14 086 läst ·
151 svar
14k läst
151 svar
”Premium trall” ser trist ut redan efter 12 månader
Byggmax ? då är det normalt !F Fin_lampa skrev:Tjena!
Förra sommarens projekt var att bygga en altan på 35 m². Tralldäcket blev klart runt augusti 2025. Materialet var premiumtrall, men redan i maj i år såg jag att stora delar av däcket har åldrats extremt dåligt.
Några av problemen som dykt upp på bara ett drygt halvår:
Jag har inte lagt massor av trall tidigare (förutom en liten balkong för tre år sedan med budgettrall – som än idag ser betydligt bättre ut än denna altan). Min bror, som är snickare, hjälpte till och reagerade inte heller på virket när vi lade det, utan vi sorterade bort de uppenbart dåliga bitarna direkt.
- Generell sprickbildning och fiberresning: Mycket stickor, urfallande kvistar och spruckna kvistar.
- Ojämn krympning: Alla plankor lades ihop utan spalt, men nu varierar springorna mellan 2 mm och 10 mm. Några brädor har till och med krympt på längden.
- Sortering/kvalitet: Förstår det som att premiumtrall inte ska ha genomgående kantkvistar och bör krympa relativt jämnt tack vare jämnare kvalitet och impregneringsgrad.
Bygghandeln ska nu äntligen komma ut och kolla altanen. Jag gissar dock att deras svar blir den klassiska: "Trä är ett levande material, det beror på väder och vind, och du får 10 nya plankor som kompensation."
Min oro är hur detta kommer se ut om 2–3 år om det ser så här tråkigt ut efter en vinter. På sikt ska det byggas uterum och en trallnivå till som delvis ska stå på tralldäcket, så det måste ju bli rätt från början.
Jag är inte superpepp på att lägga en veckas semester med diskbråck på att riva och lägga om allt på grund av dom sålt en undermålig produkt.
Hur hade ni drivit detta mot bygghandeln? Vad har man för rimliga chanser till kompensation när trallen redan är skruvad? Kostnad för trallen var ca 13K och med reglar och plint och hemkörning blev det ca 20K jämnt kostnad för material är en sak det som kommer svida långt mer är allt jäkla arbete. Och 24 skruv per planka som ska bytas.
Hur fan skall du kunna slå ett cc mått på en trallplanka?Q qvirre skrev:Jo, det spelar roll. Alltså det är ju inte världsviktigt att man får samma mellanrum efter 1 år men vill man det så spelar det roll.
Alla brädor sågas med kontrollerad fukthalt till samma bredd på sågverket. Så när alla brädor efter 1 år har fått samma fukthalt som omgivning och årstid så kommer de ha samma bredd allihopa igen.
Däremot när du monterar så har de inte samma fukthalt och om du då skulle mäta varje bräda så ser du att bredden skiljer sig flera mm mellan varje bräda. Således behöver mellanrummet skilja flera mm mellan varje bräda för att de ska bli rätt i slutändan.
Genom att använda samma cc mått kommer alltså mellanrummet vid montering vara olika, för att sen bli lika när alla brädor når samma fukthalt.
När man istället använder samma mått på mellanrummet vid montering är det samma vid montering men kommer sen att skilja sig åt.
Personligen tycker jag inte det stör om mellanrummen är lite olika men jag lägger alltid med cc 126 ändå för den viktigaste funktionen med detta är inte estetisk utan för att säkra att man inte får rejäla spänningar när avståndet annars blir 0 på hösten/vintern (vid max fukthalt). Då går skruvar av och altanen blir full av alger.
Med rätt cc avstånd rinner vatten alltid av.
Det här är branchstandard och vad som anses vara fackamannamässig montering.
Ska man få pengar åter, annat än som ren goodwill, behöver man följa branchstandard.
Om jag ska gissa har TS inte följt branchstandard på övrig montering heller (de flesta har inte läst den) och reklamationer är därför inte möjlig. Det som brukar hoppas över är stumskarv, syllpapp, grundolja på ändar, förborrning vid ände samt också detta med avstånd mellan brädor.
Är man överdrivet pedantisk och vill kunna reklamera kan man läsa allt om fackmannamässig montering här:
[länk]
Riktigt bra och pedagogisk text, läs den gärna.
Helt jävla omöjligt. En vanlig trallbräda kan diffa en halv cm i faktisk bredd och detta på en rak planka. En sne planka kan diffa ännu mer..
Det enda du kan göra är att slå ut en linje och tvinga ena eller andra sidan att följa linjen. Att sätta ett cc mått på en trallplanka är helt jävla omöjligt.
Finns det ett sågverk i närheten så köper alla från detta sågverk. Om det är Byggmax eller Karl Hedin. Så det blir samma oavsett. Och det skiljer väl egentligen mellan 1-2 kr per meter beroende på varuhus.Frerider skrev:
I teorin funkar det väl. Har sett det också på en del video. Men det hade aldrig funkat för mig. Nästan ingen av brädorna var raka. Jag var tvungen att använda en trallbender för att få till det. Hade jag använt den bara på änden så hade brädan varit som en banan. Och mitt i en bräda hjälper ju en linje inte. Då behöver jag mäter cc vid varje skruv jag drar åt om måttet ska stämma.Q qvirre skrev:Vet inte hur dina altaner brukar se ut men inte slår du en linje per bräda?
Normalt går den kanske 4 meter ut från huset och då blir det ca 30 linjer att slå (vilket alltså används till fler än 30 brädor). En person i var ände som flyttar snöret mellan varje markering och slår. Tror du verkligen det tar mer än 10-20 sekunder per linje?
Markera upp i var ända fixar du säkert på några minuter. You can do it!
Men dubbla det då om du är släkt med en sengångare så är det ändå ingen tid att tala om.
Varför är det här ens viktigt att bottna. Går du i tron att det tar flera timmar att utföra?
Har du samma inställning till andra fackamannamässiga beskrivningar av byggnation. Det där tar för lång tid, vi skippar det? Sparar en halvtimme och får göra om det sen.
Om du verkligen behöver en video så kika på denna, här snörslås var 5e för att uppnå rätt cc i snitt och på filmen tar det väl typ 5 sekunder att utföra en snörslå.
[länk]
Produkter som diskuteras: "trallbender"
Trallbender
Rikta upp sneda trallbrädor
899 kr inkl moms
Läs mer
Ingen i den här tråden har rört vid huvudproblemet med trallvirke nämligen att det ska vara så billigt som möjligt. Ingen bygghandlare är nöjd med att sälja en billig halvbra trall. Det är vi konsumenter som vill att det ska vara så billigt som möjligt och förstår tydligen inte att pris och kvalité följs åt. Det finns ingen bygghandlare som inte skulle vara stolt om han fick sälja en trall I toppkvalite. Premiumtrall är ingen svensk standard kvalite utan en del hyvlerier försöker få till en lite bättre kvalité utan att priset drar iväg. Den som sett hur snabbt det går att hyvla trall utan mänsklig handpåläggning förstår att det slinker igenom mindre bra bitar. Det är sådana bitar man själv måste förstå att välja bort.
I den här tråden handlar det just om att jag inte köpte det billigaste trallvirket för att få bättre grejer men verkar ha fått standardvirke till överpris.N Nissegandhi skrev:Ingen i den här tråden har rört vid huvudproblemet med trallvirke nämligen att det ska vara så billigt som möjligt. Ingen bygghandlare är nöjd med att sälja en billig halvbra trall. Det är vi konsumenter som vill att det ska vara så billigt som möjligt och förstår tydligen inte att pris och kvalité följs åt. Det finns ingen bygghandlare som inte skulle vara stolt om han fick sälja en trall I toppkvalite. Premiumtrall är ingen svensk standard kvalite utan en del hyvlerier försöker få till en lite bättre kvalité utan att priset drar iväg. Den som sett hur snabbt det går att hyvla trall utan mänsklig handpåläggning förstår att det slinker igenom mindre bra bitar. Det är sådana bitar man själv måste förstå att välja bort.
Du har fel!Farstatjej90 skrev:
Naturligtvis spelar det roll hur de läggs. De skall alltid läggas med samma avstånd cc. Har brädorna ojämn fuktighet kommer det se ojämnt ut vid läggning. Men så snart de torkat, och alla fått samma fukthalt blir det jämnt. Precis som @qvirre oxo förklarat.
Okej jag kommer från en helt annan synvinkel som kanske är helt orimlig. Men min inställning är att de återbetalar de 3,5K som var skillnad mellan premium trall och standard trall samt levererar nya brädor för de som är kassa och kanske ett gäng extra då jag gissar att jag kommer behöva byta ett gäng till nästa säsong. Med allt jäkla merjobb detta landar anser jag ändå att det är en jäklig låg kompensation. Hänger inte med riktigt på varför jag ska betala dom ännu mer när jag redan är missnöjd med pris och kvalitet är det jag som ska försöka vinna tillbaka dom som återförsäljare eller dom som ska vinna tillbaka mig som kund?J jbvall skrev:Skulle du inte kunna meddela bygghandeln på förhand ungefär hur många brädor du tycker skulle behöva byta, så kan de ha med den mängden virke ut. Kanske mot att du betalar åtminstone en del av vad det virket kostar?
Jag tänker som så att om de är villiga att komma ut, så verkar de som de ändå är måna om att du ska bli nöjd. Annars hade de väl inte gjort sig det omaket? Då kanske du också får räkna med att betala en summa, eftersom det virke du kanske skulle reklamerat nu är sågat och skruvat i och inte går att sälja ens till någon mindre nogräknad.
Lite ge och ta, och så kanske det blir en bra och långvarig relation er emellan.
F Fin_lampa skrev:
- Problemet är väl egentligen enklare än så. Du har missat att lägga undan de brädor som inte har den kvalitet du beställt. De borde aldrig ha monterats. Och naturligtvis heller aldrig ha levererats.
- Lösningen är lika enkel. Byt ut de undermåliga brädorna mot andra av prima kvalitet.
- Kräv att få nya som ersättning av försäljaren. Men räkna inte med att du får det.
- Trall är billigt. Så det finns inte mycket att vinna på att lägga tid på detta.
👍Samt är arbete till ingen nytta!Ossian K Olsson skrev:
👍 Det kan man göra om man vill. Men om det regnar normal torkar den inte. Så normalt behövs det väldigt sällan.Ossian K Olsson skrev:
Det blir nog ett gäng tusenlappar blir det att lägga om det som är dåligt. Sen kanske det kan anses vara billigtO skrev:
- Problemet är väl egentligen enklare än så. Du har missat att lägga undan de brädor som inte har den kvalitet du beställt. De borde aldrig ha monterats. Och naturligtvis heller aldrig ha levererats.
- Lösningen är lika enkel. Byt ut de undermåliga brädorna mot andra av prima kvalitet.
- Kräv att få nya som ersättning av försäljaren. Men räkna inte med att du får det.
- Trall är billigt. Så det finns inte mycket att vinna på att lägga tid på detta.
Du blandar ihop lite saker här. Vad är premiumtrall enligt dig? Du har fått trall enligt klass G4-2. Vissa säljer exakt det som premiumtrall. Så det är vad du har fått. I alla fall enligt det du skrev tidigare. Om du kollar på hemsidan där du har köpt det så lär du hittar det. G4-2.F Fin_lampa skrev:Okej jag kommer från en helt annan synvinkel som kanske är helt orimlig. Men min inställning är att de återbetalar de 3,5K som var skillnad mellan premium trall och standard trall samt levererar nya brädor för de som är kassa och kanske ett gäng extra då jag gissar att jag kommer behöva byta ett gäng till nästa säsong. Med allt jäkla merjobb detta landar anser jag ändå att det är en jäklig låg kompensation. Hänger inte med riktigt på varför jag ska betala dom ännu mer när jag redan är missnöjd med pris och kvalitet är det jag som ska försöka vinna tillbaka dom som återförsäljare eller dom som ska vinna tillbaka mig som kund?
Det är inte stället där du har köpt som har gjort fel. Det kommer så från sågverket. Handlaren kan inte öppnar alla buntar och sorterar och sen skickar tillbaka till sågverket. Det är i slutändan du som gör det jobbet. Handlaren vet att det blir så och därför byter dom ut utan problem.
Jag skulle säga att du kan förvänta dig följande. Dom byter ut antalet brädor som du anser är dåliga utan extrakostnad. Men att du ska få en ytterligare kompensation är inte realistisk tyvärr. Då skulle nog alla sluta sälja trall så småningom. Systemet är uppbyggd att köparen sorterar bort dåliga brädor och får dom utbytta. Man skulle såklart kunna önska sig att sågverket gjorde rätt från början men tyvärr kommer det nog inte att hända.