C cpalm skrev:
Den första frågan man kanske måste ställa sig är vilket brott som begås här och vem som begår det?
Kommer någon av de piratsajterna driva det som ett rättsmål/anmälan mot de Internetoperatörer som stoppar trafiken.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några ideér om hur iptv tjänsterna skulle kunna jagas utan blockering?

Man vill ju gärna tänka att det är en entusiast som piratar lite film och tar en slant för besväret av ffa bekanta.

Men i realiteten är det en förlängs arm av den organiserade brottsligheten och illegal IPTV har uppåt 500k betalande kunder i Sverige. Det är inte småpotatis eller småskalig verksamhet.
Företaget kan ju åtalas om de begår något olagligt? Om de gömmer sig på någon ö någonstans kan ju kapitalflödet begränsas.

Till skillnad från Piratebay så är det ju en massa betalande kunder.

Jag är inte ett fan av att domstolar kan få operatörer att blockera sajter ...

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J Jaggatagga skrev:
Företaget kan ju åtalas om de begår något olagligt? Om de gömmer sig på någon ö någonstans kan ju kapitalflödet begränsas.

Till skillnad från Piratebay så är det ju en massa betalande kunder.

Jag är inte ett fan av att domstolar kan få operatörer att blockera sajter ...
Vi lever ju i en orolig tid, om t.ex. Ryssland och andra länder upplåter servrar för illegal verksamhet.
Internet är globalt och redan idag blockeras trafik.
En variant på Hedebyborna "det är nya tider patron....".

C
A AndersS skrev:
Kommer någon av de piratsajterna driva det som ett rättsmål/anmälan mot de Internetoperatörer som stoppar trafiken.
Knappast. De är nog pragmatiska och byter bara IP-adress. Det är väl vid det här laget ganska väl känt att blockering inte är en särskilt väl fungerande metod.

Enda som fungerar är i så fall att blockera all kommunikation med "skitländer" som många afrikanska länder, Kina, Ryssland, m.fl. som inte delar vår syn på rätt och fel.

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
sysmali
ISP gör väl endast en DNS-block. Så byter man DNS till t.ex. googles så når man fram ändå.

Jag är tudelad gällande lagstiftning som tvingar leverantörer att sätta begränsningar vad konsumenterna får nå. Vips så tycker någon att vi inte får nå systembolaget.se för då kan vårt PEth-värde gå över 0.3.

Förstår att det kanske är orimligt, men om IPTV (i detta fall) är olagligt så jaga källan - inte vägen dit.

• Gilla
  • Haha
kisumisu och 9 till
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Förstår att det kanske är orimligt, men om IPTV (i detta fall) är olagligt så jaga källan - inte vägen dit.
Och nu har du ett problem utifrån Internet...😉
Tyvärr så kommer olika former av begränsning/blockering/etc behövas och med det även risker om det skulle missbrukas.
De ärliga drabbas när oärliga/kriminella hittar nya sätt att "stjäla" pengar och finansieras av de som köper/nyttjar deras tjänster.

Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du några ideér om hur iptv tjänsterna skulle kunna jagas utan blockering?

Man vill ju gärna tänka att det är en entusiast som piratar lite film och tar en slant för besväret av ffa bekanta.

Men i realiteten är det en förlängs arm av den organiserade brottsligheten och illegal IPTV har uppåt 500k betalande kunder i Sverige. Det är inte småpotatis eller småskalig verksamhet.
Har du någon källa på att IPTV är en förlängning av organiserad brottslighet? Jag har då aldrig läst något trovärdigt som tyder på det. Det är mest politiker, TV-chefer och Hasse Aro som insinuerar att det är så. "Det är kriminella som säljer illegal IPTV". Ja, jo. Det är ju olagligt, det gör ju per definition att dom är kriminella.
Men det är inte samma organisationer som spränger portar och skjuter barn som säljer IPTV-tjänster.
Sen finns det olika sätt/kanaler att köpa tjänsten på. Har jag hört...

• Gilla
Klabbis 3000 och 8 till
  • Laddar…
C
Juul Juul skrev:
Det är ju olagligt, det gör ju per definition att dom är kriminella.
Är det ens olagligt, kan man ju fundera på?

C cpalm skrev:
Är det ens olagligt, kan man ju fundera på?
Vad funderar du på? Det saknas inte stöd i lagen för att döma någon som säljer innehåll den inte äger rättigheterna till.

Hurvida det är olagligt att konsumera är ju i en gråare skala däremot.

• Gilla
RoAd
  • Laddar…
C
Juul Juul skrev:
Vad funderar du på? Det saknas inte stöd i lagen för att döma någon som säljer innehåll den inte äger rättigheterna till.
Det jag funderar på här är så klart inom vilken jurisdiktion dessa aktörer opererar?
Det är väl knappast några svenska gäng? I så fall är det väl bara för polisen att haffa dem?

• Gilla
nissenhj
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Det jag funderar på här är så klart inom vilken jurisdiktion dessa aktörer opererar?
Det är väl knappast några svenska gäng? I så fall är det väl bara för polisen att haffa dem?
Jag skulle bli väldigt förvånad om det inte finns svenska återförsäljare, men klart många befinner sig i andra länder. (Du kallade dem gäng, jag tror du ska tänka mer IT-nördar med flexibel moral).
Det är inte så svårt att dölja sina digitala spår om man vet vad man gör.

• Gilla
aspa-hasse och 1 till
  • Laddar…
C
Juul Juul skrev:
Det är inte så svårt att dölja sina digitala spår om man vet vad man gör.
Det är (uppenbarligen) inte så svårt att dölja sina spår vid många former av traditionell brottslighet i den fysiska världen heller. Men jag tänker att det aldrig får bli en ursäkt för att ta genvägar i vårt rättssystem.

Man vill ju inte bo i något j-vla Kalle Anka-samhälle där TV4 sköter brottsutredning, agerar domare och beordrar Telenor att verkställa "straffet". Kan aldrig bli bra.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
... illegal verksamhet ...
Tänker att N1 håller till på någon ö i Stilla havet där man väljer att ha andra upphovsrättslagar och att verksamheten inte är illegal.

Man kanske säljer mellanöl på Ica där också vad vet jag ...

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.