339 066 läst ·
1 547 svar
339k läst
1,5k svar
Posta skador/olyckstillbud med maskiner och verktyg
Låter ju vettigt med slirfunktion.Isakare skrev:
I övrigt får jag en inre bild av hur det skulle vara att ha en motorsåg som går på samma varvtal som en vinkelslip 😬
Men ändå en klen tröst när en trasslar in några fingrar i klingan. Det finns ju grova raspskivor som, även om de avverkar lite långsammare, känns som ett bättre alternativ.Isakare skrev:
Ska man vara krass så säljs det handhållna kedjesågar med korta klingor för trädbeskärning till vem som helst och det är bara en fråga om tid tills det går riktigt illa.
"Är det stor skada skedd?"
"Man kan kasta in hatten"
"Är det stor skada skedd?"
"Man kan kasta in hatten"
Sådana kedjesågar är ju fantastiskt bra. Man kan såga ned större delen av mindre träd innan man fäller dem, vilket kraftigt minskar riskerna och gör det lättare att fälla åt rätt håll även för en amatör.Z z_bumbi skrev:
Jag fällde ett träd vars grenar var runt 15 cm i diameter. Stubben var ca 80 cm i diameter, men trädet var inte jättehögt. Med hjälp av en stege och grensågen (och en förankring av mig också) så kunde jag såga ned en stor del av trädets vikt och rensa stammen (det var en vindpinad tall, men grenmässigt såg den mer ut som en gran). När jag gjort detta så fäste jag ett rep så att vi kunde dra den i en annan fällriktning än den lutade, annars hade den hamnat rakt över vägen vid min tomt. Att lägga ett fällskär i rätt fallriktning hjälper inte när vikten är så snedfördelad som den var på detta trädet - många och långa grenar på läsidan, få och korta grenar på lovart-sidan.Alfredo skrev:
Utan grensåg så hade jag behövt ta in en professionell trädfällare (som hade klättrat i trädet och gjort ungefär samma sak), men nu kunde jag lösa det själv utan större bekymmer.
Det blev sjukt mycket ved från bara detta trädet, uppskattningsvis 1,5 kbm där mycket av veden faktiskt kom från det grova grenverket. Trädet var väldigt grovt nästan ända till toppen, så som ofta blir fallet för vindpinade tallar i god jordmån.
Jag klassar inte ett träd med 80cm i diameter och grenar med 15cm i diameter som ett litet träd. Men allt är ju relativtpacman42 skrev:
Jag fällde ett träd vars grenar var runt 15 cm i diameter. Stubben var ca 80 cm i diameter, men trädet var inte jättehögt. Med hjälp av en stege och grensågen (och en förankring av mig också) så kunde jag såga ned en stor del av trädets vikt och rensa stammen (det var en vindpinad tall, men grenmässigt såg den mer ut som en gran). När jag gjort detta så fäste jag ett rep så att vi kunde dra den i en annan fällriktning än den lutade, annars hade den hamnat rakt över vägen vid min tomt. Att lägga ett fällskär i rätt fallriktning hjälper inte när vikten är så snedfördelad som den var på detta trädet - många och långa grenar på läsidan, få och korta grenar på lovart-sidan.
Utan grensåg så hade jag behövt ta in en professionell trädfällare (som hade klättrat i trädet och gjort ungefär samma sak), men nu kunde jag lösa det själv utan större bekymmer.
Det blev sjukt mycket ved från bara detta trädet, uppskattningsvis 1,5 kbm där mycket av veden faktiskt kom från det grova grenverket. Trädet var väldigt grovt nästan ända till toppen, så som ofta blir fallet för vindpinade tallar i god jordmån.