Status
Inte öppen för fler kommentarer.
R
H hovapettson skrev:
80% av regimmedia (SR/SVT + DN) är rödgrön.
Källa: Kent Asp, Göteborgs universitet
100% av samnytt är brun ;)

• Gilla
Uffe A och 7 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Nu har det exploderat med prideflaggor på mitt jobb, varenda en har en regnbågsflagga på sig, som pin eller nyckelband. Folk ser ner på mig som väljer att inte ha detta då jag tänker att sexualitet inte har någonting med mitt jobb att göra. Har jag rätt eller fel?
Du har HELT rätt

• Haha
Danne824
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det har att göra med att de tar med sig sina gamla vanor och kjedjar fast fru och dotter vid spisen.
Undantag finns. En mycket sympatisk granne från Iran tog fru och döttrar under armarna och flydde hit med motiveringen att hans döttrar inte skulle förtryckas.
Men varenda millionprogramsförort visar motsatsen. Män, män och åter män syns och någon enstaka kvinna på smällen dragandes en barnvagn till och från affären skyndar hastigt förbi.
Just iranier verkar vara en folkgrupp som ändå i många fall kunnat integreras i landet. Många är ambitiösa och jag här haft flera läkare från Iran som varit mycket kompetenta. Kan ha att göra med att de ligger relativt högt i den sammanställning som Lynn och Vanhanen publicerade för många år sedan. (Nu kommer invektiven att hagla från de mer korrekta skribenterna).😆

Fairlane
Intet Intet skrev:
Det har att göra med att de tar med sig sina gamla vanor och kjedjar fast fru och dotter vid spisen.
Undantag finns. En mycket sympatisk granne från Iran tog fru och döttrar under armarna och flydde hit med motiveringen att hans döttrar inte skulle förtryckas.
Men varenda millionprogramsförort visar motsatsen. Män, män och åter män syns och någon enstaka kvinna på smällen dragandes en barnvagn till och från affären skyndar hastigt förbi.
Det intressanta är att jag är något helt annat. Ja, på cafeer sitter männen, men det betyder inte att fruarna och döttrarna är kedjade vid spisen. Jag känner ett antal personer i Sverige, som är muslimer och den bild du har stämmer inte på dem. Ja, det finns sådana fall också, men är det en majoritet eller minoritet?

Jag har även arbetat mycket i Mellanöstern och bortsett från Saudiarabien så har jag träffat och arbetat med kvinnor, riktigt duktiga sådana med ansvar för olika områden. I ett land så var det en kvinnlig ansvarig för Unix/Linux-sidan på det stora Telecom-bolaget, dvs deras motsvarighet till Telia. Riktigt kompetent var hon också och inte var hon fastkedjad vid spisen heller. Eller kanske var hon det alla dagar de inte hade konsulter från utlandet på besök, men jag betvivlar det.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
För att återgå till TS inlägg
kan man vägra att bära exempelvis en regnbågspin och hävda att det är en politisk manifestation?

Nej, anser jag.

Pride är idag inte en partipolitisk manifestation utan handlar om grundläggande mänskliga rättigheter och värderingar.

Det är en etablerad symbol för inkludering, inte ett politiskt ställningstagande.

Om ett företag har en uttalat inkluderande hållning till HBTQ-frågor, hudfärg, religion osv, ser jag det som illojalt mot arbetsgivaren att vägra bära symboler för detta under arbetstid.

På sin fritiden står alla fritt att tycka och uttrycka sig som de vill, men på jobbet förväntas man följa företagets värdegrund och representera den.

Vi har kommit en bit bort från ursprungsfrågan om Pride och HBTQ och hamnat i religiösa motsättningar.

Men om TS kan vägra att bära en regnbågspin, varför skulle man då förvägra någon att bära ett huckle eller uttrycka sin religiösa tillhörighet?

Men det är intressant om man kan kräva rätten att vägra en pin, varför ska man då kunna förbjuda någon annan att bära ett huckle eller visa sin religion?

Värdegrund verkar vara viktig men bara när den passar den egna agendan.

• Gilla
  • Haha
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Det intressanta är att jag är något helt annat. Ja, på cafeer sitter männen, men det betyder inte att fruarna och döttrarna är kedjade vid spisen. Jag känner ett antal personer i Sverige, som är muslimer och den bild du har stämmer inte på dem. Ja, det finns sådana fall också, men är det en majoritet eller minoritet?

Jag har även arbetat mycket i Mellanöstern och bortsett från Saudiarabien så har jag träffat och arbetat med kvinnor, riktigt duktiga sådana med ansvar för olika områden. I ett land så var det en kvinnlig ansvarig för Unix/Linux-sidan på det stora Telecom-bolaget, dvs deras motsvarighet till Telia. Riktigt kompetent var hon också och inte var hon fastkedjad vid spisen heller. Eller kanske var hon det alla dagar de inte hade konsulter från utlandet på besök, men jag betvivlar det.
Så kvinnor är inte förtryckta i flertalet länder i Mellanöstern menar du? Solskenshistorier gör sig enbart fel när flertalet kvinnor utsätts dagligen för systematiskt våld i hemmen, kraftiga begränsningar i vardagen så som i utbildning, arbete och rörelsefrihet. I Saudiarabien behöver kvinnor en mans godkännande för att kunna resa och för många andra beslut! I Saudiarabien står kvinnor fortfarande under manligt förmyndarskap.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
Fairlane
D Danne824 skrev:
För att återgå till TS inlägg
kan man vägra att bära exempelvis en regnbågspin och hävda att det är en politisk manifestation?

Nej, anser jag.
Jag är av motsatt åsikt och då är jag pro-Pride
Jag anser att man inte ska tvinga någon att bära något de känner sig obekväma med. Givetvis går man inte med kläder med märken för konkurrenten och givetvis måste man följa den allmänna klädkoden på jobbet.
D Danne824 skrev:
Pride är idag inte en partipolitisk manifestation utan handlar om grundläggande mänskliga rättigheter och värderingar.
Håller med, även om vissa anser att det är vänster. Moderaterna har till exempel en stor representation i tåget, och det är klart att det finns de som anser att M är vänster, men när samma personer argumenterar för att staten ska installera bergvärme hos pensionärerna blir det lite löjligt.
D Danne824 skrev:
Det är en etablerad symbol för inkludering, inte ett politiskt ställningstagande.
Korrekt, även om det såklart finns en hel del vänster inom stora delar av organisationen.
D Danne824 skrev:
Om ett företag har en uttalat inkluderande hållning till HBTQ-frågor, hudfärg, religion osv, ser jag det som illojalt mot arbetsgivaren att vägra bära symboler för detta under arbetstid.
Där håller jag inte med, såvida man inte arbetar på RFSL eller liknande.
D Danne824 skrev:
På sin fritiden står alla fritt att tycka och uttrycka sig som de vill, men på jobbet förväntas man följa företagets värdegrund och representera den.
Ja, man bör rimligtvis inte stå och argumentera för att bögeri är äckligt eller jämställa homosexualitet med pedofili, men pins och liknande, nej det tycker jag inte man ska behöva bära om man inte vill.
D Danne824 skrev:
Vi har kommit en bit bort från ursprungsfrågan om Pride och HBTQ och hamnat i religiösa motsättningar.
Yes, homofober är också ofta islamofober om de inte är muslimer.
D Danne824 skrev:
Men om TS kan vägra att bära en regnbågspin, varför skulle man då förvägra någon att bära ett huckle eller uttrycka sin religiösa tillhörighet?
Generellt tycker jag inte man ska förvägra någon det, om det inte finns bra skäl.
D Danne824 skrev:
Men det är intressant om man kan kräva rätten att vägra en pin, varför ska man då kunna förbjuda någon annan att bära ett huckle eller visa sin religion?
En liten skillnad är det att tvinga på någon något mot att säga det inte fungerar med en viss klädsel. Däremot anser jag att om någon vill ha huckle eller turban, eller ett halsband med kors, eller för all del burka, så bör det vara helt ok, om det inte stör arbetet.
D Danne824 skrev:
Värdegrund verkar vara viktig men bara när den passar den egna agendan.
Så är det ofta.

• Gilla
kashieda och 6 till
  • Laddar…
R
H hovapettson skrev:
80% av regimmedia (SR/SVT + DN) är rödgrön.
Källa: Kent Asp, Göteborgs universitet
Lite längre kommentar. Det är bra med källor, för nu var det lite lättare att kolla upp vad du påstod. Det är rätt att fler journalister på dessa medier identifierar sig med partier som ligger till vänster på den svenska politiska skalan.

Men undersökningen kom också fram andra saker. Att väldigt många journalister inte identifierar sig på något starkare vis MED NÅGOT parti. Så att säga att 80% av journalisterna "är vänster" är väl inte helt ärligt. Och dessutom så verkar det ytterst osäkert att det påverkar journalistiken i någon större utsträckning.

https://www.gu.se/sites/default/files/2024-05/1284227_nr38.pdf

Och ska jag dra samnytt ett varv till så är det ju märkligt att så många högljudda personer tycker att man ska lyssna på vad de skriver. De har trots allt utsett en misstänkt ryskfinansierad skummis till chefredaktör för bara några år sedan. Känns det som ett ställe man ska hämta sina nyheter från?

https://samnytt.se/egor-putilov-blir-samnytts-chefredaktor
https://sv.wikipedia.org/wiki/Egor_Putilov

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Varför är det så farligt om alkohol, porr, droger och nakenhet inte är tillåtet i vissa områden där en majoritet är muslimer?
Är det värre än vilket språk som det står på vägskyltarna i Finland och norra Sverige?
Ja, det är naturligtvis en oerhörd skillnad på om exempelvis alla kvinnor måste skyla sig av andras religions skäl och vilket språk vägskyltar är på.
BirgitS BirgitS skrev:
Eftersom du tydligen inte begrep så kommer det mer förklaringar här.
Jag begrep vad du menade, men anser fortfarande att du har fel.
BirgitS BirgitS skrev:
Om amerikanska media kallar det för "judge" så är det inte fel att jag kallar det för "domare". Tom. Fox news kallar dem för "judges" så det är inte frågan om att språkbruket varierar beroende på politisk hemvist: [länk]
Det spelar mig ingen roll om det är Fox eller CNN, tar man tjänstemän i den styrande grenen av staten som exempel på att den dömande grenen är hotad har man inte förstått sig på deras maktdelningssystem.

Att de på ett olämpligt sätt lånat en tjänstetitel från den dömande makten och använder den om personer i den styra de är uppenbart olämpligt då det gör det svårt att skilja dem åt, vilket du och Fox visar.
BirgitS BirgitS skrev:
Jag länkade inte bara till något att rektorer har avsatts utan till professorer som har valt att avgå därför att påtryckningar från Trump leder till att universiteten inte kan verka i fri anda.
Att akademiker slutar är inget nytt. Och fri anda och fri anda, hela DEI-systemet var ju en hårt styrd, politiserad ordning redan.

Amerikanska universitet är ett ideologiskt slagfält. Det är förstås dåligt i sak, men inget nytt med Trump, det är bara en annan politisk vind.
BirgitS BirgitS skrev:
Det handlar inte bara om antisemitism
Det har jag heller inte påstått, men det är det i särklass tydligaste exemplet.
BirgitS BirgitS skrev:
utan även om sånt att viss forskning om kvinnor, äldre etc. förbjuds i praktiken.
Det är förstås inte sant, även om viss forskning förlorar federala anslag.
BirgitS BirgitS skrev:
Det har även drabbat forskningsgrupper där svenska universitet är med.
Det är väl en ickefråga om målet är att försöka förstå amerikansk politik, eller hur?

• Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
D
G Ganescha skrev:
Så kvinnor är inte förtryckta i flertalet länder i Mellanöstern menar du? Solskenshistorier gör sig enbart fel när flertalet kvinnor utsätts dagligen för systematiskt våld i hemmen, kraftiga begränsningar i vardagen så som i utbildning, arbete och rörelsefrihet. I Saudiarabien behöver kvinnor en mans godkännande för att kunna resa och för många andra beslut! I Saudiarabien står kvinnor fortfarande under manligt förmyndarskap.
Är hela Europa Belarus?

Bara undrar?

Det finns andra länder i den regionen du pekar ut med kvinnliga toppchefer, hög utbildningsnivå och full rörelsefrihet.

Tex Jordanien, UAE, Libanon...Qatar.

Vi borde peka på dessa istället för motsatsen.

Lätt att bli blind och bara se svart.

Men vi människor borde ha kommit längre i acceptansenr och värdegrund.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Är hela Europa Belarus?

Bara undrar?

Det finns andra länder i den regionen du pekar ut med kvinnliga toppchefer, hög utbildningsnivå och full rörelsefrihet.

Klart det finns men även i de länderna du nämner är kvinnoförtryck extremt utbrett.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Är hela Europa Belarus?

Bara undrar?

De finns grader i helvetet men flera av länderna du räknar upp är knappast några föredömen, se bara på deras behandling av afrikanska och asiatiska gästarbetare som lever under slavliknande förhållanden fråntagna sina pass och mycket brutala behandlade.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
G Ganescha skrev:
Så kvinnor är inte förtryckta i flertalet länder i Mellanöstern menar du?
Det menar jag verkligen inte och det skrev jag inte.
Jag nyanserade bilden av att kvinnor kedjas vid spisen. Menar du alla alla kvinnor kedjas vid spisen i muslimska familjer? Eller är det dumt att tillskriva någon extrema åsikter som de inte uttrycker.
G Ganescha skrev:
Solskenshistorier gör sig enbart fel när flertalet kvinnor utsätts dagligen för systematiskt våld i hemmen, kraftiga begränsningar i vardagen så som i utbildning, arbete och rörelsefrihet.
Flertalet? Är det så? Jag tänker inte be om någon källa på det eftersom det brukar anses onödigt med fakta i vissa kretsar, iallafall bevisade fakta.
G Ganescha skrev:
I Saudiarabien behöver kvinnor en mans godkännande för att kunna resa och för många andra beslut! I Saudiarabien står kvinnor fortfarande under manligt förmyndarskap.
Jag har nog veterligen inte påstått något annat. Jag skrev faktiskt till och med "bortsett från Saudiarabien...".

Så är det officiella Saudiarabien, hur ser är i hushållen varierar säkert. Jag talade rätt mycket med en Saudier när jag var där. Han bodde inte i staden där vi var på jobb så han tog med sig frun den veckan av två skäl, dels för att det var hennes hemstad så hon kunde träffa sina föräldrar, dels för att hon inte kunde ta sig till och från jobbet när han inte kunde köra henne. Han tyckte reglerna var absurda och ville ha mycket mer frihet för kvinnor. Kanske var han unik i landet, kanske var han del av en minoritet, eller kanske var det en inte helt ovanlig inställning, det vet jag inte.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag är av motsatt åsikt och då är jag pro-Pride
Jag anser att man inte ska tvinga någon att bära något de känner sig obekväma med. Givetvis går man inte med kläder med märken för konkurrenten och givetvis måste man följa den allmänna klädkoden på jobbet.

Håller med, även om vissa anser att det är vänster. Moderaterna har till exempel en stor representation i tåget, och det är klart att det finns de som anser att M är vänster, men när samma personer argumenterar för att staten ska installera bergvärme hos pensionärerna blir det lite löjligt.

Korrekt, även om det såklart finns en hel del vänster inom stora delar av organisationen.

Där håller jag inte med, såvida man inte arbetar på RFSL eller liknande.

Ja, man bör rimligtvis inte stå och argumentera för att bögeri är äckligt eller jämställa homosexualitet med pedofili, men pins och liknande, nej det tycker jag inte man ska behöva bära om man inte vill.

Yes, homofober är också ofta islamofober om de inte är muslimer.

Generellt tycker jag inte man ska förvägra någon det, om det inte finns bra skäl.

En liten skillnad är det att tvinga på någon något mot att säga det inte fungerar med en viss klädsel. Däremot anser jag att om någon vill ha huckle eller turban, eller ett halsband med kors, eller för all del burka, så bör det vara helt ok, om det inte stör arbetet.

Så är det ofta.
Det jag försöker belysa är just principen att om man å ena sidan vill kunna vägra att bära en symbol för arbetsgivarens uttalade värdegrund, då måste man acceptera att samma princip gäller åt andra hållet för t.ex. religiösa uttryck.

Annars blir det precis som jag skrev värdegrund är viktig bara när den råkar sammanfalla med den egna åsikten.

Jag håller inte med om att Pride är partipolitiskt i sig idag, även om vissa organisationer inom rörelsen är mer åt vänster.

Men det ändrar inte det faktum att Pride i sin kärna handlar om inkludering och lika rättigheter värden som företag ofta lyfter fram.

Om man som anställd aktivt motsätter sig det under arbetstid skickar det en signal om att man inte står bakom arbetsgivarens officiella linje, och det är där jag ser problemet.

För mig är det mindre viktigt om det handlar om en pin, ett huckle eller ett kors principen bör vara konsekvent.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
B Bitterhetsakademin skrev:
De finns grader i helvetet men flera av länderna du räknar upp är knappast några föredömen, se bara på deras behandling av afrikanska och asiatiska gästarbetare som lever under slavliknande förhållanden fråntagna sina pass och mycket brutala behandlade.
Har du funderat på varför ryska kvinnor som är 40 år ser ut som 80 åringar?

• Haha
Intet
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.