Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Ang Pride

Är det någon av er som också kommer ihåg runt 2001, att även vissa i hbtq-rörelsen hade starka reaktioner på att Stockholm Pride blivit för kommersiellt, och arrangerade under ett par år t.o.m motfestivalen Stockholm Shame.

hahaha, det dras åt "alla håll"

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Erik JS skrev:
Hellre en detektor som larmar i onödan än en som är trasig och tyst när det faktiskt brinner. Den sortens ”lugnet i stormen” har bränt ner många hus 👍
Men en som börjar med att tjuta direkt när man satt upp den, och sen konstant.
Hur kan du anse att den skulle kunna ge någon information om när det är dags att ringa brandkåren?

Sen nästa fråga, hur ska vi bära oss åt för att byta ut dig? (den defekta detektorn).

• Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
Men en som börjar med att tjuta direkt när man satt upp den, och sen konstant.
Hur kan du anse att den skulle kunna ge någon information om när det är dags att ringa brandkåren?

Sen nästa fråga, hur ska vi bära oss åt för att byta ut dig? (den defekta detektorn).
En brandvarnare som tjuter direkt är åtminstone konsekvent, till skillnad från dem som vaknar först när lågorna slickar gardinerna. Och byta ut mig? Då får du nog börja med att hitta någon som både ser röken och vågar säga ifrån, det är en betydligt mer sällsynt modell än du tror 👍

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Mikael_L
J jawen skrev:
Är det någon av er som också kommer ihåg runt 2001, att även vissa i hbtq-rörelsen hade starka reaktioner på att Stockholm Pride blivit för kommersiellt, och arrangerade under ett par år t.o.m motfestivalen Stockholm Shame.

Nu är det inget jag kommer ihåg, frågan är alldeles för oviktig för mig att jag ska bry mig speciellt.
Jag har bara besökt Stockholm pride en enda gång, det var i början av 2000-talet nån gång.

Men jag kan ju se att av de homosexuella jag känner så verkar det vara en stor blandning om vad de tycker om Pride, en del har gått i tåget, de flesta inte, ja en del har inte ens besökt tåget som åskådare.
Jag har inte direkt diskuterat detta, det har väl antagligen inte känts viktigt för vare sig mig eller dem, utan jag tänker bara att när jag ser variationen i engagemang så speglar det väl troligen att de alla har helt olika åsikter om tåget.

Och det är absolut inget konstigt, det lär väl vara stört omöjligt att få ihop en grupp som har någon gemensam nämnare i en sak, som sen är helt överens om något helt annat.

T.ex. samla ihop 10 st sportfiskare, och kolla om alla gillar fotboll.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Erik JS skrev:
En brandvarnare som tjuter direkt är åtminstone konsekvent, till skillnad från dem som vaknar först när lågorna slickar gardinerna. Och byta ut mig? Då får du nog börja med att hitta någon som både ser röken och vågar säga ifrån, det är en betydligt mer sällsynt modell än du tror 👍
En brandvarnare som aldrig tjuter är ju faktiskt exakt lika konsekvent.

• Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
Erik JS skrev:
Visst, dekadens är subjektivt, men det betyder inte att allt är relativt. Man kan tycka olika om var gränsen går, men att låtsas som att inga gränser finns alls är inte neutralitet, det är bara att abdikera från omdöme.
Se, det går framåt. Innan så skrev du att det var objektivt, nu förstår du att det är subjektivt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
P
Mikael_L Mikael_L skrev:
En brandvarnare som aldrig tjuter är ju faktiskt exakt lika konsekvent.
Sant, men den konsekvensen kallas likgiltighet och den har aldrig räddat ett enda hus 🤡

• Gilla
jawen
  • Laddar…
P
Fairlane Fairlane skrev:
Se, det går framåt. Innan så skrev du att det var objektivt, nu förstår du att det är subjektivt.
Nej, jag förstår att du gärna vill tolka det så, men skillnaden mellan subjektivt och objektivt är inte att båda är lika sanna, utan att det ena går att mäta och det andra bara känns rätt för stunden 🤡

• Gilla
  • Wow
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D
Erik JS skrev:
Har ej sagt att pride ska förbjudas. Jag har sagt att jag motsätter mig det dekadenta äcklandet i tåget och att det påtvingas alla andra,
Ah nu förstår jag ditt problem, du vill gå med i tåget men tycker att några är för avklädda så det passar dig inte.

Tåget är långt, så det finns säkert ekipage som passar dig bättre.

Att titta på prideparaden är väldigt frivilligt och inget tvång.

När det gäller TS att den personen tycker sig påtvingad en regnbågspin som man av olika skäl inte stöder, beror enligt mig på vilken arbetsplats man är på.
Om man tex jobbar på RFSU är det en symbol för deras värderingar.

Likaså finns det företag som vars marknadsföring bygger på en inkluderande värdegrund och kan man då inte förlika sig med vad företaget står för får man väl flytta på sig till annan arbetsplats.
Dvs personen är ingen tillgång till företaget.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
D Danne824 skrev:
Ah nu förstår jag ditt problem, du vill gå med i tåget men tycker att några är för avklädda så det passar dig inte.

Tåget är långt, så det finns säkert ekipage som passar dig bättre.

Att titta på prideparaden är väldigt frivilligt och inget tvång.

När det gäller TS att den personen tycker sig påtvingad en regnbågspin som man av olika skäl inte stöder, beror enligt mig på vilken arbetsplats man är på.
Om man tex jobbar på RFSU är det en symbol för deras värderingar.

Likaså finns det företag som vars marknadsföring bygger på en inkluderande värdegrund och kan man då inte förlika sig med vad företaget står för får man väl flytta på sig till annan arbetsplats.
Så din lösning är alltså att den som ogillar ett politiskt ställningstagande på jobbet helt enkelt ska byta arbetsplats? Intressant syn på inkludering. Det låter mer som ”alla är välkomna, så länge de tycker som vi”😆

• Gilla
TheSwoopis och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
J jawen skrev:
Ang Pride

Jodå. Festfixargänget med hjärtat till vänster var inte så nöjda med den kommersiella prägeln och skapade alternativ. Var ju typ gamla festfixande MUFare som kom in i föreningen Stockholm Pride om jag minns det rätt.

D
Erik JS skrev:
Så din lösning är alltså att den som ogillar ett politiskt ställningstagande på jobbet helt enkelt ska byta arbetsplats? Intressant syn på inkludering. Det låter mer som ”alla är välkomna, så länge de tycker som vi”😆
Du drar in politik inte jag.

Ett företag som har en en värdegrund vilket deras affärsplan bygger på så skulle inte jag önska anställda som motarbetar företaget.

Och ja det är inte din rättighet att vara anställd på ett visst företag, du ska prestera och generera inkomst kan du inte det självklart så ska du sluta.

Är du kommunist eller?

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
P
D Danne824 skrev:
Du drar in politik inte jag.

Ett företag som har en en värdegrund vilket deras affärsplan bygger på så skulle inte jag önska anställda som motarbetar företaget.

Och ja det är inte din rättighet att vara anställd på ett visst företag, du ska prestera och generera inkomst kan du inte det självklart så ska du sluta.

Är du kommunist eller?
Nej, jag är inte kommunist, men jag är tillräckligt frihetlig för att tycka att en arbetsplats inte ska kräva politiska trosbekännelser av sin personal. Att bära en symbol är inte att ”prestera” eller ”generera inkomst”, det är att signalera lojalitet, och där går min gräns.

Redigerat av moderator:
D Danne824 skrev:
det [finns] företag som vars marknadsföring bygger på en inkluderande värdegrund och kan man då inte förlika sig med vad företaget står för får man väl flytta på sig till annan arbetsplats.
Frågan är väl oftast hur mycket värdegrund respektive hur mycket trendkänslighet det är i en sådan sak. Och hur viktigt det exempelvis är att någon i produktionen ska påverkas av vad marknadsavdelningen berättar för sagor.

Jag har delvis gjort min karriär på att vara konträr. Ibland kostar det, ibland ger det respekt. Ofta mer av det senare över tid. Själv har jag förstås ett ansvar att inte bara vara en gnällig jävel, men ingen organisation mår heller bra av att alla sjunger med kören.

Om man blir illa sedd för att ens personliga preferenser (som kanske har noll och intet med arbetet att göra) inte passar in i en ömhudad miljö förstår jag därför om man likt TS lackar ur. Jag är inte så säker på att det inte är en överreaktion, så lite får man ta det med en nypa salt, men vi vet inget särskilt som pekar på att TS omhuldande av priderörelsen skulle vara viktigt för företaget och dess verksamhet.

Om företag, generellt, kan ägna sig åt sitt och låta åsikter vara något för enskilda att ha vore världen bättre.

• Gilla
Saelen och 3 till
  • Laddar…
P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Frågan är väl oftast hur mycket värdegrund respektive hur mycket trendkänslighet det är i en sådan sak. Och hur viktigt det exempelvis är att någon i produktionen ska påverkas av vad marknadsavdelningen berättar för sagor.

Jag har delvis gjort min karriär på att vara konträr. Ibland kostar det, ibland ger det respekt. Ofta mer av det senare över tid. Själv har jag förstås ett ansvar att inte bara vara en gnällig jävel, men ingen organisation mår heller bra av att alla sjunger med kören.

Om man blir illa sedd för att ens personliga preferenser (som kanske har noll och intet med arbetet att göra) inte passar in i en ömhudad miljö förstår jag därför om man likt TS lackar ur. Jag är inte så säker på att det inte är en överreaktion, så lite får man ta det med en nypa salt, men vi vet inget särskilt som pekar på att TS omhuldande av priderörelsen skulle vara viktigt för företaget och dess verksamhet.

Om företag, generellt, kan ägna sig åt sitt och låta åsikter vara något för enskilda att ha vore världen bättre.
Kan skriva under på detta. Bra och nyanserat inlägg :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.