43 781 läst ·
1 055 svar
44k läst
1,1k svar
Pride på arbetsplatsen
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Vad har "meningen med demonstrationens syfte" att göra med att allmänhetens intresse svalnar i samma takt som nyhetens behag?H HEM2121 skrev:
Vad är det att uppröra sig över?
Vill du inte läsa, så läs inte! Enkelt eller hur?
2022 kom en rapport från Göteborgs universitet kring denna fråga, hur tolerant/intolerant svensken är. Minns det från att det var uppe i debatten.A Abies koreana skrev:
Från sammanfattningen:
"I 2021 års nationella SOM-undersökning har ett antal frågor ställts gällande politisk tolerans, självcensur och upplevelser av hot och otrygghet. Undersökningen visar att svenska medborgare tycks uppleva en rad hotbilder samtidigt som det finns en utbredd intolerans mot ogillade grupper i samhället."
Figur 1 visar att det är de som betraktas sig som moraliskt överlägsna som står för en stor del av intoleransen:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Figur 2 är i min mening rätt skrämmande, en mycket stor andel respekterar inte liberaldemokratin:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Här finns att läsa:
https://www.gu.se/sites/default/files/2022-06/101-118 Persson o Widmalm.pdf
Tack, det svaret hedrar dig 👍B Bitterhetsakademin skrev:
B Bitterhetsakademin skrev:
Då gissar jag att du backar från ovan citerade och detaljerade påstående och att du helt enkelt hittade på...B Bitterhetsakademin skrev:
Om de toleranta börjar gapa om vikten av allas lika värde har jag svarat: Vi lever ju i ett fritt land så om du ger din gamla mamma, Hitler och Idi Amin samma värde så är det okej för mig.😀
Allas värde är också en felöversättning då dignity borde översättas med värdighet.
Allas värde är också en felöversättning då dignity borde översättas med värdighet.
De toleranta "gapar" och du svarar (tålmodig och artig) 😏
Om de gapar är väl det minsta problemet, det kan de gott göra.
Problemet är att när folk är så övertygande att just deras syn är så viktig att liberaldemokratins centrala värden måste inskränkas och avskaffas. När de t ex ringer din arbetsgivare för att få dig sparkad eller skadad, när de dyker upp hotfullt utanför ditt hem, när de ger sig på din egendom, när de vill stoppa dig för att uttrycka dig eller demonstrera, när de arbetar för att öka repressionen och förföljelsen i samhället med utgångspunkt i skitsaker o s v.
Problemet är att när folk är så övertygande att just deras syn är så viktig att liberaldemokratins centrala värden måste inskränkas och avskaffas. När de t ex ringer din arbetsgivare för att få dig sparkad eller skadad, när de dyker upp hotfullt utanför ditt hem, när de ger sig på din egendom, när de vill stoppa dig för att uttrycka dig eller demonstrera, när de arbetar för att öka repressionen och förföljelsen i samhället med utgångspunkt i skitsaker o s v.
Ja, allt det du beskriver är oförlåtligt och hör inte hemma i ett utvecklat och demokratiskt samhälle!Claes Sörmland skrev:
Visst, kunde bara inte låta bli att påpeka hur avslöjande språkvalet är - öppet mål 😀Claes Sörmland skrev:
Den liberala demokratin är inte av Gud given utan de finns andra tänkbara och i mitt tycke bättre system. Vad gäller politiskt betingat våld och åsiktsregistrering verkar merparten komma från vänsterhållet. Var med vid kravallerna i Eskilstuna 2012 då vänsteblocket stod för merparten av allt våld. Sedan har vi Researchgruppen och Expo vilka bedriver åsiktsregistering med statligt stöd i den liberala demokratins anda.Claes Sörmland skrev:
2022 kom en rapport från Göteborgs universitet kring denna fråga, hur tolerant/intolerant svensken är. Minns det från att det var uppe i debatten.
Från sammanfattningen:
"I 2021 års nationella SOM-undersökning har ett antal frågor ställts gällande politisk tolerans, självcensur och upplevelser av hot och otrygghet. Undersökningen visar att svenska medborgare tycks uppleva en rad hotbilder samtidigt som det finns en utbredd intolerans mot ogillade grupper i samhället."
Figur 1 visar att det är de som betraktas sig som moraliskt överlägsna som står för en stor del av intoleransen:
[bild]
Figur 2 är i min mening rätt skrämmande, en mycket stor andel respekterar inte liberaldemokratin:
[bild]
Här finns att läsa:
[länk] Persson o Widmalm.pdf
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 914 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 914 inlägg
Jag tolkar det lite annorlunda (jag har inte läst rapporten, bara titta på bilden.Claes Sörmland skrev:
Jag tänker så här:
SD har cirka 20% av befolkning som sympatisörer. Förmodligen tillhör en stor del av de som exempelvis ogillar muslimer och miljöpartister den gruppen.
Det känns spontant som ungefär samma andel som ogillar SD, i relation till gruppernas storlek.
Ja det är såklart illa, riktigt illa, men är det framförallt de som är sig som liberala och toleranta som gör det?Claes Sörmland skrev:
Vet inte vad du menar med det. Om du inte accepterar det som Tingsten kallade för "överdemokratin", att du erkänner att maktkampen ska ske inom systemets spelregler och t ex inte via våld, statskupper o s v så står vi väldigt långt ifrån varandra. Jag är brinnande demokrat.B Bitterhetsakademin skrev:
Ja historien och andra länder, visar på mängder av alternativa system. Det vanligaste är att härskarklassen eller despoten tar och upprätthåller makten med våld. Men i grunden är det ju skitländer med skitutveckling som inte har en lösning på frågan hur maktskifte ska ske över tid. Något land kan ha tur med ett bra styre under en tid och blomstra. Vad gör man sen när despoten dör eller härskarklassen helt naturligt blir korrupt? Vi vet vad som händer från historien, inbördeskrig och nedgång. Det snygga med liberaldemokratin är att den erbjuder en mekanism för att byta ut styret och håller dem därmed på tårna.
Jag uppfattar att det är breda strömningar. Vänsterns liksom högerns folk återfinns där. Det kanske bara är svårare att köpa vänsterns brister för det finns ett narrativ och en självbild att de är "de goda" (för att parafrasera ett danskt uttryck). Självbilden inom stora delar av högern är nog mer att de är de "pragmatiska" (gör rätt) snarare än "de goda" (har rätt).Fairlane skrev:
Jag tolkar det lite annorlunda (jag har inte läst rapporten, bara titta på bilden.
Jag tänker så här:
SD har cirka 20% av befolkning som sympatisörer. Förmodligen tillhör en stor del av de som exempelvis ogillar muslimer och miljöpartister den gruppen.
Det känns spontant som ungefär samma andel som ogillar SD, i relation till gruppernas storlek.
Ja det är såklart illa, riktigt illa, men är det framförallt de som är sig som liberala och toleranta som gör det?
Så länge systemet behandlar även dess kritiker och motståndare med respekt och likhet inför lagen så håller jag med om att kampen bör ske inom ramen för systemet och med legala medel. Problemet med den liberala demokratin är att public servicemedia är hårt politiserad och i mycket en propagandamegafon. Vissa ord ska hamras in i medvetandet hos folket, den fullskaliga invasionen av Ukraina, och tidigare skulle SD alltid benämnas det invandringsfientliga partiet.Claes Sörmland skrev:
Vet inte vad du menar med det. Om du inte accepterar det som Tingsten kallade för "överdemokratin", att du erkänner att maktkampen ska ske inom systemets spelregler och t ex inte via våld, statskupper o s v så står vi väldigt långt ifrån varandra. Jag är brinnande demokrat.
Ja historien och andra länder, visar på mängder av alternativa system. Det vanligaste är att härskarklassen eller despoten tar och upprätthåller makten med våld. Men i grunden är det ju skitländer med skitutveckling som inte har en lösning på frågan hur maktskifte ska ske över tid. Något land kan ha tur med ett bra styre under en tid och blomstra. Vad gör man sen när despoten dör eller härskarklassen helt naturligt blir korrupt? Vi vet vad som händer från historien, inbördeskrig och nedgång. Det snygga med liberaldemokratin är att den erbjuder en mekanism för att byta ut styret och håller dem därmed på tårna.
Propagandan i den liberala demokratin finns där men är mera subtil än i diktaturen och därmed på ett sätt farligare och lömskare.
Eu har enligt Samnytts artikel långt gångna planer att inskränka yttrandefriheten på nätet i den liberala demokratins namn. England har idag en utbredd censur av obekväma åsikter som kriminaliserats i demokratins namn.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 915 inlägg
Det är väl Lars Leijonborg det, så 1/10^7.A Abies koreana skrev:
Skämt åsido, just frisinnet är till stor del kopplat till frireligiösa, folkpartistiska nykterister. I och med att religionsfrihet slutade vara en politisk fråga falnade den liberala glöden generellt i de kretsarna och Kd tog med tiden över som det stora frikyrkopartiet (låt vara mer kopplat till pingströrelsen än folkpartiets missionare).
Liberaler bekänner sig nog alla folkpartister och typ hälften av centerpartisterna och moderaterna sig som, så kanske 10–12 % av befolkningen.