Jo i min värld hämtar jag istället det "göttiga" som folk slänger i grovsoprummet. Sex veckor sedan:Alfredo skrev:
Ca 25m FK (I orginalkartong, "mint condition") 10m EKK 3G1,5 i obruten förpackning...!!! (Clas Ohlsson/amokabel),..
Lite större mängder "kabelskrot"kan man sälja på skroten för ca 10:-/kg..Antagligen mer för FK..än EKK (Mer koppar än plast per kg i FKn.) Skalad så blir det ca 40:-/kg.. Lite kvällspyssel dock.... (Elda ska man inte göra.
Beror på vilket löneuttag han är nöjd med....På landet kan man leva billigt, är man dessutom nybliven pensionär och jobbar extra under egen behörighet, så kan det en rejäl hacka över ändå......Rrrrr skrev:
lol..näAlfredo skrev:
Men vi har en Brf lägenhet i Stockholm och tillgång till en stor gård i Dalarna...Folk i lägenheter har inte så mycke förvaringsmöjligheter...och "orkar" inte sälja saker av värde, utan kastar dem istället....
Antar att elfirmorna måste få en hel del kabelskrot över, så jag misstänker att de inte kastar detta utan säljer kabelskrotet till tex Stena metall, men det kan kanske ngn i branschen är berätta om.
Lite svårt att hitta aktuella priser, men folk verkar inte veta att man får betalt för sitt gamla bilbatteri tex:
Lite gissningar , stämmer de ?:
Bilbatteri: 1,5 kr / kg
Gammal elmotor 2-5 kr/kg
Ren koppar 40-45kr/kg
Installationskabel 10-15 kr/kg ??
Mässing 25-35 kr/kg (tex Patronhylsor/ vvs prylar tex )
Aluminium 10 kr/kg
Rostfritt 8 kr/kg (legeringsmetallen nickel e mycke dyrare än koppar ca 115:-/kg)
Så kan det vara. I elmonts soprum går det nog bara att finna flexslang med fördragen FK, och i mycke nu's soprum hittar man bara amerikansk romex-kabel.Alfredo skrev:
I min elektrikerkompis soprum går det säkert att hitta FK, men icke någon flexslang, utan bara VP-rörstumpar.
Va!! kasta VP stumpar???? lite VP stumpar och smältlim så har man ju en fin PAN-flöjt !!!Mikael_L skrev:
(Obs ironi för dem som inte förstod det.....eller varför inte förresten , billiga julklappar hehe... lol)
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Ja om man skall vara seriös. FK där plasten inte sitter kvar på kopparn, utan lätt halkar när man drar, blir fort tröttsam att jobba med. Även FK som inte glider utan hakar upp sig mot minsta lilla kant, och frasar upp sig är heller inte lika rolig att jobba med som bättre.Nyfniken skrev:
Sedan om det gör den "fantastiskt" bra, det vet jag inte.
Medlem
· Västernorrland
· 20 inlägg
Vad kan man begära för pris för svartjobb då tro? Sådant tycker jag är knivigt.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Om du frågar mig så är en svartjobbande elektriker inte värd en krona, mer än halva finessen med att anlita en elektriker är ju att få en anläggning som man vid behov kan bevisa är fackmannamässig, Får jag inget kvitto så kan jag lika gärna hempula.
Om man har lite yrkesheder men ändå jobbar svart så gör man ju inte ett sämre jobb utanför arbetstid så jobbet bör ju bli fackmannamässigt ändåhempularen skrev:
Nu talar du om rent undermåliga saker, men jag undrar om det går att få tag på något sådant?lars_stefan_axelsson skrev:Ja om man skall vara seriös. FK där plasten inte sitter kvar på kopparn, utan lätt halkar när man drar, blir fort tröttsam att jobba med. Även FK som inte glider utan hakar upp sig mot minsta lilla kant, och frasar upp sig är heller inte lika rolig att jobba med som bättre.
Sedan om det gör den "fantastiskt" bra, det vet jag inte.![]()
Jag har då jobbat med FK från byggmax, Jula och Clas ohlson. Alla har fungerat jättebra.
Julas är (just nu) amokabel. Är den köpt på Jula är det skit. Kommer den från ahlsells blir den plötsligt bra!
Byggmax hade förut ericsson cable, just nu är det något jag inte känner igen.
Detta är däremot lite frustrerande med dessa ställen som leverantörer, fabrikatet ändras hela tiden. Så har man tyckt kabeln var bra så blir det ny osäkerhet varje gång man ska köpa mer.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 164 inlägg
Precis. Jag har fått undermålig kabel på Jula för en del år sedan. Hade alla de problem som jag skrev om förut. Det kan ju mycket väl vara så att de tagit åt sig av kritiken och skärpt till sig just därför (jag var kanske inte den enda som hade problem), men jag vet inte. Jag köper inte elgrejjor på Jula längre (finns bättre ställen där jag bor), så jag lärde mig iaf av det. Bra att höra att de använder bättre leverantörer idag. Men vi får som sagt se vad det blir imorgon...Mikael_L skrev:
Sist jag kollade så hade de dock en massa andra grejjor av märket "anslut" i sortimentet, och de har jag inte något vidare förtroende för. Har något uttag och det var rena skiten. Köpte å andra sidan billiga "utomhusuttag" på Biltema till båten, och de har jag inget att anmärka på så långt, så jag är ingen märkessnobb, jag vill bara vara rimligt säker på att få oundermåliga grejjor när jag handlar.