Tror att ts förväntning på ”premium” är för höga. Jag själv hade samma uppfattning när jag senaste vändan skulle byta ut altanvirlet.
Kollade på flera bygghandlare (Bauhaus, Karl Hedin, byggmax) och såg ärligt ingen större skillnad. Kanske aningens mindre kvistar men premium högen hade mycket kassa brädor.
Största skillnaden var priset enbart.

Finns säker riktig premium med högre klassning men inte det som handlarna kallar premium överlag.
Falsk marknadsföring enligt mig

• Gilla
Rabbithole och 3 till
  • Laddar…
Sen undrar man var de stora mängderna utsorterat virke på brädgården tar vägen.
Risken är nog stor att en hel del läggs i högen för hemkörning? Eller vart tar det vägen annars. Tror inte det slängs

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
TS' däck kommer förmodligen ändå klara åtskilliga år men knasterna kommer krypa upp och bli hål vilket inte är så kul. Mitt däck ser väl inte så kul ut nu, efter drygt 20 år, men det var av bättre kvalitet.

Försök få ut så många brädor som möjligt som reklamation. Lagra dessa och byt successivt ut de fulaste om ett antal år och när lusten faller på!

Många tror väl att såpskurning förlänger livet på tryckimpregnerat men det är marginellt. Däremot håller man däcket rent och snyggt och förbättrar den ljusa grå vackra ytan. Två såpningar årligen är naturligtvis bättre.

Jag byggde sålådor av de sekunda brädor byggaren sorterade bort för 20 år sedan. De har legat direkt i jord och går inte längre att flytta ... men funkar fortfarande (de används bara för att odla icke ätbara växter),

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Frerider
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Varför ska det vara så svårt för dig att erkänna när du är ute och cyklar?
Är du en internet Polis? Vad har du föreslagit för hjälp för TS🙄

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Q
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Brädorna har krympt olika mycket, det spelar ingen roll med vilket avstånd dom lagts. Det hade blivit ojämnt oavsett..
Jo, det spelar roll. Alltså det är ju inte världsviktigt att man får samma mellanrum efter 1 år men vill man det så spelar det roll.

Alla brädor sågas med kontrollerad fukthalt till samma bredd på sågverket. Så när alla brädor efter 1 år har fått samma fukthalt som omgivning och årstid så kommer de ha samma bredd allihopa igen.

Däremot när du monterar så har de inte samma fukthalt och om du då skulle mäta varje bräda så ser du att bredden skiljer sig flera mm mellan varje bräda. Således behöver mellanrummet skilja flera mm mellan varje bräda för att de ska bli rätt i slutändan.

Genom att använda samma cc mått kommer alltså mellanrummet vid montering vara olika, för att sen bli lika när alla brädor når samma fukthalt.

När man istället använder samma mått på mellanrummet vid montering är det samma vid montering men kommer sen att skilja sig åt.

Personligen tycker jag inte det stör om mellanrummen är lite olika men jag lägger alltid med cc 126 ändå för den viktigaste funktionen med detta är inte estetisk utan för att säkra att man inte får rejäla spänningar när avståndet annars blir 0 på hösten/vintern (vid max fukthalt). Då går skruvar av och altanen blir full av alger.

Med rätt cc avstånd rinner vatten alltid av.

Det här är branchstandard och vad som anses vara fackamannamässig montering.

Ska man få pengar åter, annat än som ren goodwill, behöver man följa branchstandard.

Om jag ska gissa har TS inte följt branchstandard på övrig montering heller (de flesta har inte läst den) och reklamationer är därför inte möjlig. Det som brukar hoppas över är stumskarv, syllpapp, grundolja på ändar, förborrning vid ände samt också detta med avstånd mellan brädor.

Är man överdrivet pedantisk och vill kunna reklamera kan man läsa allt om fackmannamässig montering här:
https://www.traguiden.se/konstruktion/konstruktiv-utformning/tradack/tradack/laggning-av-trall/

Riktigt bra och pedagogisk text, läs den gärna.

• Gilla
Gillar att bygga
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Jag menar att du tyckte att alla på ts bild ser ut som på den bilden jag lade in. Det är ju omöjligt bara av det skälet att virket på ts bild skiljer sig åt.

Och nej, jag tycker att mycket av virket inte ser ut att vara riktigt tryckimpregnerat. Ts uteblivna svar på mina frågor om tryckimpregneringen kanske är en fingervisning.

Min GISSNING är att virket inte är tryckimpregnerat enligt de standarder som finns. Kanske var billigt?
Jag kollar precis kvittot det är följande klassning NTR/AB G4-2 det specas på artikeln färg: grön och impregnering.

Vad är det för uteblivna svar du undrar över jag tror att jag har svarat på allt som efterfrågas, förutom återförsäljare men som jag skrivit tidigare så kommer jag låta dem komma hit och titta först och försöka presentera en lösning innan jag hänger ut någon.

• Gilla
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Frerider Frerider skrev:
Är du en internet Polis? Vad har du föreslagit för hjälp för TS🙄
Hade inte du ignorerat mig? Nissen har tyvärr en historia av att hans åsikter är "sanning"

Frerider
Hade inte du ignorerat mig? Nissen har tyvärr en historia av att hans åsikter är "sanning"
Vore bättre om du hjälpte TS istället för jaga skribenter🤷

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 2 till
  • Laddar…
MultiMan
Nissens Nissens skrev:
Jag menar att du tyckte att alla på ts bild ser ut som på den bilden jag lade in. Det är ju omöjligt bara av det skälet att virket på ts bild skiljer sig åt.

Och nej, jag tycker att mycket av virket inte ser ut att vara riktigt tryckimpregnerat. Ts uteblivna svar på mina frågor om tryckimpregneringen kanske är en fingervisning.

Min GISSNING är att virket inte är tryckimpregnerat enligt de standarder som finns. Kanske var billigt?
Alla gånger jag köpt tryckt virke eller studerat snickare som lagt altaner så har bräder, plank och reglar varit stämplat med vilken impregneringsklass det håller. Senast jag såg en läggning så användes högsta klassningen NTR A där det var markkontakt och själva däcket var AB. Fanns sådana stämplar någonstans på virket?

Jag tycker också impregneringen ser väldigt ojämn ut. Från knappt inget till dränkt.

Kvaliteten är inte särskilt premium heller, men det är redan konstaterat. Köp aldrig osett om du inte känner ansvariga på brädgården eller handlaren personligen!

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
D datja skrev:
Det är inga större problem. Du klarar detta med en skruvdragare och en såg. Åk till billiga stället och köp några tryckade bräder som du själv väljer ut. Och byt ut de fula om de stör dig. Annars släpp det. Jag har några såna ställen på min altan (som jag lade själv), men det beror på att jag var snål och ville att virket skulle räcka. Jag hade inte bråkat med snickarna. Ser välbyggt ut.

En planka är minst två tum sex (dvs hyvlat 45 x 145 mm). Detta är bräder.

Sen skulle jag rekommendera ingen olja, om du inte vill att ytan över tid ska bli fetsvart, klibbig och dra till sig smuts och snabbt bli superhet av solen så det gör ont att gå barfota.

Använd såpa/linoljesåpa men du kan lugnt vänta några år först.
Det är alltså jag som har byggt altanen så att jag ska inte bråka med några byggare, diskbråck och tidsbrist är det som sabbar situationen för mig att lägga om det som händig snickare tar säkert en kvart men för mig som halvklåpare som försöker göra rätt tar det fan en vecka om inte mer att rodda med riving, tipp, och nyläggning. det är bygghandeln som har sålt vad jag trodde var kvalitetsvirke för flera tusen extra när det i princip är samma virke som budget trall på byggmax som hade kostat typ 7K mindre om jag minns mina kalkyler rätt.

J Jonas786 skrev:
Sen undrar man var de stora mängderna utsorterat virke på brädgården tar vägen.
Risken är nog stor att en hel del läggs i högen för hemkörning? Eller vart tar det vägen annars. Tror inte det slängs
Det går till större kommunala projekt. Ingen där som kommer och klagar på något.
Det är flera här som menar att man får skiten när man tar hemkörning. Förstår inte riktigt det. För 20 trallbrädor tar jag ingen hemkörning som kostar typ 1500 kr. Jag beställde hemkörning. Det var då hela oöppnade buntar. Klart det är dåliga brädor med. Men den som har tid att sortera över 200 brädor själv på varuhuset kan nog inte har något jobb. Skulle ta flera dagar. Det som är dåligt i bunten skickar man tillbaka. Dom kommer hämta och kör ut nya utan extrakostnad. Bara det innebär att dom inte avsiktligt lägger med dåliga brädor vid hemkörning. Att köra fram och tillbaka flera gånger utan att ta betald kostar varuhuset nämligen pengar.

• Gilla
Rabbithole
  • Laddar…
Nissens
Varför ska det vara så svårt för dig att erkänna när du är ute och cyklar?
Öööh, jag har skrivit i versaler att det är en GISSNING.
Men du vet förstås hur allt ligger till? 😂

Ts har inte svarat på frågorna om impregneringen så GISSNINGEN. Får ligga kvar tills vidare..

MultiMan
Nissens Nissens skrev:
Det skulle kunna vara något åt det hållet. Tänker att sådan ved väl inte klarar kraven på inträngning av impregneringsvätskan?

Det ser definitivt inte ut som att de blivit ordentligt impregnerade.

Jag har som sagt en kompis som köpt sådant uttalat kärnvirke (som inte utgavs för att vara impregnerat) på 5 år har trädäcket blivit så dåligt att det behöver läggas om… 120kvm… det ruttnar…
Killarna som har en av brädgårdarna i närheten där jag bor trycker själva, men certifierat. De säger som ni är inne på att kärnvirket tar inte upp vätskan.

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Öööh, jag har skrivit i versaler att det är en GISSNING.
Men du vet förstås hur allt ligger till? 😂

Ts har inte svarat på frågorna om impregneringen så GISSNINGEN. Får ligga kvar tills vidare..
Det skrevs i inlägg #34. Efter det har du fortsatt.....

• Gilla
Fin_lampa och 1 till
  • Laddar…
Q qvirre skrev:
Jo, det spelar roll. Alltså det är ju inte världsviktigt att man får samma mellanrum efter 1 år men vill man det så spelar det roll.

Alla brädor sågas med kontrollerad fukthalt till samma bredd på sågverket. Så när alla brädor efter 1 år har fått samma fukthalt som omgivning och årstid så kommer de ha samma bredd allihopa igen.

Däremot när du monterar så har de inte samma fukthalt och om du då skulle mäta varje bräda så ser du att bredden skiljer sig flera mm mellan varje bräda. Således behöver mellanrummet skilja flera mm mellan varje bräda för att de ska bli rätt i slutändan.

Genom att använda samma cc mått kommer alltså mellanrummet vid montering vara olika, för att sen bli lika när alla brädor når samma fukthalt.

När man istället använder samma mått på mellanrummet vid montering är det samma vid montering men kommer sen att skilja sig åt.

Personligen tycker jag inte det stör om mellanrummen är lite olika men jag lägger alltid med cc 126 ändå för den viktigaste funktionen med detta är inte estetisk utan för att säkra att man inte får rejäla spänningar när avståndet annars blir 0 på hösten/vintern (vid max fukthalt). Då går skruvar av och altanen blir full av alger.

Med rätt cc avstånd rinner vatten alltid av.

Det här är branchstandard och vad som anses vara fackamannamässig montering.

Ska man få pengar åter, annat än som ren goodwill, behöver man följa branchstandard.

Om jag ska gissa har TS inte följt branchstandard på övrig montering heller (de flesta har inte läst den) och reklamationer är därför inte möjlig. Det som brukar hoppas över är stumskarv, syllpapp, grundolja på ändar, förborrning vid ände samt också detta med avstånd mellan brädor.

Är man överdrivet pedantisk och vill kunna reklamera kan man läsa allt om fackmannamässig montering här:
[länk]

Riktigt bra och pedagogisk text, läs den gärna.
Det mesta av det stämmer. En sak är dock inte helt korrekt. Brädorna sågas inte till exakt samma bredd på sågverket. Det är rent av omöjligt att såga utan någon som helst tolerans. Därför blir det också omöjligt att någonsin få exakt samma avstånd oavsett montering. Däremot spelar någon millimeter ingen större roll rent estetiskt eftersom det knappt syns.

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.