T tompaah7503 skrev:
Så kan det vara och därför bad jag också någon förklara vad man får ut av tittandet. Hittills har jag fått svaren "starta en egen tråd" och "du kanske har fel men jag vill inte säga vad som är rätt".
Fältet är fritt för att förklara varför man tittar på "tv" i sådan omfattning.
Du verkar blanda ihop antalet streamingtjänster man har med mängden TV-program man konsumerar.
Som sagt var behöver man inte tillbringa all vaken tid vid TV'n bara för att man prenumererar på flera tjänster. Ofta är man kanske intresserad av några enstaka program från respektive leverantör.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Att inrätta system och processor kring censur är i min mening en större risk än vad det är värt och normaliserar hela grgrejen.
Men censur kan det väl knappast vara då du kan abonnera/betala för tjänster hos många leverantörer i lite olika paketeringarna, nu får vi inte dra detta för långt vad tråden avser.
Däremot finns åsikter om att man vill kunna välja mera "styckvis" vad man vill se och prisnivåer. Har inga problem med att välja vad jag vill se och betala för eller acceptera att välja bort.
Att normalisera "stöld" av material för att sedan skapa tjänster att sälja är väl knappast något man ska sträva efter bara för att det förekommer och är besvärligt att stoppa.
Ungefär som att anse att om inträde till olika evenemang är för dyrt så kan man köpa falska biljetter till lägre pris är ok.

Redigerat:
J Jaggatagga skrev:
Om det finns 700 000 prenumeranter så tänker jag mig att betalningarna sker så pass öppet att de går att stoppa?

Att inrätta system och processor kring censur är i min mening en större risk än vad det är värt och normaliserar hela grejen.

Det kan ju vara intressant att notera att Uber, Spotify och AirBnB är typ lika dyra som status quo var vid det här laget, om inte värre i Spotifys fall. Och AirBnB har sabbat hyresmarknaden för lokalbor på många ställen och det härjar en massa bedragare och oseriösa värdar på sajten.

IPTV känns som en teknisk återvändsgränd. Om man har bandbredd att ta emot en videoström kan ju programmet istället va det som streamas, inte en tv kanal.
Oj, här håller jag absolut inte med dig.
Kommer du ihåg taxi innan Uber? Du ringde någon och bokade en resa. Sen fick du hoppas att den dök upp. Du behövde ringa igen för att ändra bokning, om den taxin inte dök upp etc. Uber utmanade branchen med en grym app. Idag är det vardag att hantera bokningen själv, ha direkt kontakt med föraren, se var bilen befinner sig etc. Den ökade säkerheten är inte heller att underskatta. I vissa länder var det inte helt ovanligt med rån, mord och våldtäkter i taxis. Nästan omöjligt med Uber där passagerade, förare och resväg sparas.
Uber X (förare utan taxileg) var kanske inte den bästa idén, men säg inte att Uber inte tvingade en sömnig bransch att steppa upp. Vi betalar kanske lika mycket idag, men tjänsten är mycket bättre!

Airbnb har inte förstört någon bostadsmarknad. Bristfälliga lagar och regler är problemet. Inte att det finns en bra plattform där du kan hyra ut din bostad till en annan privatperson.

De flesta verkar föredra att betala en ganska liten summa för att ha tillgång till typ all musik, jämfört med att köpa album?

Jag säger inte att allt är perfekt. Jag påstår bara att många branscher behöver utmanas. Ny teknik och nya vanor gör att vi vill konsumera annorlunda och ställer högre krav.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D
Tv-piraterna gör väl branschen samma tjänst som Pirate Bay en gång gjorde för musikindustrin, visade vägen och snabbade på en omställning som innebär att man idag får in mer pengar än före Pirate Bay.

Förmodligen kommer TV-bolagen i slutändan att tyst tacka både streamarna och mottagarna som hjälpte de att hitta en hållbar modell.

Problemet för mig är att de vanliga abonnemangen har ju tagit bort funktioner som att kunna pausa, skippa reklam spela in osv, dessa funktioner finns ju i iptv. Jag betalar gärna för mig om detta skulle finnas.

D Dankman skrev:
Problemet för mig är att de vanliga abonnemangen har ju tagit bort funktioner som att kunna pausa, skippa reklam spela in osv
Jag har ett vanligt abonnemang med en box från Telenor där allt detta fungerar utmärkt.

• Gilla
tergo och 1 till
  • Laddar…
D Dankman skrev:
Så detta stämmer inte?
Nej inte för mig. Jag har ingen aning om varför vissa drabbats av detta. Min tjänst fungerar idag på samma sätt som den gjort i säkert närmare tio år.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Juul Juul skrev:
Kommer du ihåg taxi innan Uber? Du ringde någon och bokade en resa. Sen fick du hoppas att den dök upp. Du behövde ringa igen för att ändra bokning, om den taxin inte dök upp etc.
Alla som jobbar för arbetsgivare som upphandlat taxi centralt behöver fortfarande göra samma sak idag (eller betala resan själva). Jag antar de flesta med hemtjänst har samma problem

D Dankman skrev:
Problemet för mig är att de vanliga abonnemangen har ju tagit bort funktioner som att kunna pausa, skippa reklam spela in osv, dessa funktioner finns ju i iptv. Jag betalar gärna för mig om detta skulle finnas.
Det finns och fungerar, skiljer mellan olika tjänsteleverantörer och kanaler. Betalar för Telia och inkluderat deras playtjänst. Har ingen inspelning men det löser man via deras playfunktion.
Egen inspelning är väl att räkna som historia snart.😉

Mats-S
Telenor blockerar den illegala IPTV-tjänsten NordicOne/N1, detta efter att Patent- och Marknadsdomstolen berett ett mål där TV4, Viaplay och Discovery velat få bort tjänsten. Men detta är mest troligt bara början.
Där gick Telenor bort 😉 Alla andra ISP:er då?
Det är ju bara att välja en ISP som håller fanan högt och håller trafiken fri. Tex Bahnhof brukar inte hänga på sådana här blockeringar utan att göra hårt motstånd.

Problemet är inte IP-TV i sig, den olagliga grenen av det har mediabolagen skapat själva. Deras programpaket och prissättning är helt sjuk. Programpaketen innehåller 90% ren dynga som man måste betala för att kunna se det som intresserar en.

Sportpaketen är värst, allt eller inget där. För att se på F1 hos Viaplay måste man ha alla deras grundpaket + största sportpaketet dvs typ 750kr/mån för 2st race på F1 !!!! No Shit Sherlock att många då väljer att köpa en IPTV-tjänst från någon obskyr leverantör.

Istället för att erbjuda rimliga val för sina kunder väljer mediabolagen att hota kunder som lämnar dom för IP-TV. Erbjöd man vettiga paket till vettiga priser skulle olaglig IP-TV snabbt vara en marginell företeelse.

Redigerat:
  • Gilla
Vilot och 5 till
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Sportpaketen är värst, allt eller inget där. För att se på F1 hos Viaplay måste man ha alla deras grundpaket + största sportpaketet dvs typ 750kr/mån för 2st race på F1 !!!! No Shit Sherlock att många då väljer att köpa en IPTV-tjänst från någon obskyr leverantör.
Man kan ha F1TV istället. Men de tar €18 per månad om du inte använder VPN via ett billigare land (typ Indien $29/år, eller Portugal €60)

Mats-S Mats-S skrev:
Där gick Telenor bort
Principsak eller varför då? Oavsett vilken internetleverantör man har finns det ingen anledning att nyttja deras DNS med de begränsningar det kan medföra.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
svenskarna köper IPTV från fysiska butiker i Spanien - tror inte ens många svenskar förstår att det olagligt (vilket det väl är även i Spanien)
Är det olagligt att konsumera?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
Unikt namn
J Jaggatagga skrev:
Om det finns 700 000 prenumeranter så tänker jag mig att betalningarna sker så pass öppet att de går att stoppa?

Att inrätta system och processor kring censur är i min mening en större risk än vad det är värt och normaliserar hela grejen.
Det skulle givetvis teoretiskt gå då de elektroniska spåren borde finnas. Men banksekretess, betalproxys(krypto) och olika former av pengatvätt gör utredningar enormt resurskrvande.

Man kan ju jämföra med knarkmarknaden. Strax under 700k missbrukare, uppskattas omsätta 15mdr, lika mkt som all snusförsäljning.
Ändå är det både svårt att följa pengarna och sätta dit de som styr....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.