43 774 läst ·
1 055 svar
44k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
I sak är det nog faktiskt helt korrekt att det är ett apartheid-liknande system i Israel. Jag var där för 25 år sen och såg det och jag har varit där sen dess.Nötegårdsgubben skrev:
Det är till och med olika färger på registreringsskyltar på bilar ägda av judar och bilar ägda av palestinier. Vid infarten till flygplatsen i Tel-Aviv så kommer de vinka förbi "judiska taxibilar", de behöver inte ens sakta ner, medan palestinska taxibilar alltid stoppas. Som passagerare måste du berätta var taxichauffören hämtat dig etc och stämmer inte din story med chaufförens blir det problem, du blir fast i timmar medan de river bilen.
Jag kan förstå rädslan för attentat, men sanningen är att judiska och arabiska Israeler behandlas extremt olika av staten.
Jag har arbetat på båda sidor och träffat vettiga människor på båda sidor. När jag var nere för cirka 10 år sen var det lugnare än idag och de palestinska invånare jag talade med berättade hur de behandlades av Israeliska soldater. De israeler som var födda i Israel var det normalt inget större problem med. De judar som flyttat in från USA och framförallt Ryssland var värre, men värst var de från Etiopien. De jag pratade med sa att troligen hade judar i Etiopien behandlats illa under lång tid så nu tog de ut det över någon som stod längre ner på skalan.
Vi kommer aldrig och kom ihåg aldrig bli kvitt extremister/terrorister det Israel gör nu kommer ge mer bränsle för dessa..Fairlane skrev:
Ja vissa, exempelvis hovapettson, verkar ju till och med tycka att det är ok att judiska bosättare bränner palestinska hem, dödar palestiniernas boskap, misshandlar och dödar palestinierna, medan den Israeliska armén står bredvid och tittar på, beredda att skydda bosättaren om så behövs.
Vissa kommer aldrig förstå att det är extremisterna som är problemet, oavsett vilket sorts extremister de är.
Men vi kan väl vara överens om en sak att det länder/stater som Israel ska ha bättre vetskap och kunskap än att bete sig som dom gör?
Det jag har svårt för att ingen gör något åt det!
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Nej, det är det inte, inte inom Israel. Däremot på de ockuperade områdena. Så har du sett en palestinier med andra färger på plåtarna så är det för att bilen varit registrerad på Västbanken eller i Gaza.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 913 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 913 inlägg
Det är förvisso korrekt Ja. Det finns Palestinska familjer bosatta bo Västbanken som måste ha två bilar, en för att resa inom Västbanken och en annan när de åker till släkt i Jerusalem. Palestinier får inte åka från Västbanken till Jerusalem om de inte är födda där, eller är gift med någon som är född där. Mannen i en familj jag lärde känna var född på Västbanken, hans fru i Jerusalem. Han fick åka med till Jerusalem, men absolut inte köra bilen. Jag vidhåller att det jag ser och hört under mina resor i området, ger en bild att ett Apartheid-liknande system, om än inte lika tydligt som i Sydafrika.Nötegårdsgubben skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Bara för att ytterligare poängtera skillnaden: I Israel bor det 20 % araber, de flesta muslimer men en inte obetydlig andel kristna. De har fullständiga medborgerliga rättigheter (men inte skyldigheter, de är framför allt undantagna värnplikt).
Utöver dessa finns ytterligare ett antal miljoner palestinska araber på de ockuperade områdena. De är inte medborgare i Israel och har därför inte samma rättigheter.
Utöver dessa finns ytterligare ett antal miljoner palestinska araber på de ockuperade områdena. De är inte medborgare i Israel och har därför inte samma rättigheter.
Administrator
· Skåne
· 8 351 inlägg
Då är tråden låst.
/Moderator
/Moderator
Liknande trådar
-
Små aspar sprider sig snabbt - hjälp!
Häckar, Buskar & Träd -
Mera ogräs som sprider sig - vad är detta?
Gräsmatta -
Foglim sprider starkt lukt - farligt?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Få bort ängsgräs som sprider sig på tomten
Fråga trädgårdsdesignern söndag 16 mars kl 20-22 -
Parkslide från kommunens mark sprider sig in på Davids tomt
Artikelkommentarer