4 205 läst ·
69 svar
4k läst
69 svar
”Premium trall” ser trist ut redan efter 12 månader
Har för mig att vi mätte ut där var 5:e planka skulle hamna och drog fast den och pressade i 4 däremellan. Finns säkert många sätt att göra det på. Sättet du beskriver ovan skulle gjort att det krymper mer enhetligt eller vad skulle det göra för skillnad tänker att jag skulle hade haft 6 mm större springor?Q qvirre skrev:Då blir det ojämnt då alla brädor har olika fukthalt vid läggning (brädor längs ytterkanten på högen är torrare än de inre etc).
Man ska lägga med cc mått och inte mäta mellanrummet (eller lägga med 0 mellanrum). Det ska vara 126 mm cc om man ska följa rekommendation för 120 mm breda trallbrädor.
Vissa tycker det blir för breda springor när det är som torrast med 126 mm cc mått. Då kan man gå ner i mått men oavsett ska man lägga med samma cc på alla brädor och inte bry sig om mellanrummet vid läggning.
Ja det är inte bejer men låter ungefär som samma upplägg med rabatt på 10% som medlem och rätt bra påslag på listpriset. Sen var det meck och strul att få hemkörningen som blev försenad och har svårt att tro att de kommit och hämtat/lämnat ett nytt lass lika smärtfritt som bejer gör hos digU Utsliten och utdömd skrev:Beror ju på vart man handla kanske?
Jag brukar ta hemleverans från Beijer. De trallbrädor som är dåliga lägger jag åt sidan, skickar ett mail på högen och så kommer ett lass med lika många nya och de plockar upp de gamla.
Helt utan extra kostnad. Dock betalar man ju 15-20% mer i listpris, sen får jag som ha komto hos dem 10% rabatt på virke (privatperson).
Men den kostnaden är det värt rätt ofta med tanke på servicen.
Men vad tycker vi är det bara min miss att jag inte kollade att det verkligen produkten jag betalade för som dom leverade? Tänker när de kommer och kollar nästa vecka. Min plan är bara att fråga ”håller dom här pinnarna premiumklassen jag betalat ganska mycket extra för?” Och då svarar dom ”nej något lägre kvalitet men iom att du inte sa till vid leverans kan vi inget göra” och då blir jag sur och hotar med att aldrig handla där igen och så åker dom hem och lever lyckligt i alla sina dagar. Är det rimligt med någon kompensation för detta? Vad är planen om 20% av pinnarna är ledsna redan nu och nästa 20% är ledsna nästa sommar. Vad är ens rimligt att kräva har inte riktigt tid eller ork att lägga om hela skiten heller just nu?
Var köptes trallen?F Fin_lampa skrev:
Såg du inte den ojämna kvaliteten vid läggningen?F Fin_lampa skrev:Tjena!
Förra sommarens projekt var att bygga en altan på 35 m². Tralldäcket blev klart runt augusti 2025. Materialet var premiumtrall, men redan i maj i år såg jag att stora delar av däcket har åldrats extremt dåligt.
Några av problemen som dykt upp på bara ett drygt halvår:
Jag har inte lagt massor av trall tidigare (förutom en liten balkong för tre år sedan med budgettrall – som än idag ser betydligt bättre ut än denna altan). Min bror, som är snickare, hjälpte till och reagerade inte heller på virket när vi lade det, utan vi sorterade bort de uppenbart dåliga bitarna direkt.
- Generell sprickbildning och fiberresning: Mycket stickor, urfallande kvistar och spruckna kvistar.
- Ojämn krympning: Alla plankor lades ihop utan spalt, men nu varierar springorna mellan 2 mm och 10 mm. Några brädor har till och med krympt på längden.
- Sortering/kvalitet: Förstår det som att premiumtrall inte ska ha genomgående kantkvistar och bör krympa relativt jämnt tack vare jämnare kvalitet och impregneringsgrad.
Bygghandeln ska nu äntligen komma ut och kolla altanen. Jag gissar dock att deras svar blir den klassiska: "Trä är ett levande material, det beror på väder och vind, och du får 10 nya plankor som kompensation."
Min oro är hur detta kommer se ut om 2–3 år om det ser så här tråkigt ut efter en vinter. På sikt ska det byggas uterum och en trallnivå till som delvis ska stå på tralldäcket, så det måste ju bli rätt från början.
Jag är inte superpepp på att lägga en veckas semester med diskbråck på att riva och lägga om allt på grund av dom sålt en undermålig produkt.
Hur hade ni drivit detta mot bygghandeln? Vad har man för rimliga chanser till kompensation när trallen redan är skruvad? Kostnad för trallen var ca 13K och med reglar och plint och hemkörning blev det ca 20K jämnt kostnad för material är en sak det som kommer svida långt mer är allt jäkla arbete. Och 24 skruv per planka som ska bytas.
Din kommentar tål att upprepas, inte många som förstår vikten av det här. I slutändan efter något år blir dom typ lika breda oavsett hur fuktiga/torra dom var vid monteringen. Dessutom är dom oftast torrare i ändarna så lägger man dom sida vid sida får man en "pilbåge" när man fluktar på springorna.Q qvirre skrev:Då blir det ojämnt då alla brädor har olika fukthalt vid läggning (brädor längs ytterkanten på högen är torrare än de inre etc).
Man ska lägga med cc mått och inte mäta mellanrummet (eller lägga med 0 mellanrum). Det ska vara 126 mm cc om man ska följa rekommendation för 120 mm breda trallbrädor.
Vissa tycker det blir för breda springor när det är som torrast med 126 mm cc mått. Då kan man gå ner i mått men oavsett ska man lägga med samma cc på alla brädor och inte bry sig om mellanrummet vid läggning.
Så det som gäller är samma CC bräda för bräda och en på förhand snörslagen rak linje typ varje meter som man mäter mot 👍
Precis vad jag skrev, jag kan gissa. ”Tryckat” är ett helt nytt ord för mig i samnanhanget, precis som benämningen ”pinnar” för trallvirke som ts skriver. Gissar att båda benämningarna är rena påhitt. Men du kanske använder samma då…Alfredo skrev:
Då får du nog kolla ditt färgseende. Till och med olika ”pinnar” på samma bild har olika färger…Alfredo skrev:
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 428 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 428 inlägg
Men inte på det sättet som görs idag.A atomlab skrev:
Idag ser någon reklam på IG, köper den där förbannade såpan, torkar av en gång på våren, det blir lite vitt, men på sommarn torkar hela altanen för man har inte tillfört tillräckligt med fett.
Det är en jäkla skillnad på att såpa plankgolv inomhus och en altan. Har svårt att se att folk på tidigt 1800-tal såpade sina tryckimpregnerade altaner..
Min mormor såpade alltid altanen på våren och på hösten, vidare gjorde även min mor det och efter henne gör jag också det och både altaner och bryggor håller gallant och fint samt många kommenterar att det är mjukt och skönt att gå på. Vi har dock aldrig använt oss utav tryckt virke utan enbart kärnfuru och det är ju lite fetare utav naturen.Ossian K Olsson skrev:
Men inte på det sättet som görs idag.
Idag ser någon reklam på IG, köper den där förbannade såpan, torkar av en gång på våren, det blir lite vitt, men på sommarn torkar hela altanen för man har inte tillfört tillräckligt med fett.
Det är en jäkla skillnad på att såpa plankgolv inomhus och en altan. Har svårt att se att folk på tidigt 1800-tal såpade sina tryckimpregnerade altaner..
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 428 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 428 inlägg
Men då har de nog gjort det rätt! Bara en sak som två gånger per år. De kanske inte heller snålade med såpan.A atomlab skrev:Min mormor såpade alltid altanen på våren och på hösten, vidare gjorde även min mor det och efter henne gör jag också det och både altaner och bryggor håller gallant och fint samt många kommenterar att det är mjukt och skönt att gå på. Vi har dock aldrig använt oss utav tryckt virke utan enbart kärnfuru och det är ju lite fetare utav naturen.
Det är kanske inget fel med själva såpan, det är bara att alla* gör fel
*känner du dig kränkt men har en torr(men likblek) altan så är du en av dom!