43 781 läst ·
1 055 svar
44k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Skogsägare
· 21 915 inlägg
Det är även tillåtet att bära en palestinsk pin. Så det är inte saken, utan formen som skiljer i vad som är tillåtet i riksdagens kammare.Intet skrev:
Eftersom du har så starka nihilistiska drag förstår jag att det här inte är så du tänker, men att något engagerar brett och är populärt är inte samma sak som att det är politiskt korrekt.Intet skrev:
Man kan naturligtvis vara för eller mot något på principiell grund även om frågan inte är het. Att just rörelser som dem du beskrev (eller Pride som ju faller i samma kluster även om det varit mer uthålligt) kanske ofta dar åt ett annat håll än man själv skulle vilja är det exempelvis inget problem att som liberal säga att man är mot om kvinnor antastas på sin arbetsplats, mot om svarta trakasseras av polisen på grund av sin hudfärg eller mot om homosexuella förvägras vissa rättigheter.
Och det är förstås inget exklusivt för liberaler, men just fokuset på negativa rättigheter är i sig liberalt, så andra skulle säkert formulerat sig annorlunda.
Jag skulle inte titulera mig demokrat, för det intressanta är för mig inte vad som bestäms gemensamt utan vad som _inte får_ bestämmas gemensamt. Jag vill helt enkelt vara fri. Nästan allt är för mig därför utanför ramarna för vad som ska bestämmas gemensamt. Jag vill inte ha "demokratisk kontroll" av vad jag får säga, hur mina barns skolgång ska fungera, vad man får eller måste stoppa i sig eller för den delen hur jag drar elen i mitt eget hus. Av de titlar som finns tillgängliga beskriver nog anarkokapitalism min inställning bäst, även om jag kanske är för feg för att ta den på allvar. Men jag försöker att alltid säga "nej" om jag kan, för att testa gränser. Och för att vara ett gott föredöme för mina döttrar.Claes Sörmland skrev:
Vet inte vad du menar med det. Om du inte accepterar det som Tingsten kallade för "överdemokratin", att du erkänner att maktkampen ska ske inom systemets spelregler och t ex inte via våld, statskupper o s v så står vi väldigt långt ifrån varandra. Jag är brinnande demokrat.
Ja historien och andra länder, visar på mängder av alternativa system. Det vanligaste är att härskarklassen eller despoten tar och upprätthåller makten med våld. Men i grunden är det ju skitländer med skitutveckling som inte har en lösning på frågan hur maktskifte ska ske över tid. Något land kan ha tur med ett bra styre under en tid och blomstra. Vad gör man sen när despoten dör eller härskarklassen helt naturligt blir korrupt? Vi vet vad som händer från historien, inbördeskrig och nedgång. Det snygga med liberaldemokratin är att den erbjuder en mekanism för att byta ut styret och håller dem därmed på tårna.
Samhället är idag friare i vissa avseenden än det varit tidigare. Tyvärr också ganska mycket uppenbart mindre fritt på många av plan, och sämre är det på väg att bli. Hotet kommer tyvärr från två håll idag: dels de nya kyrktanterna (miljöpartisterna i bred bemärkelse) som lägger en våt godhetsfilt över allt. Dels från den riktiga ondskan i EU, som i detta nu håller på att skaffa sig beskattningsrätt över alla "medborgare".
Jag försöker använda "motborgare" för att beskriva min inställning ibland, men det är liksom inte fullt så självförklarande som jag skulle vilja.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 177 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 177 inlägg
Har du uppgifter om Stockholms budget för de åren eller gissar du bara?J jawen skrev:???
Du har kastat om allt! (men kanske passar dig bättre så)
Festivalen hade störst budget dom första åren, sedan drabbades budgeten mer & mer av lågkonjunkturen.
Eftersom allt "släpar efter" i en så pass stor "verkstad" som Sthlm Stad med festivalen, så är det heller inte konstigt att "publiken" uppfattar det så.
Jag tror att det mycket mer hade att göra med att folk blev lite trötta på att det var likadant år efter år, fler och fler stånd med ointressanta saker etc.
Om man ska ta en mer ren efterföljare till Vattenfestivalen så är det väl Kulturveckan (eller vad den nu heter) som också är en bit in i augusti där det väl är mer fokus på just artister.
Det finns inget krav på att ha t ex en statlig bransch som utgör public service i en liberaldemokrati. Vi har det av historiska skäl, radion och senare TV kom och det var högteknologi vid tiden och krävdes tekniskt knowhow och stort kapital för att driva det. Och det var perfekt för propaganda, den där stora 1900-talsgrejen. Till detta var Sverige existentiellt akut hotat av Sovjet (och Tyskland och även UK tidigare) och behövde ha kontroll över propagandan. Med inspiration av BBC växer svensk public service fram. Men det är ju döende media, tekniken har sprungit från radio och TV, allt färre och allt äldre lyssnar eller ser på det. De får allt svårare att rekrytera de bästa medarbetarna. Snart finns det bara på ålderdomshemmen om de inte lyckas omforma sig till något annat. De försöker för de ser sin egen dödskamp och ingen organisation vill dö. Jag gissar att de klarar att omforma sig till något annat, Sverige lägger typiskt sett sällan ned saker med stor dramatik, vi blöder det så att det försvinner i tysthet.B Bitterhetsakademin skrev:Problemet med den liberala demokratin är att public servicemedia är hårt politiserad och i mycket en propagandamegafon. Vissa ord ska hamras in i medvetandet hos folket, den fullskaliga invasionen av Ukraina, och tidigare skulle SD alltid benämnas det invandringsfientliga partiet.
Propagandan i den liberala demokratin finns där men är mera subtil än i diktaturen och därmed på ett sätt farligare och lömskare.
Ja detta är väldigt skrämmande. Det har ju att göra med det som Göteborgsundersökningen visar. Att tolerans inte ens finns hos de demokratiska spelarna i toppen. Och förklaringen är ju uppenbar, man är rädd för att förlora sin makt och rikedom när bönderna kommer med högafflarna (ledda av de superrika ska sägas). Och USA har ju visat i realtid vad som kan hända via populiströrelser. Och man är fortfarande präglad av nazisternas maktövertagande och det krigselände det drev Europa in i. Då börjar man fundera på att skydda systemet, demokrati eller inte.B Bitterhetsakademin skrev:
Fram till hit, var det ju bra. Sedan börjar du hylla proletariatets diktatur. De goda folkvalda blir diktatorer för att skydda pöbeln mot de onda diktatorerna?Claes Sörmland skrev:
Du kan inte tänka dig att det är de folkvaldas valda som är "ledda av de superrika". Word goverment, du vet?
Du läser illa. Jag beskriver vad den styrande eliten i Sverige, EU och UK är rädda för och varför de agerar som de gör för att skydda sig själva och rigga systemet för att behålla makten. Trump har ju visat att högafflarna ledda av några superrika kan ta makten i en liberaldemokrati.Intet skrev:
https://yle.fi/a/7-10008855jonmo skrev:
Det finns väl även kanske Libertian att välja på för dig.jonmo skrev:
Eller den smala, kanske inte helt accepterade anarkoliberal (där skulle jag nog placera mig själv på något slags teoretiskt plan, väl medveten om att det inte fungerar praktiskt)
Men anarkokapitalist kvalar in exakt lika väl, dvs inte helt accepterat begrepp, och omöjligt i verkligheten.
Men så är det, och ska väl vara, med ideologier, särskilt de mer extrema, de ska mana till tankar om samhället, och vad som går att åstadkomma, att det aldrig går att införa 100% är en annan sak.
Men för dig och mig finns det ju inga riksdagspartier egentligen att rösta, och det är otroligt bra och skönt, för jag skulle inte vilja att styrningen av vårt land skulle drivas av sådana galningar, som t.ex. jag själv, utan lite halvsläta och mycket pragmatiska politiker är trots allt det bästa för ett land.
Men du och jag kan ju absolut inte rösta V, S, KD eller SD, för det är partier som verkligen vill bestämma hur du, jag och samhället ska vara och bete oss.
Närmast till hands finns väl L, kanske M, kanske C (du kolla vad CUF (Centerpartiets ungdomar) idéprogram säger. Särskilt för några år sedan släppte de ett anmärkningsvärt frisinnat program där personliga friheter drogs till absurda gränser enligt många),
MP har ju förstås också en hel del frihetliga drag, men tyvärr får man med så mycket annat i paketet.
Redigerat:
Snyggt! Själv stötte jag på begreppet här:Mikael_L skrev:
https://www.listennotes.com/sv/podcasts/kafferepet/28-schwedisch-men-dKoOZ9tJlgu/?t=1203
Nej röstande är inte en särskilt produktiv process. Det finns annat att göra den dagen, precis som på första maj. Eftersom jag inte erkänner några härskare tänker jag heller inte välja dem.Mikael_L skrev:
Det finns väl även kanske Libertian att välja på för dig.
Eller den smala, kanske inte helt accepterade anarkoliberal (där skulle jag nog placera mig själv på något slags teoretiskt plan, väl medveten om att det inte fungerar praktiskt)
Men anarkokapitalist kvalar in exakt lika väl, dvs inte helt accepterat begrepp, och omöjligt i verkligheten.
Men så är det, och ska väl vara, med ideologier, särskilt de mer extrema, de ska mana till tankar om samhället, och vad som går att åstadkomma, att det aldrig går att införa 100% är en annan sak.
Men för dig och mig finns det ju inga riksdagspartier egentligen att rösta, och det är otroligt bra och skönt, för jag skulle inte vilja att styrningen av vårt land skulle drivas av sådana galningar, som t.ex. jag själv, utan lite halvsläta och mycket pragmatiska politiker är trots allt det bästa för ett land.
Men du och jag kan ju absolut inte rösta V, S, KD eller SD, för det är partier som verkligen vill bestämma hur du, jag och samhället ska vara och bete oss.
Närmast till hands finns väl L, kanske M, kanske C (du kolla vad CUF (Centerpartiets ungdomar) idéprogram säger. Särskilt för några år sedan släppte de ett anmärkningsvärt frisinnat program där personliga friheter drogs till absurda gränser enligt många),
MP har ju förstås också en hel del frihetliga drag, men tyvärr får man med så mycket annat i paketet.
CUFs idéprogram yrar om könsmaktsordning och ökenutbredning, så det känns inte som en framkomlig väg.
Ja det som känns så märkligt med hur all debatt och alla strömningar går är att det finns en massa människor som uttrycker att de är för styrda (i åsikter och tankar osv) och beskyller ömsom något ganska odefinierad vänster eller någon ganska odefinierad liberal (och gärna båda hopklumpade) för detta.Nötegårdsgubben skrev:
Sen verkar samma massa av människor springa rakt in fascism, extremhöger, SD osv, för att undkomma denna styrning.
Men det märkliga är att de inte ser, eller inser, att där de nu flockas, där är styrningen av människan och samhället ännu hårdare, repressionen är mycket hårdare, den fria människan finns inte, man måste tänka rätt osv.