Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane Fairlane skrev:
Jag känner ett antal personer i Sverige, som är muslimer och den bild du har stämmer inte på dem. Ja, det finns sådana fall också, men är det en majoritet eller minoritet?
De är i alla fall så många att det är ett statistiskt signifikant problem. Balkongflickor (alltså mord/framtvingade självmord med hederskoppling), tvångsgifte, påtvingad klädsel, oskuldsnormer osv. är kulturella fenomen hårt kopplade till islam.

Att inte erkänna det är att göra sig till en nyttig idiot.

Det innebär inte att islam för evigt är förbannat med att vara en religion kopplad till kassa värderingar, men att det är så idag är rimligen uppenbart för alla.

• Gilla
  • Älska
hapazard och 8 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
För att återgå till TS inlägg
kan man vägra att bära exempelvis en regnbågspin och hävda att det är en politisk manifestation?

Nej, anser jag.
Det är klart man kan. Grow a pair.

• Gilla
jawen och 3 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
De är i alla fall så många att det är ett statistiskt signifikant problem. Balkongflickor (alltså mord/framtvingade självmord med hederskoppling), tvångsgifte, påtvingad klädsel, oskuldsnormer osv. är kulturella fenomen hårt kopplade till islam.

Det innebär inte att islam för evigt är förbannat med att vara en religion kopplad till kassa värderingar, men att det är så idag är rimligen uppenbart för alla.
Så är det. Att kalla det religion är en förolämpning mot religioner. Muhammedanism är en politisk ideologi, en strategi för erövring och krig. Det är som en militär instruktion för att erövra, förtrycka och förslava andra folk. Belägringen av Wien 1683 är inte det sista slaget...
Men kan den "religionen" reformeras som kristendomen har gjorts, finns en chans för oss. Inget tyder på det just nu.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
D
G Ganescha skrev:
[länk]

jamen då så, du kan läsa denna rapporten om du vill om Jordanien t ex;
[länk]
En rätt känd rapport om Jordanien från Amnesty International. Läsvärd.
Tycker det är kanon bra att du engagerar dig i detta, även om du försöker på något vridet vis få det till att det på något sätt är fritt fram för kvinnor i länderna i MÖ. Problemen är enorma även om det har blivit MYCKET bättre de senaste åren men det är väääldigt långt kvar.
Fint med en länk med 6 år gammal information.

https://arabstates.unwomen.org/en/s...f-reshaping-jordanian-womens-role-in-politics

Här är lite uppdatering, om du hävdar att kvinnors situation i Sverige är helt fläckfritt med lika lön och så undrar jag verkligen hur påläst du är.

Jordanien har en av de högsta kvinnliga läskunnighetsgraderna i regionen 98 %, och kvinnliga universitetsstudenter utgör en majoritet.

https://www.ui.se/landguiden/statis...1faf3e8f24&charttype=line&countries=Jordanien

Är situationen perfekt för kvinnor i Jordanien, nej långt ifrån men deras samhälle utvecklas snabbt i rätt riktning.

Fortfarande har kvinnor i Jordanien svårt att komma ut på arbetsmarknaden tex pga patriarkala normer i hemmen.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
H hovapettson skrev:
Så är det. Att kalla det religion är en förolämpning mot religioner. Muhammedanism är en politisk ideologi, en strategi för erövring och krig. Det är som en militär instruktion för att erövra, förtrycka och förslava andra folk. Belägringen av Wien 1683 är inte det sista slaget...
Men kan den "religionen" reformeras som kristendomen har gjorts, finns en chans för oss. Inget tyder på det just nu.
Vi bör också i högre grad lyssna till vad avhoppare från den islamska irrläran har att säga, de kan berätta vad de hört imamerna predika och det är inga vackra ord precis. Mona Walter och Sameh Egyptson har skrivit mycket i ämnet.
Den sistnämnda även doktorerat om politisk islams utbredning och maktambitioner i Sverige.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
D
J jawen skrev:
Danne824, Road & Fairlane är riktigt präktiga "godhetsknarkare", duktigare än bror duktig själv.
Dom pekar gärna med fingret OMEDELBART om inte ALLT som nämns (av andra/en del andra) styrks med källa, & källan MÅSTE också "passa deras" agenda.
Jag förstår att det är besvärligt för dig att din trovärdighet åtminstone hos mig inte direkt når de högsta nivån.

Man hänvisar till studier utan ta reda på syftet med studien och därtill raljerar med fel fakta och hittar på något som ska finnas i studien som inte studien behandlar.

Sedan ska man fråga någon som sitter i fängelse för bedrägeri?
Den store som är en kämpe för saken och politiskt förföljd.
Visar sig att han är en kriminell.

Jag hoppas att du inte har donerat några pengar till honom.

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Jag förstår att det är besvärligt för dig att din trovärdighet åtminstone hos mig inte direkt når de högsta nivån.

Man hänvisar till studier utan ta reda på syftet med studien och därtill raljerar med fel fakta och hittar på något som ska finnas i studien som inte studien behandlar.

Danne, förstår inte vart du vill komma? Du är som den som matar krokodilen i förhoppning att den ska äta dig sist. Förstår du alls vilka krafter som är i görningen?

• Gilla
  • Haha
jawen och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Sverige är världens mest jämlika land för helvette.
Kamp, jo jag tackar!
Nej, jämlikhet kan mätas på lite olika sätt men Sverige är inte världens mest jämlika land. Enligt Oxfams jämlikhetsindex som mäter skattepolitik, investeringar i välfärd samt arbetstagares rättigheter så ser det ut såhär;

1. Norge
2. Finland
3. Danmark

Sverige hamnar på plats 24.

https://oxfam.se/crii-2024/

Om du avser jämställdhet, som handlar om kön, så hamnar Sverige på en femte plats enligt World Economic Forum.

1. Island
2. Norge
3. Finland

https://www.dagensps.se/varlden/topp-tio-har-ar-varldens-mest-jamstallda-lander/

• Gilla
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:

Nu har jag inte fördjupat mig i hans brottsregister men kanske har han som andra oliktänkande fått sina tillgångar frysta och då fått försörja sig på de sätt som står till buds. Vi ska aldrig lyssna på de som suttit inne, terroristen Nelson Mandela satt tjugosju år för delaktighet i terrordåd så han måste vara för evigt dömd och förbannad för sina illdåd.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
D
H hovapettson skrev:
Danne, förstår inte vart du vill komma? Du är som den som matar krokodilen i förhoppning att den ska äta dig sist. Förstår du alls vilka krafter som är i görningen?
Vilka krafter menar du?
Klimatet, dragningskraften, gravitationen....

Du får förtydliga vilka krafter du syftar på. Eller inte,
inte svårt att läsa av din världsbild och som du förstår delar jag den inte.

My the force be with you.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Nej, jämlikhet kan mätas på lite olika sätt men Sverige är inte världens mest jämlika land. Enligt Oxfams jämlikhetsindex som mäter skattepolitik, investeringar i välfärd samt arbetstagares rättigheter så ser det ut såhär;

1. Norge
2. Finland
3. Danmark

Sverige hamnar på plats 24.

[länk]

Om du avser jämställdhet, som handlar om kön, så hamnar Sverige på en femte plats enligt World Economic Forum.

1. Island
2. Norge
3. Finland

[länk]
Ja, så är det. Norden leder dessa ligor stort. Hm... vad kan det bero på?

Fairlane
Faktiskt inte, det är snarare kopplat till vissa regioner, men absolut är det ett problem. Problemet finns även i Sverige, hos invandrare från vissa regioner (där man kan vara muslim, men också tillhöra en annan religion). Dock är det nog mindre vanligt bland de som invandrat till Sverige än bland de som bor kvar (nog, jag har inga bevis för att det är så) och det talar väl snarare för att vi bör hjälpa dessa kvinnor än strunta i dem?!

Om än inte helt korrekt. 😉

Fadime Sahindal kom exempelvis inte från en muslimsk familj.

Jag förnekar inte att problemen finns, för att vara tydlig.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D Danne824 skrev:
Vilka krafter menar du?
Klimatet, dragningskraften, gravitationen....

Du får förtydliga vilka krafter du syftar på. Eller inte,
inte svårt att läsa av din världsbild och som du förstår delar jag den inte.

My the force be with you.
Du ska få ett hårresande exempel: Jens Orback sade i ett inspelat program runt -04 (lätt att finna på Tuben eller så): Vi ska vara snälla mot muslimerna nu så att de är snälla mot oss när de tagit över. (Inte ordagrant, men denne ledande sosse sade verkligen så.)
Du får landa i verkligheten.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Oxfams jämlikhetsindex
Oxfam är en aktivistisk vänsterorganisation. Mer intresserade av små skillnader i rika länder än välstånd. Det de producerar är ideologiserat skräp.

• Gilla
  • Haha
hapazard och 4 till
  • Laddar…
Fadimes familj var kurder och även om de inte var troende muslimer hårt influerade av den patriarkala hederskulturen inom sin etniska grupp.

• Gilla
hovapettson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.