N Niq skrev:
Jag klassar inte ett träd med 80cm i diameter och grenar med 15cm i diameter som ett litet träd. Men allt är ju relativt
Volymmässigt, nej, men det var inte så högt...

N
pacman42 pacman42 skrev:
Volymmässigt, nej, men det var inte så högt...
Det är ändå inget som jag skulle klassa som ett litet träd. Lågt träd med mycket massa är ofta svåra att fälla.

N Niq skrev:
Det är ändå inget som jag skulle klassa som ett litet träd. Lågt träd med mycket massa är ofta svåra att fälla.
Därav nyttan med grensågen.

Försöker vi komma fram till att det ändå inte är så dumt att ha en 12" klinga i vinkelslipen?

• Gilla
Exostor och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
L lordi skrev:
...
I övrigt får jag en inre bild av hur det skulle vara att ha en motorsåg som går på samma varvtal som en vinkelslip 😬
Det är där någonstans det blir läskigt med en sågkedja som roterar 11000 varv i minuten. Inget kastskydd, men ok, en kåpa finns det ju.

MathiasS MathiasS skrev:
Försöker vi komma fram till att det ändå inte är så dumt att ha en 12" klinga i vinkelslipen?
Japp, så smidigt att ha ena handen fri när en behöver klättra & såga.

• Gilla
  • Haha
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
ClasseClas
ClasseClas ClasseClas skrev:
Det är där någonstans det blir läskigt med en sågkedja som roterar 11000 varv i minuten. Inget kastskydd, men ok, en kåpa finns det ju.
Jag har ju en sån klinga! Har använt den 1 gång för 25 år sen. Det är till och med patent på den.
Cirkelsågklinga från Toolbox Supercut med monteringsinstruktioner i bakgrunden. Klingan har patentnummer och specifikationer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
saiter
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Denna med Wankelmotor varvar 17 000 rpm, och det i stort sett direkt från start, om jag minns rätt vad Ferry sa. Den låter i alla fall som att den håller på att lyfta ...

[bild]
Nu pratar vi väl om verktyg, inte sportredskap, i den här tråden.. 😉

ClasseClas ClasseClas skrev:
Jag har ju en sån klinga! Har använt den 1 gång för 25 år sen. Det är till och med patent på den.
[bild]
Den där verkar näst intill ofarlig om man läser manualen. En kniv från IKEA har tre sidor säkerhetsvarningar.

tveksamt tveksamt skrev:
Nu pratar vi väl om verktyg, inte sportredskap, i den här tråden.. 😉
Vi pratar skador men någon ville ju se en motorsåg som varvar som en vinkelslip 😊

När Ferry tränade i Skamhed, 3 skivor som den som sågen står på på några sekunder, hade han en bil framför för att stoppa tänder som eventuellt lossnade från kedjan.

• Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 2 till
  • Laddar…
ClasseClas
useless useless skrev:
Den där verkar näst intill ofarlig om man läser manualen. En kniv från IKEA har tre sidor säkerhetsvarningar.
Ja, manualen är ju inte skriven för US market om vi säger så.

Skulle skära en klyka till sonens nyfiskade abborrar. Skar av en sträcksena i vänsterhanden när jag ändå höll på. Det är tydligen 3-4 veckor med gips och 3-4 månader tills man är helt återställd. Det blir nog ingen altan i år.
Hand med sår på fingret ligger på sjukhusbädd med vita gasbindor efter en olycka under träbearbetning.
Skapa konto

Blå gipsad vänsterhand vilande på mörka byxor, inomhus med ljus trägolv i bakgrunden.
Skapa konto

• Ledsen
  • Wow
Maria T och 15 till
  • Laddar…
Sa dom uttryckligen att man inte fick bygga altan med just det gipset?

• Haha
  • Älska
Tokslut och 5 till
  • Laddar…
A atomlab skrev:
Sa dom uttryckligen att man inte fick bygga altan med just det gipset?
Nej. Jag får nog ett nytt gips efter operationen.

Det ska nog gå bra om du är högerhänt. Jag la ett laminatgolv och satte taklist med högerbenet i gips…

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.