NetNut skrev:
...Macken går inte runt på bensinen, det är allt annat (godis/snus/cigaretter osv) som han lever på ...
Jag vet ju inte var du tankar, men jag gör det mest på automatmackar (den som för dagen är billigast).
Där finns varken godis eller snus till salu.
Och uppenbarligen går de runt, annars skulle de väl stänga anläggningarna.

Att de tar bra betalt för livsmedel på bemannade stationer är en annan sak. De säljer väldigt små volymer och måste sätta priserna därefter. Men vem (utom kanske långtradarchaffisar) köper mjölk på macken? När man inte ens tankar där.

Rrrrr skrev:
...
Jag tror faktiskt att TS är väldigt unik med att bara lägga på 30% på kabel/FK. Du måste skilja på servicejobb och större byggen. Byggarna har dessutom aldrig bara 7% påslag! Däremot är det kanske 7% synligt påslag. Resten är bakbonusar osv. Byggarna säljer dessutom större och dyrare saker och har inget spill, utan skriver allt på kund.
...
OK, jag uppfattade inte elinstallationen i ett nybygge av en enfamiljsvilla som ett servicejobb, utan som ett normaljobb för en liten elfirma med en handfull anställda.
Allt material som behövs för installationen (slang tråd, uttag, brytare) har firman på lager eller till och med i bilen, så det är inte fråga om att åka och hämta hos Ahlsell.

Och de sju procenten jag refererade till är korrekt, på byggarens inköpspris. Jag har alla kvitton och där finns inga tveksamheter i form av kickbacks.
Du får gärna antyda något annat, men du har nog inte mycket på fötterna. Du tror, men vet inte. Det gör jag.

En "bakbonus" är ju ingen bakbonus om det syns på kvittot.. doh?

Rrrrr skrev:
En "bakbonus" är ju ingen bakbonus om det syns på kvittot.. doh?
Nej självklart inte.
Du tror tydligen att jag är väldigt lättlurad.
Har du några särskilda anledningar att betvivla mina uppgifter så fram med dem!

doh på dig själv :)

I ett sånt fall som du beskriver, "du får mitt pris med påslag med 7%" så skulle jag säga att det garanterat finns en kick-back på projektet för dun elektriker. Du som kund kan heller aldrig kontrollera det. Jag är 99% säker på att alla fakturor på materiel kommer från samma grossist, am I right?

KnockOnWood skrev:
Jag vet ju inte var du tankar, men jag gör det mest på automatmackar (den som för dagen är billigast).
Där finns varken godis eller snus till salu.
Och uppenbarligen går de runt, annars skulle de väl stänga anläggningarna.
Att automatmackarna går runt beror på att de inte har någon personal som står där hela dagarna, oftast är det någon privatperson i närheten som sköter det lilla underhåll som behövs eller så har de egen servicefirma som kör runt. Tyvärr är det också så att många automatmackar stängs efterhand då de just inte går runt längre beroende på för få antal kunder eller mycket inbrott och skadegörelse.

Att de tar bra betalt för livsmedel på bemannade stationer är en annan sak. De säljer väldigt små volymer och måste sätta priserna därefter. Men vem (utom kanske långtradarchaffisar) köper mjölk på macken? När man inte ens tankar där.
Där jag bor är macken relativt välfylld på morgnarna fram till kl. 08.00 då andra ställen öppnar - då säljs det mjölk/bröd/smör och cigaretter samt kaffe med frukost till alla företagare som brukar ta en morgonstund där.
Jag vet många som hellre betalar lite extra på macken för en liter mjölk för att slippa gå igenom den stora Ica-butiken när de bara skall ha det, likaså är det många som köper både godis och annat när de tankat för att unna sig lite gott.
Eftersom du aldrig tankar på på dessa mackar så förstår jag att du inte ser det.

Redigerat:
KnockOnWood skrev:
Nej självklart inte.
Du tror tydligen att jag är väldigt lättlurad.
Har du några särskilda anledningar att betvivla mina uppgifter så fram med dem!

doh på dig själv :)
Kan ju så klart inte säga säkert hur just din byggare driver sitt företag. Säger bara hur det oftast går till!

Jag tycker däremot inte alls att du ska känna dig lurad om din byggare fått tjäna pengar på jobbet de gjort hos dig.. Det är lixom poängen med att driva företag.

Mikael_L
Jag undrar lite vad TS egentligen ville säga med sin tråd?

Att hans firma är bättre, att dom inte kan köpa FK till samma låga pris som vi konsumenter eller att han tror att de som säger sig råkat ut för fantasipriser på materialet egentligen ljuger.

Men jag tror att budskapet skulle vara att han tycker att hans firma kör ett fair koncept, med rimliga påslag och en sund affärsmodell. Samt att han tror att det är få firmor som svinar sig.

Och visst verkar de uppgifter TS lämnat som relativt OK.
Men jag hoppar inte av förtjusning direkt. Att något inte borde vara sämre än så här i en sund affärsrelation tycker nog många.
Men just nu är det hantverkarnas marknad, och då får vi väl vara nöjd att hitta en såhär pass reko kille.
Skulle tiderna för hantverkarna bli betydligt sämre så kanske TS får hoppas att hitta en kund som vill ha hans firma.

För då finns det kanske konkurrerande firmor som köper där det är billigast och lägger endast på 10%, och som inte tar bilavgift, utan bara timpenning för körningen.

Nåväl. Det viktigaste är nog ändå att vara ärlig och att kommunicera.
De kunder som känner sig lurade, och börjar bråka, är nog de som fått budskap liknande:
"Det är lika bra att jag köper in allt, jag har ju bra grossistpriser och vet vad som behövs."
"Låt mig köpa materialet så ska du få en bra rabatt."
osv
Och sen ändå blir rövkn*** av fakturan som kommer.

Om hantverkaren tydligt och klart meddelar mig.
"Tja, nu kan jag bara boka in ditt jobb den här fredagen, så det betyder att jag drar till systembolaget, och sen sticker jag hem lite tidigare, men jag debiterar dig ändå för 8 timmar, är det OK?"
Ja då får jag ju ta ställning till det, och vem vet, är övriga villkor bra så kanske man tar det.

Men om inget sådant meddelas, men den fredagen så ser jag hantverkarens bil utanför systembolaget, och sen meddelar grannen min att han drog hem kl 14.30 och sen när jag får fakturan så står det ändå 8 timmar.
Ja då blir jag förbannad.

Nä du TS. Jag skulle säkert kunna tänka mig att anlita dig, ty jag tror att det ser ut såhär i hantverkarsverige idag. Dvs jag tror du är reko.
Men jag kan ändå inte tycka att du har maximerat kundvärdet.

Ps.
Grävarfirman jag anlitade meddelade mig en mycket enkel prismodell.
680:-/timme + 2 debiterade timmar som etableringsavgift.
Sen snackade vi inte så mycket mer om det.
Sen när det blev komplikationer med berg ivägen och annat skit, så han blev tvungen att avbryta jobbet och låta maskinen stå så fick jag lite ont i magen. Jag började ju att fundera på hur mycket han skulle debitera för detta.

Men sen när fakturan kom, så var det på 2 timmar etablering och på minuten så många timmar som han hade suttit i maskinen och grävt.
Inte en enda minut debitering för tid när han kommit men inte startat maskinen än, eller efter att maskinen stängts av. Han kanske använde timtidsmätaren i maskinen för att debitera?
Inget heller för det totalt 3 resor han behövde göra hit.
:thumbup: :thumbup: :thumbup:
Och inte ens timpenningen var speciellt tilltagen, tycker jag. Ja nästan låg, tänk på att han rattar en tremiljoners maskin med höga driftskostnader.

Så visst går det att vara rak, ärlig, schysst, ge stor kundnytta ha rimlig timpenning och ändå driva eget företag.
(Ja han har ju också varit med i branschen länge, överlevt flera omgångar av dåliga tider.)

Min erfarenhet är att kunder som köper elmaterial själva går med förlust i slutändan!

• Om du köper elmaterial själv på nätet tillkommer frakt.
  • Du måste köpa hela förpackningar av FK, kabel, kopplingsklämmor osv som sedan blir liggandes i förrådet i några år innan sambon tvingar dig att slänga skiten.
  • Köper du för mycket, för litet eller råkar välja fel varor så blir det jobbigt och dyrt med frakter och ställtid för elektrikern.
  • Om dimmer du köpt går sönder efter 6 månader så är det inga problem (oftast) att få en ny, men då får du själv stå för en elektrikerkostnad som garanterat uppgår till mer än vad dimmern är värd.
  • Om du köpt dimmern av elektrikern så byter hen den kostnadsfritt om den går sönder inom garantitiden.

Detta gäller för om du köper material själv men låter en elektriker installera.

Vanligaste som vi elektriker råkar ut för när kunder ska hålla material själva är att de valt fel material. (Fel kapslingsklass, ojordat/jordat, fel typ av kabel för utrymmet den ska förläggas i osv) Kundens förtjänst från billigt web-material äts då fort upp av ökad elektriker-tid och resor.

Redigerat:
  • Gilla
Eyeball och 2 till
  • Laddar…
Det verkar vara skillnad på priser i landet.
Elektriker kostar 330:-
5:- per km för bil.
Ingen framkörningsavgift.

Ska nog vara nöjd.

En elektriker (eller snickare/rörmokare för den delen) som bara tar 330 kr / timme skulle jag bli väldigt misstänksam mot.

Men struntar man i att köpa dyra installationstestare, och skippar alla elsäkerhetskurser så kanske man kan hålla det priset ;)

Rrrrr skrev:
Du måste köpa hela förpackningar av FK, kabel, kopplingsklämmor osv som sedan blir liggandes i förrådet i några år innan sambon tvingar dig att slänga skiten.
Slänga frisk FK eller oanvända kopplingsklämmor???? Vi lever i olika världar... F-n, till och med begagnad FK kan ju vara bra att ha... ;):o

Mikael_L
Jag är inte på något vis emot att en elektriker som jag skulle tänkas ta hem står för att fixa materialet. Tvärtom så är det ju en av sakerna som är en kundnytta.
Och elektrikern får givetvis tjäna lite pengar på denna tjänst.
Så länge som det pris jag får är samma eller t.ex. 10% mer än vad jag lätt hittar själv så skulle jag själv absolut inte gnälla.
Och ännu viktigare än att titta sig blind på både timpenning och påslag är ju att man faktiskt får en hantverkare med lite vanlig yrkesheder, som gärna är både snabb och lagom noggrann. Och gärna en som kommer i tid, ringer om det uppstår något problem osv.
Självklarheter för många, - både hantverkare och annat folk. Men tyvärr inte för alla.

Tja, det går väl att orda mycket om det här.
Men vad timpenning och materialpåslag det blir beror på många saker, bl.a. tillgång/efterfrågan på elektriker (eller rörmokare osv). Så det är ju liksom inte alltid att jag som kund kan bestämma hur jag tycker det borde vara.
I svag konjunktur har ju kunden övertag, i stark konjunktur har hantverkaren övertag.

En hantverkare som sällan har diskussioner med upprörda kunder gör nog trots allt ganska mycket rätt. Antingen är prissättningen bra, eller så är kommunikationen bra, eller både och.
Men går man omkring och tycker att kunder är skit, och man helst aldrig skulle göra jobb i den privata sektorn så ska man kanske fundera över sin egen roll i det hela.

Rrrrr skrev:
Min erfarenhet är att kunder som köper elmaterial själva går med förlust i slutändan!
Inte här! Vi installerar den ju även själva, och då försvinner en stor del av den totala kostnaden. :D

(OK, OK, du skrev "kunder", men jag kunde inte hålla mig... Själv är bästa dräng. ;))

SJälv roade jag mig med att titta vad elfirman jag anlitar tog för materialet han köpte in. Det var med få undantag billigare för mig än det billigaste jag kunde köpa på nätet i Sverige i alla fall (tittade inte utomlands). Dessutom slipper jag hålla på med allt.

I ett fall (speciell elmätare) var det billigare för mig att köpa själv då den var billigare hos en leverantör de inte använde. Så det gjorde jag med hans goda minne.

De flesta elfirmor jag har arbetat med har varit ärliga och med rimliga priser. Kanske har jag haft tur med bra elektriker, målare, snickare och golvläggare här nere i Skåne. VVS har jag å andra sidan haft rejäl otur med. :-(

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.