Då har man med andra ord för lågt timpris. Det är väl inte vettigt att den som har låga materialkostnader i förhållande till arbete ska sponsras av övriga. Dessutom är ett system som ger elektrikern incitament att välja mycket och dyra prylar olämpligt.

• Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Enkelt, ju mer man handlar desto mer procent rabatt får man....

Vad folk inte fattar är att en elfirma inte går runt på att bara sälja timmar och att man inte har tid att jämföra med vad Clas Ohlsoon tar för en strömbrytare.
Så hur mycket rabatt ger du dina kunder som köper 40 timmar jämfört med de som bara köper 4 timmar? Jag har aldrig fått en faktura av en hantverkare där det står mängdrabatt på sista raden...

Om det nu är så att elektriker inte klarar sig på att bara sälja timmar så får ni väl höja priset. Ni skulle få mycket nöjdare kunder om materialkostnaden inte blev en överraskning varje gång.

I mitt fall så handlade det om 3000kr (6h) i arbete och 7500 i material. Om påslaget skulle vara 30% så blir det 1700 intäkt på materialet, vilket summerat skulle bli 4700 för 6h arbete, dvs 783kr/h. Typ som en lite billigare IT-konsult, eller en junior konsult på en större revisionsbyrå...

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Vad folk inte fattar...
Men herregud vilket dåligt argument. ”Om jag inte ljuger för mina kunder och tar ut ockerpriser mot de som inte förstår bättre så går jag inte runt” är i princip det du skriver...

Jo, om du tar ett timpris som motsvarar en hållbar och lönsam affär så blir det både billigare och tydligare för kunderna (billigare eftersom kunden får göra rotavdrag på arbetet men inte på materialet).

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
H Hochiha skrev:
Men jisses. Arbete är avdragsgillt, men inte material. Alltså kan du ta ut långt mer pengar för arbete och ändå nå samma pris till privatkund.
Ja, men med det sagt. Jag betalar gärna 30% påslag på billigt material (typ 15 mot 20 kr löpmetern, etc). Det kostar mer pengar i arbetstid att hitta billigaste leverantören. Ungefär som att beställa laptop på jobbet - spenderar du 3 timmar på att försöka hitta den bästa att beställa så har du ju kostat arbetsgivaren 3000 kr.

Men då ska det ju vara de 30% mer som elektrikern betalar leverantören jämfört med om du köper in på billigaste butik (och färre % än så på dyrare material)... Och du betalar de timmar han varit där + någon timme overhead för inköp/fakturering/offert etc. Mycket hellre att jag betalar timmar för det.

Men de flesta elektriker verkar tycka om företag som kund och tjäna pengar på material och har samma pris mot privatpersoner. Brukar knappt vara lönt att söka om ROT då det bara är material på fakturan.

Excel
Enkelt, ju mer man handlar desto mer procent rabatt får man....

Vad folk inte fattar är att en elfirma inte går runt på att bara sälja timmar och att man inte har tid att jämföra med vad Clas Ohlsoon tar för en strömbrytare.
Fattar inte varför en elekriker inte kan gå runt på timtaxa på 600kr/h.

Andra yrkesgrupper överlever utan ockerpåslag. Men det är klart, sitter man på grossen och fikar måste man ju ta igen den förlorade tiden någonstans.

Noterar att yrkesgrupper som saknar egen gross har heller inte ockerpåslag.

• Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då har man med andra ord för lågt timpris. Det är väl inte vettigt att den som har låga materialkostnader i förhållande till arbete ska sponsras av övriga. Dessutom är ett system som ger elektrikern incitament att välja mycket och dyra prylar olämpligt.
Problemet är att kunden jämför timpriset på arbete när man väljer leverantör. Sen blir man sur och skriver ett bittert inlägg här när materialpåslaget blev 150%...

• Gilla
Hammarskallen och 2 till
  • Laddar…
L lordi skrev:
De flesta som vi handlar av. Både el och vvs. Någon kan ha något tillägg för småordrar.
Frakten är nog inte gratis .
Den kostnaden ligger i grossisternas påslag %sett på materialet.

useless useless skrev:
Problemet är att kunden jämför timpriset på arbete när man väljer leverantör. Sen blir man sur och skriver ett bittert inlägg här när materialpåslaget blev 150%...
Så är det såklart. Men om man visste att materialet kostade elbutik.se + 10% så skulle det inte vara ett problem.

Redigerat:
useless useless skrev:
Det är ju svårt att jämföra materialpriser när man får reda på dem i efterhand.....

• Gilla
Tamazin och 3 till
  • Laddar…
Att man jämför och väljer det lägsta priset stämmer säkert ofta. Men i en ideal värld hade alla timpriser som de ”gick runt på” så att man slapp otrevliga överraskningar senare.

Och att välja en dyrare elektriker/rörmokare är ingen garanti för att de inte ska lägga på höga marginaler på materialet.

Ett exempel som jag nämnde tidigare: Tog in en rörmokare för att fixa en strulande duschblandare. Han var hos mig totalt 30min, debiterade 1h + 2h resa (1800kr) och material för 1500kr (ett blandarfäste som på Bauhaus kostar 349kr). Hans timpeng blev således 1180kr om man räknar in påslaget på blandarfästet och räknar att arbetet tog 2,5h.

• Arg
cpalm
  • Laddar…
H HenkeNord skrev:
Jag har låtit en elektriker komplettera elen runt vårt hus med bland annat ett nytt normskåp, lite nya uttag på utsidan fasaden osv. Fakturan som jag fick var specad på allt som hade använts, vilket jag tycker var väldigt snyggt gjort. Men när man då läser priserna så blir man mörkrädd vilka påslag som görs.

Här är några exempel.
Normskåpet: Häger Vector 1x18 IP65, pris på faktura: 1 648,50kr, Elkapsling.se: 1 207kr (37% dyrare)
Kabel: Draka Aceflex Jordkabel RV-K, pris på faktura: 113 kr, Elbutik.se: 84kr (33% dyrare)
Kabel: Draka EXQ-LightPro 3G1,5 R100, pris på faktura: 21,85 kr, elkatalogen.se: 12,25 kr (78% dyrare)
Är det rimligt att man har sådana marginaler på elartiklarna. De priser jag hittat är listpriser i webbutiker, elektriker borde dessutom ha bättre inköpspriser än det, tänker jag.

/Henrik
Hej
Detta är normalt i hantverksbranschen. En rörmokare har mellan 54-72% kickback på sina priser. Man visar kunden den faktura man fått brutto (jättesnyggt utan eget påslag) och då tror kunden att det är priset som rörisen har betalat. I själva verket kommer bonusen bakvägen till hantverkaren. Hans timtaxa ökar ofta med 100% särskilt då han vägrar att använda begagnat för det ger ingen bonus. Rörbitar som blir kvar används inte utan man tar nya hellånga istället. Det är samma sak med el och tele. På så vis har Byggmax kommit fram för de hittade en nisch förbi Beijers och trävaruhandeln i småorter. Bauhaus, K-.Rauta, Hornbach ligger mitt emellan. De ger inga rabatter till vanligt folk och är inte billiga. Byggmax har inga kickbacks utan sätter priset rakt på. Undantaget är vid stora volymer (+20,000 kr) då ,man kan förhandla med dem. Samma sak med järnvaruhandeln. Där fläskas det på så man kräks i kassan och kickbacks är välsmorda. Skruv är ett elände men Netonnet säljer ibland ut skruv vrålbilligt. På vissa orter finns uppstickare som är makalöst billiga på allt inom bygge. I Karlstad finns Stuvbutiken som är en jätteverksamhet med 10,00tals kvadratmeter lokaler i många kvarter.

El är monopoliserat av säkerhet så där finns inget att göra annat än att hyra in en behörig som kollar av det man själv har utfört och skriver på ett papper. Färg köper man på Colorama om man vill ha fläskbonus bakvägen. Flügger ligger lite emellan. Men det finns färg på många andra ställen billigt. Lidl, Ö&B, Biltema, Rusta, Clas Olsson är 5 som säljer utan smygpengar.
Om du kan installera din egen el så finns det mesta på Biltema. Förbud skrattar alla åt i Sverige. Så du märker att denna hantverksgirighet som pressar oss över 1100 kr/ timmen öppnar för uppstickare. Jag vet en röris på en liten ort som tar 600 svart/tim + fullt materialpåslag och de dyraste prylarna. Så han landar på 1200 kr snabbt / timme.
Svartjobbande öststatsfirmor inom bygge som väller in i landet idag handlar kontant men bara på Byggmax. De får inte öppna svenska bankkonton och anser det lika bra ändå för då riskar de inte skatter eller upptäckt . De åker hem till Ukraina, Kazakstan etc där varje krona är 40 kronor värd, så de är nöjda med låga materialpriser vid kassan = Byggmax, Biltema,
Så den som behöver el, inte kan installera själv på ett korrekt sätt och inte känner en elektriker är rökt ända in i brallan för alla offerter är likadana.
//B.

• Gilla
pve
  • Laddar…
B Bosse12 skrev:
Hej
Detta är normalt i hantverksbranschen. En rörmokare har mellan 54-72% kickback på sina priser. Man visar kunden den faktura man fått brutto (jättesnyggt utan eget påslag) och då tror kunden att det är priset som rörisen har betalat. I själva verket kommer bonusen bakvägen till hantverkaren. Hans timtaxa ökar ofta med 100% särskilt då han vägrar att använda begagnat för det ger ingen bonus. Rörbitar som blir kvar används inte utan man tar nya hellånga istället. Det är samma sak med el och tele. På så vis har Byggmax kommit fram för de hittade en nisch förbi Beijers och trävaruhandeln i småorter. Bauhaus, K-.Rauta, Hornbach ligger mitt emellan. De ger inga rabatter till vanligt folk och är inte billiga. Byggmax har inga kickbacks utan sätter priset rakt på. Undantaget är vid stora volymer (+20,000 kr) då ,man kan förhandla med dem. Samma sak med järnvaruhandeln. Där fläskas det på så man kräks i kassan och kickbacks är välsmorda. Skruv är ett elände men Netonnet säljer ibland ut skruv vrålbilligt. På vissa orter finns uppstickare som är makalöst billiga på allt inom bygge. I Karlstad finns Stuvbutiken som är en jätteverksamhet med 10,00tals kvadratmeter lokaler i många kvarter.

El är monopoliserat av säkerhet så där finns inget att göra annat än att hyra in en behörig som kollar av det man själv har utfört och skriver på ett papper. Färg köper man på Colorama om man vill ha fläskbonus bakvägen. Flügger ligger lite emellan. Men det finns färg på många andra ställen billigt. Lidl, Ö&B, Biltema, Rusta, Clas Olsson är 5 som säljer utan smygpengar.
Om du kan installera din egen el så finns det mesta på Biltema. Förbud skrattar alla åt i Sverige. Så du märker att denna hantverksgirighet som pressar oss över 1100 kr/ timmen öppnar för uppstickare. Jag vet en röris på en liten ort som tar 600 svart/tim + fullt materialpåslag och de dyraste prylarna. Så han landar på 1200 kr snabbt / timme.
Svartjobbande öststatsfirmor inom bygge som väller in i landet idag handlar kontant men bara på Byggmax. De får inte öppna svenska bankkonton och anser det lika bra ändå för då riskar de inte skatter eller upptäckt . De åker hem till Ukraina, Kazakstan etc där varje krona är 40 kronor värd, så de är nöjda med låga materialpriser vid kassan = Byggmax, Biltema,
Så den som behöver el, inte kan installera själv på ett korrekt sätt och inte känner en elektriker är rökt ända in i brallan för alla offerter är likadana.
//B.
Du har då koll du Bosse på hur det funkar. Eller inte...

• Gilla
Dodger och 3 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
det gynnar inte mig det minsta, 10% eller 200% påslag påverkar inte mig över huvud taget så du kan nog släppa den tråden tror jag ;)

Och självmordsbenägen är jag inte heller.
Kan vara det mest smaklösa inlägget jag läst på byggahus någonsin.
Gissar att de flesta som klagar på hantverkare överlag har anställning och är inte egna företagare, verkar som att avundsjukan här i Sverige är ganska utbredd, säger som en kompis till mig brukar säga när nån tycker en vara är dyr, prova gör den själv då,
H HenkeNord skrev:
Jo, men bara det att folk behöver ifrågasätta det om och om igen, är ett tecken på att man inte tycker att det är rimligt.
Att man skall få göra påslag på sina inköpspriser ser jag som en självklarhet, men att grejer blir 30-50 dyrare än webbutiker är inte rimligt. I det här fallet var det jobb för 3000 kronor och material för 7500. Om påslaget på materialet i snitt är 50% så skulle det innebära att elektrikern tjänar 2500 kr på material och kanske 1500 på jobbet (väldigt grovt räknat). Vilka andra branscher har det så (förutom VVS då...)

Jag har också hört om den här branschens dubbla fakturor (en till kunden och en som elektrikern betalar), eller kickbacks som betalas ut i efterhand osv osv. Så att branschen inte fungerar på ett juste sätt tror jag är ett faktum.

• Gilla
Hammarskallen och 1 till
  • Laddar…
Och nått som dom allra flesta inte har en aning om är att man hos dom "stora" grossisterna kan få projekteringsstöd när man blir insyltad i nått lite mer komplicerat projekt. Men handlar man inte där är det kanske inte så troligt att man kommer att få det "stödet", utan får ta in en konsult som kostar kunden stora summor.
Elinstallationer är, hör och häpna, så mycket mer än att skruva några uttag någon timme och spika någon meter kabel.

• Gilla
Grod4n och 2 till
  • Laddar…
Det här påminner mig om när jag köpte en pizza på pizzerian. Köper jag ingredienserna och ger han så hade pizzan kunnat bli 50% billigare! OCKER!

Samma med verkstaden oljan tar de 100% mer för än vad jag hittar den för på nätet. OCKER!

Finns det någon bransch som inte gör påslag?
Tandläkaren?
IT-teknikern?

• Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.