Av den här anledningen skulle jag aldrig köpa premiumtrall.
Den ser likadan ut som all annan trall efter något år.
Lägg en extra minut på att sortera fram de fina brädorna på brädgården istället.
Köp glass för pengarna du sparar.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Nog är det en ljusgrön nyans i ytan allt, visst, tryckat är inte alltid så tryckat som man skulle vilja, men "trallvirke premium för verandadäck" ska väl andå vara tryckat (eller likvärdigt alternativ)

Som kuriosa kan jag nämna att jag rev min gamla snickarbod på sommarstället för några år sedan. Byggd i början på 50-talet, golvet bestod av tryckade brädor (under ytskiktet masonit och linoleummatta). Dom tryckade brädorna, fortfarande MÖRKGRÖNA, hade legat med mer eller mindre markkontakt, absoluta flertalet var i perfekt skick trots att dom utsatts för riktigt aggresiv miljö ...
Nu snackar vi tryckimprengerat av högsta giftklassen :) En sticka från det virket i fingret, och du har på 5 minuter en infektion!
Givetvis har jag sparat dom för kommande behov, sådant virke går inte att få tag på idag 😎😋
Tryckad ? Det heter tryckt!

• Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Detta på bilderna är dock tryckt virke, solklart.
Kärnvirke, premium eller whatever.
Som sagt, jag tycker att både färgen från början och utseendet nu efter 12 månader ser märkligt ut. Kan vara så att tryckimpregneringen inte fungerat som den skulle. Korrekt tryckt virke skall definitivt inte se ut så efter 12 månader.

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Som sagt, jag tycker att både färgen från början och utseendet nu efter 12 månader ser märkligt ut. Kan vara så att tryckimpregneringen inte fungerat som den skulle. Korrekt tryckt virke skall definitivt inte se ut så efter 12 månader.
Vad är märkligt med utseendet från början tycker du?
Har du själv erfarenhet av tryckt virke?

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Så här brukar tryckimpregnerat virke se ut…
Att du orkar vara inne och förstöra trådar hela tiden..

Allt virke, oavsett om det är tryckt eller inte blir grått med tiden. Det beror blandannat på hur mycket uv-strålning som kommer åt.

Att en trallbräda har olika utseende är på inget sätt konstigt. En bräda bestående av mer kärnved suger inte upp impregneringen på samma sätt som den mjukare splinten som är längre ut. Det betyder ju också att en trallbräda som inte har så mycket impregnering är i sig mer bestående mot röta då det är mer kärnträ i den.

Så nej, rent utseendemässigt är det inget konstigt att det kan se ut sådär efter 12 månader.

Till TS,
Generellt ska en premiumtrall sorteras från sågverket med färre och mindre kvistar. Sen är det som många andra skrivit att man också måste sortera en del själv innan man lägger det.

Det är klart att det kan komma med bitar som missas i sågens sortering. Då får man lägga dom åt sidan och ta bilder med sig dit man köpt det. Om inte inköpsstället kan svara på om det är OK eller inte så får dom ta det vidare dit de köpt det så får sågverket svara på det.

Redigerat:
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Vad är märkligt med utseendet från början tycker du?
Har du själv erfarenhet av tryckt virke?
Har skrivit det flera gånger i tråden, även lagt in jämförelsebild. Det är enklare att du skrollar upp lite än att jag postar samma saker igen…

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Unikt namn
Nissens Nissens skrev:
Så här brukar tryckimpregnerat virke se ut…
Är det 13månader gammal trall på bilden? 🙄

Nissens
Unikt namn Unikt namn skrev:
Är det 13månader gammal trall på bilden? 🙄
Ts har lagt ut bilder på 12 månader gammal trall ja. Har du missat det?

PeterFalun
trall av kärnfuru, 5 år gammal, ingen behandling IMG_6167.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Johan Gunverth och 2 till
  • Laddar…
Nissens
PeterFalun PeterFalun skrev:
trall av kärnfuru, 5 år gammal, ingen behandling[bild]
Det ser ju helt ok ut, är det under tak? Kompisens ser verkligen mycket sämre ut…

Nissens Nissens skrev:
Har skrivit det flera gånger i tråden, även lagt in jämförelsebild. Det är enklare att du skrollar upp lite än att jag postar samma saker igen…
Bra skärpa på bilden, inte ens med glasögon på får jag den skarp. 🤦

Har du någon egen erfarenhet av tryckt virke eller har du bara sett bilder på internet?

Fel färg enligt dig, är det så man ska tolka det?

Jag har lagt en del trall genom åren, här är en bild på när poolen med tillhörande trall byggdes.
DSC_0084.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nissens
FredrikR FredrikR skrev:
Bra skärpa på bilden, inte ens med glasögon på får jag den skarp. 🤦
Vem har sagt att den är skarp? Det var färgen det handlade om..
FredrikR FredrikR skrev:
Har du någon egen erfarenhet av tryckt virke eller har du bara sett bilder på internet?
Jösses, jag har byggt flera trädäck och har vänner med trädäck. Har du googlat, eller har du sett tryckt virke i verkligheten?
FredrikR FredrikR skrev:
Fel färg enligt dig, är det så man ska tolka det?
Jag tycker att förgtonen är avvikande ja.

Och efter 12 månader ser det definotivt märkligt ut för att vara tryckt.

Tänker du bara fråga saker, eller har du något att bidra med i tråden tror du?

Redigerat:
  • Haha
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
D
F Fin_lampa skrev:
Uppskattar alla svar här. Ska vi sammanfatta det vi kommit fram till då. Trallen är impregnerad och såg fin ut inte speciellt ojämn ut i mitt tycke som glad amatör. Varken såpat eller oljat och efter input här är jag nu osäker på man överhuvudtaget ska behandla det i framtiden. Gällande mellanrummet på trallen hade det rådfrågats många kring det innan och kollat trådar här där kontentan var att skippa mellanrum speciellt om virket var blött som det var i mitt fall. Så trots felaktiga termer plankor, pinnar etc vad tror vi får jag bara acceptera att jag blev blåst och köpt kass trall till premiumpris?
Det är inga större problem. Du klarar detta med en skruvdragare och en såg. Åk till billiga stället och köp några tryckade bräder som du själv väljer ut. Och byt ut de fula om de stör dig. Annars släpp det. Jag har några såna ställen på min altan (som jag lade själv), men det beror på att jag var snål och ville att virket skulle räcka. Jag hade inte bråkat med snickarna. Ser välbyggt ut.

En planka är minst två tum sex (dvs hyvlat 45 x 145 mm). Detta är bräder.

Sen skulle jag rekommendera ingen olja, om du inte vill att ytan över tid ska bli fetsvart, klibbig och dra till sig smuts och snabbt bli superhet av solen så det gör ont att gå barfota.

Använd såpa/linoljesåpa men du kan lugnt vänta några år först.

Redigerat:
Nissens Nissens skrev:
Vem har sagt att den är skarp? Det var färgen det handlade om..

Jösses, jag har byggt flera trädäck och har vänner med trädäck. Har du googlat, eller har du sett tryckt virke i verkligheten?

Jösses, jag tycker att förgtonen är avvikande ja.

Och efter 12 månader ser det definotivt märkligt ut för att vara tryckt.

Tänker du bara fråga saker, eller har du något att bidra med i tråden tror du?
Varför ska det vara så svårt för dig att erkänna när du är ute och cyklar?

• Gilla
Hep och 2 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Såpa är rätt värdelöst och mest ett instagramtrick!

Du behöver olja din trall riktigt för att den inte ska torka.
Såpa är fantastiskt! Har haft altan som oljats och nu en altan som såpas varje år sen 4 år tillbaka. Den har ”grånat” och träet känns lent och fint, så mycket nöjd med den!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.