L lordi skrev:
Finns ju också de här sköningarna. Har ett svagt minne att någon här på Byggahus har skadat sig på en dylik
Jag har en sån där, men det är en kedja runt en slät klinga, så den slirar om det hugger.
Kanonbra om man ska fräsa ur i trä, och inte lika farlig.

• Gilla
  • Älska
saiter och 3 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Jag har en sån där, men det är en kedja runt en slät klinga, så den slirar om det hugger.
Låter ju vettigt med slirfunktion.
I övrigt får jag en inre bild av hur det skulle vara att ha en motorsåg som går på samma varvtal som en vinkelslip 😬

• Gilla
Exostor
  • Laddar…
L lordi skrev:
I övrigt får jag en inre bild av hur det skulle vara att ha en motorsåg som går på samma varvtal som en vinkelslip 😬

• Wow
  • Gilla
4774 och 1 till
  • Laddar…
Exostor Exostor skrev:
[media]
Vad smart, precis som en riktig motorsåg men med alla säkerhetsdetaljer bortskalade! 👌🏻

• Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Isakare Isakare skrev:
Men ändå en klen tröst när en trasslar in några fingrar i klingan. Det finns ju grova raspskivor som, även om de avverkar lite långsammare, känns som ett bättre alternativ.

nanowire nanowire skrev:
Vad smart, precis som en riktig motorsåg men med alla säkerhetsdetaljer bortskalade! 👌🏻
Ja, utan allt. Inklusive att kedjan slutar driva om man släpper maskinen...

phl phl skrev:
Ja, utan allt. Inklusive att kedjan slutar driva om man släpper maskinen...
Ja, så himla irriterande! Skönt att slippa det intrånget i min personliga frihet att maskinen, och inte jag, ska bestämma när den slutar snurra.

Är den på riktigt?

Ska man vara krass så säljs det handhållna kedjesågar med korta klingor för trädbeskärning till vem som helst och det är bara en fråga om tid tills det går riktigt illa.
"Är det stor skada skedd?"
"Man kan kasta in hatten"

Z z_bumbi skrev:
Ska man vara krass så säljs det handhållna kedjesågar med korta klingor för trädbeskärning till vem som helst och det är bara en fråga om tid tills det går riktigt illa.
"Är det stor skada skedd?"
"Man kan kasta in hatten"
Sådana kedjesågar är ju fantastiskt bra. Man kan såga ned större delen av mindre träd innan man fäller dem, vilket kraftigt minskar riskerna och gör det lättare att fälla åt rätt håll även för en amatör.

pacman42 pacman42 skrev:
Man kan såga ned större delen av mindre träd innan man fäller dem
Om ett träd är så litet att det är möjligt är det väl inga större problem eller risker med att fälla det?

N
Exostor Exostor skrev:
[media]
Berättar först hur viktigt det är att följa alla säkerhetsrutiner fortsätter utan att följa någon av dom och med avmonterat sprängskydd.

L lordi skrev:
Denna med Wankelmotor varvar 17 000 rpm, och det i stort sett direkt från start, om jag minns rätt vad Ferry sa. Den låter i alla fall som att den håller på att lyfta ...

Motorsåg med Wankelmotor placerad på en stubbe, omgiven av gräs. Utformad för höga varvtal, upp till 17 000 rpm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Redigerat:
  • Wow
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om ett träd är så litet att det är möjligt är det väl inga större problem eller risker med att fälla det?
Jag fällde ett träd vars grenar var runt 15 cm i diameter. Stubben var ca 80 cm i diameter, men trädet var inte jättehögt. Med hjälp av en stege och grensågen (och en förankring av mig också) så kunde jag såga ned en stor del av trädets vikt och rensa stammen (det var en vindpinad tall, men grenmässigt såg den mer ut som en gran). När jag gjort detta så fäste jag ett rep så att vi kunde dra den i en annan fällriktning än den lutade, annars hade den hamnat rakt över vägen vid min tomt. Att lägga ett fällskär i rätt fallriktning hjälper inte när vikten är så snedfördelad som den var på detta trädet - många och långa grenar på läsidan, få och korta grenar på lovart-sidan.

Utan grensåg så hade jag behövt ta in en professionell trädfällare (som hade klättrat i trädet och gjort ungefär samma sak), men nu kunde jag lösa det själv utan större bekymmer.

Det blev sjukt mycket ved från bara detta trädet, uppskattningsvis 1,5 kbm där mycket av veden faktiskt kom från det grova grenverket. Trädet var väldigt grovt nästan ända till toppen, så som ofta blir fallet för vindpinade tallar i god jordmån.

N
pacman42 pacman42 skrev:
Jag fällde ett träd vars grenar var runt 15 cm i diameter. Stubben var ca 80 cm i diameter, men trädet var inte jättehögt. Med hjälp av en stege och grensågen (och en förankring av mig också) så kunde jag såga ned en stor del av trädets vikt och rensa stammen (det var en vindpinad tall, men grenmässigt såg den mer ut som en gran). När jag gjort detta så fäste jag ett rep så att vi kunde dra den i en annan fällriktning än den lutade, annars hade den hamnat rakt över vägen vid min tomt. Att lägga ett fällskär i rätt fallriktning hjälper inte när vikten är så snedfördelad som den var på detta trädet - många och långa grenar på läsidan, få och korta grenar på lovart-sidan.

Utan grensåg så hade jag behövt ta in en professionell trädfällare (som hade klättrat i trädet och gjort ungefär samma sak), men nu kunde jag lösa det själv utan större bekymmer.

Det blev sjukt mycket ved från bara detta trädet, uppskattningsvis 1,5 kbm där mycket av veden faktiskt kom från det grova grenverket. Trädet var väldigt grovt nästan ända till toppen, så som ofta blir fallet för vindpinade tallar i god jordmån.
Jag klassar inte ett träd med 80cm i diameter och grenar med 15cm i diameter som ett litet träd. Men allt är ju relativt

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.