P
Unikt namn Unikt namn skrev:
Man kan ju jämföra med knarkmarknaden. Strax under 700k missbrukare,
700 k missbrukare eller 700 k brukare+missbrukare?
Unikt namn Unikt namn skrev:
uppskattas omsätta 15mdr, lika mkt som all snusförsäljning.
Enligt den länkade artikeln är det dubbelt så mycket som snusförsäljningen.

P pmd skrev:
Postnord kanske borde stoppa vissa försändelser till personer som de tror sysslar med skumma saker?
Jag har ingen koll på tråden i övrigt, utan råkade bara se det här på förstasidan.

PostNord har koll på ett antal intressanta mottagare och hör av sig till tull och/eller polis om det kommer paket till dem som de inte känner säkra på avsändaren.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Mats-S
S sjoelund skrev:
Man kan ha F1TV istället. Men de tar €18 per månad om du inte använder VPN via ett billigare land (typ Indien $29/år, eller Portugal €60)
Viaplay var mera menat som ett exempel på hur sjukt mediabolagen agerar med sina programpaket.

Det kommer att
P pmd skrev:
Postnord kanske borde stoppa vissa försändelser till personer som de tror sysslar med skumma saker?
Du menar som det görs idag?😇

Alfredo Alfredo skrev:
Finns inte TV längre?
Det var min fråga oxo...
Alfredo Alfredo skrev:
Min står i vardagsrummet på samma sätt som en TV alltid har funnits i mitt vardagsrum.
Tja då finns väl TV kvar.
Alfredo Alfredo skrev:
Men visst har du rätt i att det numera är fler kanaler. Jag har drygt 50 om jag räknar rätt, som jag förutom på TVn i vardagsrummet kan se på ett flertal andra sätt.

Så att TV inte skulle finnas längre känner jag inte igen.
En definitionsfråga kanske. Vad är TV? Jag tänkte på en sk televisionsmottagare som tar emot televisionsutsändningar i realtid. Som det var för 50år sedan. Utvecklingen går framåt. Stannar man och ser tillbaka inser man hur mycket som har ändrats. På ett sett har du naturligtvis rätt i att TV finns.

Men dagens produkter är så otroligt annorlunda den som kom för nästan 100år sedan (ok 70 år sedan i Sverige) att jag tvekar att kalla det TV.

O O skrev:
Men dagens produkter är så otroligt annorlunda den som kom för nästan 100år sedan (ok 70 år sedan i Sverige) att jag tvekar att kalla det TV.
Fast så länge de klarar det TV förr klarade tycker jag det är TV även om de dessutom klarar annat. Lite som att TV förblev TV även efter det att videobandspelare och DVD introducerades.

Min TV är egentligen på sitt sätt dummare än en gammal TV då det i min TV egentligen bara är bildskärmen som används.

• Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
O O skrev:
Stämmer bra och första TVn hemma var byggd med rörteknik, dök upp i hemmet tidigt 60-tal och svartvit där det fanns bara en kanal.
Jag kallar det fortfarande TV, men med olika variationer t.ex. när vi väljer program på kvällen framför TVn och dialog:
* Vi tittar på det här programmet nu på TVn så kan jag kolla på plattan/mobilen imorgon på det andra på Play.
* Vi tittar på det här programmet nu på TVn så kan vi imorgon se programmet på TVn med Play
Nu blev begreppet för oss plötsligt "burken" som vi tittar på begreppet TV och inte hur något sänds via IP,
Så om vi tittar på en av de stora "gemensamtittande burkarna" på TV oberoende av om det sänds direkt från programkanaler, playfunktion från operatören, streamat från en app, osv.
Var lite delaktig i införande av IPTV och lite av problemen initialt med television via IP var läppsynk med bild,

Alfredo Alfredo skrev:
Min TV är egentligen på sitt sätt dummare än en gammal TV då det i min TV egentligen bara är bildskärmen som används.
Eller smartare som den senaste i fritidshuset hos oss där även appar finns valbart och nedladdningsbart, hemma finns liknande som din då funktionerna finns i IPTV-burken som först kallades "STB" när vi började testa.

A AndersS skrev:
Jag kallar det fortfarande TV, men med olika variationer t.ex. när vi väljer program på kvällen framför TVn och dialog:
* Vi tittar på det här programmet nu på TVn så kan jag kolla på plattan/mobilen imorgon på det andra på Play.
* Vi tittar på det här programmet nu på TVn så kan vi imorgon se programmet på TVn med Play
Nu blev begreppet för oss plötsligt "burken" som vi tittar på begreppet TV och inte hur något sänds via IP,
Så om vi tittar på en av de stora "gemensamtittande burkarna" på TV oberoende av om det sänds direkt från programkanaler, playfunktion från operatören, streamat från en app, osv.
Var lite delaktig i införande av IPTV och lite av problemen initialt med television via IP var läppsynk med bild,
Ja, det är en spännande fråga iom att tekniska möjligheter har möjliggjort lite ändrad användning.

Men oavsett om man ser på direktsänd TV via antenn på taket (går väl knappt längre) eller streamar en serie på Netflix på samma apparat så finns det ändå saker som är gemensamma för mediet.

Vi delar t ex fortfarande upp en TV-serie i avsnitt med typiskt lagom "TV"-längd, materialet är ljussatt för att skärmen står i ett ljusare rum än på bio, bildbeskärning osv. är "närmare" än på bio (man tar höjd för att tittaren sitter längre bort från en mindre skärm), man respekterar utrymmet för textremsa längst ner (inget "viktigt" sker där *), en "made for TV"-film ser och låter inte som en film avsedd för biografen, visst innehåll skyggar man ifrån (ja det håller på att luckras upp) osv. osv.

Och mycket av detta skulle man kunnat ändra, men håller fortfarande fast vid. Vi börjar dock se små förändringar; t ex så hålls inte längden på avsnitt alls lika hårt längre på streamingtjänsterna. De kan variera mycket mer idag än vad som var tänkbart när programmen var låsta av en TV-tablå (med tid för reklam), för att bara ta ett uppenbart exempel.

Man har också experimenterat med interaktiv TV, dvs där tittaren själv påverkar innehållet. Det har slutat ungefär som motsvarande böcker, dvs inget bestående intresse. Netflix yxar tydligen bort allt sitt sådant innehåll precis just nu.

Det finns naturligtvis en massa andra t ex affärsmässiga, produktionsekonomiska osv. aspekter som särskiljer "TV" från andra medier, dvs där man kan tala om ett samlat TV-begrepp oavsett om man producerar för sändning eller streaming.

Om man nu skall hugga upp "TV"-begreppet och hävda att t ex linjärt från traditionell nationell TV-kanal, kontra on-demand streaming från utlandet är en så stor skillnad att man inte kan kalla det "TV" längre, ja varför kunde man då acceptera att kalla nyhetssändningar, sportevenemang, breda underhållnings/tävlingsprogram, fransk film, eller folkbildning av typen Tekniskt Magasin för "att titta på TV".

Själv tycker jag väl att skillnaderna mellan dessa är väl så stora som själva medievalet i sig. Nyheter är väl nyheter oavsett om det är Rapport eller SvD? (Ja, jag raljerar lite här och ovan för illustrativ effekt).

Så om de som säger att enbart direkt mottagning via antenn på taket på en svart-vit CRT om 18 tum är TV och resten är något annat säger ja att de missar en hel del med vad vi kan anse är "TV". Riktigt så enkelt är det inte.

*) Ja dvs om man inte producerar material för Youtube. De har tydligen aldrig hört talas om detta...

• Gilla
  • Haha
pacman42 och 2 till
  • Laddar…
Ja, det blir förvirrande.
Jag kan ju titta på "väggburken" som jag kallar TV och Rapport 19.30 via kanaltablå.
Men kan också se det 19.30 TVn via tjänsten Play-funktion, men också senare t.ex. 19.45 om jag är lite sen.
Och TVn har ju också appar t.ex. SVT och fungerar som Play ovan.
Och om jag är sen kan jag ju ändå se det i efterhand via kanaltablå då jag får fråga om att starta programmet från början.
Nähä, nu blev det jobbigt, skiter i TVn och tittar på rapport i mobilen istället.😇😂
Hade jag haft kvar antenn hade det varit enklare för då hade jag inte behövt bli förvirrad utan kunnat se det på riktig TV.😉

• Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
om man ser på direktsänd TV via antenn på taket (går väl knappt längre)
går utmärkt ,jag gjorde det igår kväll när fiber teven strulade

T tergo skrev:
går utmärkt ,jag gjorde det igår kväll när fiber teven strulade
Och jag gör det rätt ofta på landet, även om fibern där fungerar. 😀

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
Ellet som vi vid "stugan", kör det med Playfunktionen och app, men fortfarande kanaltablå, i TVn och via mobilnätet.
Möjligheterna är många sedan om det är TV eller om man vill välja något nyare ord, skit samma, det är något man tittar och lyssnar på.😃

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
maskeradeproggaren
Det är tack vare alla tv-pirater som de slutat göra kvalitetsunderhållning i svensk tv. Jag tänker närmast på succéprogram som kontrapunkt, supersvararna, här i ditt liv (eller på tre man hand!) med Lasse Holmqvist bara för att nämna något. Och även om jag nödvändigtvis inte är särskilt svag för dramaproduktioner så kan man väl sakna storheter som Albert och Herbet, Raskens, Nile City eller den (danska) serien matador med dess chosefria hållning till livet.

Så sluta genast upp med dessa dumheter så ska ni snart se att saker och ting återvänder till rätt köl.
Eller hm, vänta nu...

• Haha
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Möjligheterna är många sedan om det är TV eller om man vill välja något nyare ord, skit samma, det är något man tittar och lyssnar på.😃
Det är inte alldeles enkelt. TV 1950 och TV 2025 ät inte samma sak skillnaderna är jättestora men det finns samtidigt likheter. TV betyder så mycket mer än den rent tekniska uppfinningen, principen, mottagaren och programinnehållet.

Jag råkade idag se att en streamingleverantör gjorde skillnad mellan TV och streaming. Kanske det är en vettig beskrivning, definition.

Många säger idag att de nästan aldrig ser på TV alls. De äger inte ens någon TV. Men ändå ser de filmer, sport, mello och serier. Om man ser på TV är nog mycket en fråga om hur man uttrycker sig.

Språket utvecklas. Det finns väl inget rätt eller fel, snarare ett intressant fenomen man kan fundera över.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.