Nissens Nissens skrev:
Till och med olika ”pinnar” på samma bild har olika färger…
Och vad menar du att det betyder förutom ojämn kvalitet och att lite mer nog borde ha sorterats bort. Tryckimpregnerat är det i alla fall garanterat.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Gissar att båda benämningarna är rena påhitt.
Alla ord har någon gång hittats på.

Nissens Nissens skrev:
Men du kanske använder samma då…
Pinnar betyder för mig något annat men jag kan nog lite slarvigt säga både tryckt och tryckat då jag syftar på tryckimpregnerat virke.

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
Uppskattar alla svar här. Ska vi sammanfatta det vi kommit fram till då. Trallen är impregnerad och såg fin ut inte speciellt ojämn ut i mitt tycke som glad amatör. Varken såpat eller oljat och efter input här är jag nu osäker på man överhuvudtaget ska behandla det i framtiden. Gällande mellanrummet på trallen hade det rådfrågats många kring det innan och kollat trådar här där kontentan var att skippa mellanrum speciellt om virket var blött som det var i mitt fall. Så trots felaktiga termer plankor, pinnar etc vad tror vi får jag bara acceptera att jag blev blåst och köpt kass trall till premiumpris?

F Fin_lampa skrev:
Så trots felaktiga termer plankor, pinnar etc vad tror vi får jag bara acceptera att jag blev blåst och köpt kass trall till premiumpris?
Naturligtvis ska du försöka få kompensation men den bistra verkligheten, som jag ser det, är att vissa av brädorna borde ha reklamerats direkt och inte använts.

• Gilla
Bästerortarn och 4 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Och vad menar du att det betyder förutom ojämn kvalitet och att lite mer nog borde ha sorterats bort. Tryckimpregnerat är det i alla fall garanterat.
Jag menar att du tyckte att alla på ts bild ser ut som på den bilden jag lade in. Det är ju omöjligt bara av det skälet att virket på ts bild skiljer sig åt.

Och nej, jag tycker att mycket av virket inte ser ut att vara riktigt tryckimpregnerat. Ts uteblivna svar på mina frågor om tryckimpregneringen kanske är en fingervisning.

Min GISSNING är att virket inte är tryckimpregnerat enligt de standarder som finns. Kanske var billigt?

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Min GISSNING är att virket inte är tryckimpregnerat enligt de standarder som finns. Kanske var billigt?
Varför håller du på så här?

• Gilla
Paxman och 6 till
  • Laddar…
F Fin_lampa skrev:
Jo helheten ser helt ok ut men kvistar, stickor och grejer gör ju att man inte vill gå på trallen barfota eller låta vovven hoppa omkring eller lillgrabben krypa där. Sen är det fortfarande bara ett år gammalt. Hur blir det om 12-24 månader till?
varför sortera du inte bort dom när du la trallen då?

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
M maria01 skrev:
varför sortera du inte bort dom när du la trallen då?
Tycker du inte att det är en rätt onödig fråga att komma med nu?

• Gilla
BaltzarH och 3 till
  • Laddar…
Nissens
Alfredo Alfredo skrev:
Varför håller du på så här?
Jag gissar väl som jag vill, har motiverat det också.

Vad har du för teori om ts problem?

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Tycker du inte att det är en rätt onödig fråga att komma med nu?
bara byta ut dom man tycker är dåliga nu då

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
F Fin_lampa skrev:
Men vad tycker vi är det bara min miss att jag inte kollade att det verkligen produkten jag betalade för som dom leverade? Tänker när de kommer och kollar nästa vecka. Min plan är bara att fråga ”håller dom här pinnarna premiumklassen jag betalat ganska mycket extra för?” Och då svarar dom ”nej något lägre kvalitet men iom att du inte sa till vid leverans kan vi inget göra” och då blir jag sur och hotar med att aldrig handla där igen och så åker dom hem och lever lyckligt i alla sina dagar. Är det rimligt med någon kompensation för detta? Vad är planen om 20% av pinnarna är ledsna redan nu och nästa 20% är ledsna nästa sommar. Vad är ens rimligt att kräva har inte riktigt tid eller ork att lägga om hela skiten heller just nu?
Bara en gubbe med all tid i världen åker till en brädgård och kollar varje planka han köper. Sen krymper trä, ”premium” eller inte, men det ska inte bli stickor efter ett år. De skulle jag ta upp, annars tycker jag helheten ser ut som väntat.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Fundering, det är inte så att ts fått en leverans av det som kallas "premiumtrall" och har stor andel av kärnvirke, dvs inte splintved. Det skulle då kunna förklara varför de så snabbt ändrar färg, dvs impregneringen blir bara som ett ytskikt och sedan snabbt försvinner med regn och sol Så för att få trall där impregneringsvätska ska kunna tryckas in i virket ska det vara tall och bestående av splintved.
Men bilden i inlägg 7 ser märklig ut för att vara tryckt trall!!

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Nissens
A AndersS skrev:
Fundering, det är inte så att ts fått en leverans av det som kallas "premiumtrall" och har stor andel av kärnvirke, dvs inte splintved. Det skulle då kunna förklara varför de så snabbt ändrar färg, dvs impregneringen blir bara som ett ytskikt och sedan snabbt försvinner med regn och sol Så för att få trall där impregneringsvätska ska kunna tryckas in i virket ska det vara tall och bestående av splintved.
Det skulle kunna vara något åt det hållet. Tänker att sådan ved väl inte klarar kraven på inträngning av impregneringsvätskan?

Det ser definitivt inte ut som att de blivit ordentligt impregnerade.

Jag har som sagt en kompis som köpt sådant uttalat kärnvirke (som inte utgavs för att vara impregnerat) på 5 år har trädäcket blivit så dåligt att det behöver läggas om… 120kvm… det ruttnar…

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
La mitt däck förra året och velade mellan premium eller vanligt tryckt men tycke det inte var någon större skillnad när man tittade hos bygghandeln(karl hedin) så blev det gamla vanliga men attans var blöt trallen var så det har blivit att man fått byta ut till rostfria skruv.Har blivit en del altaner genom åren men inte har jag haft trallskruv tidigare som gått av.

• premium.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nissens Nissens skrev:
Det skulle kunna vara något åt det hållet. Tänker att sådan ved väl inte klarar kraven på inträngning av impregneringsvätskan?

Det ser definitivt inte ut som att de blivit ordentligt impregnerade.

Jag har som sagt en kompis som köpt sådant uttalat kärnvirke (som inte utgavs för att vara impregnerat) på 5 år har trädäcket blivit så dåligt att det behöver läggas om… 120kvm… det ruttnar…
Detta på bilderna är dock tryckt virke, solklart.
Kärnvirke, premium eller whatever.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.