O
Ser ut som risk att klingan har gnagt på skelettet. I så fall klassas det som öppen fraktur och då behövs antibiotika. Åk in och få det röntgat.

Satsuki
O Odur skrev:
Ser ut som risk att klingan har gnagt på skelettet. I så fall klassas det som öppen fraktur och då behövs antibiotika. Åk in och få det röntgat.
Ser inte så djupt ut på bilden men självklart svårt att avgöra. Om det är ben i botten är det helt andra förutsättningar. Då kan dessutom böjsenorna ha skadats. Behöver bedömas på akuten och sannolikt röntgas. Är senor skadade kan man behöva gipsa och evt operera.

O
Satsuki KristinaRT skrev:
Ser inte så djupt ut på bilden men självklart svårt att avgöra. Om det är ben i botten är det helt andra förutsättningar. Då kan dessutom böjsenorna ha skadats. Behöver bedömas på akuten och sannolikt röntgas. Är senor skadade kan man behöva gipsa och evt operera.
Precis.

Bara för att förtydliga så är jag en MSK inriktad radiolog med lite erfarenhet inom ortopedi (vik innan AT).

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
S
B breakman skrev:
Tänker att det växer ut som med pekfingret
O Odur skrev:
Precis.

Bara för att förtydliga så är jag en MSK inriktad radiolog med lite erfarenhet inom ortopedi (vik innan AT).
Men breakman har empirisk erfarenhet av fler fingerskador. 😆

• Haha
ClasseClas och 2 till
  • Laddar…
O
Nu när jag kollar på bilden igen så bör inte det vara risk för senskada. Flexor pollicis longus fäster i basen av distala flangen, och såret ser ut att vara mer distalt.

B
O Odur skrev:
Blev fundersam över ifall det nått benet och ringde 1177. De tittade på bilderna och tyckte jag absolut skulle åka in och få det kontrollerat.

Sagt och gjort! Efter 2,5h väntan, vilket kändes väldigt snabbt med tanke på att de sa att det var kaos där, var bedömning att det inte var så djupt utan skulle få läka själv.

• Gilla
Odur och 3 till
  • Laddar…
B breakman skrev:
Blev fundersam över ifall det nått benet och ringde 1177. De tittade på bilderna och tyckte jag absolut skulle åka in och få det kontrollerat.

Sagt och gjort! Efter 2,5h väntan, vilket kändes väldigt snabbt med tanke på att de sa att det var kaos där, var bedömning att det inte var så djupt utan skulle få läka själv.
Alltid svårt på bilder att bedömma sårdjupet så var klokt att åka in. (Sitter man inte på kunskapen själv så ska man ändå använda de resurser som finns, är ju därför vi betalar skatt, skiter man i att åka in och det var en böjseneskada blir både samhällets och den personliga kostnaden betydligt högre.).

2.5h är det nya snabba, sen alla byten av journalsystem..

• Gilla
breakman
  • Laddar…
Jag kom igenom akuten med bruten hand på ungefär 2,5-3 h, visserligen på en söndag eftermiddag.

Finger med skada där nageln är borttagen, nära bild på handen, hudens textur och sårbarheten synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Behövde slipa många småbitar och monterade bandslipen som bänkslip. Använde inte hanskar pga att jag tror risken för värre skador är större (?).

Slutet på dagen när hjärnan inte var med, fingrarna trötta av alla vibrationer och att statiskt hålla fast småbitar.

Precis när jag stängde av lyckades jag få ner fingret där bandet går tillbaka i maskinen. Det small till mer än det kilades fast, då jag reflexmässig drog tillbaka för allt jag var värd.

Blödde rätt bra och tog en stund innan jag insåg att nageln slitits loss helt. Tror bilden är någon dag senare när jag byter plåster.

En vän som är läkare rekomenderade plåster för brännsår vilket funkade väldigt bra, även om de var dyra. Använde en vanlig balong över fingret när jag badade.

Nästan helt osynligt 1år efter, bara nagelbädden som går en mm kortare ut, än mot övriga fingrar om man kollar noga.

• Wow
  • Ledsen
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Är man bara tillräckligt sjuk så får man vård direkt på akuten. Jag rekommenderar hjärtproblem (eller, det gör jag inte, men ni förstår vad jag menar), då kollar de upp en direkt. Och behöver man vård så får man den direkt också.

Jag rekommenderar inte migrän på akuten, då fick jag en tablett som inte fungerade (jag fick iofs komma in snabbt då det kunde vara stroke) och sedan brydde de sig inte om mig på hela natten. På morgonen hade en läkare tid att titta till mig och försökte ge mig en ännu högre dos av de betablockerare (som jag fått pga hjärtproblemem ovan, numera dock löst genom en operation, numera har jag inga betablockerare och det är ännu bättre) som senare visade sig vara orsaken till migränen. Nästa läkare förstod dock att migränen var en biverkning av betablockerarna, den typ som jag hade fått utskriven går nämligen genom hjärn-blod-barriären och för en del ger den många olika kraftiga biverkningar. Så han skrev ut en annan form av betablockerare som var så mycket bättre. På min lista fanns alltså migrän, men även utebliven REM-sömn (säkert därför jag fick migrän iofs), frånvaro känsla (som man kan få ibland när man druckit mycket alkohol eller när man fått opioider) och flera andra problem också.

• Gilla
ljhnilsson och 2 till
  • Laddar…
Satsuki
B breakman skrev:

Sagt och gjort! Efter 2,5h väntan, vilket kändes väldigt snabbt med tanke på att de sa att det var kaos där, var bedömning att de inte var så djupt utan skulle få läka själv.
Kan man skick bilder till 1177? Spännande, hade jag ingen aning om…

Är man osäker ät det alltid bra att åka in och få det bedömt, ibland behövs också röntgen. Vi brukar vara frikostiga med att ta in och titta på hand/fäingersksdor eftersom det är viktiga kroppsdelar. 2,5 h är ganska snabbt en söndag 😉

Som kuriosa kan nämnas att jag snart sytt ihop hand/fingerskador från de flesta typer av sågar och knivar. De svåraste att få ihop är efter grova cirkelsågar… mattknivar lämnar däremot fina sårkanter som går lätt att få ihop 👍

• Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
B
Kan man skick bilder till 1177? Spännande, hade jag ingen aning om…

...
Japp, de skickade ett SMS med en länk. På sidan fick jag verifiera mig med BankId och sedan kunde jag knappa bilder eller ladda upp befintliga som hon på 1177 såg direkt. Funkade riktigt smidigt 👍🏼

• Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
tommib
De svåraste att få ihop är efter grova cirkelsågar… mattknivar lämnar däremot fina sårkanter som går lätt att få ihop 👍
Precis. Det är därför man ger barnen de vassaste knivarna. Mycket lättare att adaptera sårkanterna när de slinter.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
N
tommib tommib skrev:
Precis. Det är därför man ger barnen de vassaste knivarna. Mycket lättare att adaptera sårkanterna när de slinter.
Slöa eggverktyg är dom farligaste

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Satsuki
N Niq skrev:
Slöa eggverktyg är dom farligaste
Absolut!

Vi brukar dessutom vara frikostiga med stelkrampsvaccin, knivar och sågar är mycket sälla rena. Förvånansvärt många som inte kommer ihåg när de fick senaste sprutan och då får de ofta en till…

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.