Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
G Ganescha skrev:
Klart det finns men även i de länderna du nämner är kvinnoförtryck extremt utbrett.
Jasså, ge ett exempel tack.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Har du funderat på varför ryska kvinnor som är 40 år ser ut som 80 åringar?
Ett hårt liv sätter spår, de arabiska kvinnornas hud har i alla fall inte åldrats i onödan av uv-strålning då en burkas solskyddsfaktor måste vara nära hundra procent.😆

• Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Är hela Europa Belarus?

Bara undrar?

Det finns andra länder i den regionen du pekar ut med kvinnliga toppchefer, hög utbildningsnivå och full rörelsefrihet.

Tex Jordanien, UAE, Libanon...Qatar.

Vi borde peka på dessa istället för motsatsen.

Lätt att bli blind och bara se svart.

Men vi människor borde ha kommit längre i acceptansenr och värdegrund.
Trots det är det illa ställt i hela Mellanöstern 😢 och den gemensamma nämnaren är religion ( islam).
https://www.nextcenturyfoundation.org/ranking-human-rights-across-the-middle-east/

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D
B Bitterhetsakademin skrev:
Ett hårt liv sätter spår, de arabiska kvinnornas hud har i alla fall inte åldrats i onödan av uv-strålning då en burkas solskyddsfaktor måste vara nära hundra procent.😆
Men de har väl huckle eller hur?

Har du inte hört om de blå beduinerna.

Och nu ska vi inte gå ifrån att jag tog upp Ryskor.

D Danne824 skrev:
Men de har väl huckle eller hur?

Har du inte hört om de blå beduinerna.

Och nu ska vi inte gå ifrån att jag tog upp Ryskor.
Hucklet täcker väl mest håret, sedan är Ryssland till stor del ett bondeland och lantarbetare utomhus sätter sina spår och bidrar till ett åldrat utseende. Vad gäller männen gör väl inte den ryska nationaldrycken underverk för hälsan heller. Sedan är det väl få som anser Ryssland vara paradiset på jorden.

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Intet Intet skrev:
Det har att göra med att de tar med sig sina gamla vanor och kjedjar fast fru och dotter vid spisen.
Undantag finns. En mycket sympatisk granne från Iran tog fru och döttrar under armarna och flydde hit med motiveringen att hans döttrar inte skulle förtryckas.
Men varenda millionprogramsförort visar motsatsen. Män, män och åter män syns och någon enstaka kvinna på smällen dragandes en barnvagn till och från affären skyndar hastigt förbi.
Jag ser fortfarande inte vad det har att göra med det jag skrev.
Sen har du ju fel i sak dessutom.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Har du funderat på varför ryska kvinnor som är 40 år ser ut som 80 åringar?
Här får du verkligen komma med lite fakta och inte bara ventilera din våta dröm. Sällsynt udda läggning. 😁

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
jawen och 3 till
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Trots det är det illa ställt i hela Mellanöstern 😢 och den gemensamma nämnaren är religion ( islam).
[länk]
Sorry går inte in på den länken får en varning från virusskyddet 😕.

Men jag tror dig vad du skriver.

Islam är ungefär 600 år yngre än kristendomen.

Hur såg vår religion ut då?

Häxjakter, förföljelser och en kyrka som styrde både stat och folk.

Man kan fundera på islam om 600 år är den detsamma som idag?

Situationen i Mellanöstern är dyster, men problemet är inte religion i sig utan makten bakom religionen.

Vi har gått från religiös maktstyrning till demokratier i väst, så varför inte islam? Det är fullt möjligt om människor vågar reformera och samhället tillåter det.

• Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Sorry går inte in på den länken får en varning från virusskyddet
Det är sånt som händer, certifikatet har gått ut och behöver förnyas och någon har glömt bort det.
Det betyder inte att det är farligt.

• Visar detaljer om ett utgånget certifikat för nextcenturyfoundation.org, inklusive serienummer, utfärdare, och giltighetsperiod.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
D
D Dilato skrev:
Det är sånt som händer, certifikatet har gått ut och behöver förnyas och någon har glömt bort det.
Det betyder inte att det är farligt.
👍 inga problem.

Sitter på jobb telefonen så är extra försiktig.

Kan vara extremt frustrerande ibland men litar på vad du skriver.

Fairlane Fairlane skrev:
Det menar jag verkligen inte och det skrev jag inte.
Jag nyanserade bilden av att kvinnor kedjas vid spisen. Menar du alla alla kvinnor kedjas vid spisen i muslimska familjer? Eller är det dumt att tillskriva någon extrema åsikter som de inte uttrycker.

Flertalet? Är det så? Jag tänker inte be om någon källa på det eftersom det brukar anses onödigt med fakta i vissa kretsar, iallafall bevisade fakta.

Jag har nog veterligen inte påstått något annat. Jag skrev faktiskt till och med "bortsett från Saudiarabien...".

Så är det officiella Saudiarabien, hur ser är i hushållen varierar säkert. Jag talade rätt mycket med en Saudier när jag var där. Han bodde inte i staden där vi var på jobb så han tog med sig frun den veckan av två skäl, dels för att det var hennes hemstad så hon kunde träffa sina föräldrar, dels för att hon inte kunde ta sig till och från jobbet när han inte kunde köra henne. Han tyckte reglerna var absurda och ville ha mycket mer frihet för kvinnor. Kanske var han unik i landet, kanske var han del av en minoritet, eller kanske var det en inte helt ovanlig inställning, det vet jag inte.
Behöver du verkligen en källa på att kvinnoförtryck är utbrett i MÖ?

• Haha
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jasså, ge ett exempel tack.
Trollar du nu? Tycker du ska gå in siten kvinnatillkvinna.se finns massor av nyttig information om deras kamp mot förtryck i bl a de länder du nämner.

• Haha
Danne824
  • Laddar…
R RoAd skrev:
Lite längre kommentar. Det är bra med källor, för nu var det lite lättare att kolla upp vad du påstod. Det är rätt att fler journalister på dessa medier identifierar sig med partier som ligger till vänster på den svenska politiska skalan.

Men undersökningen kom också fram andra saker. Att väldigt många journalister inte identifierar sig på något starkare vis MED NÅGOT parti. Så att säga att 80% av journalisterna "är vänster" är väl inte helt ärligt. Och dessutom så verkar det ytterst osäkert att det påverkar journalistiken i någon större utsträckning.

[länk]

Och ska jag dra samnytt ett varv till så är det ju märkligt att så många högljudda personer tycker att man ska lyssna på vad de skriver. De har trots allt utsett en misstänkt ryskfinansierad skummis till chefredaktör för bara några år sedan. Känns det som ett ställe man ska hämta sina nyheter från?

[länk]
[länk]
Ja, där ser du. Kommunistfritt.

D
G Ganescha skrev:
Trollar du nu? Tycker du ska gå in siten kvinnatillkvinna.se finns massor av nyttig information om deras kamp mot förtryck i bl a de länder du nämner.
Nej jag bad vänligen om ett exempel på det du påstår, kan väl inte vara så svårt för dig eller?

Jag är väldigt bekväm i vad jag har skrivit, så har du fakta som emot säger det så får väl du redovisas den.

Har du fakta på att min fakta inte är relevant lägg fram det då.

Eller är det så att du har ingen fakta utan bara öhh skriver att du har fakta utan att ha fakta?

Fattar du?

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
https://www.amnesty.se/aktuellt/jor...ar-nar-de-inte-lyder-sina-manliga-formyndare/
D Danne824 skrev:
Nej jag bad vänligen om ett exempel på det du påstår, kan väl inte vara så svårt för dig eller?

Jag är väldigt bekväm i vad jag har skrivit, så har du fakta som emot säger det så får väl du redovisas den.

Har du fakta på att min fakta inte är relevant lägg fram det då.

Eller är det så att du har ingen fakta utan bara öhh skriver att du har fakta utan att ha fakta?

Fattar du?
jamen då så, du kan läsa denna rapporten om du vill om Jordanien t ex;
https://www.ecoi.net/en/file/local/2018929/MDE1608312019ENGLISH.PDF
En rätt känd rapport om Jordanien från Amnesty International. Läsvärd.
Tycker det är kanon bra att du engagerar dig i detta, även om du försöker på något vridet vis få det till att det på något sätt är fritt fram för kvinnor i länderna i MÖ. Problemen är enorma även om det har blivit MYCKET bättre de senaste åren men det är väääldigt långt kvar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.