Att aktivt kolla på IP-adresser för blockering är förresten inte iagliuenligt OIR (Europas när neutralitet), så att stoppa dessa tjänster går inte. Nästa steg är att folk använder VPN för att komma runt...

När jag började använda Internet privat för trettio år, före det ringde man till enskilda modempooler, sedan var det "allt är gratis", idag en etablerad global och lokal infrastruktur.
Det filmades i biografsalong och sedan kunde filmer laddas ned, men sedan kom IPTV med kanalpaket och STB för ca tjugo år sedan.
Så allt förändras och idag har vi ett stort digitalt samhälle.
Allt förändras över tid och med det hur saker behöver regleras och även hur tjänster utformas/säljs.

Juul Juul skrev:
Klart att kriminella nätverk har flera intäktsströmmar, så har det väl alltid varit. Även om dagens situation och gängkonflikter är något annat är vad vi upplevt i Sverige tidigare.

Men att kriminella nätverk driver HVB-hem eller att personliga assistenter har kopplingar till gäng är ju inte på något vis det samma som att det är gängen som säljer IPTV.
Att det är organiserat och storskaligt gör det inte mer sant.

Våldkapital är liksom inte en tillgång när du säljer IPTV.

Förstå mig rätt. jag menar inte att det är kyrkans ungdomskör som sitter på toppen av IPTV-pyramiden.
Men jag känner mig ganska säker på att det inte är någon svensk alls som finns i toppen.
Har någon "riktig" kriminell sålt IPTV i Sverige? Ja, alldeles säkert. Men jag tror inte att det är problemet, oavsett vad Hasse Aro säger. Och den otroligt kryddade siffran av hur många hushåll som har IPTV tror jag inte mycket på heller.

Det stora problemet är naturligtvis de orimligt dyra sporträttigheterna som TV-husen köper på sig.
Som i sin tur beror på den "moderna idrotten" med allt från Saudi-golf till olje-ägda fotbollsklubbar och toppspelare som tjänar miljarder.
IPTV är en reaktion på att folket inte vill betala vad det kostar. Precis som Uber skakade taxi-branschen, Spotify med musikbranschen och Airbnb med hotellbranschen.
Jag säger inte att det är rätt, men jag tror det är oundvikligt tills det finns rimliga alternativ.
Det här har diskuterats flera gånger tidigare på BH. Håller med dig om det mesta men ett exakt lika stort problem är hur "branschen" väljer att paketera och prissätta det dom säljer. Även om det kanske är en del som väljer att betala för illegal iptv som gör det för sportsändningar men det stora flertalet jag känner som använder det har noll sportintresse.

Om jag hade haft möjlighet att till ett rimligt pris abonnera på bara AIK's fotbollsmatcher och dom 3-4 kanaler jag ibland tittar på utöver SVT & TV4 så hade jag definitivt inte använt mig av ful-iptv.

Andra former av kultur, media etc. verkar ha lyckats förhållandevis bra att ställa om sig till nya modeller och distributionssätt så varför skulle inte tv-branschen .........

B Bästerortarn skrev:
Det här har diskuterats flera gånger tidigare på BH. Håller med dig om det mesta men ett exakt lika stort problem är hur "branschen" väljer att paketera och prissätta det dom säljer. Även om det kanske är en del som väljer att betala för illegal iptv som gör det för sportsändningar men det stora flertalet jag känner som använder det har noll sportintresse.

Om jag hade haft möjlighet att till ett rimligt pris abonnera på bara AIK's fotbollsmatcher och dom 3-4 kanaler jag ibland tittar på utöver SVT & TV4 så hade jag definitivt inte använt mig av ful-iptv.

Andra former av kultur, media etc. verkar ha lyckats förhållandevis bra att ställa om sig till nya modeller och distributionssätt så varför skulle inte tv-branschen .........
Intressant, jag har en helt annan uppfattning just där. Jag vet bara sportintresserade som valt IPTV, just för att de rättigheterna är så galet dyra. Serier och filmer upplever jag inte som så värst dyrt att konsumera lagligt.

Men jag är helt med dig, det behöver paketeras annorlunda.

Rejäl skrev:
Vaknat på fel sida idag ser jag
Nej inte alls. Jag har bara så svårt att förstå varför det talas om en blockering när det inte är detta som görs. En blockering betyder för mig att man stoppar viss trafik, exempelvis trafik med visst innehåll, trafik från vissa avsändare eller trafik till vissa mottagare.

Att erbjuda en dysfunktionell DNS är ingen blockering utan snarast jämförbart med att leverera en ofullständig telefonkatalog men i övrigt hålla telenätet i full normal drift.

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Är bra, vi betalar för TV-tjänsterna/kanalpaket som är legala.
Betalar inte för någon TV/videostreamingtjänst alls.

Anledningen är att jag aldrig har tid att kolla på video i den omfattningen och har extremt svårt att förstå hur folk hinner viga tid till att kolla på flertal serier, filmer och annat. Har man inget annat att göra än att sitta passiv och konsumera? Enda gångerna det händer är om jag är sjuk och sängliggande. Passar då på att kolla på gratis material på Youtube som man oftast kan lära sig något av också.

Satt nyligen på café och lyssnade på en konversation mellan en man och kvinna, bägge i yngre 20-årsåldern. Mannen berättade om vilka streamingtjänster han hade, åtminstone 5 olika. Hinner man verkligen ta del av allt som erbjuds? Om inte, varför har man dessa tjänster? Om ja, hur resonerar man när man viger sitt liv åt att betala för att göra ingenting meningsfullt?..........

Snälla ni som har mer än en streamingtjänst eller bingekollar på serier, hjälp mig till förståelse.

• Gilla
  • Haha
Isakare och 3 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Snälla ni som har mer än en streamingtjänst eller bingekollar på serier, hjälp mig till förståelse.
Är väl inte konstigare än att hänga på ett diskussionsforum flera timmar om dan?

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 11 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Betalar inte för någon TV/videostreamingtjänst alls.

Anledningen är att jag aldrig har tid att kolla på video i den omfattningen och har extremt svårt att förstå hur folk hinner viga tid till att kolla på flertal serier, filmer och annat. Har man inget annat att göra än att sitta passiv och konsumera? Enda gångerna det händer är om jag är sjuk och sängliggande. Passar då på att kolla på gratis material på Youtube som man oftast kan lära sig något av också.

Satt nyligen på café och lyssnade på en konversation mellan en man och kvinna, bägge i yngre 20-årsåldern. Mannen berättade om vilka streamingtjänster han hade, åtminstone 5 olika. Hinner man verkligen ta del av allt som erbjuds? Om inte, varför har man dessa tjänster? Om ja, hur resonerar man när man viger sitt liv åt att betala för att göra ingenting meningsfullt?..........

Det är en helt annan fråga än trådens innehåll. Inget som behöver förklaras eller förstås utan livsstil, intresse, ålder, familj och så vidare.
Se tråden som ointressant för dig.
Men starta gärna en tråd om livsstil, osv.👍

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Hinner man verkligen ta del av allt som erbjuds? Om inte, varför har man dessa tjänster?
Om du menar om man ser allt som finns på alla tjänster finns det nog knappast någon som gör det. Jag har ett antal tjänster för att se vissa program från dem. Av det totala utbudet på varje tjänst nyttjar jag nog bara någon enstaka procent men för att kunna se det jag vill måste jag betala för rubbet.

Det är väl ingen större skillnad mot exempelvis Sveriges Radio där jag är med och betalar via skattsedeln trots att jag i princip aldrig lyssnar på P2. Trotts min låga nyttjandegrad anser jag ändå att den del av min skatt som går till SR ger mig värde för pengarna.

• Gilla
RoAd och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Är väl inte konstigare än att hänga på ett diskussionsforum flera timmar om dan?
Det finns väl ingen som är så tokig? 🤔😮😳

• Haha
  • Gilla
Festlund och 4 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det konstiga är inte att göra något flera timmar om dagen. Det konstiga är att konsumera något i timtal där man är mottagare för passiv underhållning utan bestående värde för sig själv eller sina närmaste. Diskussioner på forum är sociala, det sociala är ett värde i sig men i stort sett allt forumdeltagande är också en lärandeprocess där deltagaren får nya kunskaper och färdigheter även om man inte skulle delta i diskussionerna.

Att titta på TV och serier i den omfattning som många verkar göra tycks mig vara likställt med att med tom blick stå och hamra på Jack Vegas-maskiner dagarna in och ut, eller sitta och dricka folkisar vid köksbordet, ensam. D.v.s. du skiljs från dina pengar, din tid och din hälsa utan att få något i utbyte.

• Gilla
  • Wow
RoAd och 1 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:
Det konstiga är inte att göra något flera timmar om dagen. Det konstiga är att konsumera något i timtal där man är mottagare för passiv underhållning utan bestående värde för sig själv eller sina närmaste. Diskussioner på forum är sociala, det sociala är ett värde i sig men i stort sett allt forumdeltagande är också en lärandeprocess där deltagaren får nya kunskaper och färdigheter även om man inte skulle delta i diskussionerna.

Att titta på TV och serier i den omfattning som många verkar göra tycks mig vara likställt med att med tom blick stå och hamra på Jack Vegas-maskiner dagarna in och ut, eller sitta och dricka folkisar vid köksbordet, ensam. D.v.s. du skiljs från dina pengar, din tid och din hälsa utan att få något i utbyte.
Föreslår igen en egen tråd om livsstil. Där kan jag beskriva vår livsstil om jag känner för det och även nedvärdera andras.😉

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
T tompaah7503 skrev:

Vad du får ut av att titta på tv kan skilja sig från vad andra får ut av det.
Så att säga att man inte får något i utbyte är kanske lite dumt.

• Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Jag är tveksam till att den här typen av sidor stoltserar med organisationsnummer och adress till huvudkontoret. Det är väl gissningsvis nån domän som köpts av ospårbara bitcoins, och sannolikt erbjuds även betalningen av den här typen av lösningar för att försvåra spårning.

Jag håller med om att det principiellt känns ganska provocerande, internet ska vara fritt o s v.
Men i realiteten så håller den här typen av verksamhet på att äta hål i samhället.
Om det finns 700 000 prenumeranter så tänker jag mig att betalningarna sker så pass öppet att de går att stoppa?

Att inrätta system och processor kring censur är i min mening en större risk än vad det är värt och normaliserar hela grejen.
Juul Juul skrev:
IPTV är en reaktion på att folket inte vill betala vad det kostar. Precis som Uber skakade taxi-branschen, Spotify med musikbranschen och Airbnb med hotellbranschen.
Det kan ju vara intressant att notera att Uber, Spotify och AirBnB är typ lika dyra som status quo var vid det här laget, om inte värre i Spotifys fall. Och AirBnB har sabbat hyresmarknaden för lokalbor på många ställen och det härjar en massa bedragare och oseriösa värdar på sajten.

IPTV känns som en teknisk återvändsgränd. Om man har bandbredd att ta emot en videoström kan ju programmet istället va det som streamas, inte en tv kanal.

tveksamt tveksamt skrev:
Vad du får ut av att titta på tv kan skilja sig från vad andra får ut av det.
Så att säga att man inte får något i utbyte är kanske lite dumt.
Så kan det vara och därför bad jag också någon förklara vad man får ut av tittandet. Hittills har jag fått svaren "starta en egen tråd" och "du kanske har fel men jag vill inte säga vad som är rätt".
Fältet är fritt för att förklara varför man tittar på "tv" i sådan omfattning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.