43 774 läst ·
1 055 svar
44k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Trump spred lögner om Springfield, det ledde till att folk började hata innevånarna där och det i sin tur ledde till att skolor i Springfield bombhotades. Hur är innevånarna i Springfield inblandade?P Pin skrev:
De hade synnerligen sakliga argument att bemöta lögnerna med men ignorerades fullkomligt av de som lyssnade på Trump.
Tycker du inte själv att det har förekommit en i tråden som verkar hata Prideparaden?
Sakliga argument emot finns det gott om i tråden. Men personen fortsätter ändå med att paraden är avskyvärd och det förekommer olagligheter i den. Det är inte bara ett ogillande det är mycket mer än så.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Det råder en extremt polariserad situation med ett verbalt ställningskrig där parterna grävt ner sig i mentala skyttegravar men en stor del av orsaken till dagens situation är "den goda sidan" som tystade all kritik med invektiv, anklagelser om rasism och intolerans. En tryckkokare utan säkerhetsventil som kan pysa ut frustrationen exploderar till slut.BirgitS skrev:
Glöm inte att det pågår precis det på högerkanten också. Fullt med nyspråk. Man ogillar inte längre någon utan man hatar allt man inte tycker om. Alla som är till vänster om SD är hatade vänstervridna. Så fort media säger något som ifrågasätter SD så är det bevis för att de är vänstervridna och ska hatas.
Syns ju i den här tråden, man inte bara ogillar Pride-paraden utan det är fullkomligt avskyvärt och det pågår grooming av barn och alla möjliga påhitt. Boken 1984 där just nyspråk förekommer handlar om 30-talets Tyskland.
Det kan bara inte vara så enkelt då, att det var extrem fattigdom, hunger, död, arbetslöshet, misär & hyperinflation?Mikael_L skrev:
Och att dessa faktorer tillsammans under mer än 20 års tid med extremt svåra livsförhållandena, skapade en grogrund för politisk extremism? (vilket håll den än drog åt)
Tror inte man ska inveckla saker mer än behövs.
Svenskarna valde ett "annat sätt" att "lösa" stora (lite liknade) svårigheter då dom emigrerade, men i Sverige drabbades heller inte alla i lika svår grad.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Jag vet inte, men inte per automatik fascism. Sen är det ju inte heller där USA är. Det är i allt väsentligt en rättsstat, nu som före Trump.BirgitS skrev:
Fast det får han ju inte. Tomma tunnor skramlar mest. Mängden presidentordrar som överklagats till domstol och stoppats är legio.BirgitS skrev:
Det är förstås uselt med en president som vet eller borde veta att hans dekret är olagliga utfärdar dem ändå, men det är som sagt inte fascism.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Javisst har vi en polariserad situation. Jag upplever att den uppstod i samband med SD:s tillväxt.B Bitterhetsakademin skrev:Det råder en extremt polariserad situation med ett verbalt ställningskrig där parterna grävt ner sig i mentala skyttegravar men en stor del av orsaken till dagens situation är "den goda sidan" som tystade all kritik med invektiv, anklagelser om rasism och intolerans. En tryckkokare utan säkerhetsventil som kan pysa ut frustrationen exploderar till slut.
Är det inte någon sorts nyspråk att inte längre kalla rasism, alltså att betrakta vissa grupper av människor som underlägsna andra grupper, att behandla dem som föremål i stället för som människor, att inte erkänna dem de fri- och rättigheter man kräver själv, för rasism?
Är det tolerant att uttrycka sig om muslimer så som det förekommer ute på högerkanten?
Att använda uttryck som "Nästa stopp Kabul!" om tunnelbanetåg med många muslimska invandrare, är det att visa sig tolerant?
Är det bara tomma anklagelser eller ligger det något i det?
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Jag vet, det var en hypotetisk fråga. Hur blir det i framtiden om det fortsätter på den väg som Trump vill ta?Nötegårdsgubben skrev:
Det tog inte många år på 30-talet att helt stöpa om Tyskland. I Polen har man nu i ungefär 8 år försökt återställa vad några år med högerpopulism skadade när det gäller t.ex. korruption, det är fortfarande långt kvar.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Sambandet är väl iofs. det omvända, att Sd växte pga. polariseringen och det politiska etablissemangets oförmåga att hantera den.BirgitS skrev:
Förrädisk sammankoppling av flera saker. 1, ja. 2, ja. 3, nej.BirgitS skrev:
Jag tror också att fråga tre är den största delen, vilket gör uppbyggnaden av argumentationen än mer förrädisk. All världens folk har helt enkelt inte fulla rättigheter i Sverige. För att komma till den ståndpunkten behöver man dock varken se dem som underlägsna eller objekt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Den i tråden som jag kommer ihåg vill förbjuda något anser sig väl inte vara vare sig liberal, tolerant eller frisinnad utan tyckte att bra ställen att flytta till är t.ex. Ungern och Dubai, länder där många åsikter är förbjudna och det anses att alla i landet ska rätta in sig i ledet.B Bitterhetsakademin skrev:
Du fattar fortfarande inte vad ordet WOKE betyder och dess riktiga ursprung.Erik JS skrev:
Du beter dig som en 4-6 åring på dagis som går omkring och säger "pruttgubbe" till alla han träffar utan att förstå ordet.
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Jag vet ärligt talat inte vilken väg Trump vill ta, men som jag skrev tidigare ser jag honom inte som en fascist.BirgitS skrev:
Från vad, till vad? Även om Tyskland till stor del var en kulturnation var det sina första 50 år en militariserad, auktoritär monarki. Om något var Weimarrepubliken en parentes.BirgitS skrev:
Det är med andra ord svårjämförligt med dagens USA.
En bättre jämförelse med 30-talets Tyskland. En ung demokrati med födslovåndor. Demografiskt växer dock det nordvästra, liberala Polen på det sydöstra, konservativas bekostnad och ekonomin går bra, så Polens framtid ser ljus ut.BirgitS skrev:
Intressant är att uppdelningen stammar från andra världskriget. Nordvästra Polen är land som avtvingades av Tyskland och koloniserades av polacker från dagens Vitryssland och Ukraina. Bra (tysk) infrastruktur och grunda rötter verkar ha gjort dessa betydligt mer liberala än de som bor på ”gammal” polsk mark.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 172 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 172 inlägg
Menar du att det var polariserat redan på 90-talet, alltså innan SD hade börjat växa?Nötegårdsgubben skrev:
Jag har lite osäker på vad som är 1, 2 resp. 3 i det korta citatet med bara 1 frågetecken men jag gissar lite.Nötegårdsgubben skrev:
Det finns människor i Sverige som anser att vissa grupper är underlägsna andra anser och om det är sant anser du att det är rasism. Det är den betydelse som finns i SO.
Jag svarade på ett inlägg som verkade hävda att säga att det är rasism är ett invektiv som är felaktigt, och bara används för att tysta den som har den åsikten, och att den felaktiga användningen har lett till dagens polariserade situation.
Ordet rasism är idag så urvattnat och betydelselöst efter att ha skrivits i tid och otid att det inte längre betyder någonting.BirgitS skrev:
Javisst har vi en polariserad situation. Jag upplever att den uppstod i samband med SD:s tillväxt.
Är det inte någon sorts nyspråk att inte längre kalla rasism, alltså att betrakta vissa grupper av människor som underlägsna andra grupper, att behandla dem som föremål i stället för som människor, att inte erkänna dem de fri- och rättigheter man kräver själv, för rasism?
Är det tolerant att uttrycka sig om muslimer så som det förekommer ute på högerkanten?
Att använda uttryck som "Nästa stopp Kabul!" om tunnelbanetåg med många muslimska invandrare, är det att visa sig tolerant?
Är det bara tomma anklagelser eller ligger det något i det?
Det var förövrigt Lev Trotskij född Bronstein som lanserades ordet som ett politiskt skällsord.
Idag kallas den som sätter de egna medborgarna i första rummet för rasist. I ett kvävt debattklimat blir skämt av det slag du refererade till en ventil för att få ut ilskan Muslimerna själva är inte berömda för sin tolerans mot andra folkgrupper.