N
Satsuki KristinaRT skrev:
Absolut!

Vi brukar dessutom vara frikostiga med stelkrampsvaccin, knivar och sågar är mycket sälla rena. Förvånansvärt många som inte kommer ihåg när de fick senaste sprutan och då får de ofta en till…
Mina vacinationskort ligger hemma någonstans tror jag. Jag hittar dom säkert om jag letar en vecka. 🤔

• Haha
Satsuki
  • Laddar…
Satsuki KristinaRT skrev:
Förvånansvärt många som inte kommer ihåg när de fick senaste sprutan och då får de ofta en till…
Förvånansvärt att sjukvården inte registrerar i patientjournaler när man ger stelkrampssprutor och liknande?

• Gilla
  • Älska
BaltzarH och 5 till
  • Laddar…
Jag trampade in en rostig spik i foten under rivning i fritidshuset. Ringde sjukvårdsupplysningen för att höra ifall jag behövde ta en stelkrampsspruta. Fick motfråga om jag gjort värnplikt och iskall när. I och med att jag hade gjort det hade jag tydligen fullgott skydd, även om det var länge sedan.

Satsuki
B b8q skrev:
Förvånansvärt att sjukvården inte registrerar i patientjournaler när man ger stelkrampssprutor och liknande?
Olika regioner har olika system, har man fått den på arbetet syns det inte alltid, samma sal med militären. Dessutom kan vissa ha fått den för så länge sedan att registren inte är aktuella…

Satsuki
M Myckling skrev:
Jag trampade in en rostig spik i foten under rivning i fritidshuset. Ringde sjukvårdsupplysningen för att höra ifall jag behövde ta en stelkrampsspruta. Fick motfråga om jag gjort värnplikt och iskall när. I och med att jag hade gjort det hade jag tydligen fullgott skydd, även om det var länge sedan.
Om det gått mer än 10 år sedan ger vi när man kommer in till oss. Och jag hade absolut gett i ditt fall om det var mer än 10 år ses du fått den.

Alfredo Alfredo skrev:
Från en annan tråd:

[länk]
Har alltid tänkt att; sågklinga för trä + vinkelslip = omedvetet självmordsförsök.
Verkar helt livsfarligt

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
L lordi skrev:
Har alltid tänkt att; sågklinga för trä + vinkelslip = omedvetet självmordsförsök.
Verkar helt livsfarligt
V.S.B

L lordi skrev:
Verkar helt livsfarligt
Ja, blir ledsen varje gång jag ser annonser och liknande för dessa tingestar.

De är i subtilt ärliga i marknadsföringen, ”Flying shark” verkar beskriva upplevelsen rätt väl 😳
https://amzn.eu/d/3YlPNed
Sirkelsågblad av märket Flying Shark med karbidtänder, rundad för träarbeten, diameter 125 mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Wow
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
De är i subtilt ärliga i marknadsföringen, ”Flying shark” verkar beskriva upplevelsen rätt väl
"Bayerwald Flying Shark Ø 125 mm är rovfisken för din verktygslåda." 😱

Det är ju bra att den har testas av experter på hjärta och njurar. Nog för att den är farlig, men den lär ju inte nå in till dom organen i första hand. De kanske borde ha pratat med en handkirurg istället...

Nej, skämt åsido om vinkelslipar. Det är en av de maskiner jag använt allra mest och som jag egentligen aldrig uppfattat som särskilt farlig. Men jag har också alltid använt dom på avsett vis. När jag ser sådana här "tillbehör" så förstår jag å andra sidan varför vissa betraktar det som en farlig maskin

Lite samma med motorsåg. Använda på rätt vis så är de förvisso farliga, men det är hanterbart. Med diverse tillbehör kan de bli nästan hur farliga som helst.
Se länkar för effektiva redskap för ben och fotskador. Och nej, huggarbyxor kommer förmodligen inte hjälpa.
https://skogma.se/p/eder-fraeshuvud-foer-kedjedrift-med-motorsag/191617
https://skogma.se/p/eder-barkfraes-foer-motorsag/191600/

• Gilla
GK100
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Nog för att den är farlig, men den lär ju inte nå in till dom organen i första hand.
Psst, kan jag kanske intressera herrn för 230 mm-versionen istället? Går under namnet ”Sharknado”TM.

Skämt åsido ser den här ändå väldesignad ut (på en relativ skala, vi pratar ändå om sågblad för vinkelslipar) med begränsare som hindrar att det hugger för djupt i materialet. Har sett betydligt värre exempel.
Den här skjuter, som bonus, karbid när det hugger 🤦🏻‍♂️ Rund sågklinga för träbearbetning med bidirektionella tänder och karbid-inlägg. Texten "Sharp and fast" och "Bidirectional wood saw blade".
Skapa konto

”Instant death, no retardment”-system

Redigerat:
Jag förstår inte problemet? På vilket sätt skulle det här kunna bli farligt?

Elektrisk vinkelslip med sågklinga monterad på ett bord.
Skapa konto

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Finns ju också de här sköningarna. Har ett svagt minne att någon här på Byggahus har skadat sig på en dylik

• Träskärningsskiva för vinkelslip med varningstext om risk för skador. Diameter: 125 mm.
    Skapa konto
  • Älska
  • Gilla
saiter och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.