Mats-S
Frerider Frerider skrev:
Där ser man har inte stött på detta att obehandlad trall kallas premiumtrall.
Kan det vara lärkträ som man syftar på då, det håller faktiskt riktigt bra i längden, men attans så hårt att arbeta med 🤔
OBS! TS har inte lärkträ på sina bilder.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Frerider
Mats-S Mats-S skrev:
Kan det vara lärkträ som man syftar på då, det håller faktiskt riktigt bra i längden, men attans så hårt att arbeta med 🤔
OBS! TS har inte lärkträ på sina bilder.
Ja vem vet🤷 det finns ju furutrall som obehandlad men aldrig hört eller sett den kallas premiumtrall🤓

Håller med om att trallen TS har ser ut att vara tryckt.

• Gilla
Appendix
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
hehe, ursäkta min anmärkning nu som yrkesskadad byggare ... men trallvirke är inte "plankor", det är brädor. 🤔😉😉

Sorterat i grovlek har vi;
Brädor - typ 28X120 trall
Reglar - typ 45X95
Plankor - typ 45X200
Bjälkar - typ 200X300

Du anar inte hur många ggr jag har förklarat för min fru och bästa vännerna skillnaden mellan brädor och plank 😉😅
Haha jag brukar kalla det mesta för pinnar i vanliga fall ”tjock pinne” betyder regel av något slag, ”tunne pinne” är allt som inte är reglar.

• Haha
  • Ledsen
  • Gilla
Hasse Sandin och 9 till
  • Laddar…
Det är impregnerade trallpinnar jag köpt.

• Haha
  • Gilla
Hasse Sandin och 6 till
  • Laddar…
Frerider
F Fin_lampa skrev:
Säker på att du inte köpte plankor😉

• Gilla
Fin_lampa
  • Laddar…
Q
F Fin_lampa skrev:
Ojämn krympning: Alla plankor lades ihop utan spalt
Då blir det ojämnt då alla brädor har olika fukthalt vid läggning (brädor längs ytterkanten på högen är torrare än de inre etc).

Man ska lägga med cc mått och inte mäta mellanrummet (eller lägga med 0 mellanrum). Det ska vara 126 mm cc om man ska följa rekommendation för 120 mm breda trallbrädor.

Vissa tycker det blir för breda springor när det är som torrast med 126 mm cc mått. Då kan man gå ner i mått men oavsett ska man lägga med samma cc på alla brädor och inte bry sig om mellanrummet vid läggning.

• Gilla
Frerider och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Q qvirre skrev:
Då blir det ojämnt då alla brädor har olika fukthalt vid läggning (brädor längs ytterkanten på högen är torrare än de inre etc).

Man ska lägga med cc mått och inte mäta mellanrummet (eller lägga med 0 mellanrum). Det ska vara 126 mm cc om man ska följa rekommendation för 120 mm breda trallbrädor.

Vissa tycker det blir för breda springor när det är som torrast med 126 mm cc mått. Då kan man gå ner i mått men oavsett ska man lägga med samma cc på alla brädor och inte bry sig om mellanrummet vid läggning.
Brädorna har krympt olika mycket, det spelar ingen roll med vilket avstånd dom lagts. Det hade blivit ojämnt oavsett..

Nissens Nissens skrev:
Japp. , de kallar det även för ”kärnvirke”.
Du menar säkert ”kärnfurutrall”. Det borde dock inte vara dåligt efter 5 år. Köpte han vanligt obehandlat trall?
Premiumtrall finns inte ens. Vissa kallar det premium men det är då alltid G4-2. Annars finns det G4-3 det blir dock mer och mer ovanligt. Tom Byggmax erbjuder nu G4-2 och alla ”proffsiga” bygghandel har inget annat än G4-2.
Kärnfuru är dock något helt annat och kallas aldrig premium. Dock så är det dyrare så man kanske tror det är premium.

Nissens
D DanielSt81 skrev:
Du menar säkert ”kärnfurutrall”. Det borde dock inte vara dåligt efter 5 år. Köpte han vanligt obehandlat trall?
Premiumtrall finns inte ens. Vissa kallar det premium men det är då alltid G4-2. Annars finns det G4-3 det blir dock mer och mer ovanligt. Tom Byggmax erbjuder nu G4-2 och alla ”proffsiga” bygghandel har inget annat än G4-2.
Kärnfuru är dock något helt annat och kallas aldrig premium. Dock så är det dyrare så man kanske tror det är premium.
Som sagt, det på ts bilder ser inte ut att vara något tryckimpregnerat virke.

Ja, kompisens trall kan vara ”kärnfurutrall”, och efter 5 år är den rutten. Spelar ingen roll att den ”inte skall” vara det - den är det.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Du skämtar va?

Saker har såpats i 100-tals år med gott resultat.
Personligen hatar jag såpaskurat trallgolv. Det gråna och blir inte snyggt.

Nissens
F Fin_lampa skrev:
Det ser absolut inte ut så på bilderna.

• Haha
Robbman1
  • Laddar…
Nissens
Frerider Frerider skrev:
Där ser man har inte stött på detta att obehandlad trall kallas premiumtrall.
Där ser man.

• Haha
Frerider
  • Laddar…
P Pappa1986 skrev:
Personligen hatar jag såpaskurat trallgolv. Det gråna och blir inte snyggt.
Så må vara. Men någon dålig influencerbehandling är det då inte.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Mats-S Mats-S skrev:
Nog är det en ljusgrön nyans i ytan allt, visst, tryckat är inte alltid så tryckat som man skulle vilja, men "trallvirke premium för verandadäck" ska väl andå vara tryckat (eller likvärdigt alternativ)

Som kuriosa kan jag nämna att jag rev min gamla snickarbod på sommarstället för några år sedan. Byggd i början på 50-talet, golvet bestod av tryckade brädor (under ytskiktet masonit och linoleummatta). Dom tryckade brädorna, fortfarande MÖRKGRÖNA, hade legat med mer eller mindre markkontakt, absoluta flertalet var i perfekt skick trots att dom utsatts för riktigt aggresiv miljö ...
Nu snackar vi tryckimprengerat av högsta giftklassen :) En sticka från det virket i fingret, och du har på 5 minuter en infektion!
Givetvis har jag sparat dom för kommande behov, sådant virke går inte att få tag på idag 😎😋
Sist jag kollade var mitt färgseende perfekt. Hur jag än anstränger mig kan jag inte se den gröna nyansen tryckimpregnerat virke borde ha.
”Tryckat” vet jag inte vad det är, även om jag kan gissa.

• Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
U
Mats-S Mats-S skrev:
Hemleverans innebär ofta att du får bra virke blandat med skiten som ingen annan ville ha ...
Personligen (som gammal byggare) tar jag ALDRIG en hemleverans, värt varenda minut att plocka själv så att man slipper korkskruvarna, halv/hel-böjarna, vrångkantade, kvistskadade, ytskadade mm mm ... ja du förstår vad jag menar ;-)
Beror ju på vart man handla kanske?

Jag brukar ta hemleverans från Beijer. De trallbrädor som är dåliga lägger jag åt sidan, skickar ett mail på högen och så kommer ett lass med lika många nya och de plockar upp de gamla.
Helt utan extra kostnad. Dock betalar man ju 15-20% mer i listpris, sen får jag som ha komto hos dem 10% rabatt på virke (privatperson).
Men den kostnaden är det värt rätt ofta med tanke på servicen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.