K Kane skrev:
Finns några case, t.ex. [länk] eller blev de friade i högre instans?
Seriös publikation som inte kan skilja på böter och skadestånd. 🙄

Utsättaren Utsättaren skrev:
Seriös publikation som inte kan skilja på böter och skadestånd. 🙄
Skandal. Lägg ner tidningen.

Unikt namn
J Jaggatagga skrev:
Företaget kan ju åtalas om de begår något olagligt? Om de gömmer sig på någon ö någonstans kan ju kapitalflödet begränsas.

Till skillnad från Piratebay så är det ju en massa betalande kunder.

Jag är inte ett fan av att domstolar kan få operatörer att blockera sajter ...
Jag är tveksam till att den här typen av sidor stoltserar med organisationsnummer och adress till huvudkontoret. Det är väl gissningsvis nån domän som köpts av ospårbara bitcoins, och sannolikt erbjuds även betalningen av den här typen av lösningar för att försvåra spårning.

Jag håller med om att det principiellt känns ganska provocerande, internet ska vara fritt o s v.
Men i realiteten så håller den här typen av verksamhet på att äta hål i samhället.

Unikt namn
C cpalm skrev:
Den första frågan man kanske måste ställa sig är vilket brott som begås här och vem som begår det?
Vem är ju ofta svårt i och med anonymiteten som internet och kryptobetalningar erbjuder.

Jag tycker det är en sak om enstaka personer piratar för eget bruk, och något annat när det drivs komersiellt med hundratusentals kunder.

I det andra fallet ser jag inga problem med att samhället tar i med hårdhandskarna. I det första fallet tänker jag att det finns bättre saker att lägga energi på.

Men vad tycker du. - Borde det vara okej att driva en site som säljer tillgången till videomaterial som de inte har upphovsrätten för?

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
Juul Juul skrev:
Har du någon källa på att IPTV är en förlängning av organiserad brottslighet? Jag har då aldrig läst något trovärdigt som tyder på det. Det är mest politiker, TV-chefer och Hasse Aro som insinuerar att det är så. "Det är kriminella som säljer illegal IPTV". Ja, jo. Det är ju olagligt, det gör ju per definition att dom är kriminella.
Men det är inte samma organisationer som spränger portar och skjuter barn som säljer IPTV-tjänster.
Sen finns det olika sätt/kanaler att köpa tjänsten på. Har jag hört...
Bilden av vad "gängen" pysslar med behöver justeras.

Några axplock:

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/polisen-i-rapport-flera-hvb-hem-drivs-av-kriminella
Flera HVB-hem drivs av kriminella och bemannas av personer som är medlemmar i kriminella nätverk, enligt polisen.

https://www.forsakringskassan.se/ny...d-brottslighet-plundrar-assistansersattningen
Kriminella missbrukar välfärden genom assistansersättningen. Fyra av tio brukare beräknas ha kommit i kontakt med personliga assistenter som har koppling till eller är aktiva inom organiserad brottslighet.
[..]
Av de studerade 699 privata assistansbolagen bedöms 83 bolag ha särskilt nära koppling till den organiserade brottsligheten. Hela 89 procent av alla brukare med bolag som anordnare finns på de bolag där aktiva eller kopplade personliga assistenter arbetar.

https://www.ekobrottsmyndigheten.se/lagesbild-2025-fran-enskilda-brott-till-organiserade-systemhot/ :
"– Tidigare kunde brottsvinsterna i enskilda ärenden som Ekobrottsmyndigheten utredde uppgå till tiotals miljoner kronor, i dag kan brottsvinsterna vara långt över 100 miljoner kronor, säger Rikard Jermsten, generaldirektör vid Ekobrottsmyndigheten.
[...]
Den kriminella ekonomin uppskattas i dag omsätta mellan 100 och 150 miljarder kronor årligen och den växer.
Mörkertalet är stort."

IPTV som vi pratar om här är både storskaligt och organiserat. Det är svårt att sätta någon annan stämpel på det....

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Unikt namn Unikt namn skrev:
IPTV som vi pratar om här är både storskaligt och organiserat. Det är svårt att sätta någon annan stämpel på det....
Personligen tror jag att försäljningen av IPTV senaste 5-10 åren tagits över av organiserad brottslighet. I början inbillar jag mig att det var entusiaster till tekniken (och kanske irritiation på alla rättigheter som bytte bolag) som drev utvecklingen/försäljningen.

Men ni kanske har noterat att det finns ett par större aktörer som driver IPTV, sen är det massa sajter med andra logos och namn som säljer tjänsten och skär en peng mellan.

En annan reflektion är att det verkar vara ytterst vanligt att spanien-svenskarna köper IPTV från fysiska butiker i Spanien - tror inte ens många svenskar förstår att det olagligt (vilket det väl är även i Spanien)

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Oj så jobbigt, då måste man ju byta DNS-server i inställningarna för att komma runt blockeringen.

• Haha
  • Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Oj så jobbigt, då måste man ju byta DNS-server i inställningarna för att komma runt blockeringen.
Jag förstår nog inte riktigt diskussionen. Blockeras något eller handlar det om att man som ISP väljer att erbjuda en trasig DNS-server?

Alfredo Alfredo skrev:
Jag förstår nog inte riktigt diskussionen. Blockeras något eller handlar det om att man som ISP väljer att erbjuda en trasig DNS-server?
Man blockerar vissa domäner i operatörens DNS.

pacman42 pacman42 skrev:
Man blockerar vissa domäner i operatörens DNS.
Jag förstår bara inte ordet blockering. Menar du att man väljer att inte erbjuda fullt fungerande DNS utan låter bli att besvara vissa frågor, eller besvarar dessa felaktigt?

P
  • Haha
peves10
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Börja med denna källan:
Tyvärr helt irrelevant för det vi pratar om i denna tråd. Man kan även blockera med betonggrisar. Inte heller det är relevant här.

• Haha
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Vaknat på fel sida idag ser jag😉

Redaktionen Redaktionen skrev:
Illegal IPTV-tjänst släcks för 700 000 prenumeranter, fler kommer att påverkas.

Du kan läsa artikeln här: Populär IPTV-tjänst blockeras - fler väntas följa
Som andra skriver så tar väll VPN och DNS tjänster bort spärrar. Men troligen har bolaget rådfrågat diktaturer som Kina hur man motverkar detta? Ja, det är dyrt att vara laglig serie, film och sportälskare men inget är gratis. Tex så är genomsnittslönen i attraktiva Spanska ligan 22 miljoner kr/år (en vanlig arbetare 25 000 kr). Dyrt att hålla igång ett fotbollslag och inga pengar får de från Pirat TV.

• Gilla
Ganescha och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bilden av vad "gängen" pysslar med behöver justeras.

Några axplock:

[länk]
Flera HVB-hem drivs av kriminella och bemannas av personer som är medlemmar i kriminella nätverk, enligt polisen.

[länk]
Kriminella missbrukar välfärden genom assistansersättningen. Fyra av tio brukare beräknas ha kommit i kontakt med personliga assistenter som har koppling till eller är aktiva inom organiserad brottslighet.
[..]
Av de studerade 699 privata assistansbolagen bedöms 83 bolag ha särskilt nära koppling till den organiserade brottsligheten. Hela 89 procent av alla brukare med bolag som anordnare finns på de bolag där aktiva eller kopplade personliga assistenter arbetar.

[länk] :
"– Tidigare kunde brottsvinsterna i enskilda ärenden som Ekobrottsmyndigheten utredde uppgå till tiotals miljoner kronor, i dag kan brottsvinsterna vara långt över 100 miljoner kronor, säger Rikard Jermsten, generaldirektör vid Ekobrottsmyndigheten.
[...]
Den kriminella ekonomin uppskattas i dag omsätta mellan 100 och 150 miljarder kronor årligen och den växer.
Mörkertalet är stort."

Klart att kriminella nätverk har flera intäktsströmmar, så har det väl alltid varit. Även om dagens situation och gängkonflikter är något annat är vad vi upplevt i Sverige tidigare.

Men att kriminella nätverk driver HVB-hem eller att personliga assistenter har kopplingar till gäng är ju inte på något vis det samma som att det är gängen som säljer IPTV.
Att det är organiserat och storskaligt gör det inte mer sant.

Våldkapital är liksom inte en tillgång när du säljer IPTV.

Förstå mig rätt. jag menar inte att det är kyrkans ungdomskör som sitter på toppen av IPTV-pyramiden.
Men jag känner mig ganska säker på att det inte är någon svensk alls som finns i toppen.
Har någon "riktig" kriminell sålt IPTV i Sverige? Ja, alldeles säkert. Men jag tror inte att det är problemet, oavsett vad Hasse Aro säger. Och den otroligt kryddade siffran av hur många hushåll som har IPTV tror jag inte mycket på heller.

Det stora problemet är naturligtvis de orimligt dyra sporträttigheterna som TV-husen köper på sig.
Som i sin tur beror på den "moderna idrotten" med allt från Saudi-golf till olje-ägda fotbollsklubbar och toppspelare som tjänar miljarder.
IPTV är en reaktion på att folket inte vill betala vad det kostar. Precis som Uber skakade taxi-branschen, Spotify med musikbranschen och Airbnb med hotellbranschen.
Jag säger inte att det är rätt, men jag tror det är oundvikligt tills det finns rimliga alternativ.

• Gilla
big mike och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.