29 605 läst ·
206 svar
30k läst
206 svar
Populär IPTV-tjänst blockeras - fler väntas följa
Nä men i samarbete med polisen konfiskerar dom innehållet och lägger i en lapp från Polisen istället där man ombeds ringa 11414 om man vill ha tillbaks innehållet.P pmd skrev:
Postnord sållar ut misstänkta försändelser. Den som öppnar antar jag är någon form av myndighetsperson. Trodde "i samarbete med" betydde mer än det gjorde för dig. Sedan är jag ingen expert i ämnet men info finns på forumet Flashback eller övriga internet genom t.ex. google.seC cpalm skrev:
Så här skriver SVT om förändringen "– Skillnaden är att man även får meddela polisen om paket som väger under två kilo, som är misstänkta, säger Michael Irani, förundersökningsledare på LPO Södra Vätterbygden."
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/en-miljon-knarkbrev-skickas-sa-stoppas-dem
Sedan kan du bespara mig din attityd "tror du verkligen själv på". Det är ganska uppkäftigt.
Renoveringsnovis
· Östergötland
· 5 326 inlägg
Det säljs TV apparater idag med både digital samt analog tuner. Vilket är tur då bla Telia fortfarande sänder analogt i vissa nät.O skrev:
Polisen tar hand om ärendet. Postnord leker inte polis utan tipsar polisen.RoTe skrev:
Nä men i samarbete med polisen konfiskerar dom innehållet och lägger i en lapp från Polisen istället där man ombeds ringa 11414 om man vill ha tillbaks innehållet.Detta har faktiskt varit så framgångsrikt, det i samband med att försäljaren börjat scamma genom att bara skicka samma lapp från Polisen har gjort att droghandeln via postorder minskat ganska rejält.
Näe Postnord väljer ut de misstänkta och "kontaktar" Polisen. Misstänktsamheten av försändelserna börjar redan vid tömningen av lådorna. Där är inte polisen. Postnord har länge haft full koll på hur mycket knark som skickats och hur.P pmd skrev:
Ledsen om jag formulerade mig på ett otrevligt sätt.RoTe skrev:
Möjligen kan man säga att tullen konfiskerar olagliga försändelser i samarbete med PN.
Att vända på det och säga att PN konfiskerar olagliga försändelser i samarbete med tullen, kan ju i något perspektiv tyckas vara samma sak. Men när nu diskussionen specifikt handlar om vad PN respektive tullen gör och inte gör respektive får och inte får göra, kan det knappast läsas på annat sätt än att du argumenterar mot @pmd s poäng. Fast det kanske inte var avsikten?
Sen kan man ju fundera på om samarbete verkligen är ett rättvisande begrepp i sammanhanget. PN har enligt postlagen en "Skyldighet att bistå Tullverket", vilket förvisso säkerligen sker under civiliserade former. Men utöver det är det ju i princip vattentäta skott där vardera parten sköter sitt.
Fast vi har gått från att Postnord inte har att göra med vad folk skickar i deras tjänst, posthemligheten. Till att Postnord aktivt anmäler misstänkta försändelser (alltså säger till den polisanställda typ "här är en säck till att gå igenom). Det är alltså inte så att det är en massa poliser som ränner runt i Postnords nät, även då det så klart finns undantag till varje regel.C cpalm skrev:Ledsen om jag formulerade mig på ett otrevligt sätt.
Möjligen kan man säga att tullen konfiskerar olagliga försändelser i samarbete med PN.
Att vända på det och säga att PN konfiskerar olagliga försändelser i samarbete med tullen, kan ju i något perspektiv tyckas vara samma sak. Men när nu diskussionen specifikt handlar om vad PN respektive tullen gör och inte gör respektive får och inte får göra, kan det knappast läsas på annat sätt än att du argumenterar mot @pmd s poäng. Fast det kanske inte var avsikten?
Sen kan man ju fundera på om samarbete verkligen är ett rättvisande begrepp i sammanhanget. PN har enligt postlagen en "Skyldighet att bistå Tullverket", vilket förvisso säkerligen sker under civiliserade former. Men utöver det är det ju i princip vattentäta skott där vardera parten sköter sitt.
Fast, om jag förstått det rätt, gäller samtidigt fortfarande att PN inte får undersöka eller öppna några försändelser i annat syfte än att se till att försändelsen kommer fram.RoTe skrev:
Ser inte heller vad PN skulle ha för incitament i att aktivt leta efter olagliga försändelser? De har ju tillräckligt med problem att få ihop verksamheten ändå. Så jag gissar att Tullen fortfarande spelar huvudrollen där och inte på något sätt "överlåtit" det ansvaret till PN.
Nåja, det kanske i sammanhanget inte har någon betydelse. Inget har väl direkt något problem med att Telenor (eller PostNord) har rätt att polisanmäla vid misstanke om brott.
Det är en helt annan sak än att TV4, Viaplay, Discovery m.fl. skall kunna beordra operatörerna att blockera sådant de inte tycker om.
Ursäkta, #172 borde ha formulerats så här:RoTe skrev:
Men det är polisen som ansvarar för att rätt paket öppnas.
(Eller kanske snarare tullen?).
Företaget som sådant ja. Men hur de enskilda medarbetarna agerar och prioriterar styrs inte alltid av företagsledningen...C cpalm skrev:
Min arbetsgivare som helhet? Ganska mycket faktiskt... Jag personligen, inget alls normalt.C cpalm skrev: