägga på en administartiv kostnad för allt merarbete han skulle få utan den skulle betala fakturorna brutto som kom in från underentreprenörerna ograverat. Killen blev lömsk och erbjöd sig att anställa det antal personal som behövdes och ta arbetslösa boende i Sthlm och fakturera kommunen timkostnad på 350 kr + moms inkl alla avgifter och material under förutsättning att han hade säkrat uppdraget i 2 år. De rödögda och hjärntvättade politikerna i Sth Stadshus nappade. Avtal skrevs. Killen anställde 800 personer som gick med tandborstar och sanerade olja i 2 år. Hans personalkostnad var totalt ca 250 kr/timme. Han köpte sen ett slott i Frankrike, men kommunen fick sin dumsnåla vilja igenom = inga påslag skedde. Så 15-20% hade varit en lönsam affär för skattebetalarna. /B:
Bosse du är fan en jävla kung! Goaste gubben på BH ;)

• Gilla
Bosse12
  • Laddar…
harry73
B Bosse12 skrev:
Klok kommntar tyckr jag. Det är just transparensen (inte transpirationen) det gäller dvs vad kostar materialet i verkligheten netto för hantverkaren. Ett påslag 10-20% på detta är absolut OK (många kommuner ger 15% ) men man ska veta vad det kostar så att man kan välja firma. Att mörka kickbacken och bara visa bruttofakturan som många gör är inte seriöst vare sig från min eller andras sida. Jag tänker leende på den första stora oljekatastrofen vi hade i Sthlms skärgård (70 talet) Ett oljefartyg gick på grund och skärgården blev full av olja. En entreprenör erbjöd sig att anskaffa en mängd företag som han placerade ut i olika klippskrevor att sanera. Kommunen var girig och tillät honom inte att lägga på en administartiv kostnad för allt merarbete han skulle få utan den skulle betala fakturorna brutto som kom in från underentreprenörerna ograverat. Killen blev lömsk och erbjöd sig att anställa det antal personal som behövdes och ta arbetslösa boende i Sthlm och fakturera kommunen timkostnad på 350 kr + moms inkl alla avgifter och material under förutsättning att han hade säkrat uppdraget i 2 år. De rödögda och hjärntvättade politikerna i Sth Stadshus nappade. Avtal skrevs. Killen anställde 800 personer som gick med tandborstar och sanerade olja i 2 år. Hans personalkostnad var totalt ca 250 kr/timme. Han köpte sen ett slott i Frankrike, men kommunen fick sin dumsnåla vilja igenom = inga påslag skedde. Så 15-20% hade varit en lönsam affär för skattebetalarna. /B:
Rolig berättelse, men du får gärna komma med källhänvisningar så att jag kan läsa mer om det. Det jag hittar när jag googlar är tsesisolyckan vid Nynäshamn (1977) men där borde Stockholm Stad inte varit inblandat.

• Gilla
Bosse12 och 3 till
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Rolig berättelse, men du får gärna komma med källhänvisningar så att jag kan läsa mer om det. Det jag hittar när jag googlar är tsesisolyckan vid Nynäshamn (1977) men där borde Stockholm Stad inte varit inblandat.
Hej Jag kollade med en bekant och du har helt rätt. Det var den olyckan. Men det var samma döda (röda menar jag ) färg på dessa politiker som i Stadshuset. Jag beklagar kommunfelet - Löfven får förlåta mig, men det finns en hel del skrivet om detta har jag fått reda på nyss. Jag var i min krafts dagar då detta hände och vi var många som skattade gott åt ansvariga politikerna. Såvitt jag minns blev detta en så stor chikanering för dessa dumskallar så de löste ut killen (ur skattekontot) för att få stopp på den ultimata oljesaneringen coh få tyst i media. Entrepernören ville inte bryta avtalet av underliga skäl. På den tiden var alla journalister rödfärgade eftersom ingen annan avvikande åsiktsföreträdare orkade sig igenom Journalisthögskolan och jag minns att skandalen snabbt tystnade på samma sätt som den stora tystnaden idag över Expressens hemska avslöjande på webben i morse. Men jag ska nog ta mig en titt i Tsesis-arkiven om de finns kvar på Nätet tan att vara hemligstämplade för rikeet säkerhets skull och läsa in det där för den politiska inkompetensen påminner om dagens Äldre(om)Sorg.
Jag minns att samtidigt som Tsesis gick en vällovlig skröna på Socialhögskolan som var en rödkopia av Journalisthögskolan. Två blivande socionomer gick på stan och i rännstenen låg en fullständigt sönderslagen man. Den ena av kvinnorna böjde sig ned och sa - "herrejösses så dom har misshandlat dig. Dom som gjorde detta måste vi omedelbart hjälpa".
Så mot Dumheten arbetar även Gudarna förgäves.
/B.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Hej Jag kollade med en bekant och du har helt rätt. Det var den olyckan. Men det var samma döda (röda menar jag ) färg på dessa politiker som i Stadshuset. Jag beklagar kommunfelet - Löfven får förlåta mig, men det finns en hel del skrivet om detta har jag fått reda på nyss. Jag var i min krafts dagar då detta hände och vi var många som skattade gott åt ansvariga politikerna. Såvitt jag minns blev detta en så stor chikanering för dessa dumskallar så de löste ut killen (ur skattekontot) för att få stopp på den ultimata oljesaneringen coh få tyst i media. Entrepernören ville inte bryta avtalet av underliga skäl. På den tiden var alla journalister rödfärgade eftersom ingen annan avvikande åsiktsföreträdare orkade sig igenom Journalisthögskolan och jag minns att skandalen snabbt tystnade på samma sätt som den stora tystnaden idag över Expressens hemska avslöjande på webben i morse. Men jag ska nog ta mig en titt i Tsesis-arkiven om de finns kvar på Nätet tan att vara hemligstämplade för rikeet säkerhets skull och läsa in det där för den politiska inkompetensen påminner om dagens Äldre(om)Sorg.
Jag minns att samtidigt som Tsesis gick en vällovlig skröna på Socialhögskolan som var en rödkopia av Journalisthögskolan. Två blivande socionomer gick på stan och i rännstenen låg en fullständigt sönderslagen man. Den ena av kvinnorna böjde sig ned och sa - "herrejösses så dom har misshandlat dig. Dom som gjorde detta måste vi omedelbart hjälpa".
Så mot Dumheten arbetar även Gudarna förgäves.
/B.
. Nu ska jag sluta skriva utanför trådämnet. Här måste saneras om vi inte ska flippa ut totalt. Jag böjar sanera mig.

• Gilla
Berrabus123
  • Laddar…
H HenkeNord skrev:
Jag har låtit en elektriker komplettera elen runt vårt hus med bland annat ett nytt normskåp, lite nya uttag på utsidan fasaden osv. Fakturan som jag fick var specad på allt som hade använts, vilket jag tycker var väldigt snyggt gjort. Men när man då läser priserna så blir man mörkrädd vilka påslag som görs.

Här är några exempel.
Normskåpet: Häger Vector 1x18 IP65, pris på faktura: 1 648,50kr, Elkapsling.se: 1 207kr (37% dyrare)
Kabel: Draka Aceflex Jordkabel RV-K, pris på faktura: 113 kr, Elbutik.se: 84kr (33% dyrare)
Kabel: Draka EXQ-LightPro 3G1,5 R100, pris på faktura: 21,85 kr, elkatalogen.se: 12,25 kr (78% dyrare)
Är det rimligt att man har sådana marginaler på elartiklarna. De priser jag hittat är listpriser i webbutiker, elektriker borde dessutom ha bättre inköpspriser än det, tänker jag.

/Henrik

Jag har haft samma problem, titta ordentligt, en elektriker köpt hörlurar för honom på 300kr.

C cpalm skrev:
Ja mer åt det hållet. Men jag har för mig att enklare förtäring är en tillåten muta.
De får rabatt när de handla, eller gåvor

Många som tycker "det är väl bara att höja timkostnaden". Så är det förstås inte.

Tror ni någon skulle anlita en elektriker för 750kr per timme om man sänkte/tog bort mtrl-påslaget? Troligen inte, då skulle Svensson skrika i högan sky....

• Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Ett stort "problem" är dom offentliga upphandlingarna där man endast ser till lägsta timpris. Ska man få dom jobben så måste timpenningen ligga på eller under självkostnadsnivån och för att få ekonomi i det hela måste man ha höga priser på matr. Eftersom det är besvärligt att ha olika debiteringssystem för olika kunder spiller beteendet över till privatkunderna.

• Gilla
Panor82 och 1 till
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
Ett stort "problem" är dom offentliga upphandlingarna där man endast ser till lägsta timpris.
Det finns många sätt att trixa med anbud i offentliga upphandlingar, men om myndigheten inte begär och bedömer information om materialpåslag utan endast bedömer anbuden utifrån timpriser så är det en skamligt uselt skött upphandling! (Åtminstone på gränsen till) olagligt skulle jag vilja säga.

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Många som tycker "det är väl bara att höja timkostnaden". Så är det förstås inte.

Tror ni någon skulle anlita en elektriker för 750kr per timme om man sänkte/tog bort mtrl-påslaget? Troligen inte, då skulle Svensson skrika i högan sky....
Jag skulle göra det, så svaret på frågan är ja.
Problemet är väl att sälja in det första gångerna, sen kommer man ha återkommande kunder som rekommerar en vidare. Företaget som i en annan tråd fakturerade 3-4 ggr normalpris för materialet lär åtminstone inte få komma tillbaks till samma kund och är troligen inte välkommen till kundens vänner heller. De kan iofs fortsätta arbeta med offentliga kunder om dessa inte bryr sig, vilket känns märkligt då det är skattepengar som försvinner.

"Myndigheten" är ju inte nått annat än en tjänsteman som oftast saknar insyn/förståelse,trots att h*n gått en tvådagars kurs i upphandling.

• Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Som jag varit inne på tidigare tycker jag att de (ibland) höga påslagen är ett problem för branschen, och branschen borde vidta åtgärder för att göra det enklare för kunden att köpa deras tjänster. Ett första steg skulle vara att ta bort det förlegade systemet med listpriset som är 80-90% högre än nettopriserna (som på Ahlsell).

Jag vet en rörmokare som tar typ 800kr/h, men han debiterar bara exakt för den tiden han varit hos kunden och gör inga/väldigt små påslag för material. Det uppskattas verkligen av kunderna som snackar positivt om honom trots hans höga timpris, så visst funkar det!

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:

Jag betalar hellre ett högre timpris än skyhöga materialpåslag.

• Gilla
GargamelSE
  • Laddar…
C
E elmont skrev:
"Myndigheten" är ju inte nått annat än en tjänsteman som oftast saknar insyn/förståelse,trots att h*n gått en tvådagars kurs i upphandling.
Vad är det för upphandlingar ni jobbar med? Låter inte seriöst...

Jag har genom åren varit med och lämnat anbud på årsentreprenader på löpande elunderhåll till div kommuner och större som mindre fasighetsbolag. Det största som vi jobbat med var Vasakronan och det minsta ett litet lokalt fastighetbolag med ca 30 lägenheter.
Samtliga har trots att vissa hade hög svansföring haft mycket att att önska när det gällde upphandlingar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.