15 281 läst ·
158 svar
15k läst
158 svar
”Premium trall” ser trist ut redan efter 12 månader
Du hänger upp dig på begreppet premium. Jag har skrivit några gånger att det inte finns en klass som heter premium. Det är G4-2 som du också har fått. Om du vill ha ett exakt svar på din fråga är det absolut bästa du kan göra att läsa på svensk trä hemsida. Där finns en guide där det står exakt vilka ”fel” G4-2 trall får ha. Det blir ett mycket bättre svar än vad du kan få här.F Fin_lampa skrev:Jo med tanke på prisskillnaden om jag hade köpt den billiga varianten och kört hem det själv hade jag sparat 30% på projektet och haft en däck i bättre skick nu. och det är det tråden handlar om för mig.
Sen tolkade jag premium som bättre kvalitet och rakare virke hade inget emot kvistar tänkte att det ser lite levande ut men att det är kvistar som spricker och kantkvist i varje planka som nu släpper, önskar jag ju så klart nu att jag hade haft bättre koll men tycker inte riktigt att det fråntar dom från sitt ansvar att sälja det jag betalat för?
Sen så byter handlaren ut även något som kanske godkänns enligt standard. När jag fick min första leverans så var 90% av bunten brädor som jag tyckte inte dög. Handlaren kom och bytte allt. Inga problem.
Kan man begära att de byter 1 år senare samt redan kapat och skruvatD DanielSt81 skrev:Du hänger upp dig på begreppet premium. Jag har skrivit några gånger att det inte finns en klass som heter premium. Det är G4-2 som du också har fått. Om du vill ha ett exakt svar på din fråga är det absolut bästa du kan göra att läsa på svensk trä hemsida. Där finns en guide där det står exakt vilka ”fel” G4-2 trall får ha. Det blir ett mycket bättre svar än vad du kan få här.
Sen så byter handlaren ut även något som kanske godkänns enligt standard. När jag fick min första leverans så var 90% av bunten brädor som jag tyckte inte dög. Handlaren kom och bytte allt. Inga problem.
Nej jag pratar nog inte om en klassning som heter premium utan att virket heter ”premium trall” med G4-2 klassning. Baserat på hur många av plankor ser ut nu hade jag lika gärna kunnat köpt standardtrall på Byggmax till betydligt billigare pris. Och vi sorterade säkert bort 15% av högen som vi tyckte höll lägre standard.D DanielSt81 skrev:Du hänger upp dig på begreppet premium. Jag har skrivit några gånger att det inte finns en klass som heter premium. Det är G4-2 som du också har fått. Om du vill ha ett exakt svar på din fråga är det absolut bästa du kan göra att läsa på svensk trä hemsida. Där finns en guide där det står exakt vilka ”fel” G4-2 trall får ha. Det blir ett mycket bättre svar än vad du kan få här.
Svårt att säga men eftersom det inte ser ut som att det beror på fel läggning så är det mycket möjligt att de byter ut. Att det är kapat och skruvat spelar ingen roll. Jag fick monterade utbytt efter att det blev enorma sprickor i vissa efter ett antal dagar. De kom ut och tittade på det och höll med om att det inte var ok.J J-banan skrev:
Finns ju ändå garanti och det ska hålla ett visst mått av kvalitet även efter ett år.
Det finns väl garanti mot röta men om de spricker har jag svårt tänka mig, annan sak om det är komposit trallD DanielSt81 skrev:Svårt att säga men eftersom det inte ser ut som att det beror på fel läggning så är det mycket möjligt att de byter ut. Att det är kapat och skruvat spelar ingen roll. Jag fick monterade utbytt efter att det blev enorma sprickor i vissa efter ett antal dagar. De kom ut och tittade på det och höll med om att det inte var ok.
Finns ju ändå garanti och det ska hålla ett visst mått av kvalitet även efter ett år.
Svensk barrträdsodling är väl mest riktad till toapapper. Om någon enstaka bräda är liiite för bra för toapapper så får den bli altan.
’I sort G4-2 tillåts virkesegenskaper som påverkar utseendet i större omfattning, till exempel barkdrag, kådved och rötkvistar. Även blånad, fast röta, vresved och toppbrott tillåts i liten omfattning.
Sort G4-2 är en sort med stort omfång. Maximal tillåten kviststorlek på enskild frisk kvist på flatsidan är 50 mm för virkesbredd 145 mm. Maximal sammanlagd kvistdiameter frisk kvist per sämsta meter flatsida är 300 mm för virkesbredd 145 mm.’
’I sort G4-2 tillåts virkesegenskaper som påverkar utseendet i större omfattning, till exempel barkdrag, kådved och rötkvistar. Även blånad, fast röta, vresved och toppbrott tillåts i liten omfattning.
Sort G4-2 är en sort med stort omfång. Maximal tillåten kviststorlek på enskild frisk kvist på flatsidan är 50 mm för virkesbredd 145 mm. Maximal sammanlagd kvistdiameter frisk kvist per sämsta meter flatsida är 300 mm för virkesbredd 145 mm.’
Där jag bor finns det två handlare jämförde med det billigare: Byggmax, att få en offert här från Byggmax är ungefär att de räknar ihop åt mig det kostar enligt listpris det är butiksbiträden inte säljare som gör offerter. Konkurrenten som jag tänker har högre kvalitet och service, gjorde en offert betydligt lägre än deras listpris men fortfarande flera tusen högre än Byggmax, vilket jag tänkte var värt de extra pengarna för jag ville ha högre kvalitet för detta bygge.D DanielSt81 skrev:Det jag undrar är varför fick du betala så mycket mer än vad det hade kostat på byggmax? Tog du inte in offerter? Jag fick ett lägre pris från alla jag frågade än vad byggmax tar. Och det på G4-2 (som du köpte). Sen är det en annan fråga om kvalitén skiljer sig.
Jag frågade Beijer, Karl Hedin och Bygma. Tar man in flera offert så går det att få 30% och mer rabatt på deras ”vanliga” priser.
Ja det är ju frågan och lite min tanke att hävda mot återförsäljaren ”vilka plankor/brädor motsvarar det nu kallar premium här?”StigPeter skrev:
Nej, offert från Byggmax är såklart ingen idé. Det blir vanliga priset. Har du bara en annan förutom Byggmax så förstår jag. Då finns det inga alternativ.F Fin_lampa skrev:Där jag bor finns det två handlare jämförde med det billigare: Byggmax, att få en offert här från Byggmax är ungefär att de räknar ihop åt mig det kostar enligt listpris det är butiksbiträden inte säljare som gör offerter. Konkurrenten som jag tänker har högre kvalitet och service, gjorde en offert betydligt lägre än deras listpris men fortfarande flera tusen högre än Byggmax, vilket jag tänkte var värt de extra pengarna för jag ville ha högre kvalitet för detta bygge.
Skillnaden är nog i princip service. Jag åkte och kollade på fyra ställen där jag bor. Alla hade trall från exakt samma sågverk som ligger i närheten. Det innebär även att det är samma trall. Då blir det service du betalar. Byggmax kommer förmodligen inte ut och byter dåliga brädor. I alla fall inte utan att ta betald. Där jag köpte så kom dom 4 gånger med lastbil och bytte brädor. Utan någon kostnad. Handlaren bytte även från 4,2 meter längder till 4,8 meter längder utan extra kostnad. Oftast vill de att kunden är nöjd. För Byggmax spelar det mindre roll om en enstaka kund är nöjd eller inte.
Det tar 15 minuter att slå 120 plankor med snöre? Nu vill jag verkligen se videon...Q qvirre skrev:Nej, ingen video.
Det tar inte många minuter att lägga ut tumstocken, markera cc 126 i varje ände och sen slå snöre över resten. Betydligt snabbare än att skriva ett inlägg här.
Att lägga 15 minuter på detta inför ett projekt som tar en helg och ska bestå i 20 år är för mig självklart. Men så följer jag också anvisningar i övrig byggnation också. Det är nog ovanligt, och var och en gör såklart som man vill. Resultat därefter.
De flesta proffs orkar inte rodda med det utan gör det bara för var 5e bräda och sprider ut resten. Funkar ungefär lika bra, då blir det inga spänningar som sprider sig över hela däcket utan stannar vid var 5e bräda som värst.
Att lägga med 0 avstånd leder väldigt ofta till avskjutna skruvar och grön trall däremot.
Och både fru och vänner är kvar? Så ska du nog vara nöjd 😜😂😂😂Mats-S skrev:
hehe, ursäkta min anmärkning nu som yrkesskadad byggare ... men trallvirke är inte "plankor", det är brädor. 🤔😉😉
Sorterat i grovlek har vi;
Brädor - typ 28X120 trall
Reglar - typ 45X95
Plankor - typ 45X200
Bjälkar - typ 200X300
Du anar inte hur många ggr jag har förklarat för min fru och bästa vännerna skillnaden mellan brädor och plank 😉😅
Vet inte hur dina altaner brukar se ut men inte slår du en linje per bräda?Farstatjej90 skrev:
Normalt går den kanske 4 meter ut från huset och då blir det ca 30 linjer att slå (vilket alltså används till fler än 30 brädor). En person i var ände som flyttar snöret mellan varje markering och slår. Tror du verkligen det tar mer än 10-20 sekunder per linje?
Markera upp i var ända fixar du säkert på några minuter. You can do it!
Men dubbla det då om du är släkt med en sengångare så är det ändå ingen tid att tala om.
Varför är det här ens viktigt att bottna. Går du i tron att det tar flera timmar att utföra?
Har du samma inställning till andra fackamannamässiga beskrivningar av byggnation. Det där tar för lång tid, vi skippar det? Sparar en halvtimme och får göra om det sen.
Om du verkligen behöver en video så kika på denna, här snörslås var 5e för att uppnå rätt cc i snitt och på filmen tar det väl typ 5 sekunder att utföra en snörslå.
https://www.facebook.com/oskarsnick...wqsBegQIFxAB&usg=AOvVaw3yJI03xO-GgIwrTCMpKhwE
Produkter som diskuteras: "snörslå"
Snörslå & krita
Snörslå och krita är verktyg som ofta används i byggindustrin för att mäta och markera långa, raka linjer över stora ytor. Med hjälp av en sträng, kallad en linje eller snörslå, som är täckt med krita, kan du skapa en rak, synlig linje
Läs mer
Skulle du inte kunna meddela bygghandeln på förhand ungefär hur många brädor du tycker skulle behöva byta, så kan de ha med den mängden virke ut. Kanske mot att du betalar åtminstone en del av vad det virket kostar?F Fin_lampa skrev:Uppskattar alla svar här. Ska vi sammanfatta det vi kommit fram till då. Trallen är impregnerad och såg fin ut inte speciellt ojämn ut i mitt tycke som glad amatör. Varken såpat eller oljat och efter input här är jag nu osäker på man överhuvudtaget ska behandla det i framtiden. Gällande mellanrummet på trallen hade det rådfrågats många kring det innan och kollat trådar här där kontentan var att skippa mellanrum speciellt om virket var blött som det var i mitt fall. Så trots felaktiga termer plankor, pinnar etc vad tror vi får jag bara acceptera att jag blev blåst och köpt kass trall till premiumpris?
Jag tänker som så att om de är villiga att komma ut, så verkar de som de ändå är måna om att du ska bli nöjd. Annars hade de väl inte gjort sig det omaket? Då kanske du också får räkna med att betala en summa, eftersom det virke du kanske skulle reklamerat nu är sågat och skruvat i och inte går att sälja ens till någon mindre nogräknad.
Lite ge och ta, och så kanske det blir en bra och långvarig relation er emellan.