MultiMan MultiMan skrev:
Alla gånger jag köpt tryckt virke eller studerat snickare som lagt altaner så har bräder, plank och reglar varit stämplat med vilken impregneringsklass det håller. Senast jag såg en läggning så användes högsta klassningen NTR A där det var markkontakt och själva däcket var AB. Fanns sådana stämplar någonstans på virket?

Jag tycker också impregneringen ser väldigt ojämn ut. Från knappt inget till dränkt.

Kvaliteten är inte särskilt premium heller, men det är redan konstaterat. Köp aldrig osett om du inte känner ansvariga på brädgården eller handlaren personligen!
Det finns inget som heter ”premium” som jag redan skrev tidigare. Det är G4-2 som säljs av vissa under begrepp premium för att kunder ska tro att det är något bättre och många troligtvis inte kollar olika beteckningar på kvalitet och då inte vet skillnad mellan G4-0 till G4-3 är.
När man läser flera kommentarer så undrar jag om någon har kollat någon gång hur en bräda som klassas G4-2 egentligen får se ut. Tror många skulle bli förvånad över hur dåligt den faktiskt får vara.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Q
D DanielSt81 skrev:
Det mesta av det stämmer. En sak är dock inte helt korrekt. Brädorna sågas inte till exakt samma bredd på sågverket. Det är rent av omöjligt att såga utan någon som helst tolerans. Därför blir det också omöjligt att någonsin få exakt samma avstånd oavsett montering. Däremot spelar någon millimeter ingen större roll rent estetiskt eftersom det knappt syns.
Absolut, i teorin är det så. Men ett modern sågverk och efter hyvling från samma bunt så skiljer det inga millimeter. Mer typ 0.5 mm. Men det här blir rätt akademiskt.

Skillnaden i fuktkvot från högen ger upp till typ 5 mm avvikelse men kanske oftast i häraden 2-3 mm.

Det har heller ingen bäring på om man ska mäta mellanrum eller cc. Mest lika blir mellanrummet med cc mått alldeles oavsett.

F Fin_lampa skrev:
Det är alltså jag som har byggt altanen så att jag ska inte bråka med några byggare, diskbråck och tidsbrist är det som sabbar situationen för mig att lägga om det som händig snickare tar säkert en kvart men för mig som halvklåpare som försöker göra rätt tar det fan en vecka om inte mer att rodda med riving, tipp, och nyläggning. det är bygghandeln som har sålt vad jag trodde var kvalitetsvirke för flera tusen extra när det i princip är samma virke som budget trall på byggmax som hade kostat typ 7K mindre om jag minns mina kalkyler rätt.
Det jag undrar är varför fick du betala så mycket mer än vad det hade kostat på byggmax? Tog du inte in offerter? Jag fick ett lägre pris från alla jag frågade än vad byggmax tar. Och det på G4-2 (som du köpte). Sen är det en annan fråga om kvalitén skiljer sig.
Jag frågade Beijer, Karl Hedin och Bygma. Tar man in flera offert så går det att få 30% och mer rabatt på deras ”vanliga” priser.

PeterFalun
Nissens Nissens skrev:
Det ser ju helt ok ut, är det under tak? Kompisens ser verkligen mycket sämre ut…
denna del är inte under tak
kärnfuru från Karl Hedin bygghandel

S salkin85 skrev:
Av den här anledningen skulle jag aldrig köpa premiumtrall.
Den ser likadan ut som all annan trall efter något år.
Lägg en extra minut på att sortera fram de fina brädorna på brädgården istället.
Köp glass för pengarna du sparar.
Japp, men 130 brädor hade ju tagit lite tid och det var den tiden jag ville spara genom att betala för vad jag trodde var bättre virke.

AXS
Gå och prata med butiken, en rimlig kompensation är att du får en bunt nya brädor/plankor/pinnar så du kan byta ut de med mest kvist i.
Kom med ett rimligt krav och var trevlig så ska det nog lösa sig.

Tycker övergripande resultat är bra, men byte av några delar som är värst kommer du ha en väldigt fin trall många år framåt.

• Gilla
Oldboy och 1 till
  • Laddar…
Frerider
F Fin_lampa skrev:
Japp, men 130 brädor hade ju tagit lite tid och det var den tiden jag ville spara genom att betala för vad jag trodde var bättre virke.
Sådan mängder är oftast ett helt paket, du har gjort rätt med att beställa det men skulle ha sorterat ut dom dåliga brädorna som man sedan kunde reklamerat och fått utbytta.
Det är så man jobbar effektivt och smart.

• Gilla
Fin_lampa och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Jo, det spelar roll. Alltså det är ju inte världsviktigt att man får samma mellanrum efter 1 år men vill man det så spelar det roll.

Alla brädor sågas med kontrollerad fukthalt till samma bredd på sågverket. Så när alla brädor efter 1 år har fått samma fukthalt som omgivning och årstid så kommer de ha samma bredd allihopa igen.

Däremot när du monterar så har de inte samma fukthalt och om du då skulle mäta varje bräda så ser du att bredden skiljer sig flera mm mellan varje bräda. Således behöver mellanrummet skilja flera mm mellan varje bräda för att de ska bli rätt i slutändan.

Genom att använda samma cc mått kommer alltså mellanrummet vid montering vara olika, för att sen bli lika när alla brädor når samma fukthalt.

När man istället använder samma mått på mellanrummet vid montering är det samma vid montering men kommer sen att skilja sig åt.

Personligen tycker jag inte det stör om mellanrummen är lite olika men jag lägger alltid med cc 126 ändå för den viktigaste funktionen med detta är inte estetisk utan för att säkra att man inte får rejäla spänningar när avståndet annars blir 0 på hösten/vintern (vid max fukthalt). Då går skruvar av och altanen blir full av alger.

Med rätt cc avstånd rinner vatten alltid av.

Det här är branchstandard och vad som anses vara fackamannamässig montering.

Ska man få pengar åter, annat än som ren goodwill, behöver man följa branchstandard.

Om jag ska gissa har TS inte följt branchstandard på övrig montering heller (de flesta har inte läst den) och reklamationer är därför inte möjlig. Det som brukar hoppas över är stumskarv, syllpapp, grundolja på ändar, förborrning vid ände samt också detta med avstånd mellan brädor.

Är man överdrivet pedantisk och vill kunna reklamera kan man läsa allt om fackmannamässig montering här:
[länk]

Riktigt bra och pedagogisk text, läs den gärna.
Okej, intressant med branschstandard säkert många som följer det till punkt och pricka. ;) Men huvudfrågan här är om virket jag har köpt motsvarade den kvaliteten jag betalat för inte huruvida det har släppt kvistar på grund av att jag inte har oljat ändarna.

Farstatjej90
Q qvirre skrev:
Jo, det spelar roll. Alltså det är ju inte världsviktigt att man får samma mellanrum efter 1 år men vill man det så spelar det roll.

Alla brädor sågas med kontrollerad fukthalt till samma bredd på sågverket. Så när alla brädor efter 1 år har fått samma fukthalt som omgivning och årstid så kommer de ha samma bredd allihopa igen.

Däremot när du monterar så har de inte samma fukthalt och om du då skulle mäta varje bräda så ser du att bredden skiljer sig flera mm mellan varje bräda. Således behöver mellanrummet skilja flera mm mellan varje bräda för att de ska bli rätt i slutändan.

Genom att använda samma cc mått kommer alltså mellanrummet vid montering vara olika, för att sen bli lika när alla brädor når samma fukthalt.

När man istället använder samma mått på mellanrummet vid montering är det samma vid montering men kommer sen att skilja sig åt.

Personligen tycker jag inte det stör om mellanrummen är lite olika men jag lägger alltid med cc 126 ändå för den viktigaste funktionen med detta är inte estetisk utan för att säkra att man inte får rejäla spänningar när avståndet annars blir 0 på hösten/vintern (vid max fukthalt). Då går skruvar av och altanen blir full av alger.

Med rätt cc avstånd rinner vatten alltid av.

Det här är branchstandard och vad som anses vara fackamannamässig montering.

Ska man få pengar åter, annat än som ren goodwill, behöver man följa branchstandard.

Om jag ska gissa har TS inte följt branchstandard på övrig montering heller (de flesta har inte läst den) och reklamationer är därför inte möjlig. Det som brukar hoppas över är stumskarv, syllpapp, grundolja på ändar, förborrning vid ände samt också detta med avstånd mellan brädor.

Är man överdrivet pedantisk och vill kunna reklamera kan man läsa allt om fackmannamässig montering här:
[länk]

Riktigt bra och pedagogisk text, läs den gärna.
Har du nån video med exempel på hur man snabbt monterar trall med olika bredd så man får samma glipor efter ett år eller har något exempel på där det blivit så?

F Fin_lampa skrev:
Tjena!
Förra sommarens projekt var att bygga en altan på 35 m². Tralldäcket blev klart runt augusti 2025. Materialet var premiumtrall, men redan i maj i år såg jag att stora delar av däcket har åldrats extremt dåligt.

Några av problemen som dykt upp på bara ett drygt halvår:
  • Generell sprickbildning och fiberresning: Mycket stickor, urfallande kvistar och spruckna kvistar.
  • Ojämn krympning: Alla plankor lades ihop utan spalt, men nu varierar springorna mellan 2 mm och 10 mm. Några brädor har till och med krympt på längden.
  • Sortering/kvalitet: Förstår det som att premiumtrall inte ska ha genomgående kantkvistar och bör krympa relativt jämnt tack vare jämnare kvalitet och impregneringsgrad.
Jag har inte lagt massor av trall tidigare (förutom en liten balkong för tre år sedan med budgettrall – som än idag ser betydligt bättre ut än denna altan). Min bror, som är snickare, hjälpte till och reagerade inte heller på virket när vi lade det, utan vi sorterade bort de uppenbart dåliga bitarna direkt.

Bygghandeln ska nu äntligen komma ut och kolla altanen. Jag gissar dock att deras svar blir den klassiska: "Trä är ett levande material, det beror på väder och vind, och du får 10 nya plankor som kompensation."

Min oro är hur detta kommer se ut om 2–3 år om det ser så här tråkigt ut efter en vinter. På sikt ska det byggas uterum och en trallnivå till som delvis ska stå på tralldäcket, så det måste ju bli rätt från början.

Jag är inte superpepp på att lägga en veckas semester med diskbråck på att riva och lägga om allt på grund av dom sålt en undermålig produkt.

Hur hade ni drivit detta mot bygghandeln? Vad har man för rimliga chanser till kompensation när trallen redan är skruvad? Kostnad för trallen var ca 13K och med reglar och plint och hemkörning blev det ca 20K jämnt kostnad för material är en sak det som kommer svida långt mer är allt jäkla arbete. Och 24 skruv per planka som ska bytas.
Delar synpunkten/frågan från Mats-S. Är detta verkligen "premiumtrall"? Ni hade ju kasserat de sämsta bitarna. Hur ser då ordinarie standardtrall från denna leverantör ut?

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
Farstatjej90
Samtidigt är det standard på Byggahus att all trall som postas "är skräp" och femton gubbar (ja, gubbar) kommer in i tråden och berättar om hur fantastisk trall dom själva har.
Man måste bara bli vän med ägarna till det lokala sågverket och spendera fem helger med att botanisera bland det nepalska bergstallvirket som man naturligtvis tryckimpregnerar själv (annat kan man inte lita på). Ryggdunkande blandat med fnissande åt TS följer

• Gilla
  • Haha
Niblet och 3 till
  • Laddar…
Q
F Fin_lampa skrev:
Okej, intressant med branschstandard säkert många som följer det till punkt och pricka. ;) Men huvudfrågan här är om virket jag har köpt motsvarade den kvaliteten jag betalat för inte huruvida det har släppt kvistar på grund av att jag inte har oljat ändarna.
Enkelt svar, ja, det motsvarar högst troligen G4-2.

Men som andra har varit inne på. Normalt om man beställer från seriös bygghandel så lyfter du bara undan alla som har stora kvistar, vankant, märg etc. Du får räkna med att ofta sortera undan 10-15% om du är noga.

De tar tillbaka dom utan problem, deras marginaler är räknade på detta.

Premium trall ska vara enligt g4-2. Googla och se hur det ska se ut. Om man plockar ur t.ex byggmax standard sortiment så har de både g4-2 och g4-3 i buntarna. Men bygger man en stor altan orkar man nog inte hålla på och plocka ut planka för planka. Tycker din altan ser ganska normal ut generellt men vissa plankor kanske inte borde använts från början.

J Jonas786 skrev:
Tror att ts förväntning på ”premium” är för höga. Jag själv hade samma uppfattning när jag senaste vändan skulle byta ut altanvirlet.
Kollade på flera bygghandlare (Bauhaus, Karl Hedin, byggmax) och såg ärligt ingen större skillnad. Kanske aningens mindre kvistar men premium högen hade mycket kassa brädor.
Största skillnaden var priset enbart.

Finns säker riktig premium med högre klassning men inte det som handlarna kallar premium överlag.
Falsk marknadsföring enligt mig
Jo med tanke på prisskillnaden om jag hade köpt den billiga varianten och kört hem det själv hade jag sparat 30% på projektet och haft en däck i bättre skick nu. och det är det tråden handlar om för mig.

Sen tolkade jag premium som bättre kvalitet och rakare virke hade inget emot kvistar tänkte att det ser lite levande ut men att det är kvistar som spricker och kantkvist i varje planka som nu släpper, önskar jag ju så klart nu att jag hade haft bättre koll men tycker inte riktigt att det fråntar dom från sitt ansvar att sälja det jag betalat för?

• Gilla
Farstatjej90
  • Laddar…
Q
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Har du nån video med exempel på hur man snabbt monterar trall med olika bredd så man får samma glipor efter ett år eller har något exempel på där det blivit så?
Nej, ingen video.

Det tar inte många minuter att lägga ut tumstocken, markera cc 126 i varje ände och sen slå snöre över resten. Betydligt snabbare än att skriva ett inlägg här.

Att lägga 15 minuter på detta inför ett projekt som tar en helg och ska bestå i 20 år är för mig självklart. Men så följer jag också anvisningar i övrig byggnation också. Det är nog ovanligt, och var och en gör såklart som man vill. Resultat därefter.

De flesta proffs orkar inte rodda med det utan gör det bara för var 5e bräda och sprider ut resten. Funkar ungefär lika bra, då blir det inga spänningar som sprider sig över hela däcket utan stannar vid var 5e bräda som värst.

Att lägga med 0 avstånd leder väldigt ofta till avskjutna skruvar och grön trall däremot.

• Gilla
Nissens
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.