Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Fairlane
J jawen skrev:
Var ju STHLM Stad själva som anordnade vattenfestivalen, förövrigt INTE KONSTIGT ALLS att festivalen under Sveriges största kris under 90-talet självklart påverkade festivalen OCH HELA ÖVRIGA SVERIGE negativt! ( men du @Fairlane tror väl att det handlade om ointresse & politik såklart glöm inte det politiska!)
Jag har väl aldrig något annat än att det var Stockholm Stad som var arrangör av Vattenfestivalen?
Det var du som verkade tro att även Pride är det när du skrev att man ersatte Vattenfestivalen med Pride.
J jawen skrev:
Blir rätt less på att så ofta behöva "dra allt igen"(i olika trådar), och för den som INTE förstår varför Sthlm water festival " (blev sämre efter några år, som 2 här uttryckt det) , så kan jag överraska dom med informationen att det t.o.m var otroligt ATT Sthlm stad ens fortsatte med denna "folkfest".
Jaha?
Många människor var rätt less på Vattenfestivalen i slutet. Jag väljer att inte ange någon procentsiffra, för jag har ingen. Jag lämnar sådant till dig att fritt hitta på siffror.
J jawen skrev:
Och då ordnade man ändå 1998 heta popbandet KENT.
Återigen, Jaha?
J jawen skrev:
Hade Sthlm water festival av rent ekonomiska skäl kunnat fortsätta (=att krisen blivit kortare eller inte lika stor), så hade det idag varit Sveriges genom tiderna största fest för alla & dessutom med viktiga aktuella teman. (med nya teman varje år) som man lyfta fram.
Kanske, det vet vare sig du eller jag, men det fanns en massa kritik mot den, trots allt.

Jag var personligen väldigt nöjd med Vattenfestivalen de flesta åren, men den blev mindre och mindre intressant med åren. Mitt sjunkande intresse hade inte ett dugg med ekonomin att göra.
J jawen skrev:
Men näääää vattenfestivalen var bara bra första åååååren ju!
Eller hur @Fairlane
För mig var det så och för många andra. Du kanske har en procentsiffra för hur många i Stockholm och hur många i Sverige som är av en annan åsikt?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nejdå, jag förstod att du föredrar diktaturer där saker du inte tycker om är förbjudna framför Sverige.

Att du därtill beklagar att Sverige utöver för liberal inställning till homosexuella även blivit sämre på grund av massinvandring av människor som har samma syn på homosexuella som du gick också in.

Var det något mer av vikt?

• Tecknad bild av en hand som bläddrar bland flikar i en "emergency rolodex" med etiketter som "Sexist", "Racist" och "Homophobe".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Tubes och 6 till
  • Laddar…
A
Å Ådi88 skrev:
Har du lärt dig dessa ord på darknet eller är du medlem i någon grupp med ambitioner att förändra samhället med våld. Har lite svårt för människor som använder ord som man lärt sig på nätet.
Oj vilka slutsatser du drar lilla gubben. Vild fantasi. Lite som era tusentals olika könsidentiteter.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
A
O OskarJ skrev:
Det är sorgligt att se att toleransen mot andras sexualitet och livsstil fortfarande är så otroligt låg och fördömande hos många både yngre och äldre människor.

Informationstillgången (internet) för ungdomar har varit väldigt god i drygt 20-25 år nu så det är ingen ny företeelse att fritt kunna söka och hitta information kring olika ämnen. Möjligen är dagens filterbubblor ett hinder för att hitta rätt och diverse sociala medier har ganska strikta gränser för vad som är okej att visa eller diskutera.

Det är på inget sätt bra att leva ett helt liv där man ständigt måste förtrycka känslor och dölja delar av sin personlighet för att låtsas vara "normal" när omgivningen inte tillåter avsteg från kärnfamiljsnormen eller andra heteronormativa aktiviteter.

Trångsynthet och intolerans leder sällan till något gott utan skapar bara motsättningar och bittra människor. Låt alla få älska vem de vill och vara de som de vill. Det är väl sak samma om grannen gillar AIK eller går på swingersklubb? Förhoppningsvis träffas ni bara vid brevlådan ändå :)
Det har ingenting med intolerans mot andra människors läggning att göra, så du kan ta av dig offerkoftan. Som många av oss upprepat hundratals gånger, vi kunde inte bry oss mindre vem du väljer att leva ut dina fantasier med i ditt sovrum, men vi vill inte ha era dekadenta sexparader på gatorna, och många här känner sig uppenbarligen påtvingade av sina arbetsgivare att spela med i den här skiten.

Den enda egentliga trånsyntheten som existerar i Sverige idag är den ni vänsteraktivister vurmat för att importera hit. Låt oss vara öppna och ärliga med det.

• Gilla
FG och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
O OskarJ skrev:
Det är sorgligt att se att toleransen mot andras sexualitet och livsstil fortfarande är så otroligt låg och fördömande hos många både yngre och äldre människor.

Informationstillgången (internet) för ungdomar har varit väldigt god i drygt 20-25 år nu så det är ingen ny företeelse att fritt kunna söka och hitta information kring olika ämnen. Möjligen är dagens filterbubblor ett hinder för att hitta rätt och diverse sociala medier har ganska strikta gränser för vad som är okej att visa eller diskutera.

Det är på inget sätt bra att leva ett helt liv där man ständigt måste förtrycka känslor och dölja delar av sin personlighet för att låtsas vara "normal" när omgivningen inte tillåter avsteg från kärnfamiljsnormen eller andra heteronormativa aktiviteter.

Trångsynthet och intolerans leder sällan till något gott utan skapar bara motsättningar och bittra människor. Låt alla få älska vem de vill och vara de som de vill. Det är väl sak samma om grannen gillar AIK eller går på swingersklubb? Förhoppningsvis träffas ni bara vid brevlådan ändå :)
Det är vad jag förstår kring 10% som har problem med homosexualitet i Sverige idag. De är inte en stor andel. Att de sedan blir överrepresenterade i en tråd som denna är väl inte så konstigt.

Sen har vi ju det där med sexet, framförallt bögsexet. Det finns nog en större andel än 10% som har emotionella problem med själva de sexuella aktiviteterna. D v s homosexuella män är OK om de inte har sex och ägnar sig åt blomsterarrangemang, heminredning och andra bögiga saker. Då är Pride fint och man kan vifta med regnbågsflagga. Men när sexet kommer upp på ytan blir det problem.

• Gilla
  • Haha
SågspånPappspikEternit och 3 till
  • Laddar…
A
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det är vad jag förstår kring 10% som har problem med homosexualitet i Sverige idag. De är inte en stor andel. Att de sedan blir överrepresenterade i en tråd som denna är väl inte så konstigt.

Sen har vi ju det där med sexet, framförallt bögsexet. Det finns nog en större andel än 10% som har emotionella problem med själva de sexuella aktiviteterna. D v s homosexuella män är OK om de inte har sex och ägnar sig åt blomsterarrangemang, heminredning och andra bögiga saker. Då är Pride fint och man kan vifta med regnbågsflagga. Men när sexet kommer upp på ytan blir det problem.
Det är dock inte ens 0.5% av befolkningen som går i era sextåg, så du bör kanske inte slå dig för bröstet allt för mycket. Jag kan också lova dig att mörkertalet för de som inte håller med wokemaffian i allt detta är otroligt stort. Man väljer bara att tyst låtsas som ingenting för att inte förlora jobb eller stötas ut socialt i flockdjurssverige.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Erik JS skrev:
Det har ingenting med intolerans mot andra människors läggning att göra, så du kan ta av dig offerkoftan. Som många av oss upprepat hundratals gånger, vi kunde inte bry oss mindre vem du väljer att leva ut dina fantasier med i ditt sovrum, men vi vill inte ha era dekadenta sexparader på gatorna, och många här känner sig uppenbarligen påtvingade av sina arbetsgivare att spela med i den här skiten.

Den enda egentliga trånsyntheten som existerar i Sverige idag är den ni vänsteraktivister vurmat för att importera hit. Låt oss vara öppna och ärliga med det.
Så om bara alla "avvikande" håller sig i garderoben så är allt frid och fröjd för dig?

Det är väldigt intressant att se hur du placerar mig och många andra i förutbestämda fack. Lite osnyggt sådär att sätta alla som vurmar för frihet och öppenhet i vänsterfåran... för det är ju inte riktigt den jag förknippar med rättigheter och frihet och möjlighet till att forma sitt eget liv.

Vad är det som är så farligt med att andra öppet visar vad de älskar och brinner för?
Det är knappast ett sämre föredöme för barn att se pride-tåget än en hoper med fulla fotbollssupporters som slåss och lever rövare. Skillnaden är att det är inom vissa kretsar jäkligt tufft att vara onykter och slåss... men att visa kärlek och känslor, det är bara fjolligt.

• Gilla
Guzzi och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Erik JS skrev:
Det är dock inte ens 0.5% av befolkningen som går i era sextåg, så du bör kanske inte slå dig för bröstet allt för mycket. Jag kan också lova dig att mörkertalet för de som inte håller med wokemaffian i allt detta är otroligt stort. Man väljer bara att tyst låtsas som ingenting för att inte förlora jobb eller stötas ut socialt i flockdjurssverige.
Varför är det alls relevant hur många som går i Pridetåg? Det finns inget krav att gå i Pridetåg bara för att man likt nästan alla andra inte är homofob. Inte ens de flesta homosexuella är intresserade av det.

Jag håller med om att den lilla homofoba minoriteten troligen håller tyst i många fall om sina äckelkänslor inför bögar (flator är ju sällan ett problem för denna grupp). Ja, troligen skulle man riskera att stötas ut i många sociala sammanhang om man torgförde det.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Nja, andelen som är homosexuella lär var högre ju fler äldre syskon man har. En teori är att det förbättrar överlevnaden för de äldre syskonens barn, det finns en till vuxen som kan hjälpa till med barnen (gällde alltså under den långa tidsperiod som människan har utvecklats under och inte de sista 100 åren eller så). Det skulle då leda till att det sammanlagt blir fler barn i den släktgrenen som överlever än om alla får egna barn.
Erik JS skrev:
Oj vilka slutsatser du drar lilla gubben. Vild fantasi. Lite som era tusentals olika könsidentiteter.
"Lite som Era"? Vem menar du?
Vilka slutsatser DU drar, lilla ras.......!

Jag har fått en uppfostran att acceptera alla människor oavsett deras sexuella läggning och tillhörighet till skillnad från dig - men dig accepterar jag iallafall 🥰.

Erik JS skrev:
Har du lärt dig ytterligare ett nytt ord. Trump's älsklingsord och nu din?
Vet du ursprunget av det ordet?

Trump visste och vet det inte, för det blir kontraproduktivt att använda det som du gör i detta sammanhang. 😲

• Gilla
Danne824 och 1 till
  • Laddar…

Det är ungefär som vanligt när det kommer till en minoritet, det finns en liten grupp inom den som är väldigt synlig och högljudd. Den gruppen finns överallt.

För att dra en parallell: de som utrycker sig mest negativt här är ungefär som de som syns mest i pride-tåget. De är inte många, de går igång på uppmärksamhet och vill synas och få sista ordet.

• Gilla
  • Älska
HenrikHuslöse och 3 till
  • Laddar…

Nu fick du en glad gubbe för att du skrev så roligt, äver om det kanske inte var meningen 😀. Blomsterarrangemang och heminredning är utomordentligt tillåtna bögprylar. Likaså att baka muffins och fjolla omkring i köket i största allmänhet. 😁
Men med erotiken är det en annan femma. Det borde inte vara det men det är det. Lesbisk erotik däremot, är av någon outgrundlig anledning inte samma sak.

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
D
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har full förståelse för att TS inte vill tvingas till att bära en regnbågsflaggan eller någon annan symbol och jag har full förståelse för att folk inte vill bli tvingade att gå i tåget (om någon ny blir det).

Det jag tycker är mer svårt att förstå är hur man kan ha så svårt med att tåget går, bara för att man själv inte gillar det. Det är några timmar en dag om året som tåget går, väldigt enkelt att undvika och väldigt lätt att inte gå dit med sina barn om man inte vill.
Det är som att vissa gillar fotboll, andra ishockey eller friidrott, ytterligare andra gillar hårdrock eller synth. Gillar man inte det så går man helt enkelt inte, enkelt.

Från att TS inte vill tvingas bära en regnbågsflagga eller annan liknande symbol så har det gått till att förskolor lär ut hur homosexuell sex fungerar och psykisk sjukdom. Uppenbart är inte toleransen särskilt stor hos en del av befolkningen.
En tanke som kanske kan ge hjälp: Som jag ser det är det en skala som alla befinner sig på för vad ens samvete kan acceptera. Traditionellt har den varit snäv, numera mer öppen.

När flera i tråden skriver att man ska få älska vem man vill (med älska får man anta menas sexuellt), så kan dom omöjligen mena det. 5 exempel nedan för varför det är ett dumt uttryck.

1. Vuxen älskar barn - förbjudet enligt lag. Även om barnet älskar vuxen.
2. Syskon/nära släktingar - förbjudet enligt lag. Oavsett upplevd kärlek.
3. Otrohet (älska en annan, trots löfte om trohet) - de flesta är emot.
4. Älska i utbyte mot pengar/medel - de flesta emot.
5. Älska och överlämna (one night stand) - många emot. Spec om kvinna blir ensamstående m. barn.

Man får inte älska vem man vill. Och när man förstår att alla befinner sig på denna skala (finns många som tycker ovan 5 exempel ska vara ok) så kan man enklare förstå någon som e.g. är emot homosexualitet, blotteri på offentlig plats, fetischer, de som är än mer konservativa och vill skydda barn och traditionella familjevärderingar. Man har olika känsliga samveten helt enkelt och vissa samveten är avtrubbade mer än andra.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Intet Intet skrev:
Nu fick du en glad gubbe för att du skrev så roligt, äver om det kanske inte var meningen 😀. Blomsterarrangemang och heminredning är utomordentligt tillåtna bögprylar. Likaså att baka muffins och fjolla omkring i köket i största allmänhet. 😁
Men med erotiken är det en annan femma. Det borde inte vara det men det är det. Lesbisk erotik däremot, är av någon outgrundlig anledning inte samma sak.
Om det var en personlig redogörelse är du inte ensam om dessa känslor. För att själv vara lite personlig kan jag säga detsamma. Vad är det för jävla äckel ni straighta håller på med? Men inte tänker jag hänga er från lyftkranar för det.

• Gilla
Jumos och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
D danpih skrev:
En tanke som kanske kan ge hjälp: Som jag ser det är det en skala som alla befinner sig på för vad ens samvete kan acceptera. Traditionellt har den varit snäv, numera mer öppen.

När flera i tråden skriver att man ska få älska vem man vill (med älska får man anta menas sexuellt), så kan dom omöjligen mena det. 5 exempel nedan för varför det är ett dumt uttryck.

1. Vuxen älskar barn - förbjudet enligt lag. Även om barnet älskar vuxen.
2. Syskon/nära släktingar - förbjudet enligt lag. Oavsett upplevd kärlek.
3. Otrohet (älska en annan, trots löfte om trohet) - de flesta är emot.
4. Älska i utbyte mot pengar/medel - de flesta emot.
5. Älska och överlämna (one night stand) - många emot. Spec om kvinna blir ensamstående m. barn.

Man får inte älska vem man vill. Och när man förstår att alla befinner sig på denna skala (finns många som tycker ovan 5 exempel ska vara ok) så kan man enklare förstå någon som e.emot homosexualitet, blotteri på offentlig plats, fetischer, de som är än mer konservativa och vill skydda barn och traditionella familjevärderingar. Man har olika känsliga samveten helt enkelt och vissa samveten är avtrubbade mer än andra.
Du använder ordet älska som att ha sex med. Det kan man väl förvisso göra ibland, men då rör det sig om något ömsesidigt, vilket det inte är fråga om mellan barn och vuxen eller mellan torsk och prostituerad. Jag skulle säga att det inte passar särskilt väl i en KK relation heller.

Älska kan ha många betydelser. Jag älskar mina barn och jag är övertygad om att de flesta känner likadant för sina barn. Andelen som sen vill ha sex med sina barn är nog extremt liten.

Om man jämställer homosexualitet med pedofili så är man duktigt inskränkt och okunnig, tyvärr finns det ju gott om sådana.

• Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.