Status
Inte öppen för fler kommentarer.
B Bitterhetsakademin skrev:
Bytte inte den namn till Tidningen ETC😆. Valfri vänstertidskrift har lägre trovärdighet än En Ding, Ding Värld under den tidningens glansdagar.🤡
Du tänker på Samnytt och Riks.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Du tänker på Samnytt och Riks.
Mats Dagelind är betydligt seriösare än Johan Ehrenberg.
Alla vänstertidningar är en ekokammare där skribenterna överträffar varandra i godhetssignalering. Även om jag inte delar analysen kan jag hysa viss respekt för några gammelkommunister som Frank Baude som kunde tala klarspråk.

Alla vänstertidningar är en ekokammare där skribenterna överträffar varandra i godhetssignalering. Även om jag inte delar analysen kan jag hysa viss respekt för några gammelkommunister som Frank Baude som kunde tala klarspråk.
Alla högerkanaler är ond-hets-kammare som försöker överträffa varandra i att sprida har mot grupper man anser mindre värda, och skylla allt på dem.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
jonmo och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Alla högerkanaler är ond-hets-kammare som försöker överträffa varandra i att sprida har mot grupper man anser mindre värda, och skylla allt på dem.
Högern är på frammarsch och att värdesätta det egna folket i första hand har varit det normala i alla tider. Folket vaknar när de tar del av nyheter som inte godkänts av regimens megafoner. En nationalist hatar inte nödvändigtvis andra folkslag utan anser att de har rätt till sina länder liksom svenskarna har rätt till sitt land som deras förfäder byggt upp under generationer av hårt slit. Det finns en begränsad kaka att fördela och så länge svenska medborgare har det svårt ska resurserna gå till dessa i stället för att Sverige blir hela världens socialkontor.

• Älska
jawen
  • Laddar…
R
Samnytt utnämnde som sagt en trolig rysk agent som chefredaktör för bara några år sedan.

Och nämner du "ekokammare" i samma inlägg som du försvarar samnytt så blir det bara patetiskt.

Vi har tydligen väldigt olika syn på seriös journalistik.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Högern är på frammarsch och att värdesätta det egna folket i första hand har varit det normala i alla tider. Folket vaknar när de tar del av nyheter som inte godkänts av regimens megafoner. En nationalist hatar inte nödvändigtvis andra folkslag utan anser att de har rätt till sina länder liksom svenskarna har rätt till sitt land som deras förfäder byggt upp under generationer av hårt slit. Det finns en begränsad kaka att fördela och så länge svenska medborgare har det svårt ska resurserna gå till dessa i stället för att Sverige blir hela världens socialkontor.
Ja, jag är patriotisk och vill att alla ska vara det för sitt land. Jag gillar denna världens mångkultur när jag reser, hemma blir det mest krångligt. I värsta fall dyrt och farligt. Jag älskar patrioter - norska, irländska, etiopiska, burmesiska, ghanesiska, brasilianska. Alla är sköna!
Min syn på "vänstern" i vid mening är att de vill vara goda och liberala, men att deras handlingar dessvärre leder till motsatsen. När denna insikt drabbar dem - det hände alltså mig - så blir det hårt och häftigt. Emellanåt går man hårt fram i debatten. Men jag känner ju mina pappenheimare.

Som den här klassiska tesen: (K Popper?) Om du är tolerant mot de intoleranta så leder det till intolerans.
Min egen: Om du häller motorolja i Amaronen blir det inte en delikat hojtarolja, det blir en värdelös smörja och ett förstört vin. Om de alls blandar sig.

• Gilla
jonmo och 1 till
  • Laddar…
Nyfiken. Läktarvåld är det ett kristet problem eller ett mansproblem? Ni vet det där när fotbollssupportar träffas och slåss och kostar staten en massa pengar. Jag identifierar mig inte med någon av dessa och hävdar att det är ett kulturellt problem i en liten subkultur, inte ett svenskt problem, inte ett kristet problem eller ett mansproblem. Så fort det finns idioter i andra religioner är det ett religiöst problem och det är ok att generalisera. Min liknelse kanske haltar lite, men jag tror ni fattar poängen. Dödligt våld av skjutvapen i USA är det ett kristet problem? Eller alla svenska män som mördar kvinnor i nära relationer. Det är inte heller ett problem vi identifierar oss med som uppväxta i en kristen kultur, men när en galen farsa kastar sin dotter över balkongen så är det islam.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Nyfiken. Läktarvåld är det ett kristet problem eller ett mansproblem? Ni vet det där när fotbollssupportar träffas och slåss och kostar staten en massa pengar. Jag identifierar mig inte med någon av dessa och hävdar att det är ett kulturellt problem i en liten subkultur, inte ett svenskt problem, inte ett kristet problem eller ett mansproblem. Så fort det finns idioter i andra religioner är det ett religiöst problem och det är ok att generalisera. Min liknelse kanske haltar lite, men jag tror ni fattar poängen. Dödligt våld av skjutvapen i USA är det ett kristet problem? Eller alla svenska män som mördar kvinnor i nära relationer. Det är inte heller ett problem vi identifierar oss med som uppväxta i en kristen kultur, men när en galen farsa kastar sin dotter över balkongen så är det islam.
Vad sägs om testosteron och alkohol? Lite för mycket av båda.

Högern gick tillbaka efter att Tyskland förlorade. Är det vad som behövs igen?

• Gilla
  • Haha
jonmo och 2 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Högern gick tillbaka efter att Tyskland förlorade. Är det vad som behövs igen
kashieda kashieda skrev:
Högern gick tillbaka efter att Tyskland förlorade. Är det vad som behövs igen?
I tider av arbetslöshet och ökade klyftor kommer folk att polariseras mot de båda extremerna, Det är ingen önskvärd utveckling men har svårt att se att det kommer att bli en annan utgång.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
R
I tider av arbetslöshet och ökade klyftor kommer folk att polariseras mot de båda extremerna, Det är ingen önskvärd utveckling men har svårt att se att det kommer att bli en annan utgång.
Håller med, men ändå får jag känslan av att du gör ditt bästa för att bidra till just polarisering.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
"Polariseringen" är väl mest en effekt av ökad informationsfrihet. Det går inte längre att begränsa folks utbyte av information genom att samhällseliten filtrerar och kurerar samhällsberättelserna via en mediaapparat. Media vet att de ljuger, vi vet att de ljuger och de vet att vi vet att de ljuger s a s. Därmed blir det mer diskussion och öppna friktionsytor idag, t ex via detta forum.

Men jag vet inte om polariseringen är så mycket större idag än säg 70-, 80- eller 90-talet. Det var mer att man inte träffade varandra utan kunde leva i sina små sociala bubblor helt isolerat.

Som min vän den pensionerade läkaren berättade, han med sina moderata sympatier fick förklarat för sig hur han var den förste som skulle avrättas när de röda studentkamraterna tog makten med vapen. Han skulle arkebuseras tydligen. Det var utbyten som accepterades i en studentkorridor på 70-talet. Inte idag.

Redigerat:
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Sverige har i alla tider tagit in influenser utifrån utan något behov av att byta ut ursprungsbefolkningen. I början på femtiotalet fanns under femhundra muslimer i Sverige. Antalet valloner som kom till Sverige var något tusental för att ta ett exempel på tidig invandring och kan inte jämföras med dagens situation. Långt fram i tiden var det absoluta flertalet från närliggande kulturer som med lätthet kunde assimileras och bli en värdefull resurs för det svenska samhället.
Under ungefär 1200- och 1300-talet (Hansans storhetstid) var det så många tyskar i städerna och på handelsplatserna att det svenska språket helt förändrades. För oss idag skulle det inte gå att förstå ett svenskt samtal som fördes för 1000 år sen, men det skulle gå att förstå någorlunda vad någon som levde på 1400-talet sa. Man kan följa hur Visbyborna ändrade sin kultur och förtyskades under de åren, det fanns flera tyska församlingar där. Tyska kyrkan i Stockholm är byggd på grunden till de medeltida tyska köpmännens samlingshus (gille).

När Karlskrona byggdes upp under slutet av 1600-talet var så många tyskar inblandade att de först hade egna gudstjänster på tyska och sen byggde sin egen kyrka.
H hovapettson skrev:
Någon påpekade att vallonerna, finnarna o a också var kulturellt lika oss, vilket var en fördel.
Nej, finnarna ansågs inte alls vara lika oss kulturellt på 60-talet. Det var många som avskydde dem då för att de var annorlunda och tyckte att de skulle köras ut ur Sverige. Samma sak med italienare och jugoslaver. Samma typ av människor som idag avskyr invandrare från utomeuropeiska länder avskydde då dessa invandrare som skulle förstöra den svenska kulturen. Som det sas då "de bara super, slåss med kniv och stjäl våra kvinnor".

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Så du tycker att vi ska "lägga kraft" på "övriga världens" muslimska (problem), när Sverige själva knappt "klarar av sig själva" ?
Varför inte stötta de muslimer som i Sverige kämpar för att sprida demokrati, jämställdhet och religionsfrihet bland andra muslimer?
De finns de också.

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.