45 453 läst ·
1 055 svar
45k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
I Sverige verkar det inte så. Moderaterna är på väg bakåt till exempel och SD är ju ett parti för de som avskyr invandring, islam och homosexualitet, men förespråkar en rätt vänsterinriktad ekonomisk politik med stora bidrag.B Bitterhetsakademin skrev:
så när jag flyger till Mellanöstern ställer jag om klockan två timmar och tvåhundra år?Fairlane skrev:
Att frågan kommer är väl naturligt?
Men det var en fin site. Man hade kunnat döpa den till "Vi som hatar allt som rör Islam och anser att alla muslimer är ondskefulla orcher". Jag hade kanske hoppats på en mer seriös länk, exempelvis en forskare eller en sajt som länkar seriöst till olika delar av Koranen, men jag är inte överraskad.
👍 jovisst, industrialiseringen drog igång men det var knappast för att bonnläpparna plötsligt började bygga ångmaskiner i lagården.Claes Sörmland skrev:
Host, host. Sverige började sin fantastiska tillväxtutveckling när vi industrialiserades. Förvisso skedde det rätt sent jämfört med västeuropa och USA men siffrorna ljuger inte:
[länk]
Sen ska ju sägas att det var just dessa bonnläppar som drev Sveriges utveckling framåt när de fick tillgång till inte minst brittiskt kapital och teknik. Och frihandel som ordnades av Gripenstedt.
Utan Gripenstedts frihandel, brittiskt kapital, importerad teknik och kunskap hade utvecklingen gått i snigelfart.
Att påstå att Sverige byggdes enbart av de som blev kvar är som att säga att man bakade en tårta helt själv bara för att man höll i sleve.
Så var är din poäng?
Min poäng är att du överdrev den svenska populationens bonnläppighet. Det visade sig vara en population som var i de närmaste ideal som högproduktiv arbetskraft när bara eliten bestämde sig för att det var dags för industrialisering. Man var skötsamt, hårt arbetande, välutbildad, kunde läsa och skriva o s v. Världsklass helt enkelt.D Danne824 skrev:👍 jovisst, industrialiseringen drog igång men det var knappast för att bonnläpparna plötsligt började bygga ångmaskiner i lagården.
Utan Gripenstedts frihandel, brittiskt kapital, importerad teknik och kunskap hade utvecklingen gått i snigelfart.
Att påstå att Sverige byggdes enbart av de som blev kvar är som att säga att man bakade en tårta helt själv bara för att man höll i sleve.
Så var är din poäng?
Finns ingen anledning att vara självspäkande och svenskföraktande bara för att det fanns brister hos eliten (adeln) i Stockholm är min poäng.
Problemet med att hänvisa till ”taqiyya” i varje sammanhang är att det ofta blir ett slagträ för att avfärda allt en muslim säger, oavsett om det är sant eller inte.Claes Sörmland skrev:
Det kanske var Sveriges imamråd? Enligt SVT gick de ut med erbjudande om att assistera svenska staten mot desinformationen. Men många av imamerna var inte ärliga avslöjade SVT:
[länk]
Man får ljuga inom islam för att skydda sig mot otrogna. Det anses inte omoraliskt utan snarare som en plikt. Kan vara svårt att förstå med kristen utgångspunkt där lögn och oärlighet alltid är fel (även om kristna naturligtvis ljuger som alla andra människor): [länk]
Det handlade ursprungligen om att shiamuslimer fick dölja sin tro för att undgå förföljelse, inte ett generellt frikort för att ljuga i vardagen.
Som du vill få det till.
Jag antar att du dra slutsatsen att alla muslimska företrädare per automatik ljuger. Är det samma kolektiva tänkande gällde kristna präster ?
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 872 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 872 inlägg
Nej, det vill jag inte. Men det finns en moralisk ventil här för att ljuga för otrogna som hotar muslimer. Sen ljuger ju alla människor i olika sammanhang och med olika grad av skuldkänslor eller moraliskt berättigande. Vissa förstår inte ens att de ljuger.D Danne824 skrev:Problemet med att hänvisa till ”taqiyya” i varje sammanhang är att det ofta blir ett slagträ för att avfärda allt en muslim säger, oavsett om det är sant eller inte.
Det handlade ursprungligen om att shiamuslimer fick dölja sin tro för att undgå förföljelse, inte ett generellt frikort för att ljuga i vardagen.
Som du vill få det till.
Men just i detta fall när en främmande kvinna ringer till dig som imam och berättar att hon misshandlar sina barn som en del av uppfostran och vill ha råd så finns ett moraliskt ramverk för att rekommendera lögnen.
Varför i hela världen skulle jag dra den slutsatsen? Nej, det är heller inte vad SVT fann.D Danne824 skrev:
Att beskriva hela befolkningen som ”världsklass” är att romantisera ganska hårt.Claes Sörmland skrev:
Min poäng är att du överdrev den svenska populationens bonnläppighet. Det visade sig vara en population som var i de närmaste ideal som högproduktiv arbetskraft när bara eliten bestämde sig för att det var dags för industrialisering. Man var skötsamt, hårt arbetande, välutbildad, kunde läsa och skriva o s v. Världsklass helt enkelt.
Finns ingen anledning att vara självspäkande och svenskföraktande bara för att det fanns brister hos eliten (adeln) i Stockholm är min poäng.
Sverige var fortfarande ett av Europas fattigare länder långt in på 1900-talet, med hög barnadödlighet, stor fattigdom och en massutvandring som just berodde på att många inte såg framtidsmöjligheter här hemma.
Det är inte ”självspäkande” att erkänna att vår framgång byggde på utländska faktorer det är bara historiskt korrekt.
Att erkänna att både inhemska och utländska insatser drev vår utveckling är inte ”svenskförakt” sluta att skriva sagor om historien.
Du verkar HELT duperad av "konstiga liknelser", och jämt jämföra 1200-1950-talet med idag!BirgitS skrev:
Nej, finnarna ansågs inte alls vara lika oss kulturellt på 60-talet. Det var många som avskydde dem då för att de var annorlunda och tyckte att de skulle köras ut ur Sverige. Samma sak med italienare och jugoslaver. Samma typ av människor som idag avskyr invandrare från utomeuropeiska länder avskydde då dessa invandrare som skulle förstöra den svenska kulturen. Som det sas då "de bara super, slåss med kniv och stjäl våra kvinnor".
Vet inte varför du gör det, men konstigt är det.
Du är så långt ifrån en "patriot" som man kan komma, & jag undrar för vilket land ditt "hjärta klappar" ?
Finnarna var & är Nordbor, som hade det relativt lätt att "anpassa" sig när dom ARBETSINVANDRADE framför allt på 70-talet.
Vilket land får ditt hjärta att kännas varmt?......Inget?
Informationen från siten är precis lika aktuell nu som då. Förstår inte riktigt vad du vill komma. Jag säger att kvinnoförtrycket är fortfarande påtagligt och aktuell även idag men i dina tidigare inlägg verkar det som du vill komma till att så inte är fallet men sen i ditt senaste inlägg så säger du att det är just så?D Danne824 skrev:Fint med en länk med 6 år gammal information.
[länk]
Här är lite uppdatering, om du hävdar att kvinnors situation i Sverige är helt fläckfritt med lika lön och så undrar jag verkligen hur påläst du är.
Jordanien har en av de högsta kvinnliga läskunnighetsgraderna i regionen 98 %, och kvinnliga universitetsstudenter utgör en majoritet.
[länk]
Är situationen perfekt för kvinnor i Jordanien, nej långt ifrån men deras samhälle utvecklas snabbt i rätt riktning.
Fortfarande har kvinnor i Jordanien svårt att komma ut på arbetsmarknaden tex pga patriarkala normer i hemmen.
Det är korrekt. Den var vid tiden världsklass. Ingen romantisering. Kolla upp siffrorna för läskunnighet t ex. Sen var livet hårt, behöver jag ens ta upp alkoholmissbruket och att kalorierna från potatisen fick topplocket att flyga av så att alla skaffade horder med barn.D Danne824 skrev:
En stor del berodde på misskötsel av eliten i Stockholm tillsammans med att ska man driva en agrar ekonomi så spelar klimatet stor roll. Det går inte att bli rik på jordbruk när jordarna är skit och klimatet är skit. Tänk på att konstgödsel inte fanns och idag kommer mer än hälften av kväveatomerna i din egen kropp från kemisk kvävefixering via konstgödsel. Och lilla istiden härjade, det var jäkligt kallt helt enkelt. Lyckligtvis hade potatisen kommit med sitt fina kaloritillskott på dåliga jordar.D Danne824 skrev:
Vår sista svält t ex 1867–69 orsakades av dåligt väder (det vi idag skulle kalla klimat) men det var just passiviteten i Stockholm som ledde till de enorma konsekvenserna i norr. Den beskrivs ha triggat emigration. Men en stor del handlade också om de stora barnkullarna (från potatisen), hög konkurrens inom en generation leder till minskade möjligheter. Min gammelfarfar lämnade t ex Västgötaslätten för Stockholm och möjligheterna, hur kul är alternativet, att fungera som fattig dräng först till pappa och sen till storebrorsan? Andra i familjen emigrerade liksom många andra till Minnesota för nya möjligheter. Och gissa vad? Det gick bra för dem även där - för de var världsklass.
Ja det var ju jag som tog upp just det. Men det motsäger inte att populationen var mycket bra som arbetskraft vid industrialiseringen. Hade den inte varit det hade vi inte sett den fantastiska tillväxten. Vi hade varit fattiga idag. Så två faktorer får man hålla i huvudet här samtidigt.D Danne824 skrev:
Men titta, nu hamnade du rätt i tanken! Bra!D Danne824 skrev:
Den svenska populationen var inte så värdelös som du först funderade över!