O O skrev:
Det är just det som är det konstiga för de har inte någon TV-mottagare som kan ta emot det man "alltid" kallat TV. Alltså analog TV. Dagens "TV-apparater" kan alltså inte visa analog TV.
Är det där sant verkligen? Jag har ingen flång ny TV, men de jag har (som ändå inte har så många år på nacken) tar emot och visar analog TV utan problem.

Ja, dvs, det blir alltid problem när jag försöker att få dem att gå tillbaka till att visa digital TV igen; fattar inte att det skall vara så svårt, men analog TV fungerar i vilket fall ungefär lika bra som det alltid gjort.

Så jag är tveksam till att man skulle tagit bort den funktionen när man ändå har kvar de digitala moderna. Det torde vara känd teknik som inte utvecklas något vidare idag.

(Analog kabel-TV är så gammal vid det här laget att vi kan kalla det "TV")

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
Det som vi kallar TV har väl fortfarande analog tv tuner kvar?

• Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
C
O O skrev:
Tja, det var väl inte så att de menade att alla datorer var just TV-mottagare.
Jo det var just det som var grejen, att de menade att datorer och surfplattor uppfyllde lagens definition av en TV-mottagare. En tolkning de dock efter rättslig prövning fick bakläxa på, vilket resulterade att de fick betala tillbaka licensavgiften till tusentals personer.

Startskottet var att SVT hade börjat strömma sina kanaler i realitid på svt.se, och resonemanget var då att man "sände ut" TV på Internet, och därmed skulle all utrustning som kunde ta emot dessa "signaler" vara TV-mottagare. Vilket som sagt inte domstolen höll med om.

Fast de hade ju i linje med ditt resonemang rätt på det sättet att TV-utbudet redan då kunde konsumeras via andra tekniska plattformar än dedikerade TV-apparater. Och konsekvensen blev ju så småningom att hela licensmodellen föll platt (och med den även valfriheten "tyvärr").

C cpalm skrev:
Jo det var just det som var grejen, att de menade att datorer och surfplattor uppfyllde lagens definition av en TV-mottagare.
Kanske lite hårklyveri, men. Att det fanns vissa datorer som kunde ta emot SVTs TV-program och därför skulle betala licens menade de. Vilket inte är samma sak.
O O skrev:
Tja, det var väl inte så att de menade att alla datorer var just TV-mottagare.
Vi är tydligen överens.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om sändningen är analog eller digital förändrar inget för mig. En TV är en TV. 😉
En (gammal) analog TV kan inte ta emot (dagens) digital TV-sändningar. Dagens "TV" är digital och kan inte ta emot analog TV-sändningar. Den ena kan inte ersätta den andra.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Är det där sant verkligen?
Ja naturligtvis. Det finns hur mycket info som helst om det på nätet. Teracom sänder inte analog TV sedan 2007.
ag har ingen flång ny TV, men de jag har (som ändå inte har så många år på nacken) tar emot och visar analog TV utan problem.
Det tror jag faktiskt inte. För analog TV sänds inte i Sverige. Om det finns något land som har det kvar vet jag inte. Jag vet inget i alla fall. Den TV man numera tar emot via antenn är digital.

Dock kan det finnas lokala kabel-TV-nät som distribuerar analoga TV-signaler. Men det är tekniskt sett inga TV-sändningar.

Dessutom har jag mycket svårt att tro att någon som kan få full-HD eller 4k digital-TV i kabel-TV-nätet istället väljer något så mycket sämre som analog-TV. Att sända analog-TV i ett kabel-TV-nät vill man inte heller eftersom man då får betydligt färre kanaler (typ 5-10)

Dan1891 Dan1891 skrev:
Det som vi kallar TV har väl fortfarande analog tv tuner kvar?
Det beror vad man kallar "TV" Men eftersom analog-TV slutade sändas för nästan 20 år sedan går det nog en skiljelinje ca 2010. Numera har en analog-TV-tuner ingen funktion. Så de säljs knappast längre.

O O skrev:
Ja naturligtvis. Det finns hur mycket info som helst om det på nätet. Teracom sänder inte analog TV sedan 2007.

Det tror jag faktiskt inte. För analog TV sänds inte i Sverige. Om det finns något land som har det kvar vet jag inte. Jag vet inget i alla fall. Den TV man numera tar emot via antenn är digital.

Dock kan det finnas lokala kabel-TV-nät som distribuerar analoga TV-signaler. Men det är tekniskt sett inga TV-sändningar.

Dessutom har jag mycket svårt att tro att någon som kan få full-HD eller 4k digital-TV i kabel-TV-nätet istället väljer något så mycket sämre som analog-TV. Att sända analog-TV i ett kabel-TV-nät vill man inte heller eftersom man då får betydligt färre kanaler (typ 5-10)
Det sänds fortfarande analogt i många kabelnät

• Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
C
O O skrev:
Kanske lite hårklyveri, men. Att det fanns vissa datorer som kunde ta emot SVTs TV-program och därför skulle betala licens menade de. Vilket inte är samma sak.
Du kan läsa exakt hur de kommunicerade detta här:
https://web.archive.org/web/2013040...vgiftsplikt-for-t-ex-datorer-och-surfplattor/

Vissa avgränsningar kan uppfattas här och där, men notera särskilt under "frågor och svar" med sina komiskt absurda lagtolkningar, exempelvis:
- Spelar ingen roll om din ISP blockerar svt.se
- Spelar ingen roll om du inte ha tillräcklig bandbredd för att praktiskt kunna nyttja tjänsten
- För att avanmäla datorinnehav måste du låta ett företag göra datorn obrukbar och utfärda ett intyg

Detta är ju faktiskt ett riktigt sjukt lågvattenmärken inom svensk "statsförvaltning" (om man nu kan räkna in public service där).

• Gilla
Riemann och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
Då får vi vara oeniga om det. Jag vet ingen som inte kallat kabel-TV för just TV.

Och man får plats med ganska många analoga kanaler eftersom man inte behöver oroa sig för överlapp med OTA-sändningar längre.

C cpalm skrev:
[länk]

Vissa avgränsningar kan uppfattas här och där, men notera särskilt under "frågor och svar" med sina komiskt absurda lagtolkningar, exempelvis:
- Spelar ingen roll om du inte ha tillräcklig bandbredd för att praktiskt kunna nyttja tjänsten
- För att avanmäla datorinnehav måste du låta ett företag göra datorn obrukbar och utfärda ett intyg

Detta är ju faktiskt ett riktigt sjukt lågvattenmärken inom svensk "statsförvaltning" (om man nu kan räkna in public service där).
Ja, kanske. Men det var helt i linje med hur man såg på TV-licensen map vilka mottagare som kunde ta emot TV. Det fanns i stort sett inget sätt att slippa om man inte ställde undan apparaten med avklippt strömsladd.

I Norge så fanns (finns?) det däremot en säkerhetsventil där man för en summa kunde få en TV-mottagare (alltså tuner-delen) "deaktiverad" *) och med ett intyg på detta så slapp man betala TV-licens-avgift. TVn kunde fortfarande användas som skärm för annat, exv. streaming.

Ifall någon nu skulle tro att detta skulle göra att Norge inte var den sista sovjetstaten, så kan jag lugna med att man i gengäld naturligtvis inte erkänner något som heter hushåll och att man bara behövde betala en avgift för sådana. Nej, alla måste erlägga personlig licensavgift. Om det är så att man är sambo eller gift och bor ihop då kan man komma undan med att bara en av makarna betalar avgiften, men skulle man ha hemmaboende barn som tjänar egna pengar och har egen TV på rummet så skulle dessa betala egen TV-avgift och därmed basta!

Men nu följer ju Norrmännen inte sina egna regler, så det är få som drabbas i praktiken.

*) Ja, reglerna skrevs väl när en TV var en diskret apparat där man faktiskt kunde göra det. På min platt-TV så fyllde man helt sonika antennkontakten med löd-tenn och så fick det vara bra. Ja, dvs TV-forhandleren hävdade att han minsann också gjort något inne i TV:n. Jag nickade och log. Men den var naturligtvis inte öppnad. Hur han skulle kunnat åstadkomma det i en modern helintegrerad apparat, iaf på rimlig tid, kan iaf inte jag lista ut.

C
Ja, kanske. Men det var helt i linje med hur man såg på TV-licensen map vilka mottagare som kunde ta emot TV. Det fanns i stort sett inget sätt att slippa om man inte ställde undan apparaten med avklippt strömsladd.
Nä, det var givetvis en rak analogi mot vad som under lång tid gällde en "vanlig TV".
Redan i sig en något absurd regel kan man ju tycka, men om jag förstått det rätt så räckte det även här på en vanlig TV-apparat att plombera antenningången eller sätta själva mottagaren ur funktion. Men i brist på direkt motsvarighet i datorvärlden blev uppenbarligen tolkningen att hela datorn måste sättas ur funktion 🤔.

Någonstans måste ju alla insett att det fullständigt orimliga med att tillämpa samma tankegångar på anordningar som har ett avsevärt bredare användningsområde än att ta emot SVT:s sändningar.

Redigerat:
C cpalm skrev:
[länk]
Tack för länken. Om man läser vad som står ser man att det inte alls gäller alla datorer som vissa här påstår. Och som jag vidhåller är fel tolkning. Det du citerade att jag skrivit är däremot korrekt.
O O skrev:
Detta skrevs 2013 (enl länken). Det fanns aldrig någon tanke att alla datorer skulle anses vara TV-mottagare. En dator är en dator och det finns väldigt många datortyper och många tillverkades i enormt stora serier.. De flesta kan inte ta emot TV-sändningar. Ett exempel IBM PC:
Gammal IBM PC med grå skärm och tangentbord, visar text i grönt på skärmen.
Det är en gammal dator som inte kan ta emot TV.
Datacenter med rader av serverrack upplysta av blått ljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett annat exempel är alla de serverdatorer t.ex. Spotify, Netflix, Amazon och Microsoft har i sina datacenter som inte är avsedda att ta emot TV.

C cpalm skrev:
Jag citerar det du länkade till:
Som tv-mottagare räknas all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt och även om utrustningen också kan användas för annat ändamål. Lagen är teknikneutral i det avseendet. Därför kan utrustning som till exempel en dator eller surfplatta vara avgiftspliktig.
D.v.s. avgiftsplikt gäller inte alla datorer. Men det kan gälla datorer under vissa förutsättningar.
Jag citerar vidare i texten:
Men för det krävs att:
  • Att man har en utrustning som är avsedd att ta emot en utsändning eller vidaresändning av tv-program, även om utrustningen också kan användas för annat ändamål.
  • Med utsändning avses en sändning som samtidigt och utan särskild begäran är tillgänglig för vem som helst.
  • Med tv-program avses ett samlat schemalagt programutbud i form av hela programtjänster, till exempel hela SVT1 eller TV4.
Det är tydligt att man direkt i inledningen avgränsar så alla datorer inte omfattas.
När de tre kriterierna ovan är uppfyllda så är det frågan om en avgiftspliktig utrustning i juridisk mening. I juridisk mening är därför även s.k. smarta mobiltelefoner, som har möjlighet att ta emot tv-utsändningar via internet avgiftspliktiga.
Det här är deras definition på vad som är avgiftspliktigt
avstår vi att explicit efterfråga smarta mobiltelefoner
Man ansåg det vara så få hushåll som endast hade möjlighet att ta emot TV-sändningar på mobil, så de undantogs från avgiftsplikt.

Redigerat:
C cpalm skrev:
Man ville behålla ett rättvist system. Jag vet inte vad du tycker är sjukt.

SVT var finansierat med licenser på den tiden. Tanken när licensen infördes var att det som skaffade en TV skulle få betala och att de som valde att inte ha TV skulle slippa betala. Det finns en sund logik i det tycker jag.

Ny teknik gjorde att de som valde att se på TV.programmen på en dator fortsatt kunde slippa betala avgift. Samma avgift som de som såg exakt samma program på en TV-mottagare tvingades betala. Vad man försökte göra var att fortsatt ha ett system där bara de som såg på SVT skulle behöva betala för det.

Då får vi vara oeniga om det. Jag vet ingen som inte kallat kabel-TV för just TV.
De flesta kallar väl ändå "Kabel-TV" för "Kabel-TV"
Och man får plats med ganska många analoga kanaler eftersom man inte behöver oroa sig för överlapp med OTA-sändningar längre.
Det fanns (främst) två orsaker att ersätta analog-TV-sändningarna med digital-TV
  1. Nätet var fullt och klarade inga fler kanaler. Många hade bara SVT1, SVT2 & TV4. Digital-TV klarar typ 50 kanaler
  2. Analog-TV klarar inte HD, kvaliteten på ljud och bild är extremt mycket bättre med digital-TV

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.