Status
Inte öppen för fler kommentarer.
D
Erik JS skrev:
Nej, jag är bara allergisk mot logiken att "värdegrund" är något heligt när det gynnar företaget, men politiskt trams när det inte gör det. Och nej, kommunist är jag inte. Jag är helt för vinst, bara inte på bekostnad av folks rätt att tänka själva.
Du resonerar som värsta Lenin,

Självklart om man har ett företag som ska drivas med vinst och det finns en verksamhetsplan med målsättning att inkludering är en av grundarna så ska de anställda följa de direktivet.

Du har nog levt förlänge på socialbidrag.

Vad tror du? Att de anställda ska godkänna vad VD/styrelsen/ägaren beslutar.

I det här fallet en symbol på ett pin.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
D Danne824 skrev:
Du resonerar som värsta Lenin,

Självklart om man har ett företag som ska drivas med vinst och det finns en verksamhetsplan med målsättning att inkludering är en av grundarna så ska de anställda följa de direktivet.

Du har nog levt förlänge på socialbidrag.

Vad tror du? Att de anställda ska godkänna vad VD/styrelsen/ägaren beslutar.

I det här fallet en symbol på ett pin.
Nej, jag resonerar inte som Lenin, snarare som någon som förstår skillnaden mellan att sälja en produkt och att påtvinga politiska markörer. Om ditt företag måste mäta lojalitet med en pin på kavajen, då är problemet inte de anställda utan ledningen som blandar ihop HR-avdelningen med ett ideologiskt möte.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
D
Erik JS skrev:
Nej, jag resonerar inte som Lenin, snarare som någon som förstår skillnaden mellan att sälja en produkt och att påtvinga politiska markörer. Om ditt företag måste mäta lojalitet med en pin på kavajen, då är problemet inte de anställda utan ledningen som blandar ihop HR-avdelningen med ett ideologiskt möte.
Har du inte förståt, den enda som pratar om partipolitik här är du.

Ett företag är ingen demokrati där alla anställda ska rösta på olika förslag för att det ska bli godkänt.

Det är väldigt lätt gillar man inte sin arbetsplats så byter man eller slutar, vill man inte titta på prideparaden åk inte dit.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
A
D Danne824 skrev:
Har du inte förståt, den enda som pratar om partipolitik här är du.

Ett företag är ingen demokrati där alla anställda ska rösta på olika förslag för att det ska bli godkänt.

Det är väldigt lätt gillar man inte sin arbetsplats så byter man eller slutar, vill man inte titta på prideparaden åk inte dit.
Just det, ”gillar man inte så kan man dra”, den klassiska modellen för att slippa bemöta sakfrågan. Ingen har sagt att ett företag är en demokrati, men det är heller inte en sekt där man ska bära symboler för att visa sin trohet.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Men seså svara då? Så svårt ska väl det inte vara att namnge din källa. Du beter dig som den Garderobs-Bög jag trodde du var tidigare. 🤣
Snälla nån. Vad vill du ha svar på?

• Gilla
  • Haha
TheSwoopis och 2 till
  • Laddar…
D
Erik JS skrev:
Just det, ”gillar man inte så kan man dra”, den klassiska modellen för att slippa bemöta sakfrågan. Ingen har sagt att ett företag är en demokrati, men det är heller inte en sekt där man ska bära symboler för att visa sin trohet.
Nej det är verkligheten, om du praktiserar informell ledarskap i ett företag bör du avlägsnas.

Fortfarande resonerar du som värsta kommunisten.

Det är kapitalet som styr inte någon moraliserande gnäll person som inte kan rätta sig efter företagets målsättning.

A
D Danne824 skrev:
Nej det är verkligheten, om du praktiserar informell ledarskap i ett företag bör du avlägsnas.

Det är kapitalet som styr inte någon moraliserande gnäll person som inte kan rätta sig efter företagets målsättning.
Om kapitalet styr allt, varför låtsas du då att det handlar om ”inkludering” och värdegrund? Säg istället rakt ut att lojaliteten mäts i hur väl man följer ledningens signalpolitik, så slipper vi hycklet om att det är något annat än ren eftergift till tidsandan 😆

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Å Ådi88 skrev:
Vad vill du ha sagt då.......?
Kanske att dina inlägg är något .... ogenomtänkta.

D
Erik JS skrev:
Om kapitalet styr allt, varför låtsas du då att det handlar om ”inkludering” och värdegrund? Säg istället rakt ut att lojaliteten mäts i hur väl man följer ledningens signalpolitik, så slipper vi hycklet om att det är något annat än ren eftergift till tidsandan 😆
Jag låtsas inget, om företaget har HBTQ inkludering och värdegrund i sin verksamhetsplan så följer man den självklart som anställd.
Kan man inte är det bara den anställde att flytta på sig inte ett företag att ändra på sig.

Om du kallar det signalpolitik är det din tolkning.

Du har rätt i att tidsandan har olika trender, antingen följer man med utvecklingen eller så stiger man av tåget.

Fairlane
Erik JS skrev:
Nej, jag förstår att du gärna vill tolka det så, men skillnaden mellan subjektivt och objektivt är inte att båda är lika sanna, utan att det ena går att mäta och det andra bara känns rätt för stunden 🤡
Exakt så och hur mäter du äcklighet?

Du minns väl att du skrev "Och era cringiga tåg är oavsett äckliga sett ur objektiva ögon. "

• Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Trillade över denna bild och kom att tänka på denna tråd:
Graf som visar minskade homofobiska åsikter globalt, jämför procentandelar i olika länder 2024 mot 1993, data från Our World in Data.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Wow
kashieda och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Trillade över denna bild och kom att tänka på denna tråd:
[bild]
Häpnadsväckande! Vilka förändringar över 30 år i hela världen.

Även om jag blir lite misstänksam mot Sveriges 90-talssiffra så är som sagt förändringarna det intressanta. Japan, WTF!?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
D Danne824 skrev:

Så motsatsvis, om det kommer in en ny företagsledning som säljer samma konserverade gröt, men med homofoba argument så ska man även då sjunga med kören eller ta sitt pick och pack och dra då med?

Märklig inställning. Jag tror väldigt lite gott kommer ut av den typen av inskränkthet åt någotdera håll.

Men i någon mån håller jag med: Vill man hellre leka värdegrund än affär så är det rimligt att rekrytera efter värdegrund snarare än efter sakkompetens. Så får man väl se hur det går.

• Gilla
Anonymiserad 671848
  • Laddar…
D
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Så motsatsvis, om det kommer in en ny företagsledning som säljer samma konserverade gröt, men med homofoba argument så ska man även då sjunga med kören eller ta sitt pick och pack och dra då med?

Märklig inställning. Jag tror väldigt lite gott kommer ut av den typen av inskränkthet åt någotdera håll.

Men i någon mån håller jag med: Vill man hellre leka värdegrund än affär så är det rimligt att rekrytera efter värdegrund snarare än efter sakkompetens. Så får man väl se hur det går.
Nej inget gott med detta, men det är den nuvarande företagskulturen.

Vi här uppe i lilla Sverige följer bara företagsinfluenser som kommer från tex USA eller andra större industri länder.

Just nu är det ja sägare som är på ropet. Vi ser det även i vissa länders politiska styren.

Personligen tycker jag inte det är sunt man tappar dynamik och kunskap i företagen.

Mins SAS chefen med sin bok "riv pyramiden" och man satsade på sin personal.

Och nu är det mer totalitärt styrande som är på ropet.

Men den här frågan som vi skriver om är infekterad pga vissa som har en avig syn på just homosexualitet.

Tex.
Om ett företag säger att alla ska ha röda byxor på arbetsplatsen och en vägrar och tycker det är för mycket Thai.
Är det okej?
Ja jag vet att man inte riktigt kan jämföra 🙃.
Men faktum är att det har ett signalvärde och att bygga en samhörighet/team mellan de anställda med de röda byxorna.
Och den här tråden hade blivit glömd för längesen.

Der finns ju en till dimension av det här med värdegrund på arbetsplatsen. Folk med någorlunda lika åsikter jobbar bäst ihop. Vi alla har nog en gräns där professionaliteten tryter och värdegrundsskillnader blir till ett hinder. Så en viss nivå av rekrytering för värdegrund är hälsosamt. Av rent kapitalistiska skäl.

• Gilla
Danne824 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.