29 585 läst ·
206 svar
30k läst
206 svar
Populär IPTV-tjänst blockeras - fler väntas följa
'Säkra på avsändaren', hur tror du PostMord skulle kunna hantera det ?Hep skrev:
De klarar ju inte av att dela ut posten i tid till rätt mottagare...
Det är en sak om polisen håller på med en förundersökning och bett Postmord eller annan speditör att avisera om 'x' får en leverans.
Inte en aning, men visades i programmet Gränsbevakarna hur Postnord skannade vissa paket för att sedan öppna dem. Var det inget olagligt så tejpades de igen. Finns det något olagligt blir det sedan en tull eller polishantering.P pmd skrev:
Vad lagen säger får du själv leta upp.😉
Det är ett inte helt ovanligt scenario. Både pågående utredning där allt inkommande stannar till för extra check, och där t ex PN fått ”du kan väl höra av dig om det kommer något intressant”. Om brevbäraren eller budet ser att det kommer något mer spännande än en kartong från Apotea kan välja att slå en signal. Hur formellt och tillåtet det senare är får andra svara på, men jag vet att det förekommer.P Peter787 skrev:
Varken kunskap eller insikt. Pass.P pmd skrev:
Mja, de avsnitt jag sett är tullen där själva på postnord och öppnar paketen.A AndersS skrev:
Såg det senast i går* och då var det tullare som plockade paket på måfå och hittade ett luftgevär i ett.A AndersS skrev:
*) När man bor på hotell är det gränsbevakarna på linjär-TV som gäller. Det är sen gammalt.
Vet bara att man ändrade lagen 2023 gällande sekretess när jag skrev det tidigare inlägget.P pmd skrev:
För lat för att gräva i lagtext utan får väl hänvisa till denna länken:
Riksdagsbeslut 2023
Det tolkar jag inte som att Postnord får stoppa vissa försändelser till personer som de tror sysslar med skumma saker.A AndersS skrev: