P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
*) Ja dvs om man inte producerar material för Youtube. De har tydligen aldrig hört talas om detta...
Youtube domineras av amatörer, så de har förstås inte professionella teveproducenters erfarenheter.

P
O O skrev:
Kanske lite hårklyveri, men. Att det fanns vissa datorer som kunde ta emot SVTs TV-program och därför skulle betala licens menade de. Vilket inte är samma sak.
Vilka kriterier användes för att särskilja dessa två typer av datorer?

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
Jag har ingen koll på tråden i övrigt, utan råkade bara se det här på förstasidan.

PostNord har koll på ett antal intressanta mottagare och hör av sig till tull och/eller polis om det kommer paket till dem som de inte känner säkra på avsändaren.
'Säkra på avsändaren', hur tror du PostMord skulle kunna hantera det ?
De klarar ju inte av att dela ut posten i tid till rätt mottagare...
Det är en sak om polisen håller på med en förundersökning och bett Postmord eller annan speditör att avisera om 'x' får en leverans.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vet inte hur det görs idag, men får Postnord bryta mot brevhemligheten, alltså?
Finns det undantag i lagen?
Inte en aning, men visades i programmet Gränsbevakarna hur Postnord skannade vissa paket för att sedan öppna dem. Var det inget olagligt så tejpades de igen. Finns det något olagligt blir det sedan en tull eller polishantering.
Vad lagen säger får du själv leta upp.😉

P Peter787 skrev:
'Säkra på avsändaren', hur tror du PostMord skulle kunna hantera det ?
De klarar ju inte av att dela ut posten i tid till rätt mottagare...
Det är en sak om polisen håller på med en förundersökning och bett Postmord eller annan speditör att avisera om 'x' får en leverans.
Det är ett inte helt ovanligt scenario. Både pågående utredning där allt inkommande stannar till för extra check, och där t ex PN fått ”du kan väl höra av dig om det kommer något intressant”. Om brevbäraren eller budet ser att det kommer något mer spännande än en kartong från Apotea kan välja att slå en signal. Hur formellt och tillåtet det senare är får andra svara på, men jag vet att det förekommer.
P pmd skrev:
Analogt med det så borde alltså ISP:erna hålla koll på om deras kunder får paket från avsändare som ISP:erna inte känner sig säkra på.
Varken kunskap eller insikt. Pass.

• Gilla
Ring
  • Laddar…
P pmd skrev:
Jag vet inte hur det görs idag, men får Postnord bryta mot brevhemligheten, alltså?
Finns det undantag i lagen?
Du hittar regler om tystnadsplikt och undantag för denna i (bland annat) postlagen.

C
A AndersS skrev:
Inte en aning, men visades i programmet Gränsbevakarna hur Postnord skannade vissa paket för att sedan öppna dem. Var det inget olagligt så tejpades de igen. Finns det något olagligt blir det sedan en tull eller polishantering.
Mja, de avsnitt jag sett är tullen där själva på postnord och öppnar paketen.

C cpalm skrev:
Mja, de avsnitt jag sett är tullen där själva på postnord och öppnar paketen.
Kan ha varit så, var rätt länge sedan jag tittade på serien, minns bara att det var hos Postnord och det fanns något misstänkt "medel/ämne" i ett kuvert.

A AndersS skrev:
Kan ha varit så, var rätt länge sedan jag tittade på serien, minns bara att det var hos Postnord och det fanns något misstänkt "medel/ämne" i ett kuvert.
Såg det senast i går* och då var det tullare som plockade paket på måfå och hittade ett luftgevär i ett.

*) När man bor på hotell är det gränsbevakarna på linjär-TV som gäller. Det är sen gammalt.

P
Alfredo Alfredo skrev:
Du hittar regler om tystnadsplikt och undantag för denna i (bland annat) postlagen.
En hastig genomläsning ger vid handen att inlägg #94 inte riktigt stämmer.

P
Hep Hep skrev:
Varken kunskap eller insikt. Pass.
Det var ett försök till skämt. Internet är ett paketbaserad nät, så det kommer enorma mängder paket till alla som har en internetanslutning.

• Älska
  • Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
P pmd skrev:
Det var ett försök till skämt. Internet är ett paketbaserad nät, så det kommer enorma mängder paket till alla som har en internetanslutning.
Internet är ett routat nät, så tack och lov kommer inte alla paket till alla som har en internetanslutning.
Och det är inget skämt 🤣

P
P Peter787 skrev:
Internet är ett routat nät, så tack och lov kommer inte alla paket till alla som har en internetanslutning.
Och det är inget skämt 🤣
Alla paket kommer inte heller till alla som har en postadress …

P pmd skrev:
En hastig genomläsning ger vid handen att inlägg #94 inte riktigt stämmer.
Vet bara att man ändrade lagen 2023 gällande sekretess när jag skrev det tidigare inlägget.
För lat för att gräva i lagtext utan får väl hänvisa till denna länken:
Riksdagsbeslut 2023

P
A AndersS skrev:
Vet bara att man ändrade lagen 2023 gällande sekretess när jag skrev det tidigare inlägget.
För lat för att gräva i lagtext utan får väl hänvisa till denna länken:
Riksdagsbeslut 2023
Det tolkar jag inte som att Postnord får stoppa vissa försändelser till personer som de tror sysslar med skumma saker.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.