KnockOnWood skrev:
behörig elinstallatör skrev [bild]

Skulle du handla bensin om macken la på 30%, eller mjölk om ICA-handlaren gjorde det?
Du har nog inte riktigt läst va han skrev. Han skrev att han la på 30% och ändå låg på samma, eller under konsumentpriser.

Så, macken tar redan mer för mjölken, för att inte tala om tex. Pressbyrån, och vad bensinbolagen egentligen lägger på har jag ingen aning, men alla ska göra vinst och ha mat på bordet. Tror du ICA säljer mjölk till inköpspris idag?

Nej att överhuvudtaget blanda ihop butikers affärsmodell med tjänstföretags affärsmodell blir fel, oavsett från vilket håll man ser på det. I andra liknande trådar hur "orättvis" kritiken mot hantverkares påslag är med motiveringen att detaljhandeln minsann har ännu högre påslag på vissa varor.

Då jämför man inte ens päron med äpplen utan päron med att betala skatt eller något lika abstrakt.

Som sagt TS skriver att de har påslag som jag iofs. tycker känns höga, men anständiga. Och de är definitivt inte höga i jämförelse med vad många andra här i trådar vittnar om.

Nu vet jag att det inte är just Ericsson kabel som brukar säljas på Jula, Byggmax osv. Men deras kabel har diskuterats i andra trådar här, fast det var ett par år sedan senast- Och DÅ ansåg behöriga här på forumet att det var en helt OK kabel som såldes där.

Man kan ju undra varför installatörerna inte tex. köper den billigaste kabeln och tar "fullt" betalt ?? För kunderna har knappast en aning om vilken kabel som använts och vad den kostar i inköp ???

Njaa. Om det stämmer att den billiga kabeln är svårare att dra så kanske 20% lägre inköpspris snabbt äts upp av längre monteringstid. Och visserligen betalas den extra tiden också av kunden. Men då skulle firman vara tvungen att ha olika kabel fabrikat för fastprisjobb och löpande räkning osv.

spik99 skrev:
Man kan ju undra varför installatörerna inte tex. köper den billigaste kabeln och tar "fullt" betalt ?? För kunderna har knappast en aning om vilken kabel som använts och vad den kostar i inköp ???
Jag kan trösta dej med att det finns massor av hantverkare som gör så.... som slutkund är det inget jag vill vara med om.....att betala för en produkt som jag är nöjd med och till ett pris som kanske var högre än jag tänkt mig kan jag ändå tycka är ok än att betala samma pris för billigt skit matrl från lågpris kedjor....själv skulle jag undvika vissa produkter av ren självberarelsedrift....

KnockOnWood skrev:
Känner att jag måste sticka ut hakan här.

Hur kan det vara acceptabelt att elfirman skall göra ett pålägg på 30% på materialet.
Det är ju inte fråga om säsongsvaror som man köper i modeshoppen.
Jo, det är en berättiga fråga. Men jag ska förklara närmare hur jag resonerar.

För mig spelar det roll vad jag betalar i kronor, jag bryr mig egentligen inte om vilket påslag hantverkaren gör. Om jag får produkterna för samma pris som jag fått betala om jag köpt dem i en affär, så tycker jag det är acceptabelt. Om jag får dem 10% billigare, så tycker jag att jag gör en bra affär.

Tänk att en hantverkare kommer över ett parti FK väldigt billigt, kanske 25% av normalt inköpspris. Jag tycker inte då att han behöver sälja den till mig med 10% påslag, alltså väldigt mycket billigare än vad den kostat i en affär.

Tvärt om, om hantverkaren skulle köpa en löjligt dyr kabel och sälja den till mig med 0% påslag, så skulle jag bli irriterad. Jag vill inte betala mer än normalt pris, oavsett hantverkarens påslag.

Spontant känns det som att 400 kr / tim exkl. moms är väldigt lågt! Samt avgift för servicebil lite väl högt. Är det inte bättre att då höja timpenningen och sänka avgiften för servicebil? Timpenningen får ju kunden ROT-avdrag på.

KnockOnWood skrev:
Känner att jag måste sticka ut hakan här.

Hur kan det vara acceptabelt att elfirman skall göra ett pålägg på 30% på materialet.
Det är ju inte fråga om säsongsvaror som man köper i modeshoppen.

Det är relativt enkla bulkvaror, helt igenom standardiserade som är lika i alla byggen.
Elsladd, rör/slang, uttag och brytare. Helt igenom standardiserade saker.

Skulle du handla bensin om macken la på 30%, eller mjölk om ICA-handlaren gjorde det?

När jag byggde mitt senaste (sista?) hus stod det i kontraktet att jag fick byggarens rabatter, och att han la på 7% på allt material.
Det tycker jag var rimligt.
Jag tror faktiskt att TS är väldigt unik med att bara lägga på 30% på kabel/FK. Du måste skilja på servicejobb och större byggen. Byggarna har dessutom aldrig bara 7% påslag! Däremot är det kanske 7% synligt påslag. Resten är bakbonusar osv. Byggarna säljer dessutom större och dyrare saker och har inget spill, utan skriver allt på kund.

Tror du verkligen att ICA bara lägger på 30% på sina varor??? För att inte tala om bensinmackar. Sist jag kollade kostade ett paket bacon ca dubbelt så mycke på Statoil som på ICA Maxi.

Jag tycker inte att man kan begära att en serviceelektriker ska hålla samma pris som en nätbutik. Precis av samma anledning som att man inte kan begära att Statoil håller samma pris som ICA Maxi.

• Gilla
Kattvovven
  • Laddar…
TS tycker jag gör alldeles rätt! Om fler kunde resonera så hade iofs forumet haft mindre antal sura/tråkiga inlägg.
Hoppas verkligen det går bra för honom och han kan fortsätta hålla de priset han anger.
KnockOnWood - Macken går inte runt på bensinen, det är allt annat (godis/snus/cigaretter osv) som han lever på, detta till ibland rent hutlösa priser (framför allt om det är den enda öppna butiken sent på kvällen).
Vad det gäller ICA så går det inte att jämföra överhuvudtaget - deras pålägg är ofta mycket höga, de flesta har idag avtal med leverantörer som i priset levererar och lägger fram sina varor och städar upp hyllor och tar bort äldre artiklar.
Hade elektrikern samma avtal skulle leverantören i priset hålla deras lager aktuellt och köra ut elartiklar en gång i veckan och tagit emot defekta artiklar och bytt ut dessa.
Sedan är det också så att en ICA-butik har rätt kraftiga driftskostnader för kyl/frys, belysning och IT till kassasystem och övervakning.

• Gilla
Mjanne
  • Laddar…
priserna varierar ju väldigt beroende på vilka rabatter en elfirma har, ju mer du köper ju bättre rabatter.
Den firma jag jobbar på bygger även skåp, så vi har skåpbyggaravtal, vilket gör att vissa grejer köper vi väldigt billigt jämfört med en annan elfirma.

Sen kan man tycka att det är höga påslag, men det finns ganska mycket dyra verktyg som ska införskaffas, bara en presstång för kabelskor kostar mer än vad många kan gissa.
Det finns mycket omkostnader som gör att man måste få in pengarna någonstans!

På vår firma så tar vi 6kr/km exkl. moms för resa + 400kr/h exkl. moms som även är den normala timdebiteringen.

som skrivits så är små servicejobb svåra att få ihop, du ska ha 8tim/dag, åker man på säg 4 små jobb så blir det lätt att nån blir lite lidande, men man försöker göra det så rätt som möjligt!
Det är därför jag föredrar industrin!!

Sen så är det så att även om man har mycket grejer i bilen så är det OMÖJLIGT att ha allt och förutse vad som kan hända när man börjar greja, det är den värld vi lever i, livet är inte rättvist, lär er det!

Eyeball skrev:
På vår firma så tar vi 6kr/km exkl. moms för resa + 400kr/h exkl. moms som även är den normala timdebiteringen.
Tar ni 60 kr/ mil + 400kr/ h??? Låter dyrt, är ju vad vi betalar för en budbil.

Zixten skrev:
Tar ni 60 kr/ mil + 400kr/ h??? Låter dyrt, är ju vad vi betalar för en budbil.
Fast tar du dit en budbil med exempelvis verktyg får du ju fortfarande göra jobbet själv.. Och olagligt.

Räkna på vad en servicebil kostar att köra med, tänk då på att det finns nog verktyg för närmare 50k i den, ganska mycket material, sen har vi försäkring, skatt, bränsle, slitage....ja det plockar på. Sen ska ju gubben som kör också ha betalt, han kostar i timmen, eller ska vi köra gratis? Jag har gjort en del resor på flera timmar, menar du då att vi ska bjuda på den restiden? då kommer det gå dåligt ihop!

En avgift på 60kr per mil är nog inte så mycket att bråka om, men det sticker i ögonen om det debiteras både en milkostnad (i den storleksordningen) och en "servicebilsavgift" på några hundra.

Sedan är det väl ganska logiskt om man debiterar ungefär samma arbetskostnad för körtid som ren installationstid.

Det tillkommer inte någon servicebilsavgift, utan bara kilometerkostnad och timpeng.

Eyeball skrev:
Räkna på vad en servicebil kostar att köra med, tänk då på att det finns nog verktyg för närmare 50k i den, ganska mycket material, sen har vi försäkring, skatt, bränsle, slitage....ja det plockar på. Sen ska ju gubben som kör också ha betalt, han kostar i timmen, eller ska vi köra gratis? Jag har gjort en del resor på flera timmar, menar du då att vi ska bjuda på den restiden? då kommer det gå dåligt ihop!
Om en budbilsfirma kan köra för runt 60 kr / mil inklusive chafför då förstår jag inte riktigt varför en hantverkare måste ta 60 kr / mil + timkostnad för chaffför.
kostnaden för verktyg och material skall väl täckas av timkostnaden för utfört arbete och av % påslaget på materialet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.