53 418 läst ·
141 svar
53k läst
141 svar
Poolbygge under 80 tusen
Hej,F fsn skrev:
Utan att veta vad jag pratar om;
Kan han inte vara behjälpt av att utloppen faktiskt sitter där de sitter?
Jag antar att utloppen drar med sig en hel del av vattnet runt omkring i riktningen de sprutar.
Jag tänker att blå pilarna representerar strålen från utloppen.
Gröna pilarna det vatten som påverkas indirekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
@fsn Hur hade du satt dem?
//Mirkan
Jag vet inte, kanske som du säger men jag tror inte det.M Mirkan skrev:Hej,
Jag antar att utloppen drar med sig en hel del av vattnet runt omkring i riktningen de sprutar.
[bild]
//Mirkan
Jag tror utloppen sitter perfekt för resten av poolen där det kommer att bli riktigt bra snurr på ytvattnet. Man vill alltid ha lite bättre fart på just ytvattnet i en privat utomhuspool för att hålla ytan ren och hinna få in stor del av skiten i utloppet innan den sjunker. Och man sakar därför en del av utbytet ner mot botten.
Hur jag hade satt dom vet jag inte, det beror på hur djup den grunda delen är. Är den djup nog hade jag satt dom lägst in som dom sitter nu fast på den grunda delen. Är den grunda delen för grund så hade jag funderat på att ha dom på långsidorna, nära droppet från den grunda delen och vinkla ett av inloppen mot grunddelen.
Faktisk precis så vår ”behöriga rörläggare” sa att det funkar.M Mirkan skrev:Hej,
[bild]
//Mirkan
Konstigt du inte vet nu plötsligt när du kritiserar från början?F fsn skrev:Jag vet inte, kanske som du säger men jag tror inte det.
Jag tror utloppen sitter perfekt för resten av poolen där det kommer att bli riktigt bra snurr på ytvattnet. Man vill alltid ha lite bättre fart på just ytvattnet i en privat utomhuspool för att hålla ytan ren och hinna få in stor del av skiten i utloppet innan den sjunker. Och man sakar därför en del av utbytet ner mot botten.
Hur jag hade satt dom vet jag inte, det beror på hur djup den grunda delen är. Är den djup nog hade jag satt dom lägst in som dom sitter nu fast på den grunda delen. Är den grunda delen för grund så hade jag funderat på att ha dom på långsidorna, nära droppet från den grunda delen och vinkla ett av inloppen mot grunddelen.
grunda delen är ca 45 cm vatten.
Då hade du kunnat sätta dysorna där, mellan 25-30cm djup. Alternativt kunde du satt dysa/dysor där med en ventil så du kunde strypt in flödet.V Viktorjansson skrev:
Jag kritiserade inte, jag frågade och fick ett idiotiskt svar. Det är lätta ytor så man kan få till en rätt tät mesh, jag kan rita upp det och göra en flödessimulering på det på 120 minuter….. sen vet jag till 95%.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden