O O skrev:
De flesta kallar väl ändå "Kabel-TV" för "Kabel-TV"

Det fanns (främst) två orsaker att ersätta analog-TV-sändningarna med digital-TV
  1. Nätet var fullt och klarade inga fler kanaler. Många hade bara SVT1, SVT2 & TV4. Digital-TV klarar typ 50 kanaler
  2. Analog-TV klarar inte HD, kvaliteten på ljud och bild är extremt mycket bättre med digital-TV
Men vi hade fördelar med analogt nät också. Det var mycket mindre fördröjningar. Så lite att man kunde ha TV på med ljudet avstängt och sätta på radiosport eller annat evenemang som sändes simultant om man ville ha bättre ljud eller andra kommentatorer.

Numera har vi problemet att vi tittar på en match och så blippar det till i telefonen att laget gjort mål. Och några sekunder senare får vi se det i "live" sändningen...

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
C
O O skrev:
Man ville behålla ett rättvist system. Jag vet inte vad du tycker är sjukt.
Den underliggande intentionen var/är ju helt rätt.

Men notera att "avsedd" i dåvarande lagtext fortfarande syftade till "hårdvarans" egenskaper, inte innehavarens intention.

Att, som du uttrycker det, "fortsatt ha ett system där bara de som såg på SVT skulle behöva betala för det" blev därmed en juridisk omöjlighet när SVT valde att lägga ut sina program på Internet där de blev tillgängliga för universella enheter som t.ex. datorer och surfplattor.

Om Kalle och Pelle har identiska datorutrustningar, och Kalle kollar på SVT.se och Pelle inte har några sådana avsikter kan du inte särbehandla dem.

O O skrev:

SVT var finansierat med licenser på den tiden. Tanken när licensen infördes var att det som skaffade en TV skulle få betala och att de som valde att inte ha TV skulle slippa betala. Det finns en sund logik i det tycker jag.

Ny teknik gjorde att de som valde att se på TV.programmen på en dator fortsatt kunde slippa betala avgift. Samma avgift som de som såg exakt samma program på en TV-mottagare tvingades betala. Vad man försökte göra var att fortsatt ha ett system där bara de som såg på SVT skulle behöva betala för det.
Nja, rättvist på vilket sätt? Det räckte att man ägde en "TV", dvs en apparat som på något sätt kunde ta emot TV-sändningar. Jag hade ett tag när jag bodde i lägenhet inte någon möjlighet att ta emot utsändningarna då jag inte hade antenn och centralantenn inte fanns i det huset. Jag hade dock en "TV" som jag kunde kolla på VHS-kassetter och DVD:er på. Jag försökte argumentera emot att jag då skulle betala avgift, men det räckte att det fanns en mottagare.

När de analoga utsändningarna släcktes ned så hade jag slutat att titta på linjär TV. Men jag kom fortfarande inte ifrån avgiften. Nu skaffade jag digital mottagare strax därefter så att barnen skulle kunna titta på barn-TV, men jag hade ett glapp då jag inte kunde ta emot det som sändes ut. Men avgiften skulle fortfarande betalas. Jag ägde ju en TV.

Det var helt rätt att man ändrade finansieringen av public service, de gamla reglerna var ologiska!

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:

SVT var finansierat med licenser på den tiden. Tanken när licensen infördes var att det som skaffade en TV skulle få betala och att de som valde att inte ha TV skulle slippa betala. Det finns en sund logik i det tycker jag.

Ny teknik gjorde att de som valde att se på TV.programmen på en dator fortsatt kunde slippa betala avgift. Samma avgift som de som såg exakt samma program på en TV-mottagare tvingades betala. Vad man försökte göra var att fortsatt ha ett system där bara de som såg på SVT skulle behöva betala för det.
Men är inte det konstiga att du kunde välja/välja bort just TV? Det spelar ingen roll om du använder biblioteket, uppskattar det nyklippta gräset, tycker att vi ska färre militärer eller fler lärare. Dina skattepengar går dit våra folkvalda politiker beslutar att dom behövs bäst.
I det ingår rimligtvis att alla ska kunna ta del av omvärldsbevakning, där är/var TV en överlägset,
Vi hade inte haft mycket kultur om endast nyttjarna betalade och sjukvården skulle bli väldigt dyr om endast de sjuka betalde.

Sen kan man naturligtvis ha massa tankar och åsikter om hur vi bör spendera alla skattepengar (och vad SVT´s uppdrag faktiskt är).
Kanske att TV-licensen hade någon typ av logik innan majoriteten av alla hushåll köpte sin första TV, på 60-talet? Det tog trots allt bara ca 40-50 år att ändra finansieringen till det bättre.... Det tycker inte jag är sund logik.

D
Men kanske tillbaks till ämnet, piratkopiering/delning har på det hela taget varit bra för branscherna, existerande bolag har alltid svårt att överleva/genomföra transformationer, så har det alltid varit och när det uppstår parallella marknader så beror det på att de andra inte fungerar längre. Gör som musikbranschen, ta feedbacken och kliv över staketet, piratsidan dör snabbt om man innoverar sin verksamhet.

• Gilla
  • Älska
Bästerortarn och 3 till
  • Laddar…
Nu verkar man ge sig å de stora DNS-drakarna internationellt också:
- https://torrentfreak.com/dns-piracy...flare-and-opendns-respond-differently-250511/

Det enda man kan räkna med är att det dyker upp nya sätt att gå runt blockaderna. Det räcker ju att någon lägger upp en sida som länkar vidare till dessa sajters verkliga IP så kommer man förbi. Eller att man använder en VPN-tjänst som har sin egen DNS-server. Eller att man...

• Gilla
Bästerortarn och 2 till
  • Laddar…
O O skrev:
De flesta kallar väl ändå "Kabel-TV" för "Kabel-TV"
Fast det är exakt samma teknik. Samma modulation osv. osv. det är bara bärarmediet som skiljer.

• Gilla
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
P
pacman42 pacman42 skrev:
Oj så jobbigt, då måste man ju byta DNS-server i inställningarna för att komma runt blockeringen.
Eller använda en VPN, så kan de blockera bäst de vill, inget kommer att hända med din IP-TV.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
C
Juul Juul skrev:
Men är inte det konstiga att du kunde välja/välja bort just TV?
Grunden är rimligtvis det du är inne på att det inte var många som hade radio/TV-apparater när det var nytt.

Men andra faktorer är kanske framför allt att public service är fristående och inte statlig och skattefinansierad, men ges förutsättningarna att ordna sin egen finansiering genom licensmodellen. De blir då lite konstigt om de skall ha rätt att finansiera sig utanför konsumentkretsen, men där är vi ju idag.

Idag är en faktor också att public service kostar förhållandevis väldigt mycket pengar. På god väg att motsvara hela statsbudgeten inom kulturområdet. Så där uppstår ju också avvägningsfrågan du är inne på - om man som svensk skall tvingas betala för att SVT t.ex. sänder amerikansk actionfilm?

• Gilla
Juul
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Eller använda en VPN, så kan de blockera bäst de vill, inget kommer att hända med din IP-TV.
Det är ju bara namnuppslag som är "blockerat". Behövs ingen VPN för att kringgå det.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
P
useless useless skrev:
Det är ju bara namnuppslag som är "blockerat". Behövs ingen VPN för att kringgå det.
Fördelen med en VPN är att du kan få tjänster till lokala priser, inte ockerpriserna i Sverige samt ett mycket större utbud.

• Gilla
Bästerortarn
  • Laddar…
P
Hep Hep skrev:
PostNord har koll på ett antal intressanta mottagare och hör av sig till tull och/eller polis om det kommer paket till dem som de inte känner säkra på avsändaren.
Analogt med det så borde alltså ISP:erna hålla koll på om deras kunder får paket från avsändare som ISP:erna inte känner sig säkra på.

P
A AndersS skrev:
Du menar som det görs idag?😇
Jag vet inte hur det görs idag, men får Postnord bryta mot brevhemligheten, alltså?
Finns det undantag i lagen?

P
A AndersS skrev:
Stämmer bra och första TVn hemma var byggd med rörteknik, dök upp i hemmet tidigt 60-tal och svartvit där det fanns bara en kanal.
Jag kallar det fortfarande TV, men med olika variationer t.ex. när vi väljer program på kvällen framför TVn och dialog:
* Vi tittar på det här programmet nu på TVn så kan jag kolla på plattan/mobilen imorgon på det andra på Play.
* Vi tittar på det här programmet nu på TVn så kan vi imorgon se programmet på TVn med Play
Nu blev begreppet för oss plötsligt "burken" som vi tittar på begreppet TV och inte hur något sänds via IP,
Så om vi tittar på en av de stora "gemensamtittande burkarna" på TV oberoende av om det sänds direkt från programkanaler, playfunktion från operatören, streamat från en app, osv.
Var lite delaktig i införande av IPTV och lite av problemen initialt med television via IP var läppsynk med bild,
TV är fortfarande en bra benämning för att titta på (rörliga) bilder som har producerats annorstädes än där man befinner sig.
Tele = fjärr
Vision = tittande

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man har också experimenterat med interaktiv TV, dvs där tittaren själv påverkar innehållet. Det har slutat ungefär som motsvarande böcker, dvs inget bestående intresse. Netflix yxar tydligen bort allt sitt sådant innehåll precis just nu.
Ett slags dåliga datorspel, alltså?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.