53 418 läst ·
141 svar
53k läst
141 svar
Poolbygge under 80 tusen
Tjockleken på just botten hjälper tyvärr inte mycket eftersom det är 90gradersvinkel och bara ett armeringsnät.M Messier1994 skrev:Coolt projekt Victor!
@Alexn72 Vad tänker du om tjockleken på cementen? I Sverige ’by the book’ skulle den väl varit 10cm på friggo. Men här verkar den vara närmare 30cm tjock. Åtminstone 20-25 även om det är svårt att se på bilden. Jag vet inte vad det betyder för hållfastheten, men jag delar din oro lite för det blir ju en jkl brytkraft i skarven. Men här hjälper det så klart att bottenplattan är riktigt rejäl.
[bild]
Ett alternativ kan eventuellt vara att förstärka konstruktionens möjlighet att ta upp krafter i de riktningar det är markerat med rött ovan. Dvs så att den grunda delen i största mån ”hänger” i väggen. Ev. alltså förstärka armeringen i sidled och säkerställa att väggarna förankras ordentligt i bottenplattan till den grunda delen.
Edit: Ser på bilderna att det är riktigt ordentlig armering i sidled vilket är bra.
Dessutom ligger järnet väldigt djupt för att kunna ta upp den brytkraften.
Hade det bara varit en trappa så hade jag inte varit orolig men nu kommer där även vila 5-10 ton till.
Nu blir frågan om ameringjärnen i väggen klarar att hålla emot tillräckligt.
Hur ofta ligger där armering i väggen?
Ja nu är den gjuten så får hoppas på det bästa 😊M Messier1994 skrev:Coolt projekt Victor!
@Alexn72 Vad tänker du om tjockleken på cementen? I Sverige ’by the book’ skulle den väl varit 10cm på friggo. Men här verkar den vara närmare 30cm tjock. Åtminstone 20-25 även om det är svårt att se på bilden. Jag vet inte vad det betyder för hållfastheten, men jag delar din oro lite för det blir ju en jkl brytkraft i skarven. Men här hjälper det så klart att bottenplattan är riktigt rejäl.
[bild]
Ett alternativ kan eventuellt vara att förstärka konstruktionens möjlighet att ta upp krafter i de riktningar det är markerat med rött ovan. Dvs så att den grunda delen i största mån ”hänger” i väggen. Ev. alltså förstärka armeringen i sidled och säkerställa att väggarna förankras ordentligt i bottenplattan till den grunda delen.
Edit: Ser på bilderna att det är riktigt ordentlig armering i sidled vilket är bra.
Där kommer en trappa hela vägen i sidleds med 3 steg i den djupa delen som ska fyllas med betong medA Alexn72 skrev:Tjockleken på just botten hjälper tyvärr inte mycket eftersom det är 90gradersvinkel och bara ett armeringsnät.
Dessutom ligger järnet väldigt djupt för att kunna ta upp den brytkraften.
Hade det bara varit en trappa så hade jag inte varit orolig men nu kommer där även vila 5-10 ton till.
Nu blir frågan om ameringjärnen i väggen klarar att hålla emot tillräckligt.
Hur ofta ligger där armering i väggen?
där ligger dubbel armering i väggarna både upp och längs med. bara översta lagret det ligger enkel armering
Terass
Putsning innan tätskikt
Mapelastic tätskikt
Kakel
Sista kaklingen
Sista markarbetet innan plattsättnig runt poolen och terassen