45 451 läst ·
1 055 svar
45k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Nej nej nej och åter nej. Finnarna behandlades som den fattige kusinen från landet. Det vi visste var att de söp och slogs med kniv. Det finns/fans ett uttryck för det. -Att supa som en finne och att slåss som en finne.J jawen skrev:Du verkar HELT duperad av "konstiga liknelser", och jämt jämföra 1200-1950-talet med idag!
Vet inte varför du gör det, men konstigt är det.
Du är så långt ifrån en "patriot" som man kan komma, & jag undrar för vilket land ditt "hjärta klappar" ?
Finnarna var & är Nordbor, som hade det relativt lätt att "anpassa" sig när dom ARBETSINVANDRADE framför allt på 70-talet.
Vilket land får ditt hjärta att kännas varmt?......Inget?
De hade egna danser och egna restauranger. De bodde i baracker.
Jag har faktiskt en kompis från Finland som bjöd hem mig till hans sommarstuga, så skulle han lära mig att supa på riktigt. -Som en finne!
I praktiken är finnar lika mycket Ryssar som Svenskar.
Du har helt enkelt fel!
så när jag flyger till Mellanöstern ställer jag om klockan två timmar och tvåhundra år?BirgitS skrev:
Går du tillbaks några århundraden i Europa så ansågs det samma sak om hädning, det var ju ett brott mot 10 Guds bud.
Kristna européer har startat krig i Guds namn så kom inte dragande om att vända andra kinden till. Har du aldrig hört talas om korstågen, 30-åriga kriget, krig i Storbritannien mellan katoliker och protestanter?
Så du menar att finländarna hade svårt att acklimatisera sig här?Intet skrev:
Eftersom alltid Sverige varit "större" än Norge, Finland så har det hetat "storebror", men att därifrån jämföra finländsk invandring med ex vis muslims är lång.
Det var inte vad som skrevs. Finländare var då lika hatade som muslimer är nu i vissa kretsar var vad som skrevs. Det är jag gammal nog för att själv ha upplevt.J jawen skrev:
Bra, då är vi överens om att man inte kan dra en sådan kollektiv slutsats.Claes Sörmland skrev:
Nej, det vill jag inte. Men det finns en moralisk ventil här för att ljuga för otrogna som hotar muslimer. Sen ljuger ju alla människor i olika sammanhang och med olika grad av skuldkänslor eller moraliskt berättigande. Vissa förstår inte ens att de ljuger.
Men just i detta fall när en främmande kvinna ringer till dig som imam och berättar att hon misshandlar sina barn som en del av uppfostran och vill ha råd så finns ett moraliskt ramverk för att rekommendera lögnen.
Varför i hela världen skulle jag dra den slutsatsen? Nej, det är heller inte vad SVT fann.
Eller hur?
Problemet med ditt inlägg är att ”taqiyya” ofta används i debatter just för att misstänkliggöra alla muslimska företrädare, även när det inte finns några belägg.
Eller hur?
Det blir lika fel som att påstå att varje kristen präst ljuger för att skydda kyrkans rykte efter pedofilskandaler det är både orättvist och ohederligt att resonera så kollektivt.
Eller hur?
Så ursäkta dina islamistfobier kan du inte tvätta bort.
Förstår verkligen INTE vad eller vilket land som du tycker skulle vara "bättre" än Sverige?BirgitS skrev:
Tycker du "pissar i motvind" & vet inte vilken agenda du har....förutom att vara bitter.
Vilken "kollektiv slutsats" syftar du på som inte kan dras?D Danne824 skrev:
Klart man kan och ska diskutera kollektiv. Det är det vanliga sättet att bedriva samhällsanalys på eftersom samhället handlar om aggregerade värderingar, handlingar, incitament o s v.
Du vet säkert mer om debatter kring islam än jag gör. Men hur ofta argument används och med vilket syfte är ju helt irrelevant. Liksom om argumentet har använts felaktigt vid olika tillfällen.D Danne824 skrev:
Det som är intressant är ju om argumentet i dess nuvarande användning är korrekt använt.
Hur kommer det här "varje" in i ditt resonemang? Är det något svartvitt resonemang?D Danne824 skrev:
Att katolska präster har haft incitament att ljuga om övergrepp mot barn inom ramen för kyrkans verksamhet är uppenbart. Och vi vet att många också har ljugit om det. Lögnen ses som djupt omoralisk av det kristna samhället, inte som att dessa ljugande präster har gjort kristna en tjänst.
Jag vet inte om de 10 av 18 moskéer som förespråkade lögn kring barnmisshandeln och lurade svenska samhället har rensat upp i sina ranker. Vet du mer?
Vad är islamistfobi? Är det nån ny variant av islamofobi?D Danne824 skrev:
"Kollektiv slutsats” är bara fint språk för att säga ”jag vill generalisera utan att bli motsagd”.Claes Sörmland skrev:
Vilken "kollektiv slutsats" syftar du på som inte kan dras?
Klart man kan och ska diskutera kollektiv. Det är det vanliga sättet att bedriva samhällsanalys på eftersom samhället handlar om aggregerade värderingar, handlingar, incitament o s v.
Du vet säkert mer om debatter kring islam än jag gör. Men hur ofta argument används och med vilket syfte är ju helt irrelevant. Liksom om argumentet har använts felaktigt vid olika tillfällen.
Det som är intressant är ju om argumentet i dess nuvarande användning är korrekt använt.
Hur kommer det här "varje" in i ditt resonemang? Är det något svartvitt resonemang?
Att katolska präster har haft incitament att ljuga om övergrepp mot barn inom ramen för kyrkans verksamhet är uppenbart. Och vi vet att många också har ljugit om det. Lögnen ses som djupt omoralisk av det kristna samhället, inte som att dessa ljugande präster har gjort kristna en tjänst.
Jag vet inte om de 10 av 18 moskéer som förespråkade lögn kring barnmisshandeln och lurade svenska samhället har rensat upp i sina ranker. Vet du mer?
Vad är islamistfobi? Är det nån ny variant av islamofobi?
Så enligt din logik är alla muslimer lögnare på grund av taqiyya?
Då är väl alla kristna också lögnare, med tanke på pedofilskandaler, avlatshandeln och tvångssteriliseringarna som mörkats i årtionden.
Skillnaden är bara att när det händer i ”vår” religion kallas det ”mänskliga misstag” när det gäller islam blir det plötsligt en genetisk defekt.
Det är ju lite gulligt hur ni högerextrema lyckas reducera 1,8 miljarder människor till en och samma nidbild.
Men om vi ska leka ditt spel så kan vi ju lika gärna köra all in.
Katolska kyrkan ljög i århundraden om avlatshandeln, mörkade systematiskt pedofilskandaler, och skyddade präster som begick övergrepp.
Svenska kyrkan ljög om tvångssteriliseringarna.
Amerikanska evangelister ljuger fortfarande dagligen om klimatförändringar och evolution.
Ska vi då dra slutsatsen att ”kristna ledare” per definition är lögnare och att kristendomen i sig är korrupt?
Clase Sörmland visst är det roligt att anmärka på stavningar? Jätte roligt eller hur visar väldigt mycket vad du går för.
Herre gud som dem kristna sade!D Danne824 skrev:
Fasen Danne 824 du är helt sanslös, jämför du kristendomen & muslimen sista 300 åren, så är den ena fortfarande i 1000-talet, med människoskadande filosofi.
Okey att några av kristendomens högsta besudlat unga pojkar, men muslimska ledare eldar fortfarande upp kvinnor å barn....Det finns grader av sin religion!
Nej, vad får du detta ifrån? Hur individer ljuger beror på så många parametrar och omständigheter. Och nästan alla är lögnare i någon grad, muslim eller inte. Jag säger bara att taqiyya erbjuder en moralisk plattform för lögnen som kan användas ibland.D Danne824 skrev:
Alla människor ljuger väl i princip.D Danne824 skrev:
Genetisk defekt? Vad kom det här ifrån nu?D Danne824 skrev:
Är det ett argument du ofta hör i dina islamdebatter? Tror folk att islam är något ärftligt?
Är jag högerextrem nu också? Jag skulle kalla mig småborgerlig med lite vacklande nyliberala instinkter från ungdomens 90-tal. Kanske.D Danne824 skrev:
Jag leker inget, varför vill du leka? Kan du inte försöka ärligt redogöra för din förståelse istället?D Danne824 skrev:
De flesta ledare är korrupta. Man klättrar inte till toppen annars, det kräver sitt moraliska inbyte. Kristendomen och dess institutioner är garanterat korrupta. Riktigt smutsigt är det.D Danne824 skrev:Katolska kyrkan ljög i århundraden om avlatshandeln, mörkade systematiskt pedofilskandaler, och skyddade präster som begick övergrepp.
Svenska kyrkan ljög om tvångssteriliseringarna.
Amerikanska evangelister ljuger fortfarande dagligen om klimatförändringar och evolution.
Ska vi då dra slutsatsen att ”kristna ledare” per definition är lögnare och att kristendomen i sig är korrupt?
Ah! Det var ett stavfel... Jag trodde jag hade missat någon ny term man kunde kasta på andra. Mitt misstag. Nä jag är inte så islamofob men ingen vän av denna typ av religioner eller särskilt glad över den influens den har haft på t ex Sverige.D Danne824 skrev:
Redigerat:
Vill du läsa på en sajt som älskar islam så gör det du, men vad skulle det ge dig tror du?Fairlane skrev:
Att frågan kommer är väl naturligt?
Men det var en fin site. Man hade kunnat döpa den till "Vi som hatar allt som rör Islam och anser att alla muslimer är ondskefulla orcher". Jag hade kanske hoppats på en mer seriös länk, exempelvis en forskare eller en sajt som länkar seriöst till olika delar av Koranen, men jag är inte överraskad.