Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte stötta de muslimer som i Sverige kämpar för att sprida demokrati, jämställdhet och religionsfrihet bland andra muslimer?
De finns de också.
Har vi någon särskild moské eller imam som borde stödjas?

• Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
J jawen skrev:
Å ändå fick kvinnor rösträtt i Sverige 1921 !
På vilket sätt skulle det vara relevant för att det förekom hedersbegrepp bland svenskar in på åtminstone 30-talet?
Rösträtt och vad folk i allmänhet tycker om t.ex. sex utanför äktenskapet har just inget att göra med varandra.
J jawen skrev:
Den våldsamma kristendomen var under medeltiden och tidigmodern tid, men kristendomen har i alla fall lärt sig.
Pågick längre än så, fast inte i Europa. Kan kristendomen lära sig så kan andra religioner det också.

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
BirgitS
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Har vi någon särskild moské eller imam som borde stödjas?
Jag har inga namn utan det är ju sånt som jag har stött på då och då under åren i t.ex. olika tidningsartiklar. Finns sådana rörelser på Järvafältet t.ex. De jobbade t.ex. för att motverka desinformationen om socialtjänsten och de omhändertagna barnen.

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför inte stötta de muslimer som i Sverige kämpar för att sprida demokrati, jämställdhet och religionsfrihet bland andra muslimer?
De finns de också
BirgitS BirgitS skrev:
De finns de också.
Det är svårt att reformera islam eftersom Koranen säger att den är Allahs ord och inte en stavelse får ändras. Klassisk islam stadgar dödsstraff för apostasi även om det bara tillämpas i ett mindre antal länder. Jag utesluter inte att islam kan reformeras på sikt men inte de närmaste århundradena.

Claes Sörmland
BirgitS BirgitS skrev:
Jag har inga namn utan det är ju sånt som jag har stött på då och då under åren i t.ex. olika tidningsartiklar. Finns sådana rörelser på Järvafältet t.ex. De jobbade t.ex. för att motverka desinformationen om socialtjänsten och de omhändertagna barnen.
Det kanske var Sveriges imamråd? Enligt SVT gick de ut med erbjudande om att assistera svenska staten mot desinformationen. Men många av imamerna var inte ärliga avslöjade SVT:

https://www.svt.se/nyheter/granskni...ernas-rad-om-socialtjansten-till-orolig-mamma

Man får ljuga inom islam för att skydda sig mot otrogna. Det anses inte omoraliskt utan snarare som en plikt. Kan vara svårt att förstå med kristen utgångspunkt där lögn och oärlighet alltid är fel (även om kristna naturligtvis ljuger som alla andra människor): https://en.wikipedia.org/wiki/Taqiyya

Redigerat:
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Abd Al Haqq Kielan har ändå uttryckt sig förhållandevis nyanserat och varnat för extremisters försök att ta över moskeer men han är till åren kommen.

BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Det är svårt att reformera islam eftersom Koranen säger att den är Allahs ord och inte en stavelse får ändras. Klassisk islam stadgar dödsstraff för apostasi även om det bara tillämpas i ett mindre antal länder. Jag utesluter inte att islam kan reformeras på sikt men inte de närmaste århundradena.
Bibeln säger att den är Guds ord och inte får ändras. Så ingen skillnad.

• Gilla
Danne824 och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Bibeln säger att den är Guds ord och inte får ändras. Så ingen skillnad.
Skillnaden ligger i hur respektive religions anhängare reagerar. Hädar du islam i fel sammanhang blir du huvudet kortare, gör du samma mot de kristna skakar de förmodligen bara på huvudet och går vidare. Den ena tron predikar om att vända andra kinden till och den andra om att försvara tron med svärdet.

Det beror helt på verksamheten tänker jag. Uppenbara fall som ett företag där man säljer mångfaldsplaner till offentlig sektor måste nog nästan ha personal med regnbågsflaggor. För trovärdighetens skull. Tillverkar man någon del till Scanias förgasare kanske inte så mycket.
Scanias förgasare… 🤣 finns väldigt seriöst deltagande från Scanias sida på Pride…

BirgitS
Det kanske var Sveriges imamråd? Enligt SVT gick de ut med erbjudande om att assistera svenska staten mot desinformationen. Men många av imamerna var inte ärliga avslöjade SVT:

[länk]
Nej, det har varit mer små grupper på Järvafältet som har jobbat med att förklara hur svenska samhället fungerar. För att ta ett annat exempel, under pandemin informerades det om hur man skulle omsätta rekommendationerna med hänsyn till de faktiska levnadsförhållandena där med t.ex. trångboddhet och 3-generationsboenden.

Det är inte de här exemplen som jag har läst, eftersom det har varit enstaka artiklar, men det har varit i samma anda.:https://www.svt.se/nyheter/lokalt/stockholm/jarva-anamma

• Gilla
Danne824
  • Laddar…
B Backspegel skrev:
Nyfiken. Läktarvåld är det ett kristet problem eller ett mansproblem? Ni vet det där när fotbollssupportar träffas och slåss och kostar staten en massa pengar. Jag identifierar mig inte med någon av dessa och hävdar att det är ett kulturellt problem i en liten subkultur, inte ett svenskt problem, inte ett kristet problem eller ett mansproblem. Så fort det finns idioter i andra religioner är det ett religiöst problem och det är ok att generalisera. Min liknelse kanske haltar lite, men jag tror ni fattar poängen. Dödligt våld av skjutvapen i USA är det ett kristet problem? Eller alla svenska män som mördar kvinnor i nära relationer. Det är inte heller ett problem vi identifierar oss med som uppväxta i en kristen kultur, men när en galen farsa kastar sin dotter över balkongen så är det islam.
Den fundamentala skillnaden är om samhället står på förbrytarens eller offrets sida.

Alla de exempel du retoriskt frågar om ifall de är kristna problem är sådana som fördöms av samhället i stort, medan man i hederskulturer fördömer den man som inte skyddar sin ”heder”.

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Claes Sörmland
Allan J Allan J skrev:
Scanias förgasare… 🤣 finns väldigt seriöst deltagande från Scanias sida på Pride…
Haha, ja...

Men inte behöver du som medarbetare som arbetar med förgasarna gå i Pride-tåget. Eller?

• Gilla
Allan J
  • Laddar…
BirgitS
B Bitterhetsakademin skrev:
Skillnaden ligger i hur respektive religions anhängare reagerar. Hädar du islam i fel sammanhang blir du huvudet kortare, gör du samma mot de kristna skakar de förmodligen bara på huvudet och går vidare. Den ena tron predikar om att vända andra kinden till och den andra om att försvara tron med svärdet.
Går du tillbaks några århundraden i Europa så ansågs det samma sak om hädning, det var ju ett brott mot 10 Guds bud.

Kristna européer har startat krig i Guds namn så kom inte dragande om att vända andra kinden till. Har du aldrig hört talas om korstågen, 30-åriga kriget, krig i Storbritannien mellan katoliker och protestanter?

• Gilla
Uffe A och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
H hovapettson skrev:
Det är egentligen "den vanliga". Men eftersom frågan skulle komma säkrare än ett brev på Postnord 😉 så sparade jag länken till sidan.
[länk]
Att frågan kommer är väl naturligt?

Men det var en fin site. Man hade kunnat döpa den till "Vi som hatar allt som rör Islam och anser att alla muslimer är ondskefulla orcher". Jag hade kanske hoppats på en mer seriös länk, exempelvis en forskare eller en sajt som länkar seriöst till olika delar av Koranen, men jag är inte överraskad.

• Gilla
Uffe A och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Går du tillbaks några århundraden i Europa så ansågs det samma sak om hädning, det var ju ett brott mot 10 Guds bud.

Kristna européer har startat krig i Guds namn så kom inte dragande om att vända andra kinden till. Har du aldrig hört talas om korstågen, 30-åriga kriget, krig i Storbritannien mellan katoliker och protestanter?
I de flesta fallen för många århundraden sedan. Islam är rejält efter så vem vet om femhundra år?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.